تقدیر از مواضع توکیو در قبال حفظ برجام


رئيس مجلس شوراي اسلامي‌در ديدار با رئيس و جمعي از نمايندگان مجلس مشاوران ژاپن گفت: ضروري است ميان ايران و ژاپن گام‌هاي بلندتري برداشته شود. به گزارش ايسنا، علي لاريجاني در ديدار با رئيس و جمعي از اعضاي نمايندگان مجلس مشاوران ژاپن گفت: روابط ايران و ژاپن ديرينه بوده و به طور مداوم در حال حاضر که نودمين سال برقراري روابط سياسي دو کشور سپري مي‌شود نيز روابط دوستانه است. رئيس مجلس شوراي اسلامي‌با بيان اينکه فرصت خوبي است که ميان ايران و ژاپن گام‌هاي بلندتري برداشته شود، افزود: برخي از کشورها ممکن است به دنبال ايجاد اختلال در روابط باشند که نبايد اجازه داد. وي با يادآوري اينکه در طول تاريخ، تنشي ميان ايران و ژاپن به وجود نيامده است، تصريح کرد: علت آن نزديک بودن فرهنگ دو کشور است. لاريجاني با بيان اينکه در ايران نگاه مثبتي به کشور ژاپن وجود دارد، گفت: در بخش‌هاي مختلف صنعتي، فني و تجاري علاقمند به همکاري با شما هستيم. رئيس قوه مقننه کشورمان با تأکيد بر اينکه از توسعه روابط تجاري ميان دو کشور استقبال مي‌کنيم، ادامه داد: زمينه‌هاي مناسبي براي سرمايه‌گذاري ژاپن در ايران در زمينه‌هاي مختلف مانند نفت، گاز، پتروشيمي‌و صنعت داروسازي وجود دارد. وي با يادآوري اينکه مي‌توان در زمينه روابط بلندمدت ميان دو کشور تلاش کرد، ادامه داد: روابط اقتصادي ضروري است پايدار باشد.

لاريجاني از تلاش‌هاي سازنده کشور ژاپن براي تداوم توافق هسته‌اي قدرداني کرد و گفت: تمام کشورهاي دنيا نيز اين نظر را دارند و چين و روسيه نيز چنين نظري دارند البته بايد در اين زمينه اقدامات عملي داشت و به چارچوبي دست يافت. در ادامه چوايچي داته رئيس مجلس مشاوران ژاپن در ديدار با هيئت پارلماني ايران با بيان اينکه ايران داراي تمدني بزرگ و غني و بزرگترين کشور خاورميانه است، گفت: ايران با ژاپن روابط ديرينه‌اي داشته و در ديدار اخير نخست وزير ما با دکتر روحاني؛ رئيس جمهور، بيش از پيش فعال‌تر شده است. وي با بيان اينکه دولت آقاي روحاني به دنبال تعاملات سازنده با مجامع بين‌المللي بوده و اين مايه خرسندي است، افزود: ژاپن از توافق هسته‌اي حمايت کرده است. رئيس مجلس مشاوران ژاپن ادامه داد: انتظار مي‌رود تعامل دو کشور از نظر سياسي، اقتصادي و فرهنگي افزايش يابد. چوايچي داته بر ضرورت توسعه روابط پارلماني تأکيد کرد و گفت: اميدواريم اين سفر فرصتي براي افزايش تعاملات ميان دو کشور را فراهم کند و سفر دو روزه پربار باشد.

رئيس مجلس مشاوران ژاپن يادآور شد: تعاملات دو کشور مي‌تواند از طريق مبادلات فرهنگي و ورزشي بيش از پيش افزايش يابد و درک متقابل مبناي توسعه دو کشور را شکل دهد.

مجلس مشاوران ژاپن مانند مجلس سنا مي‌باشد و قدرت بيشتري از مجلس نمايندگان دارد.

در پايان اين مراسم رئيس مجلس شوراي اسلامي‌و هيئت پارلماني از صحن علني مجلس مشاوران ژاپن بازديد کردند، سپس رئيس مجلس شوراي اسلامي‌از يک ايستگاه مترو بازديد و با طراحي و چگونگي ساخت ايستگاه‌هاي چندمنظوره مترو آشنا شد و از آنجا به ايستگاه مونوريل رفت و از کيفيت کارکرد مونوريل چرخدار و ميزان استفاده مردم بازديد شد.