رسانه‌های آمریکایی از توافق اولیه جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها به منظور پایان مناقشه دیوار مرزی خبر دادند

بازی ترامپ با تعطیلی دولت
محمدرضا ستاری
طی دو روز اخیر رسانه‌های آمریکا گزارشی منتشر کرده‌اند مبنی بر اینکه تعدادی از نمایندگان جمهوری‌خواه و دموکرات کنگره در مذاکراتی پشت درهای بسته به توافقاتی برای پایان دادن به مناقشه دیوار مرزی مکزیک دست‌ یافته‌اند. هرچند پیش از این گفته می‌شد که در مذاکرات روز یکشنبه دو طرف موفق به اجماع نشده و از همین رو سایه تعطیلی دولت بار دیگر بر سر واشنگتن سنگینی می‌کند، اما شبکه خبری سی‌ان‌ان روز گذشته گزارش داد که توافق کلی میان نمایندگان دو حزب دموکرات و جمهوری‌‌خواه برای تامین بودجه دیوار مرزی حاصل شده و حتی تمامی جزئیات آن نیز بررسی شده است. در همین راستا سناتور شلبی نماینده جمهوری‌خواه کنگره به سی‌ان‌ان گفته است که به توافقی جامع رسیده‌ایم که موضوع اصلی آن مربوط به ردیف بودجه کنترل مرزهای مکزیک است.
هرچند تا لحظه تنظیم این گزارش هنوز جزئیات دقیقی از این توافق منتشر نشده است، اما به گفته برخی نمایندگان کنگره ممکن است امروز توافق کلی بر سر بودجه دیوار مرزی منتشر شود. این در حالی است که نمایندگان تا روز جمعه فرصت دارند برای تصویب این موضوع به توافق برسند، در غیر این صورت ممکن است بار دیگر بخش‌هایی از دولت فدرال آمریکا مجدداً تعطیل شود.


چانه‌زنی بر سر قیمت
در چنین شرایطی خبرگزاری دویچه‌وله به نقل از روزنامه واشنگتن پست گزارش داده که نمایندگان دو حزب آمریکا، بودجه‌ای کمتر از 1.4 میلیارد دلار برای دیوار مرزی اختصاص دهند، در حالی که ترامپ این بودجه را 5.7 میلیارد دلار برآورده کرده و تا به اینجای کار صراحتاً اعلام کرده که به هر ترتیب ممکن این دیوار باید ساخته شود.
در جریان تعطیلی یک ماهه دولت فدرال در آمریکا که با ثبت یک رکورد نیز همراه بود، پرداخت حقوق و دستمزد حداقل 800 هزار کارمند آمریکایی معوق ماند و در راستای آن طبق برآوردها بیش از 10 میلیارد دلار زیان به بخش‌های مختلف اقتصاد این کشور وارد شد، نمایندگان دموکرات کنگره که اکنون اکثریت مجلس نمایندگان را بر عهده دارند، نتوانستند رئیس‌جمهوری را قانع به انصراف از طرح خود کنند. به گفته ناظران برخی مخالفان داخلی ترامپ بر این عقیده بودند که طولانی شدن تعطیلی دولت منجر به افزایش نارضایتی‌های عمومی علیه رئیس‌جمهوری خواهد شد و شعار وی مبنی بر اینکه اگر لازم باشد ماه‌ها و سال‌ها دولت را تعطیل نگه خواهد داشت، اساسا یک بزرگ‌نمایی است. اما رفته رفته و با طولانی شدن تعطیلی دولت و تبعات ناشی از آن تحلیل‌های مخالفان رفته رفته معکوس شد چراکه برگ برنده آنها یعنی نارضایتی عمومی و افزایش فشار بر کاخ سفید آنچنان که تصور می‌شد رخ نداد. این امر نشان داد که ترامپ توانسته علی‌رغم افت محبوبیتش، همچنان لایه‌های زیرین اجتماعی، صاحبان صنایع بزرگ و قشرهای زیادی از جامعه کشاورزی آمریکا را همراه خود داشته باشد. او همچنین در گروه‌های ذی‌نفوذ وزارت خارجه و پنتاگون نیز از حمایت‌های قابل توجهی برخوردار است و این امر دست او را در سیاست‌ خارجی باتوجه به اکثریت جمهوری‌خواه مجلس سنا باز گذاشته است.
به همین دلیل است که دونالد ترامپ در تازه‌ترین پیام توئیتری خود با اعتماد به نفسی مضاعف‌تر مدعی شده که هیچ رئیس‌جمهوری مانند من سخت تلاش نکرده و بی‌نظمی‌های به جای مانده از روسای جمهوری پیشین را برطرف نکرده است. او همچنین در جریان سخنرانی خود در ال‌پاسوی تگزاس که هم‌مرز با مکزیک است تاکید کرده که به هر حال دیوار را خواهیم ساخت زیرا من هرگز لایحه‌ای که منجر به آزادی جنایت‌کاران باشد را امضاء نخواهم کرد.
ابتدای کشاکش سیاسی
به گفته کارشناسان، جدال میان کاخ سفید و دموکرات‌های کنگره اکنون با دو ابزار دنبال می‌شود. ابزار ترامپ موضوع تعطیلی دولت و فشار وارد کردن به مخالفان کنگره است چراکه او پیش از این نیز تصریح کرده بود که از معوق ماندن حقوق کارمندان به دلیل تعطیلی دولت به هیچ عنوان نگران نیست زیرا اکثریت آنها را دموکرات‌ها تشکیل می‌دهند. ترامپ همچنین ابزار دیگری به نام اعلام وضعیت فوق‌العاده دارد که هر چند این مسئله برای او هزینه‌ساز است، اما به هر حال برای به کرسی نشاندن خواسته خود می‌تواند آن را اعمال کند.
از سوی دیگر دموکرات‌ها با عقب‌نشینی احتمالی از مسئله دیوار مرزی، تلاش خود را بر روی موضوع دخالت روسیه در انتخابات و نیز تخلفات دیگر ترامپ خواهند گذاشت. امری که تاکنون بارها بر روی آن مانور داده شده و حتی صحبت‌هایی از استیضاح رئیس‌جمهوری نیز بارها به گوش می‌رسد. در همین رابطه دو روز قبل الیزابت وارن نماینده دموکرات ایالت ماساچوست که به تازگی نامزدی خود را در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 2020 اعلام کرده است، صراحتاً گفته که ممکن است تا آن زمان نه‌تنها ترامپ روی کار نباشد بلکه زندانی هم شده باشد. بنابراین به گفته همین کارشناسان وزن‌کشی سیاسی در واشنگتن هرچند با توافق احتمالی و اولیه بر سر بودجه دیوار مرزی ممکن است به نفع ترامپ رقم بخورد، اما همچنان کشاکش‌ها برای مهار یا امتیازگیری میان دو طرف شاید با شدت بیشتری هم دنبال شود.