پروژه حذف کنکور ناکام ماند؟

گرچه کمتر از 40 روز دیگر به پایان سال 1397 باقی مانده است و بسیاری از خانواده‌ها به دنبال برنامه‌ریزی برای تعطیلات بلندمدت نوروز 98 هستند و کلاس‌های دانشگاه‌ها نیز نصفه و نیمه برگزار می‌شود، اما هستند کسانی که این روزها برایشان سرنوشت‌ساز خواهد بود؛ از طرفی کمتر از 10 روز دیگر آزمون دکتری سال 98 برگزار خواهد شد و از طرف دیگر باز هم «تب» کنکور سراسری آن هم با شکل و شمایل جدید خودش بالا گرفته است؛ کنکوری که بعد از کلی حواشی و رفت و آمد به دو صورت بدون کنکور و با آزمون برگزار خواهد شد و با انتشار دفترچه پذیرش بدون کنکور که براساس سوابق تحصیلی خواهد بود، این روزها بسیاری از داوطلبان به‌دنبال انتخاب دانشگاهی برای ادامه تحصیل خود هستند. طبق گفته مسئولان سازمان سنجش، امسال 85 درصد ظرفیت دانشگاه‌ها که حدود 500 هزار نفر می‌شود، به داوطلبان بدون کنکور اختصاص یافته و از این تعداد 20 درصد آن سهم رشته‌های روزانه خواهد بود که می‌توان پیش‌بینی کرد همین 20 درصد جدای از رشته‌های پرطرفدار که در کنکور خواهد بود، با ترافیک زیادی همراه می‌شود. بررسی دفترچه راهنمای ثبت‌نام و انتخاب رشته برای پذیرش دانشجو صرفا براساس سوابق تحصیلی در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی (مرحله پذیرش سراسری - مهرماه سال 1398) دارای نکات قابل‌توجهی است که اولین نکته آن، سادگی و عبور از پیچیدگی دفترچه سال قبل است. البته همین سادگی ابهامات تازه‌ای را برای داوطلبان ایجاد کرده است. 1 در دفترچه ثبت‌نام سال گذشته در پذیرش دانشجو، گزینش بومی به‌صورت بومی استانی، ناحیه‌ای، قطبی و گزینش به صورت کشوری تشریح شده بود، اما در دفترچه امسال پذیرش صرفا کشوری عنوان شده و مشخص نیست این سیاست تازه تحت چه نوع تصمیم‌گیری‌ای رخ داده است. حتی گفت‌وگوی ما با مسئولان سازمان سنجش نشان می‌دهد آنها نیز از این موضوع اطلاع دقیقی ندارند! البته در بخش سهمیه‌ها و تسهیلات اشاراتی به سهمیه مناطق  شده که این سهمیه مربوط به تحصیل در مناطق محروم است. 2 از نکات قابل‌توجه دیگر این دفترچه ظرفیت دانشگاه‌های بزرگ تهران است، به‌طوری که غیر از پذیرش 30نفر در رشته فقه شافعی در دوره روزانه دانشگاه تهران که مخصوص دانشجویان اهل سنت است، هیچ ظرفیتی به دیگر رشته‌های دانشگاه‌های تهران اختصاص داده نشده است. 3  یکی دیگر از ابهامات باقی‌مانده در این دفترچه که پیش‌تر در گزارش «انتگرال ۶گانه کنکور ۹۸» به آن اشاره شده بود، عدم اعلام جزئیات دقیق پذیرش در یک دانشگاه خاص که متقاضی زیاد برای یک رشته دارد، است؛ به طور مثال اگر دانشگاهی در یک رشته خاص که ظرفیت 15دانشجو را دارد، 30داوطلب با معدل20 و با درنظر گرفتن سهمیه‌های یکسان متقاضی آن رشته باشند، چه فرمولی برای پذیرش درنظر گرفته می‌شود؟ در ادامه چگونگی پذیرش دانشجو در دوره‌های بدون کنکور، آمار تفکیکی پذیرش در دوره‌های روزانه، نوبت دوم و رشته‌های پرطرفدار دانشگاه و اطلاعات مهم دیگر این دوره پذیرش دانشجو آمده است.     شرایط پذیرش دانشجو در سال 98 به زبان ساده  دارا بودن یکی از مدارک تحصیلی معتبر زیر برای پذیرش داوطلب در این دوره ضروری است.
1- دارا بودن دیپلم نظام آموزشی جدید 6-3-3 و اخذ آن حداکثر تا تاریخ 31/05/98
2- دیپلم کامل متوسطه برای داوطلبان نظام قدیم آموزش متوسطه
3- مدرک پیش‌دانشگاهی برای داوطلبان نظام


سالی- واحدی یا ترمی- واحدی یا اخذ آن حداکثر تا پایان شهریورماه 1398
4- مدرک کاردانی (فوق‌دپیلم) دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی یا شاغل به تحصیل در دوره کاردانی که حداکثر تا 31/06/98 فارغ‌التحصیل می‌شوند.
5- مدرک کاردانی (فوق‌دیپلم) یا شاغل به تحصیل در دوره کاردانی که حداکثر تا 31/06/98 فارغ‌التحصیل می‌شوند.
6- مدرک کاردانی دانش‌آموختگان دوره‌های کاردانی پیوسته (دارای دیپلم فنی و حرفه‌ای یا کارودانش نظام قدیم هنرستان) به جای مدرک پیش‌دانشگاهی ملاک عمل واقع می‌شود.
7- در صورتی که داوطلبی یکی از شرایط فوق را نداشته باشد، حتی در صورت ثبت‌نام و انتخاب رشته و قرار گرفتن در ردیف قبول‌شدگان نهایی، ثبت‌نام او لغو خواهد شد.    8 نکته مهم درباره دوره‌های مختلف تحصیلی 1- تحصیل در رشته‌های تحصیلی روزانه تمام‌وقت بوده و مشمول آموزش رایگان است.
2- دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی مجری دوره‌های نوبت دوم (شبانه) که در این مرحله از پذیرش سراسری سال 1398 اقدام به پذیرش دانشجو می‌کنند، از ارائه خوابگاه، وام تحصیلی، سرویس ایاب و ذهاب و تسهیلات رفاهی به دانشجویان دوره نوبت دوم (شبانه) به طور جد معذور هستند.
3- دانشجویان دوره نوبت دوم (شبانه) تابع مقررات آموزشی دانشجویان دوره روزانه خواهند بود.
4- انتقال دانشجویان دوره نوبت دوم (شبانه) به دوره روزانه ممنوع است.
5- ساعات تشکیل کلاس‌های دوره نوبت دوم (شبانه) با نظر دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی پذیرنده تعیین و اعلام می‌شود.
6- تعیین سقف واحدهای درسی برای هر نیمسال تحصیلی با توجه به سایر ضوابط و مقررات در اختیار شورای آموزشی موسسه آموزش‌عالی خواهد بود.
7- براساس مصوبات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری میزان شهریه دوره‌های نوبت دوم (شبانه)، براساس مصوبات هیات امنای دانشگاه‌های مربوط تعیین و از پذیرفته‌شدگان دریافت خواهد شد.
8- انتقال و تغییر رشته دانشجویان پذیرفته‌شده در هر یک از موسسات آموزشی به سایر دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، براساس آیین‌نامه میهمانی و انتقال دانشجو انجام می‌پذیرد.   روش گزینش دانشجو چگونه خواهد بود؟ پرحاشیه‌ترین بخش کنکور سال 98 در این دوره، روش گزینش دانشجو است، به‌گونه‌ای که با مقایسه دفترچه سال 98 با سال گذشته تفاوت‌های زیادی به چشم خواهد خورد. براساس دفترچه کنکور سال 98، در این مرحله از پذیرش گزینش دانشجو به روش متمرکز خواهد بود و فقط معدل کتبی داوطلبان واجد شرایط ملاک و مبنای پذیرش قرار می‌گیرد. این در حالی است که در دفترچه سال 97، پذیرش به دو صورت متمرکز و نیمه‌متمرکز دسته‌بندی می‌شد و نوع گزینش نیز به صورت بومی استانی، ناحیه‌ای، قطبی و گزینش به صورت کشوری (بدون بومی‌گزینی) درج شده بود. اما طبق دفترچه امسال، گزینش در مرحله پذیرش صرفا براساس سوابق تحصیلی سراسری سال 1398، در تمامی دوره‌ها به صورت «کشوری» و براساس مصوبات شورای سنجش و پذیرش دانشجو انجام خواهد شد و ظرفیت هر کدرشته محل پس از کسر 25 درصد ظرفیت برای سهمیه ایثارگران 25 درصد و پنج درصد ظرفیت برای سهمیه ایثارگران پنج درصد به نسبت تعداد شرکت‌کنندگان هر یک از سهمیه‌های مناطق یک، دو، سه و خانواده شهدا به تعداد کل شرکت‌کنندگان هر گروه تحصیلی تعیین می‌شود. ظرفیت خالی‌مانده هر یک از این سهمیه‌ها طبق قوانین و مقررات مربوطه به سایر داوطلبان اختصاص داده می‌شود. این بند به این معنی خواهد بود که در پذیرش کنکور سراسری سال 98، بومی‌گزینی در نظر گرفته نخواهد شد.
از سوی دیگر، از آنجا که پذیرش داوطلبان صرفا براساس سوابق تحصیلی (معدل کتبی دیپلم) صورت می‌پذیرد و دروس امتحانی داوطلبان دیپلمه با توجه به نوع دیپلم آنها (ریاضی، تجربی، انسانی و...) متفاوت است، لذا چنانچه نوع دیپلم داوطلب با گروه تحصیلی که متقاضی آن می‌شود متفاوت باشد، درصد اعمال معدل کتبی متفاوت خواهد بود که این ضرایب در جدول زیر آمده است.   ضوابط کلی تحصیل در دانشگا‌ه‌ها 1- پذیرفته‌شدگان نباید برای شروع و ادامه تحصیل از لحاظ موازین شرعی و قوانین و مقررات منعی داشته باشند.
2- دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی تعهدی از لحاظ تامین مسکن و خوابگاه و پرداخت کمک‌هزینه تحصیلی به دانشجویان ندارند.
3- صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جز در موارد تشخیص معاون دانشجویی مراکز آموزش عالی و تا سقف اعتبار هر مرکز، در قبال اعطای انواع تسهیلات به دانشجویان تعهدی ندارد.
4- دانشجو ملزم به رعایت برنامه‌های زمانی، مکانی (در محدوده تاسیسات متعلق به موسسه) و درسی برای تشکیل کلاس، آزمایشگاه، کارگاه، عملیات صحرایی، کارآموزی و این قبیل امور که در دانشگاه‌ها و موسسات تدوین شده، است.
5- هیچ دانشجویی مجاز نیست همزمان در دو رشته یا دو محل (اعم از موسسات دولتی و غیردولتی) تحصیل کند. در صورت تخلف طبق آیین‌نامه انضباطی دانشجویان با وی رفتار خواهد شد.
6- دانشجویان دوره‌های نوبت دوم (شبانه)، نیمه‌حضوری، مجازی و پردیس خودگردان (بین‌الملل) دانشگاه‌ها و موسسات آموزش‌عالی و همچنین دانشگاه پیام‌نور و موسسات آموزش‌عالی غیرانتفاعی و غیردولتی که از معافیت تحصیلی استفاده نمی‌کنند، می‌توانند بدون انصراف از تحصیل در این مرحله از پذیرش سراسری ثبت‌نام و شرکت کنند. البته در صورت موفقیت و قبل از ثبت‌نام در رشته قبولی جدید، لازم است از رشته قبولی قبلی خود انصراف قطعی دهند.