افتخار به گذشته، امید به آینده

راهپیمایی چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی‌روز گذشته در بیش از هزار شهر و ۱۰ هزار روستا در سراسر کشور با شعار «افتخار به گذشته، امید به آینده» برگزار شد؛علی‌رغم تبلیغات منفی دشمنان انقلاب، راهپیمایی جشن بزرگ انقلاب اسلامی‌ایران با حضور پررنگ اقشار مختلف مردم ایران اسلامی‌و مسئولان همراه شده بود.

در دوران قاجار و پهلوی
دو سوم ایران جدا شد


حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان طی سخنانی در این مراسم اظهار کرد:
=در چند دهه دوران شاهنشاهی سست عنصر قاجار و پهلوی دو سوم کشور را از ایران جدا کردند و این به این معنی است که رژیم‌های قبل علاوه بر این که به دین، فرهنگ، رفاه و زندگی مردم خیانت کردند، به تمامیت ارضی کشور نیز خیانت کردند.
= امروز حضور مردم در خیابان‌های سراسر ایران اسلامی‌به این معنا است که نقشه‌های یک ساله دشمن، نقش بر آب شده است و دشمن به اهداف شوم خود نخواهد رسید و ما راه و مسیر خود را به همان صورت که ۴۰ سال پیش انتخاب کرده بودیم ادامه خواهیم داد.
=امروز همه دنیا بدانند که قدرت جمهوری اسلامی‌ایران به مراتب از روزهای جنگ و دفاع مقدس بیشتر است.
=ما برای ساختن انواع موشک‌های ضد زره، انواع موشک‌های پدافند هوایی، زمین به هوا، دریا به هوا، دریا به دریا و زمین به زمین از هیچ کس اجازه نگرفته‌ایم و نخواهیم گرفت و با قدرت راهمان را ادامه می‌دهیم.
=همه باید حواسمان جمع باشد که اگر در این ۴۰ سال در برابر همه انواع توطئه‌هایی که قرار گرفته‌ایم و پیروز شده ایم به خاطر جمهوریت و اسلامیت این نظام بوده است. ایمان و اعتقاد مردم به فرهنگ ایثار و شهادت که بزرگترین ره‌آورد انقلاب و دفاع مقدس ما است و نیز آن چه که دشمن ندارد و ما همواره دارای آن بوده ایم و به آن دل بسته ایم امید به خدا و رحمت او است.
=اساس انقلاب ما بر این بود که فضیلت جای رذیلت بنشیند و اخلاق به جای ابتذال بیاید.
=امروز باید این را بدانیم که اگر انقلاب ما اسلامی‌نبود، ایرانی بود، ملی بود، حتماً این انقلاب در برابر انواع توطئه‌ها توان مقاومت نداشت.
= اسلامیت این نظام است که ما را در برابر بدخواهان حفظ کرده است. از طرف دیگر صندوق‌های رای نیز باعث شده است که مردم ما علی‌رغم دشمنی‌های دشمنان و تحریم‌هایشان مسیر خود را ادامه دهند و دلیلش این است که مردم ما هر دو سال یک بار پای صندوق‌های رای می‌روند و افراد مورد نظرشان را انتخاب می‌کنند.
=هر کس تغییری می‌خواهد به پای صندوق‌های رای می‌رود و از آن سو افراد نیز نظرات، ایده‌ها و برنامه‌هایشان را مطرح می‌کنند و مردم افراد مورد نظرشان را از میان آنها بر می‌گزینند. پس حواسمان باشد که صندوق رای یکی از نعمت‌های بزرگ جمهوری اسلامی‌ایران است که اگر صندوق رای و صفوف رای دادن نبود، دشمن می‌توانست توطئه‌های متعددی را علیه ما آماده کند.
=ما رژیم گذشته نیستیم که می‌گفت در مملکت یک حزب وجود دارد و آن هم رستاخیز است و هر کسی که نمی‌خواهد پاسپورتش را بگیرد و برود. ما روزنامه‌ها و احزاب و رسانه‌های مختلفی داریم و هر چه که مسئولان نیز راه را برای حضور افکار، عقاید و جناح‌های مختلف در انتخابات فراهم کنند، نظام ما مستحکم‌تر
خواهد شد.
= مسئولان باید با سعه صدر بیشتری با صندوق‌های رای برخورد کنند و امیدواریم با تصویب لایحه جامع انتخابات در مجلس شورای اسلامی‌که از سوی دولت تدوین و تنظیم شده است، شاهد برگزاری پر شورتر انتخابات باشیم.
=کارهای استراتژیکی که طی ۴۰ سال گذشته و در سال‌های اخیر انجام شده نشان می‌دهد که ما توانسته‌ایم در بسیاری از مسائل پیروز میدان باشیم.
=ما تنها کشوری هستیم که بدون آنکه در برابر دشمن سر فرود آوریم، از فصل هفت منشور سازمان ملل متحد خارج شدیم؛ این قدرت ملت ایران و قدرت دیپلماسی ماست.
= هر کشور و ابرقدرتی هر سخنی می‌خواهد بگوید؛ ایران تنها کشوری است که اگر ملت‌های منطقه امنیت می‌خواهند، می‌تواند به کمک آنها بشتابد. بدون ایران هیچ گونه طرحی در این منطقه قابل اجرا نخواهد بود؛ این را استکبار جهانی، آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها بدانند که این پیروزی از آن ملت ما خواهد بود.
=امروز ما در یک جنگ روانی – تبلیغی و اقتصادی در برابر دشمنان سبوع که با سبوعیت با مردم رفتار می‌کنند مواجه هستیم؛ ما باید این مشکلات را با دست همدیگر حل کنیم. چرا که هر جا که پیروز شده‌ایم، جایی بود که ملت و دولت در کنار هم و پشت سر رهبری قرار گرفتند؛ اگر ما توانستیم در سال‌های اول انقلاب ترور و شورش را در کشور از بین ببریم و آرام کنیم، مردم، دولت و نیروهای مسلح پشت سر امام بودند.
= مردم ما همین الان در زندگی روزمره خود نیز مشکلاتی دارند اما با کمک هم این مشکلات را پشت سر خواهیم گذاشت. وضع آمریکا به مراتب بدتر از چیزی است که خودشان فکر می‌کردند و وضع منطقه ما بسیار بهتر از آن چیزی است که خودشان فکر می‌کردند؛ جایگاه ایران
روز به روز بالاتر و والاتر می‌رود و ما از مشکلات عبور خواهیم کرد.
= اگر ۴۰ سال پیش آرمان‌مان این بود که در برابر استبداد، آزادی را جایگزین کنیم و در برابر استعمار و وابستگی، حاکمیت ملی و در برابر ابتذال، فضیلت و در برابر تبعیض عدالت را مستقر کنیم و همچنین در برابر غرب و شرق گرایی هویت ایرانی و در برابر یاس، امید و در برابر افراط و تفریط، اعتدال را جایگزین کنیم، امروز هم راه و آرمان ما همان است و ما بی تردید در این راه موفق و پیروز خواهیم بود.

> امریکا و اذنابش بدانند
این مردم تسلیم ناپذیرند
آیت الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضائیه نیز با حضور در راهپیمایی
۲۲ بهمن اظهار کرد:
= راهپیمایی شکوهمند مردم، پیام‌های مختلفی دارد و مهمترین پیام حضور عظیم مردم به دشمنان جمهوری اسلامی‌خصوصاً امریکا و اذنابش است که بدانند این مردم تسلیم ناپذیرند و با فشارها و تحریم‌های ظالمانه که می‌خواستند مردم را به عقب نشینی وادارند بدانند که این مردم عقب نمی‌نشینند و ارزشهای انقلاب و حرکت عظیمی‌که امام راحل شروع کرده‌اند را ادامه می‌دهند.
=جمهوری اسلامی‌هر روز بالنده‌تر و قدرتمندتر و در منطقه اثرگذارتر است و امروز قدرت برتر منطقه است و مقاومت در منطقه به ایران اتکا دارد.
=این مردم مسیر را ادامه می‌دهند و به فضل الهی قله‌های پیروزی را هر روز طی خواهند کرد و دشمنان خوار خواهند شد.

> دشمنان باید بفهمند که
ریشه‌های انقلاب قوی است
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی‌نیز در راهپیمایی ۲۲ بهمن شهر تهران گفت:
=این راهپیمایی بسیار
عظیم نشان می‌دهد که هیچ چیز و هیچ اقدامی‌مانع حضور میلیونی مردم نمی‌شود، دشمنان باید بفهمند که ریشه‌های
انقلاب قوی است و در این مصاف ملت ایران یک صدا هستند.
= تردید نکنید که حضور گسترده مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن و حمایت ملت از انقلاب، دشمنان را مایوس می‌کند و آن‌ها پس از این شکست به دنبال سناریوهای دیگر می‌روند.
=حضور گسترده مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن دستاورد بسیار بزرگی برای کشور هم برای ادامه راه و هم حل مسائل محسوب می‌شود، همچنین دشمنان از این حضور پرشور درس گرفته و از رفتارهای خود دست بردارند.

> انقلاب اسلامی‌پدیده بزرگ قرن بود
اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور نیز در راهپیمایی 22 اظهار کرد:
=انقلاب اسلامی‌پدیده بزرگ قرن بود. انقلابی که با متفکران، نخبگان و صاحبنظران شروع شد و با کمک توده مردم به پیروزی رسید.
= انقلاب اسلامی‌متعلق به همه نسل‌ها است و جوانان ما هنوز به انقلاب دلبسته هستند؛ همانند مردان و زنانی که انقلاب کردند.
=انقلاب اسلامی‌نسلی نو و جامعه‌ای نو بنا نهاد. امام خمینی با همراهی یاران و فداکاران خود انقلابی بنا نهاد که براساس اسلام و آرا ملت
شکل گرفت.
=انقلاب اسلامی‌سرمایه‌ای برای عبور از مشکلات است و ما می‌توانیم با روح مشارکت عمومی‌بر مشکلات فائق آییم.
=هیچ گروهی نمی‌تواند انقلاب اسلامی‌را به نام خود مصادره کند.
= ملت ایران به دنبال عدالت، پیشرفت و توسعه بود. آزادی ما در این 40 سال روز به روز تکامل یافته و استقلال امروز ایران در هیچ کشوری نیست.
=امنیتی که امروز ایران دارد هیچ کشوری ندارد؛ به کشورهای همسایه به عراق و سوریه نگاه کنید. ایران امروز لنگرگاه امنیت منطقه است.
=ما به وحدت و انسجام نیاز داریم، ما به گفتگو و مدارا نیاز داریم.
=بیکاری، مشکلات اقتصادی و سختی معیشت وجود دارد اما مشکلات به معنای بن بست نیست. ما با تدبیر و با برنامه‌ریزی می‌توانیم از مشکلات عبور کنیم. صاحبنظران و نخبگان باید به کمک مسئولان بیایند.

> مهم‌ترین دستاورد انقلاب اسلامی‌
استقلال و آزادی است
محمدرضا عارف نماینده مردم تهران نیز در حاشیه راهپیمایی ۲۲ بهمن گفت:
=مردم همچون سال‌های قبل در راهپیمایی حضور حداکثری و پرشور داشتند، این مردم صاحبان اصلی انقلاب هستند و تا مردم در صحنه هستند، انقلاب پایدار می‌ماند.
=عنایت خداوند شامل حال مردم ما شد که نظام الهی داریم و به آن افتخار می‌کنیم.

> اگر بخواهیم به سمت پیشرفت برویم
باید با پشتیبانی مردم باشد
عباسعلی کدخدایی سخنگوی
شورای نگهبان نیز در این مراسم گفت:
=چهل سالی که گذشت چهل سال مقاومت و حضور پرشور مردم در همه صحنه‌ها بود و در آینده هم اگر بخواهیم به سمت پیشرفت برویم حتماً باید با پشتیبانی مردم باشد.
=هر جا بحرانی در مقاطع مختلف به وجود آمده یک صدا و با پشتیبانی مردم و حمایت رهبری توانستیم مشکلات را پشت سر بگذاریم و در آینده هم باید در همین مسیر حرکت کنیم.

> اگر ما هم مثل سعودی‌ها گاو شیرده بودیم
آنقدر با ما مخالفت نمی‌کردند
حداد عادل فعال سیاسی اصولگرا نیز در جریان راهپیمایی ۲۲ بهمن عنوان کرد:
=مردم از روز اول سه چیز می‌خواستند ، استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی‌و در حال حاضر احساس می‌کنند این سه چیز را دارند.
=اگر استقلال نداشتیم، اگر ما هم مثل سعودی‌ها
گاو شیرده بودیم، اینقدر با ما مخالفت نمی‌کردند.
=مردم حس می‌کنند کشور و نظام‌شان گاو شیرده نیست، شیر است بنابراین می‌آیند از انقلاب پشتیبانی می‌کنند.

> مطهری: مشکلات کوچک نیست
اما مسئولان باید تلاش خود را انجام دهند
علی مطهری نایب رئیس مجلس نیز در حاشیه راهپیمایی ۲۲ بهمن گفت:
=حضور مردم باعث ناامیدی ترامپ، پامپئو و بولتون می‌شود. آنها می‌خواستند به مردم فشار آورند تا آنها علیه حکومت شورش کنند اما اتفاق برعکسی رخ داد و مردم علیه ترامپ، پامپئو و بولتون تظاهرات کردند.
=این حضور مردم نشان می‌دهد آنها راه خودشان را به خوبی می‌شناسند و به راهشان ایمان دارند.
=مسئولان تلاش خود را انجام می‌دهند اما باید تلاششان را بیشتر کنند. مردم ما هم به فشارهای خارجی توجه کنند چراکه این فشارها مشکلات مالی و بانکی ایجاد کرده است.
=مشکلات کوچک نیست اما مسئولان باید تلاش خود را انجام دهند./ ایسنا