چله وحدت و اقتدار

جشن چهل سالگي انقلاب اسلامي ايران روز گذشته با حضور مردم و مسئولان برگزار شد. طرفداران انقلاب و نظام‌جمهوري اسلامي روز گذشته در حال به خيابان‌ها آمده بودند كه در برخي از شهرها باران وبرف مي باريد ولي بااين وجود آن‌ها به پاي آرمان‌هاي خود ايستادند و با حضور در خيابان‌ها اعلام كردند كه حساب مسائل و مشكلاتي كه در كشور وجود دارد از حساب نظام وانقلاب جداست. طبق روال سال‌هاي گذشته مسئولان نيز در كنار مردم حاضر شده‌ بودند ولي حواشي كمتري را شاهد بوديم و با توجه به توصيه‌هايي كه رهبري درباره مراسم 22 بهمن داشته‌اند برخي كه هرساله اي مراسم را به دستاويزي درراستاي تخريب شخصيت‌هاي انتصابي قرار مي‌دادند، نتوانستند چندان به خواسته خود برسند.
رسيدگي به مشكلات مردم
روز گذشته رويدادهايي را شاهد بوديم كه الگويي شايسته براي مسئولان در روزهاي ديگر و غير از 22 بهمن است. همه مي‌دانيم كه مشكلات اداري و مسائل ناشي از آن يكي از معضلاتي است كه مردم با آن در اين سال‌ها روبه‌رو هستند در همين راستا روز گذشته يكي از مجموعه‌هاي زير مجموعه نيروي انتظامي اقدامي را در دستور كار قرار داد كه قابل تحسين بود. ماجرا اين‌گونه بود كه سرگرد علی نصیرملا، رییس اجريیات پلیس راهور تهران بزرگ، از رسیدگی به جرایم رانندگی در حاشیه راهپیمایی خبر داد و اظهار داشت: پلیس راهور به منظور تسریع در خدمات‌رسانی به شهروندان در حوزه رسیدگی به جرایم رانندگی با راه‌اندازی غرفه پلیس راهنمایی و رانندگی در مسیر راهپیمایی ۲۲ بهمن، به مشکلات شهروندان رسیدگی می‌کند. وی ادامه داد: در این مراسم شهروندان دارای تخلف به مراجع رسیدگی‌کننده معرفی و از تخفیف در جرايم رانندگی برخوردار می‌شوند. ملانصیر گفت: ماموران همه مناطق رسیدگی به تخلفات رانندگی در این غرفه حضور دارند. اين اقدام مي‌تواند بازهم ادامه پيدا كند و ساير نهادها و اداره‌ها نيز از اين رويه الگو برداري كنند تا اعتراضات مردم به نظام اداري كاهش يابد.
نمايش اقتدار


اين اقدام تنها نكته‌اي نبود كه نگاه‌ها را به خود جلب مي‌كرد بلكه نمايش موشك‌هاي ساخت داخل نيز از نكات مراسم روز گذشته بود. همزمان با راهپیمایی 22 بهمن و چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی، برخی موشک‌های بالستیک سپاه از جمله موشک‌هاي قدر، قیام، شهاب و ذوالفقاردر مسیر راهپیمایان در تهران به نمایش گذاشته شد. اين اقدام در روزهايي كه دشمن مي‌كوشد با ابزارهاي مختلف فشارهاي فراواني به كشور وارد كند، مي‌تواند پاسخي به زياده‌خواهي باشد و همان‌گونه كه روحاني در سخنراني خود گفت ملت براي افزايش اقتدار و توان نظامي خود از كسي اجازه نمي‌گيرد.
حركت به سوي هم‌گرايي
در ادامه مراسم جلوه‌هاي فراواني بود كه نگاه‌ها را مجذوب خود مي‌كرد؛ مانند حضور مردان و زنان كهنسال و كودكان شيرخوار، راهپيمايي مسئولان با خانواده‌هاي خود، هم‌قدمي جانبازان و بازماندگان دوران دفاع با جوان‌هاي نسل جديد و همچنين حضور شخصيت‌هايي كه شايد پيش از اين براي حضور در مراسم 22 بهمن با مشكل روبه‌رو مي‌شدند و برخي با آن‌ها به گونه‌اي كه نبايد برخورد مي‌كردند. درباره اين اشاره آخر بايد گفت روز گذشته حضور شخصيت‌هاي سياسي منتسب به جريان اصلاحات مانند محمدرضا‌خاتمي، محتشمي‌پور، رضافرجي‌دانا، علي‌خاتمي، هادي‌خامنه‌اي، عفت‌مرعشي و... بدون آن‌كه جريان‌هاي خودسر براي آن‌ها حاشيه‌اي درست كنند، نكته اي بود كه نبايد آن را ناديده گرفت؛ اگر در همه مسائل كشور و براي آنكه دشمن واحد را زير پا بگذاريم از همه جريان‌ها و افرادي كه متفاوت فكر مي‌كنند ولي دل در گروي اين كشور دارند دعوت شود، هميشه نتيجه مثبت دربر خواهد داشت و سود آن از ضررش بيشتر مي شود. البته جاي بسياري از افرادي كه در انقلاب و نظام تاثيرگذار بودند همچنان خالي است و اميدواريم با حركت به سمت اين همگرايي در سال‌هاي آينده شاهد حضور همه سلايق كه به اين نظام و كشور ايمان دارند، باشيم.
آري به جمهوري اسلامي
راهپيمايي روز گذشته با همه نكات و نشانه‌هايي كه داشت، اين موضوع را ثابت كرد كه با تمام اعتراض‌ها، همچنان مردمي هستند كه به نظام ايمان دارند و مي‌خواهند اصلاحات از درون ايجاد شود و رابطه خوشي با دشمنان اين مرز و بوم ندارند. در مراسم روز گذشته، مردم بسياري بودند كه پلاكارهاي فراواني در دست گرفتند و اعتراض خود را نسبت به مسئولان سه قوه و ساير نهادها اعلام كردند ولي در ادامه مي‌گفتند كه به نظام جمهوري اسلامي ايمان و اعتقاد دارند و مي‌خواهند زير سايه اسلاميت وجمهوريت به يك كشوري دست پيدا كنند كه لايق مردم ايران و عنوان اسلام باشد. اين نكته از نگاه غربي‌ها نيز پنهان نماند و شبکه خبری «زددی‌اف» آلمان (ZDF) در برنامه‌اي به موضوع چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران پرداخت و به صورت زنده با «یورگ برازه» خبرنگار این شبکه که در تهران مستقر شده بود، ارتباط برقرار کرد و دیدگاه وی را در زمینه جو حاکم بر راهپیمایی جویا شد. برازه گفت: «بيشتر جمعیت زیر ۴۰ سال سن دارند و آن‌ها با نظامي غیر از جمهوری اسلامی آشنایی ندارند. من چند روز گذشته با بسياري از افراد صحبت کردم. آن‌ها با جمهوری اسلامی مشکلی خاصی ندارند. تنها ایرادشان به نحوه اداره کشورشان است». این خبرنگار آلمانی در ادامه گفت که با عده‌ای صحبت کرده و گفته‌اند برای عدالت، برابری و آزادی انقلاب شده است. در ادامه مجری این شبکه خبری درباره تحریم‌های غرب علیه ایران و دیدگاه مردم ایران هم از برازه پرسید که وی گفت که موضوع تحریم‌ها مطرح نیست و مردم فقط تحریم‌های آمریکا را در وضعیت اقتصادی کنونی دخیل نمی‌دانند و از عملکرد دولت خود هم انتقاد دارند. آن‌ها حس می‌کنند، کشورشان درست اداره نمی‌شود و از فرصت بین ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ پس از لغو تحریم ها را برای بهبود وضعیت اقتصادی‌شان خوب استفاده نشده است.
نوبت مسئولان است
انقلاب اسلامي وارد دهه پنجم عمر خود شده است و به نظر مي‌رسد بايد با پختگي كه مطرح مي‌شود در سال‌هاي آينده ديگر شاهد بروز مشكلات و مسائلي كه دل مردم را آزار دهد، نباشيم. مردم ايران ديگر نه توان جنگ و انقلاب دارند و نه مي‌توانند ناملايمتي‌ها، ناكارآمدي‌ها و بي‌مسئوليتي‌هايي را تحمل كنند كه معيشت آن‌ها را زير فشار برده و آن‌ها را درگير كرده است. آن‌ها تنها به دنبال يك زندگي آرام در امنيت هستند تا بتوانند به رشد و تكاملي دست پيدا كنند كه در شأن آن‌هاست. مردمي كه در اين چهل سال، هرگاه نظام به آن‌ها نيازداشته است با تمام توان پشت اسلام،انقلاب و ايران ايستاده‌اند حق‌شان اين وضعيت نيست و بايد به قله برسند. در اين بين مقصر همه مشكلات و مسائل دولت نيست و اگر ناكارآمدي وجود داشته است همه مسئولان تقصيركارند و اينكه انگشت اتهام به سمت يكديگر بگيرند و خود را تبرئه كنند اقدام مناسبي نيست و بايد اين رويه براي هميشه از آداب و سنت اين مرز و بوم پاك شود. مسئولان بايد بدانند اين مردمي كه امروز زير پرچم اسلام، عمود خيمه انقلاب را سرپا نگه‌داشته‌اند تمام عملكرد آن‌ها را زير نظر دارند و نمي‌گذارند اين كشور به دست نااهلان بيفتد؛ بنابراين عزم خود را جزم كرده و با اقتدا به تمام مردم و نه هيچ قدرت ديگر براي اعتلاي نام ايران و ايراني بكوشند زيرا عاقبت خير در اين نوع اقدام است.