رونمایی از طرح های اشتغال‌زایی و محرومیت زدایی آستان قدس در ۷ شهر کشور

 همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی طی مراسمی عملیات اجرایی و افتتاح برخی از پروژه های آستان قدس رضوی در حوزه محرومیت زدایی و اشتغال زایی در شهرهای زاوین، سرخس، خواف، سیستان وبلوچستان، کرمان، زابل و بجنورد توسط تولیت آستان قدس رضوی و از طریق ویدئو کنفرانس رونمایی شد. دام داری نیمه صنعتی در زاوین کلات، راه اندازی ۲۵ جایگاه دام در مناطق محروم سیستان و بلوچستان، طرح اشتغال در سرخس و طرح اشتغال چاه رول در خواف از جمله طرح های آستان قدس رضوی بود که صبح پنج شنبه رونمایی شد. همچنین به دستور تولیت آستان قدس، از طریق ویدئو کنفرانس طرح‌های کشت و صنعت و دام پروری و اشتغال زایی به شکل مکانیزه در شهرستان زابل، عملیات عمرانی مجموعه چند منظوره در کرمان در فضایی بیش از چهار هزار متر مربع با اعتباری بیش از 120 میلیارد ریال شامل بخش‌های درمانی، فرهنگی، ورزشی، اداری، خدمات رفاهی و نمایشگاهی و عملیات عمرانی مجتمع چند منظوره در شهرستان بجنورد در زمینی به مساحت پنج هزار مترمربع با زیربنای چهار هزار مترمربع طی دو سال با اعتبار 120 میلیارد ریال به بهره برداری رسید. همچنین طرح ساخت منازل محرومان سرخس، طرح‌های اشتغال زایی سایر استان‌ها، اجرای طرح توزیع تغذیه مادران باردار و کودکان زیر شش سال به همت معاونت امداد مستضعفان آستان قدس رضوی در خراسان‌های شمالی، جنوبی و رضوی از دیگر طرح‌های رونمایی شده در این مراسم بود. در این مراسم همچنین مرکز جامع ارتباطات مردمی (تلفن ملی 138)، سامانه نظارت همگانی بر کیفیت محصولات و خدمات موسسه کیفیت رضوی، پروژه پایلوت نان طیب مؤسسه کیفیت رضوی افتتاح شد.به گزارش خراسان رضوی، حجت الاسلام والمسلمین «سید ابراهیم رئیسی» در مراسم افتتاح این پروژه ها اظهار کرد: در سیاست های منشور هفت گانه رهبر معظم انقلاب به آستان مقدس رضوی موضوع تسهیل زیارت به عنوان اولویت اول در دستور کار قرار گرفت و هم اکنون بسترهای لازم برای زیارت دلنشین فراهم شده است، همچنین در این زمینه در همه شهرستان های کشور نمایندگی آستان قدس رضوی راه اندازی شده است که انجام همه وظایف این آستان مقدس را بر عهده دارند.
تشکیل 1000 شبکه خادمیاران رضوی با هدف محرومیت زدایی
وی همچنین به تشکیل شبکه خادمیاران رضوی در سراسر کشور اشاره کرد و افزود: بیش از هزار شبکه خادمیاران رضوی با هدف محرومیت زدایی و توسعه مفهوم خدمت در سراسر کشور تشکیل شده است که این خدمات در دورترین و محروم ترین نقاط کشور توسط همین خادمیاران رضوی در حال انجام است. وی تصریح کرد: از جمله اقداماتی که با کمک خادمیاران رضوی به منظور اشتغال زایی و محرومیت زدایی در حال انجام است، اجرای پروژه های کشت صنعت به منظور ایجاد شغل پایدار برای کشاورزان است. در شهرستان زابل در 200 هکتار اراضی که امکان کشت نبود، هم اکنون این اراضی با سرمایه گذاری آستان قدس رضوی زیر کشت رفته است، همچنین در این شهرستان طرح دام سبک اجرا شده است که  علاوه بر ایجاد فرصت شغلی برای جوانان در منطقه صفر مرزی امنیت منطقه را نیز حفظ می کند. وی ایجاد مجتمع های چند منظوره فرهنگی ، خدماتی ، درمانی، لای روبی قنوات و آبخیز داری را از دیگر اقدامات محرومیت زدایی و اشتغال زایی در مناطق محروم بیان کرد و افزود: راه اندازی مجتمع های چند منظوره در شهرهایی مانند کرمان و بجنورد به دلیل خدمت رسانی به مردم  است که امروز ساخت آن ها آغاز شده است و طی چند سال آینده به بهره برداری خواهد رسید.
انتقادها باید به مسئولان آستان قدس انتقال داده شود
حجت الاسلام و المسلمین رئیسی به راه اندازی سامانه پاسخگویی 138 نیز اشاره کرد و گفت:  راه اندازی این مرکز توسط مرکز ارتباطات آستان قدس رضوی خیلی مهم است؛ این سامانه باید نماد پاسخ گویی واقعی باشد، ما که نمی خواهیم این کار به صورت نمادین انجام شود، اگر هم مردم انتقادی به آستان قدس داشتند یا اگر کسی با لحن تندی نظرات خودش را گفت، باید آستانه تحمل را بالا ببریم و این انتقادات باید به مسئولان آستان قدس رضوی انتقال داده شود و در جهت رفع مشکلات آن ها حرکت کنیم. وی سامانه 138 را بستر تقویت نظارت مردمی بر عملکرد آستان قدس رضوی برشمرد و اظهار کرد: امیدواریم این سامانه بتواند ارتباط مردم را با بخش‌های مختلف آستان قدس تسهیل کند و رضایت زائران و مجاوران بارگاه منور حضرت رضا(ع) را به همراه داشته باشد.
پاسخ گویی 24 ساعته سامانه 138
همچنین «سید نظام‌الدین موسوی» معاون ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی در این مراسم با اشاره به راه اندازی سامانه 138 در آستان مقدس رضوی اظهار کرد: همه مردم ایران از سراسر کشور می توانند به صورت 24 ساعته مشکلات و دغدغه های خود را از طریق این سامانه مطرح کنند تا مشکلات آن ها پیگیری شود. وی با بیان این که این سامانه به صورت متمرکز فعالیت می کند، تصریح کرد: همچنین مردم می توانند از طریق این سامانه از برنامه های حرم اطلاع یابند.


پیشرفت 80 درصدی ساخت 100 واحد مسکونی در سرخس
«محسن مسعودیان‌راد» دستیار ویژه معاونت امداد مستضعفان آستان قدس رضوی  نیز در این مراسم، گزارشی از طرح های اشتغال زایی و محرومیت زدایی آستان قدس رضوی ارائه کرد. وی با اشاره به ساخت 100 واحد مسکونی در شهرستان سرخس گفت: هم اکنون ساخت این واحدها حدود ۸۰ درصد پیشرفت دارد؛ این واحدها باید تاکنون به بهره برداری می رسید ولی دچار مشکلاتی شد که درصدد رفع آن هستیم.
بومی سازی ساخت خودروی زائربر
در حاشیه  این مراسم نیز از خودروی زائربر ساخت ایران با نام «فجر ثامن» رونمایی شد.  به گزارش آستان نیوز، سید خلیل منبتی معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی در این باره گفت: حدود 80 دستگاه خودروی زائربر در محدوده اماکن متبرکه حرم مطهر رضوی در حال خدمت‌رسانی هستند که این خودروها تا پیش از ساخت خودروی مشابه داخلی، از کشور چین وارد می‌شده و با قیمت پیشین دلار، قیمت هر خودرو حدود 700 میلیون ریال و هم‌اکنون قیمت هر کدام حدود سه میلیارد ریال است. وی افزود: از حدود دو سال پیش، خادمیاران فنی و تخصصی بارگاه منور رضوی در کارگاه خدمات فنی تعمیر زائربرهای این آستان مقدس واقع در حرم مطهر، ساخت و تولید نمونه زائربر ایرانی را آغاز کردند و به دلیل این که این خودروها مشخصات فنی خاص و پیچیده‌ای ندارد، توانستند نمونه استاندارد مورد نیاز اماکن متبرکه را تولید کنند. منبتی اضافه کرد: نمونه اولیه خودروی زائربر «فجر ثامن» به صورت آزمایشی در خیابان آیت‌ا... واعظ طبسی در حال سرویس‌دهی به زائران بوده و اکنون با رفع نواقص برای تولید انبوه آن اقدام کرده‌ایم. وی با بیان این که برای تردد زائران در اماکن متبرکه در سال آینده به حدود 200 خودروی زائربر فجر ثامن نیاز داریم، اظهار کرد: با تولید انبوه این خودرو می‌توانیم آن را برای خدمات‌رسانی در مجموعه‌های اماکن متبرکه دیگر در کشور و حتی عتبات عالیات عرضه کنیم. منبتی تصریح کرد: در تولید انبوه این خودروی زائربر که ساخت مهندسان ایرانی است، با در نظر گرفتن هزینه‌های بالاسری هر خودرو حدود 800 میلیون ریال هزینه خواهد برد که 20 درصد قیمت دستگاه‌های غیرایرانی و وارداتی است؛ این در حالی است که با تولید انبوه این خودرو علاوه ‌بر اشتغال‌زایی برای جمعی از جوانان این مرز و بوم، از خروج میزان قابل توجهی ارز از کشور جلوگیری خواهد شد.