چند روایت درباره اولین شکست فصل پرسپولیس

 هفته هفدهم لیگ برتر با نتایج عجیب و تغییر در‌صدر جدول همراه بود، به‌طوری که سپاهان با برد پرگل مقابل سپیدرود و شکست پرسپولیس در اهواز دوباره به صدر جدول برگشت و پدیده هم با برد برابر استقلال خوزستان فاصله‌اش را با صدر جدول به یک امتیاز کاهش داد. هفته هفدهم لیگ برتر یک‌شنبه با انجام 5 دیدار آغاز شد که در مهم‌ترین بازی، تیم‌های پرسپولیس و فولاد در اهواز به مصاف هم رفتند. پرسپولیس که نیم‌فصل دوم را با صدرنشینی آغاز کرده بود، امیدوار بود در اهواز با کسب حداقل امتیاز صدر را حفظ کند اما فولاد و افشین قطبی حریف سرسختی از آب درآمدند و نخستین شکست فصل را به سرخ‌پوشان پایتخت تحمیل کردند. تقابل قطبی با پرسپولیس که تیم سابق و محبوبش محسوب می‌شود، به خودی خود جذاب بود و این جذابیت وقتی او ترمز تیم سابقش را کشید چند‌ برابر شد. البته پیروزی 2‌- یک فولاد مقابل پرسپولیس بی‌حرف‌و حدیث نبود و به ادعای پرسپولیسی‌ها و البته برخی کارشناسان داوری، رضا کرمانشاهی داور بازی با سوت‌ها و تصمیم‌های اشتباهش در نتیجه به دست آمده تاثیرگذار بود. به جز بحث داوری، پرسپولیسی‌ها به برخی اتفاقات پیش از بازی و قطع برق و شروع بازی با تاخیر 15 دقیقه‌ای هم معترض بوده و هستند و برای همین پس از پایان دیدار پرسپولیس و فولاد بیانیه‌ای روی خروجی سایت باشگاه گذاشته‌اند که البته از سوی فولادی‌ها بی‌پاسخ نماند و آن‌ها به ادعای پرسپولیسی‌ها واکنش نشان دادند. علاوه بر این بیانیه‌بازی‌ها، پرسپولیس با جمع‌آوری مستنداتی اعلام کرد قصد دارد از داور بازی شکایت کند. در بخشی از بیانیه پرسپولیس آمده است: «در بازی با فولاد خوزستان علاوه بر تمام مسائلی که پیش از شروع بازی، برای مدافع عنوان قهرمانی لیگ برتر اتفاق افتاد تا شرایط بسیار بد‌ و ناگواری برای اعضای تیم فوتبال پرسپولیس رقم زده شود و تمرکز و آرامش آن‌ها را به کلی برای شروع بازی مختل کند، شاهد اشتباه‌های مکرر داوری به ضرر سرخ‌پوشان هم بودیم که تاثیر کاملا‌ مستقیم روی روند و نتیجه بازی داشت. باشگاه پرسپولیس، خواهان پیگیری جدی و رفع قطعی آن‌ها از سوی مراجع مرتبط و مسئول است.» باشگاه فولاد هم در بیانیه‌اش نوشت: «باشگاه پرسپولیس در‌حالی با صدور بیانیه‌ای سعی بر به حاشیه بردن پیروزی ارزشمند فولاد دارد که این دیدار با تمامی نقاط ضعف و قوت، برای 2 باشگاه فولاد و پرسپولیس به یک اندازه تاثیرگذار بود و در این‌خصوص نمی‌توان تنها از یک جهت به مسائل این دیدار توجه کرد.»
 
بحث‌های حاشیه‌ای به صدور بیانیه محدود نشد و سرپرست تیم و سرپرست باشگاه پرسپولیس هم ادعایی را مطرح کردند که با واکنش فتاحی مسئول مسابقات سازمان لیگ مواجه شد. مصطفی قنبرپور سرپرست تیم فوتبال پرسپولیس در گفت‌وگو با میزان گفت: «هیچ‌چیز طبیعی نبود، ما نباختیم بلکه کاری کردند ما ببازیم و به قول معروف؛ ‌ما را بازاندند!»‌ وی ادامه داد: «واقعا دیگر خسته شدیم و دیگر سکوت هم جایز نیست. ما زمانی باختیم که در بدو ورود به ورزشگاه آن اتفاق‌ها افتاد و به ما گفتند در اتوبوس بمانید! برق نیست و ممکن است بازی برگزار نشود. بعد از آن هم ما را بردند روی نیمکت و گفتند برای لباس عوض کردن به راهرو بروید! برانکو هم به خاطر مردم و هواداران راضی شد تا بازی کنیم، ما امنیت نداشتیم و می‌توانستیم بازی نکنیم. وقتی هم که به راهرو رفتیم نمی‌دانم از کجا دستور رسید و برق استادیوم آمد! مگر برق خانه رفته بود که سریع برق را وصل کردند؟» ایرج عرب سرپرست باشگاه پرسپولیس هم از مسئولان سازمان لیگ خواست توضیح بدهند که مجوز برگزاری بازی فولاد و پرسپولیس را داشته‌اند یا نه؟ سعید فتاحی اظهارنظر سرپرستان پرسپولیس را بی‌پاسخ نگذاشت و در گفت‌وگو با تسنیم گفت: «لازم است به آقای عرب اعلام کنم که سازمان لیگ هیچ بازی را بدون مجوز برگزار نمی‌کند. شورای تامین به خاطر مشکلاتی که در اهواز وجود داشت، قبل از بازی به ما اعلام کرد در صورت امکان بازی فولاد و پرسپولیس روز دوشنبه برگزار شود. من با عرب تماس گرفتم و به او گفتم حاضرید با فولاد روز دوشنبه بازی کنید که او مخالفت کرد و خواست چون تیمش در اهواز است بازی در همان زمان از قبل اعلام شده، برگزار شود. ما هم اعلام کردیم زمان بازی تغییر نخواهد کرد. ظهر یک‌شنبه نه برق ورزشگاه بلکه برق کل منطقه مشکل داشت. به خاطر همین مسئله، رختکن‌ها تاریک بود و من از آقای برانکو خواهش کردم بازیکنان تیمش چند دقیقه روی نیمکت بنشینند تا برق وصل شود که این اتفاق هم رخ داد. حتی برانکو هم گفت مشکل ندارد و بازی می‌کنیم.»
 
حتی اگر همه این‌ موارد را صحیح بدانیم و حق را به پرسپولیس بدهیم و بپذیریم تصمیمات داور بخصوص در اعلام پنالتی به سود فولاد اشتباه بوده، نمی‌توان ضعف‌های فنی و اشتباهات فردی و تاکتیکی سرخ‌پوشان را نادیده گرفت. تیم پرسپولیس کاملا عصبی بود و اگر این مسئله هم متاثر از شایعه لغو بازی به خاطر مخالفت شورای تامین شهر اهواز یا قطعی چند ثانیه‌ای برق در رختکن و بی‌نظمی و آشفتگی رختکن پرسپولیسی‌ها قبل از بازی باشد، بازهم قابل دفاع و توجیه نیست چرا‌که از تیم بزرگی چون پرسپولیس انتظار می‌رود در چنین فضایی بتواند تمرکز بهتری داشته باشد. اشتباهات فردی هم در پرسپولیس زیاد دیده شد. سروش رفیعی با روزهای خوبش فاصله زیادی دارد و با بازیکنان هماهنگ نیست. محمد نادری که جانشین شجاع در قلب دفاع شده بود در روز بد پرسپولیس، بدترین نمایش را داشت و این مسئله اهمیت خویشتن‌داری بازیکنان باتجربه و تاثیرگذار را برای نگرفتن کارت‌های بی‌مورد گوشزد می‌کند و شاید تلنگری هم برای شجاع و دیگران بازیکنان اصلی پرسپولیس باشد که بدانند اخطارهای بی‌مورد تا چه اندازه دردسر‌ساز می‌شود. جناح چپ پرسپولیس هم دیگر نقطه ضعف این تیم در بازی با فولاد بود و بین احمد نوراللهی و شایان مصلح در جناح چپ فاصله ایجاد شده و فضای خوبی را به بازیکنان فولاد داده بود. همه این مسائل و بحث‌های حاشیه‌ای دست به دست هم داد تا نخستین شکست پرسپولیس در لیگ هجدهم توسط افشین قطبی و فولاد رقم بخورد.