و حالا دهه پنجم انقلاب

بسم‌الله الرحمن الرحیم
یادداشت مدیر مسئول
شیرینی مشاهده ناکامی ترامپ و همسرایانش که بارها گفتند ایران چهلمین سال انقلاب را نخواهد دید، شیرینی جشن چهل سالگی انقلاب را مضاعف کرد. راه پیمائی یوم‌الله 22 بهمن امسال تجدید میثاق ملت ایران با امام و شهدا در آغاز پنجمین دهه عمر انقلاب اسلامی بود.
انقلاب اسلامی اکنون وارد پنجمین دهه خود شده و این واقعیت برای ملت‌ها پیام بزرگی دارد و پیام آن به دشمنان انقلاب و نظام جمهوری اسلامی، بزرگ‌تر است. ملت‌ها با مشاهده موفقیت ملت ایران در عرصه مقاومت در برابر بزرگ‌ترین قدرت سلطه گر جهان و حتی غلبه کردن بر اتحاد قدرت‌های سلطه گر شرق و غرب در میدان‌های جنگ و تحریم، این درس بزرگ تاریخی را فرا گرفتند که اراده ملت‌ها می‌تواند بر تمام قدرت‌ها غلبه کند.


این مقاومت درس آموز، از موهبت‌های الهی است که توسط عبد صالح خدا حضرت امام خمینی به ملت ایران ارزانی شد و البته این ملت بزرگ نیز در طول 40 سال گذشته ثابت کرد که شایستگی چنین نعمتی را دارد و می‌تواند برای سایر ملت‌ها الگو باشد. خوشبختانه ملت‌های زیادی پیام امام خمینی را دریافت کردند و به اردوی مبارزه با سلطه گران پیوستند. اکنون در آغاز پنجمین دهه از عمر انقلاب اسلامی، مقاومت امیدوارانه در برابر زورگویان جهانی به یک فرهنگ در میان ملت‌ها تبدیل شده و احساس می‌شود هسته مورد نظر امام خمینی برای به حرکت در آوردن ملت‌ها در راه احقاق حقوق مشروع خود و وادار کردن قدرت‌های سلطه گر به عقب نشینی و زانو زدن در برابر اراده ملت‌ها، فعال شده است.
فعال شدن این هسته مقاومت هر چند بسیار مبارک و امیدبخش است، ولی تدبیری که بتواند استمرار این حرکت را تضمین کند از اهمیت حیاتی برخوردار است. این تدبیر را باید ایجاد کرد و موانع موجود بر سر راه آن را باید از بین برد.
تبدیل شدن ایران به یک جامعه الگو که از مدیریت منسجم، امنیت کامل، پیشرفت علمی سطح بالا، رفاه با ثبات، استانداردهای مقبول سلامت، اخلاق پایدار و حاکمیت بلامنازع قانون در تمام عرصه‌ها برخودار باشد، همان تدبیری است که می‌تواند ایرانِ صاحب نظام جمهوری اسلامیِ برخاسته از انقلاب متکی بر‌الله اکبر را برای تمام ملت‌ها الگو قرار دهد. ما چه بخواهیم و چه نخواهیم اکنون انقلاب اسلامی برای بسیاری از ملت‌ها درس آموز است. ما باید با تدبیر درست، این درس را با تمام ابعادش به عمق جان تشنگان آن نفوذ دهیم و کاری نکنیم که شاگردان مدرسه جهانی امام خمینی در اثر بی‌تدبیری یا بی‌برنامگی و یا بد برنامگی ما گریز پا شوند و این راه بی‌رهرو بماند.
اگر می‌خواهیم انقلاب اسلامی برای ملت‌ها الگو باشد و اهداف بزرگ آن در سطح جهانی محقق شوند، باید در پایگاه جهانی این نهضت، سینه‌ها فراخ تر، قلب‌ها پاک‌تر و صف‌ها فشرده‌تر باشند. حاکمیت قدرتمند، از انتقاد و مطرح شدن خواسته‌های مشروع استقبال می‌کند و با این کار، صفوف ملت را فشرده‌تر می‌سازد.
دهه پنجم انقلاب باید دهه جذب حداکثری باشد. شهید مظلوم آیت‌الله بهشتی، خط امام را با دو ویژگی «جاذبه در حد اعلا» و «دافعه در حد ضرورت» معرفی می‌کرد. اگر می‌خواهیم آرمان‌های مطرح شده توسط امام در جامعه ما متجلی شوند، باید این دو ویژگی در رفتار مسئولین ما متجلی شوند.
انقلاب اسلامی را هم باید با همین ویژگی‌ها تعریف کنیم و در میدان عمل این چنین نشان دهیم تا بتوانیم آن را به یک الگو برای نسل کنونی و نسل‌های آینده در داخل و برای تمام ملت‌ها در خارج تبدیل نمائیم. برای اینکه بتوانیم انقلاب اسلامی را به درستی به مردم بشناسانیم باید دهه پنجم را به دهه آشنا شدن به آرمان‌ها و سیره عملی امام خمینی تبدیل کنیم. این کار باید از طریق رسانه‌ها، دانشگاه‌ها، مساجد و خطبه‌های جمعه انجام شود. منبرها، خطبه‌ها و رسانه‌ها را از نفرت پراکنی‌ها و کینه توزی‌ها برهانیم، همه را اخلاق محور کنیم و سیاست را تابع اخلاق قرار دهیم درست همانگونه که روش عملی امام خمینی بود.