روحانی: صندوق آرا تضمین حفظ نظام است

مراسم سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران روز گذشته با شکوه هر چه تمام‌تر برگزار شد. مردم در سراسر کشور در حالی با حضور خود در راهپیمایی 22 بهمن چهل سالگی انقلاب اسلامی و ورود آن به پنجمین دهه حیات خود را جشن گرفتند که در چند ماهه اخیر اعمال فشارهای خارجی به رهبری امریکا این تصور خام را در مقامات کاخ سفید ایجاد کرده بود که این فشارها و مشکلات اقتصادی مردم را ناامید کرده است. اما آنچه دیروز در شهرهای مختلف ایران مشاهده شد، مهر باطلی بود بر این خیال خام. ایرانیان نشان دادند که اگر چه درگیر برخی مشکلات هستند اما از تداوم مسیر انقلاب عقب‌نشینی نکرده و یکبار دیگر موجبات عصبانیت امریکایی‌ها را فراهم کردند.
رئیس جمهوری در جمع راهپیمایان 22 بهمن با تبریک سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی تأکید کرد که راه و مسیر انقلاب اسلامی همانند 40 سال گذشته با قدرت ادامه خواهد یافت.به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی دیروز قبل از سخنرانی در میدان آزادی، به جمع راهپیمایان پیوست. او از خیابان آزادی تقاطع استاد معین در مسیر راهپیمایی باشکوه و بزرگ ۲۲ بهمن قرار گرفت و همراه با سیل خروشان مردم که با سر دادن شعارهای انقلابی از وی استقبال می‌کردند، به سمت میدان آزادی حرکت کرد. رئیس جمهوری همچنین در سخنرانی خود در میدان آزادی و در جمع پرشور و باشکوه راهپیمایان تهرانی، با برشمردن ویژگی‌های خاص مراسم 22 بهمن امسال گفت: مراسم امسال از یک سو با چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی ملت بزرگ ایران و از سوی دیگر  ایام دهه فجر امسال با عطر و بوی فاطمی همراه شده است؛ همان بزرگواری که در سایه تعالیم پدرش، همسرش و فرزندانش ملت ما توانست در برابر همه قدرت‌ها و ابرقدرت‌ها بایستد و پیروزی را به دست آورد.
 خیانت‌ها علیه تمامیت ارضی
روحانی در ادامه  با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی برای حراست و حفاظت از ایران اسلامی عزیز بود، افزود: مردم بخوبی می‌دانند که در 205 سال قبل، بخش بزرگی از مناطق شمالی ایران و قفقاز در دوران پادشاهان خائن قاجار از ایران جدا شد و 191 سال پیش بخش دیگری از شمال ایران را از این سرزمین مادری جدا کردند. 172 سال قبل بخش بزرگی از شمال غرب و  163 سال پیش نیز بخش مهمی از شرق ایران جدا شد. رئیس جمهور ادامه داد: 138 سال قبل بخشی از شمال شرق ایران از این کشور جدا شد و بعد در 100 سال پیش بخش بزرگی از جنوب ایران که امروز به عنوان چند کشور در جنوب خلیج فارس هستند، از ایران جدا شد و حتی 47 سال پیش، یعنی هفت سال قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در زمان رژیم خائن پهلوی باز بخش مهمی از جنوب ایران که همواره در کتب جغرافیا به عنوان استان چهاردهم ایران نامیده می‌شد، به دست خیانت‌بار پهلوی از ایران جدا شد. روحانی اظهار داشت: در این چند دهه و در دوران شاهان سست عنصر قاجار و پهلوی، دو سوم این سرزمین را از ایران جدا کردند و این بدان معناست که رژیم‌های گذشته علاوه بر اینکه بر دین، فرهنگ، رفاه و زندگی مردم خیانت کردند، بر تمامیت ارضی ایران هم خیانت کردند. روحانی خاطرنشان کرد: اما 38 سال پیش زمانی که قدرت‌های جهانی صدام افلقی را تحریک کردند تا با سلاح شرق و غرب و با پول ارتجاع منطقه و سربازان بسیاری از کشورهای دیگر به ایران حمله کند، ملت رشید و بزرگ ایران با فرزندان دلاورش از ارتش، سپاه، بسیج و نیروی انتظامی و همه مردم در برابر همه جهان ایستادند. وی با تأکید بر اینکه برای تقویت قدرت دفاعی و ساختن انواع موشک‌های ضدزره، پدافند هوایی، زمین به دریا و دریا به دریا، هوا به هوا و زمین به زمین از کسی اجازه نگرفته‌ و نخواهیم گرفت، گفت: راهمان را و قدرت ‌نظامی‌مان را ادامه می‌دهیم و نزد ملت ایران به صراحت می‌گویم که قدرت نظامی ایران در طول این 40 سال و بویژه در 5 سال اخیر برای همه جهانیان شگفت‌آور است. رئیس جمهور حفظ تمامیت ارضی و حراست از ایران عزیز را اولین دستاورد انقلاب اسلامی برشمرد و خاطرنشان کرد: یک میلیمتر از خاک و آب‌های این سرزمین به دشمن واگذار نشد و ملت ایران در برابر توطئه‌ها پیروز شد.


 اسلامـــــــیت و جمهوریت ما را حفاظت کرد
روحانی با بیان اینکه دومین دستاورد بزرگ این انقلاب که به آن می‌بالیم و افتخار می‌کنیم، تغییر نظام مشروعیت در این کشور بود، گفت: نظام مشروعیت در گذشته بر این مبنا بود که فردی بر اساس اینکه فرزند کدام پدر و از کدام طایفه و قبیله است، می‌توانست شاه باشد و بعد او هم فرزند او بود که این نظام بر هیچ مبنای عقلی، شرعی و دموکراتیکی منطبق نبود. رئیس جمهوری افزود: دستاورد جمهوری اسلامی ایران این بود که نظام مشروعیت را بر مبنای اسلام و جمهوریت قرار داد و امروز تمام مسئولین جمهوری اسلامی ایران از مقام معظم رهبری گرفته تا رئیس جمهور، اعضای مجلس شورای اسلامی، خبرگان و شوراها همه و همه با رأی مردم و با صندوق آرا مسند مسئولیت را به عهده می‌گیرند. روحانی تأکید کرد: همه باید حواس‌مان جمع باشد که اگر در این 40 سال در برابر انواع توطئه‌ها پیروز شدیم، بخاطر اسلام و جمهوریت بود؛ اسلامیت و جمهوریت ما را حراست و حفاظت کرد.
 هرنوع تغییر فقط با صندوق رأی
روحانی با اشاره به اهمیت انتخابات و صندوق آرا اظهار داشت: از سوی دیگر آنچه باعث شده است روز به روز مردم علیرغم فشارهای دشمن با نشاط بیشتر، مسیر و آرمان خود را ادامه دهند، آن است که هر دو سال یکبار پای صندوق رأی می‌شتابند و افراد مورد نظر خود را انتخاب می‌کنند. صندوق آرا تضمین حفظ این نظام است. هر کس هر نوع تغییر می‌خواهد پای صندوق آرا به دنبال تحقق آن است. وی ادامه داد: پای صندوق آرا است که مردم نظرات، ایده و راهشان را در تبلیغات انتخاباتی اعلام کرده و فرد مورد نظر را در مجلس، در ریاست جمهوری و خبرگان و شوراها برمی‌گزینند و انتخاب می‌کنند. حواس‌مان باشد، صندوق رأی و انتخابات یکی از نعمت‌های بسیار بزرگ جمهوری اسلامی ایران است. اگر این صندوق نبود، اگر صف طولانی در انتخابات نبود، دشمن می‌توانست توطئه‌های مختلفی را علیه کشور طراحی کند.
رئیس جمهوری ادامه داد: امروز در جامعه یک دموکراسی و مردم‌سالاری به معنای واقعی کلمه وجود دارد. نظام جمهوری اسلامی آن نظام و رژیمی نیست که بگوید یک حزب و آن رستاخیز و هر کس خواهان آن نیست گذرنامه بگیرد و از ایران خارج شود. احزاب، روزنامه‌ها، مجلات، رسانه‌ها، در این کشور آزاد هستند و همه مسئولین، مسئولین اجرایی، مسئولین نظارتی باید با سعه صدر با انتخابات برخورد کنند. هر چه سعه صدر بیشتر باشد و راه را برای حضور همه افکار، احزاب و جناح‌ها آماده‌تر کنیم، نظام مستحکم‌تر خواهد بود. روحانی  با ابراز امیدواری به تصویب لایحه جامع انتخابات که از سوی دولت به مجلس ارائه شده است، گفت: در لایحه قانون جدید انتخابات به این نکات توجه شده و امیدواریم با تصویب آن در مجلس شورای اسلامی، شاهد انتخابات‌ پرشورتری در آینده باشیم.روحانی در بخش دیگری از سخنان خود دستاوردهای مختلف انقلاب در حوزه‌های صنعتی، بهداشتی، علمی، انرژی، حمل و نقل و... را یادآور شد که نشان از رشد چشمگیر نسبت به قبل از انقلاب داشته‌اند. او ادامه داد: تنها کشوری هستیم که بدون آنکه در برابر دشمن سر فرود بیاوریم، از فصل 7 منشور سازمان ملل متحد خارج شدیم و این قدرت ملت ایران و دیپلماسی ماست. تنها کشوری هستیم که حق هسته‌ای‌مان در سازمان ملل و در شورای امنیت تصویب شده و این به معنای پیشرفت ملت ایران است.
 1825 مسئولیت برای اهل سنت
روحانی با اشاره به اینکه راهمان را در بخش حقوق زنان، جوانان، اقلیت‌ها، اهل سنت و اقوام ادامه می‌دهیم، گفت: یکی از شعارهای این دولت حقوق شهروندی بوده و امروز هزار و 825 نفر از اهل سنت در مناصب مختلف از جمله فرماندار، معاون استاندار، بخشدار، شوراها در سمت‌های مختلف مشغول کارند و 2 سفیر کشور امروز در خارج از کشور از اهل سنت هستند و این نشان می‌دهد که روز به روز وحدت، اتحاد و یکپارچگی‌مان بیشتر خواهد شد.
روحانی افزود: به سیاست شفافیت ادامه می‌دهیم تا با فساد مبارزه کنیم. حمایت از اقشار مستضعف را ادامه خواهیم داد. تعامل سازنده با جهان را ادامه خواهیم داد و جایگاه ایران را مرتفع‌تر خواهیم کرد. فضای کسب و کار را بهتر از گذشته آماده می‌کنیم و خصوصی سازی بنگاه‌های دولتی را ادامه می‌دهیم. رئیس جمهوری ادامه داد: بزودی مردم شاهد خواهند بود که دولت الکترونیک رفاه فراوانی را برای مردم ایجاد خواهد کرد. بحران آب و محیط زیست را کنترل خواهیم کرد. فعالیت نهادهای مالی از جمله بانک‌ها را تنظیم خواهیم کرد، همان طور که مؤسسات اعتباری غیرمجازی که اموال مردم را تاراج کرده بودند به طور کلی پرونده آنها بسته شد و همه آنها جمع شدند. این مسیر و راه آینده است که ادامه می‌دهیم.
روحانی اظهار داشت: مردم بزرگ ایران، امروز در یک جنگ روانی، تبلیغی و اقتصادی در برابر دشمنان ایران که با سبوعیت با مردم رفتار می‌کنند، قرار داریم. این مشکلات را باید با همکاری یکدیگر حل کنیم. هر جا پیروز شده‌ایم جایی بوده که ملت و دولت در کنار هم، پشت سر رهبری قرار گرفتند. اگر در سال‌های اول انقلاب توانستیم ترور و شورش را در این کشور از بین ببریم و کشور را آرام کنیم، مردم، دولت و نیروهای مسلح پشت سر امام بودند. در جنگ نیز همین‌طور بود و در تحریم هم با ایستادگی‌مان، با همراهی‌مان با همکاری و تعاون‌مان در برابر امریکا پیروز می‌شویم.
 مشکلات را پشت سر می‌گذاریم
رئیس جمهوری تأکید کرد: نخواهیم گذاشت امریکا پیروز شود. امریکا دی ماه پارسال اعلام کرد که ایران را به زمین می‌زنم که نشد. در اردیبهشت، مرداد و 13 آبان و در کریسمس و عید سال مسیحی امسال اعلام کرد که ایران را به زانو درمی‌آورد که نشد. قول داده بود 22 بهمن همه سران فاسد رژیم امریکا در تهران باشند که آن هم نشد. هر چه گفتند نشد و نخواهد شد. رئیس جمهوری تأکید کرد: به دلیل اینکه مردم ما متحد هستند، به خدا، حضرت زهرا(س) و پیامبر(ص) و ائمه(ع) و رهبر شجاع و بزرگوارشان ایمان دارند و پشت رهبری حرکت می‌کنند،  بی‌تردید در این مبارزه موفق خواهیم بود. روحانی با اشاره به وجود برخی مشکلات در زندگی روزمره مردم، خاطرنشان کرد: هرچند که مردم ما امروز با مشکلاتی مواجه هستند اما با کمک هم این مشکلات را پشت سر خواهیم گذاشت زیرا وضع امریکا به مراتب بدتر از آن چیزی است که خودشان فکر می‌کردند و وضع منطقه ما بسیار بهتر از آن چیزی است که آنها فکر می‌کردند. رئیس جمهوری در بخش پایانی سخنان خود با تأکید بر اینکه جایگاه ایران روز به روز والاتر و بالاتر خواهد بود و ما از مشکلات عبور خواهیم کرد، گفت: آرمان امروز ما همان آرمان 40 سال پیش است. روحانی تأکید کرد: اگر 40 سال قبل آرمان ما این بود که در برابر استبداد، آزادی، در برابر استعمار و وابستگی حاکمیت ملی، در برابر ابتذال، فضیلت را جایگزین کنیم و در برابر تبعیض، عدالت را و  در برابر غربگرایی و شرق‌گرایی، هویت اسلامی و ایرانی را مستقر کنیم، امید را جای یأس بنشانیم و اعتدال را جای افراط و تفریط قرار دهیم، امروز هم همان راه و همان آرمان مسیر و راه ماست و بی‌تردید ما در این راه موفق و پیروز خواهیم بود. رئیس جمهوری در پایان از ملت بزرگ ایران که در هوای سرد و برفی و بارانی در سراسر کشور به خیابان‌ها آمده و به دنیا نشان دادند که پیوند ملت ما با انقلاب و امام و رهبری‌ همواره وجود دارد و مستحکم خواهد بود، قدردانی و تشکر کرد.

بـــــرش
مسئولان در حاشیه راهپیمایی چه گفتند

حجت‌الاسلام محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری: مردم ایران ایستادند، مقاومت کردند و به ندای رهبرشان پاسخ مثبت دادند.
آیت‏الله آملی لاریجانی، رئیس قوه ‌قضائیه: مهم‌ترین پیام حضور مردم به دشمنان جمهوری اسلامی خصوصاً امریکا و اذنابش این است که بدانند این مردم تسلیم‎ناپذیر هستند.
علی لاریجانی، رئیس مجلس: حضور گسترده مردم در راهپیمایی 22 بهمن دستاورد بسیار بزرگی برای کشور و برای ادامه دست یافتن به راه حل مسائل محسوب می‎شود.
آیت‌الله نوری همدانی از مراجع تقلید: مردم براساس مکتب و مذهب خود در میدان حضور دارند و در راه انقلاب اسلامی، جوان، جان و خون داده‌اند و چنین مردمی همواره در تمام صحنه‌ها حضور خواهند داشت.
آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید: مردم با این حضور پرشور ثابت کردند در برابر توطئه‌های امریکا با قدرت ایستاده‏‌اند و شیطنت دشمن به جایی نخواهد رسید.
محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری : مردم با حضور حماسی خود در راهپیمایی باشکوه 22 بهمن نشان دادند که انقلاب را از آن خود می دانند.
عباس صالحی،  وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: امسال تصور دشمنان انقلاب این بود که بعد از 40 سال می‌توانند روی خستگی و فشارهایی که بر ملت ایران وارد کرده‌اند، حساب کنند اما ما را بخوبی نشناخته‌اند.
امیر حاتمی،  وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح: حضور مردم در راهپیمایی، پیام محکمی است به آنهایی که آرزو داشتند 40 سالگی انقلاب را نبینیم.
معصومه ابتکار، معاون رئیس جمهوری: باید با نسل فرزندان انقلاب و جوان ارتباط برقرار کنیم که این ارتباط یکسویه و دستوری نیست بلکه باید صدای این نسل را بیشتر بشنویم و خود را جای آنها بگذاریم و شرایط‌شان را درک کنیم.
آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان: ما  به امریکا می‌گوییم کوچک‌تر از آن هستی که بتوانی قدرت اسلام و مردم را بشکنی. شاه رفت و ما ماندیم. صدام رفت و ما ماندیم. شما هم می‌روید و ما می‌مانیم.
سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده سپاه: حضور جوانان نسل سوم و چهارم انقلاب اسلامی نشان می‌دهد که این حرکت عظیم مردمی غیر قابل توقف است.
سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی فرمانده ارتش: ما در این سال‌ها همواره با تهدید و مشکلات زیادی مواجه بوده‎ایم اما با این وجود به دشمن لبخند نخواهیم زد.
علی مطهری نایب رئیس مجلس: حضور مردم باعث ناامیدی ترامپ، پمپئو و بولتون می‌شود. مسئولان تلاش خود را انجام می‌دهند اما باید تلاششان را بیشتر کنند.
محسن ‌هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران: دشمنان امروز می‌فهمند که با این مردم باید از راه مسالمت‌آمیز صحبت کنند.
حجت‎الاسلام علی‎اکبر ناطق نوری: نسل‌های جدید وارثان خوبی برای نسل 57 هستند.
محمدرضا خاتمی نایب رئیس مجلس ششم: باید از بند شعارها رها شویم و به محتوای اصلی انقلاب بپردازیم. در سطوح سیاسی، ما در برابر آزادی‎ها و حقوق شهروندی مشکلاتی داریم اما آنچه کشور را رنج می‌دهد، موضوع فساد است. فساد حتی اگر کم هم باشد، برای جمهوری اسلامی زیاد است.
غلامعلی حدادعادل عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام: بعد از ۴۰ سال مردم حتی با وجود باران، در راهپیمایی یوم‌الله ۲۲ بهمن همچون ۴۰ سال گذشته حضور دارند و این خود نشان می‌دهد که انقلاب دهه‌های پیش‎رو را نیز با قدرت و اقتدار طی می‌کند.