شبی که ماه جشنواره کامل شد



ایام پر تب‌وتاب مسابقه حساس سینمای ایران، بازار داغ انتقادها و دفاعیه‌های سینما دوستان و فوتوکال‌‎های    پربازدید سینماگران و نشست‌های البته نه چندان خبرساز و جدی فیلمسازان شامگاه روز دوشنبه 22 بهمن‌ماه با معرفی برگزیدگان سی‌وهفتمین دوره جشنواره فیلم فجر به پایان رسید و همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد سیمرغ‌ها روی شانه تازه‌نفس‌های سینما آرام گرفت. اگر چه ویترین این دوره، از نام‌های سرشناس قدیمی چندان هم خالی نبود اما همان‌طور که جشنواره در دو سه سال اخیر در قرق فیلمسازان جوان بود و بیشترین کنجکاوی‌ها در اطراف فیلم‌هایی وجود داشت که جوان‌ها ساخته بودند، صحنه قدردانی از برگزیدگان هم به نام آنها و حضورشان رقم خورد و در لیست نامزدها و منتخبان نهایی نامی از پرویز شهبازی، فریدون جیرانی، رسول صدرعاملی و... نبود. نرگس آبیار شناخته‌شده‌ترین فیلمساز زن حاضر در جشنواره این دوره توانست با کسب 7 جایزه برای فیلم «شبی که ماه کامل شد» پیشتاز فاتحان سیمرغ شود.
سالن همایش‌های برج میلاد طبق روال سال‌های گذشته شامگاه بارانی 22 بهمن‌ماه میزبان مراسم اختتامیه بود. آیین اختتامیه طبق زمان وعده داده شده ساعت 18:30 با اجرای محمدرضا شهیدی‌فر آغاز شد. در ابتدای مراسم حضور مادر شهیدان فائزه و شهاب منصوری (از شخصیت‌های محوری فیلم شبی که ماه کامل شد) و مواجهه‌اش با الناز شاکردوست بازیگر نقش فائزه توجه عکاسان را جلب کرد. ذکر نام کاندیداهای این دوره توسط مجری برنامه با تشویق حاضران در مراسم همراه بود و شنیدن نام علی نصیریان و جمشید مشایخی شور تشویق‌ها را به اوج رساند. ابراهیم داروغه‌زاده دبیر این دوره از جشنواره در سخنانی کوتاه از رشد سطح کیفی آثار این دوره از جشنواره گفت. پس از معرفی سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه و مستند، سیمرغ بهترین فیلم در بخش نگاه نو به «مسخره باز» همایون غنی‌زاده اهدا شد اما به جای این فیلمساز و کارگردان تئاتر، خیال محمد یک مهاجر افغانستانی به روی سن آمد و از مشکلات مهاجران افغان گفت. او در ادامه نامه انصراف غنی‌زاده از دریافت این جایزه را هم قرائت کرد.


در ادامه مراسم با حضور گوهر خیراندیش از آزادگانی که فیلم «23 نفر» بر اساس زندگی آنها ساخته شده قدردانی شد. سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچون سال گذشته به جای سخنرانی‌های معمول با پیامی از بالاترین مقام اجرایی کشور پشت تریبون قرار گرفت تا صحبت‌های حسن روحانی مبنی بر همدلی و اهتمام سینماگران در پاسداشت دستاوردهای سینما را برای اهالی آن قرائت کند. در بخشی از متن پیام رئیس جمهوری که مشروح آن هفته گذشته منتشر شد آمده است: «مهم‌ترین سد در برابر خطرات بینشی و مدیریتی، بی‌تردید خود سینماگرانند که برای حال و آینده سینما، دلسوزترین و برای اداره آن شایسته‌ترین به‌شمار می‌روند. این باور مبنایی دولت تدبیر و امید در عرصه مدیریت فرهنگی و هنری است که اینجانب، هیچ‌گاه از آن عدول نخواهم کرد.»
در نهایت با حضور داوران روی صحنه بخش اهدای سیمرغ سی و ششمین دوره جشنواره فیلم فجر آغاز شد و برندگان با حضور روی سن از عوامل و همکارا‌ن‌شان قدردانی کردند. برای انتخاب بهترین بازیگر مرد مکمل رقابت نزدیکی میان نوید محمدزاده، جواد عزتی، آرمین رحیمیان و... در جریان بود که در نهایت این جایزه را علی نصیریان که اولین جایزه‌‌اش از جشنواره فیلم فجر بود، دریافت کرد. موضوعی که وقتی نصیریان به آن اشاره کرد یکی از حضار در سالن فریاد زد: «کم سعادتی سیمرغ بوده». نصیریان که به تازگی و در ایام جشنواره همسرش را از دست داده در سخنانی گفت: «من آدم سعادتمندی بودم که در این سن این فرصت را پیدا کنم که با نوه خودم کار کنم. همایون جای نوه من است. این شانس من بود که بتوانم در یک کار خلاقانه و نوآورانه و شکننده چارچوب‌های معمول من پیرمرد مسن شرکت داشته باشم.» جمشید مشایخی پس از مصافحه با نصیریان که با تشویق ممتد حاضران همراه بود به این نکته اشاره کرد که در نخستین تئاترش با نصیریان همبازی بوده و غم از دست دادن همسر نصیریان را یادآوری کرد. همایون غنی‌زاده در نهایت به گرفتن سیمرغ بلورین بهترین فیلم «هنر و تجربه» رضایت داد و با حضور روی سن عنوان کرد: «در یک شب دو سیمرغ گرفتم؛ اجازه دهید جایزه «نگاه نو» را نپذیرم و سلیقه خودم را داشته باشم اما جایزه «هنر و تجربه» را می‌پذیرم.» اما غنی‌زاده اولین سخنرانی بود که صحبت‌هایش با نگاه ممیزان رسانه ملی مواجه شد و توسط مجری برنامه قطع شد. بازی متفاوت و سخت الناز شاکردوست در «شبی که ماه کامل شد» هم بالاخره این بازیگر را به سیمرغ بلورین رساند: «همیشه خیال می‌کردم این مسیر را تا اینجا می‌دوم؛ نشد با دو بیایم اما بالاخره شد. خدایا شکرت. نرگس آبیار در تاریک‌ترین بخش زندگیم آمد و کنارم ایستاد و فرصت زندگی در این نقش را داد. خانم آبیار! شما جدا از نبوغتان یک انسان واقعی هستید.» با اهدای جایزه بهترین بازیگر مرد به هوتن شکیبا جایزه ترکیب بازیگران این فیلم کامل شد. او با نام بردن از پیمان معادی، نوید محمدزاده، امین حیایی و حامد بهداد عنوان کرد که افتخار می‌کند نامش در کنار چنین کاندیداهایی قرار گرفته است.
برندگان سیمرغ سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر:
فیلم کوتاه: «بچه‌خور»/ بهترین مستند: «بهارستان، خانه ملت» / فیلم اول: «مسخره باز»/ نگاه ملی: «۲۳ نفر»/ جلوه‌های ویژه میدانی: ایمان کریمیان (ماجرای نیمروز: رد خون)/ جلوه‌های ویژه بصری: جواد مطوری (مسخره‌باز)/ چهره پردازی: ایمان امیدواری (شبی که ماه کامل شد)/ طراحی لباس: محمدرضا شجاعی (شبی که ماه کامل شد)/ طراحی صحنه: کیوان مقدم (غلامرضا تختی)/ صدابرداری: ایرج شهزادی (متری شیش و نیم)/ صداگذاری: مهرشاد ملکوتی (ماجرای نیمروز ۲: رد خون)/ تدوین: بهرام دهقانی (متری شیش و نیم)/ موسیقی متن: امین هنرمند (قصر شیرین)/ فیلمبرداری: حمید خضوعی ابیانه (غلامرضا تختی)/ بازیگر نقش مکمل زن: فرشته صدرعرفایی (شبی که ماه کامل شد)/ بهترین بازیگر نقش مکمل مرد: علی نصیریان (مسخره‌باز)/ پویانمایی: اشکان رهگذر (آخرین داستان)/ هنر و تجربه: همایون غنی‌زاده (مسخره‌باز)/ بازیگر نقش اول زن: الناز شاکردوست (شبی که ماه کامل شد)/ بهترین بازیگر نقش اول مرد: هوتن شکیبا (شبی که ما کامل شد)/ بهترین فیلمنامه: محسن قرایی و محمد داوودی (قصر شیرین)/ جایزه ویژه هیأت داوران: نیما جاویدی (سرخپوست)/ کارگردانی: نرگس آبیار (شبی که ماه کامل شد)/ بهترین فیلم: محمد حسین قاسمی (شبی که ماه کامل شد)/ بهترین فیلم از نگاه تماشاگران: سید جمال ساداتیان (متری شیش و نیم).