سكوت تيم رسانه اي دولت در برابر هجمه ها

مرتضی مبلغ در گفت‌وگو با «آرمان» :
سكوت تيم رسانه اي دولت در برابر هجمه ها
افراد شجاع در دولت روحانی اندک هستند
روحانی به تنهایی پاسخ تخریب‌گران را می‌دهد


آرمان: متاسفانه برخی کارها در راستای تخریب رئیس‌جمهور انجام می‌شود و هیچ پاسخگویی در قبال آنها وجود ندارد. آنهایی که آزادانه رئیس‌جمهور را تهدید می‌کنند و یا در رابطه با ایشان اخبار کذب را آزادانه منتشر می‌کنند، ادبیات هتاکانه‌ای نسبت به ایشان به کار می‌برند. اینها مسائلی است که بدون شک موجب تخریب است و امیدوارم که نمایندگان مجلس و منتقدان رئیس‌جمهور به این میزان از بلوغ رسیده باشند که بدانند هرچه که در داخل انجام می‌دهیم، مورد توجه و رصد کشورهای مخالف ما قرار می‌گیرد. آقای روحانی همیشه در سخنانش از انتقاد استقبال کرده است اما برخی اخیرا با کلماتی بسیار تند و زننده رئیس‌جمهور را مورد هجمه قرار داده‌اند و به جایگاه حقوقی او نیز هیچ توجهی ندارند. برای بررسی این موضوع، «آرمان» گفت‌وگویی با مرتضی مبلغ، فعال سیاسی اصلاح‌طلب داشته که در ادامه می‌خوانید.
برخی بدون در نظر گرفتن جایگاه حقوقی رئیس‌جمهور، نظرات و سخنان او را مورد تخریب قرار می‌دهند.
رئیس‌جمهور کشور در اصل یک شخصیت مذهبی مجتهد و عضو شورای خبرگان است، بنابراین او می‌تواند نظریاتی فقهی، دینی و مذهبی ارائه دهد. اینکه یک فرد مجتهد نقطه نظراتی را مطرح می‌کند می‌تواند مورد نقد دیگران قرار گیرد، اما افرادی که اینگونه به بهانه‌های واهی و مختلف دست به حمله، هجمه و تخطئه می‌زنند از سویی شخصت خودشان را به جامعه نشان می‌دهند که به جای انتقاد سازنده هرچه به ذهن و زبان‌شان می‌آید را مطرح می‌کنند و دست به موضع‌گیری‌های ناصواب می‌زنند، جای تامل دارد. از سوی دیگر هم برخی به جهت آنکه دولت و رئیس‌جمهور خلاف منویات و نقطه‌نظرات آنها به روی کار بیاید و در هر زمانی دست به هجمه و تخطئه می‌زنند.
چرا برای برخورد با این گونه برخوردهای تخریبی علیه دولت و رئیس‌جمهور هیچ قانونی اجرا نمی‌شود؟
این موضوع به شرایط ناهنجار و تبعیض‌آمیز در کشور بازمی‌گردد، همیشه اینگونه بحث‌ها در تمام عرصه‌های مختلف وجود داشته و دارد. قانون در کشور وجود دارد اما مجریان قانون و افرادی که باید این قوانین را به مرحله اجرا دربیاورند، وظایفشان را به خوبی انجام نمی‌دهند، بنابراین باید تاکید کنم که در کشور مشکل قانون وجود ندارد بلکه مشکل به جهت وجود برخی بی‌هنجاری‌های سیاسی در کشور است که متاسفانه دامن تمام نهادها و دستگاه‌ها را گرفته است و در نتیجه متاسفانه شاهد برخوردهای تبعیض‌آمیز در عرصه‌های مختلف می‌شویم.
هدف جریانات تندرو از تخریب شخص رئیس‌جمهور و دولت چیست؟
این افراد به دنبال اهداف مختلفی هستند. اصلی‌ترین هدف آنها به آن جهت است که در دو انتخابات گذشته به ویژه تندروها پاسخ بسیار سخت و منفی از مردم دریافت کردند و نتوانستند به منویات و اهدافشان برسند. بنابراین آنها به دنبال جبران این موضوع هستند؛ به آن معنا که می‌خواهند با عملکرد مختلف به مردم و جامعه ثابت کنند که دولت و آقای رئیس‌جمهور ناکارآمد و ناتوان است و ذهن جامعه را مخدوش کنند که در انتخابات آتی به اهداف خود برسند، بنابراین این موضوع هدف کلی و کلان این جریان است منتها در جزئیات با یکدیگر متفاوت هستند و حتی افرادی را مشاهده می‌کنید که به شدت به دنبال آن هستند که کاری کنند تا دولت زمینگیر شود که دوره خود را به اتمام برساند. افرادی که دم از استعفای رئیس‌جمهور می‌زنند به دنبال آن هستند که اجازه ندهند این دوره دولت و رئیس‌جمهور تمام شود. همچنین افرادی به جهت منافع نامشروع سیاسی، اقتصادی و تبلیغاتی در کشور هستند مخدوش کردن آنها و ایجاد غوغا و ناهنجاری‌های فکری، روانی و سیاسی در جامعه در فضای نامخدوش اهداف و منویات خود را دنبال می‌کنند و چه افرادی که در قالب رقابت‌های سیاسی برخی صحبت‌ها را به عنوان رقیب جریان دولت می‌زنند، یعنی طیفی را تشکیل می‌دهند که هرکدام با انگیزه‌های جزئی مواضعی را از خود نشان می‌دهند که متفاوت هستند اما در کلام نوعا معطوف به انتخابات آینده است که مردم را متقاعد کنند ضمن آنکه به نحوی انتقام بگیرند که چرا مردم اینگونه رأی دادند؟ چرا اینگونه رویکردها را دنبال می‌کنند؟ و در عین حال آنها را متقاعد کنند که راهی جز آمدن به سمت ما نیست. در مقابل باید تاکید کنم که این جریان خاص متاسفانه نشان داد که به هنگام روی کار آمدن چه مصیبت‌هایی را بر سر این کشور وارد می‌کند.
آیا آقای رئیس‌جمهور باید نسبت به اینگونه برخوردهای تخریبی واکنش نشان دهد؟
درصورت اینکه آقای رئیس‌جمهور قصد داشته باشد که وارد بازی‌های این جریان شود، هر روز باید پاسخگوی منتقدان و تخطئه‌کنندگان خود باشد و هر روز پاسخ هجمه‌های مختلف را بدهد. آقای رئیس‌جمهور و دولت باید در درجه اول تمام فکر و تلاش خود در جهت حل و فصل مشکلات مردم کرده و با کاهش مشکلات، کشور را از این شرایط خارج کند تا به شرایط مناسب و آرامش‌بخشی دست یابیم. آقای رئیس‌جمهور لزومی ندارد که به تمام واکنش‌ها پاسخ دهد، چرا که این دولت دارای دستگاه تبلیغاتی، وزرا و مسئولان مختلف است اما متاسفانه تمام آنها در مقابل هجمه ساکت و هیچ سخنی نمی‌گویند. دولت در دوره گذشته هم همین‌گونه عمل کرده یعنی در دولت گذشته تنها شخصی که سخن می‌گفت آقای رئیس‌جمهور بود. متاسفانه این خلأ و نقصان در دولت آقای روحانی در این دوره و دوره گذشته تداوم دارد و تصور آن است که دلیل این موضوع هم به ایشان بازمی‌گردد که افراد شجاعی که در دفاع از آرمان‌های مردم با افراد افراطی مقابله و اهدافشان را خنثی‌سازی کنند بسیار اندک است.