«همدلی» در گفت‌وگو با کارشناسان راهکارهای ساماندهی مصرف بنزین را ارزیابی کرد نه به گرانی، آری به سهمیه‌‎بندی

همدلی| گروه اقتصادی: پرونده بنزین باز است و حاشیه‌های مصرف بالای سوخت همچنان ادامه دارد. این‌روزها، بحث ساماندهی مصرف سوخت یکی از مهمترین مباحثی است که مورد توجه بهارستانی‌ها قرار گرفته و صحبت‌های فراوانی در این زمینه به گوش می‌رسد.
به گفته رئیس کمیسیون انرژی مجلس، افزایش قیمت بنزین با شرایط امنیتی، اقتصادی و اجتماعی کنونی متناسب نیست. این جمله را از زبان بسیاری از نمایند‌گان مردم در مجلس و حتی بیشتر دست‌اندرکاران اقتصادی می‌توان شنید، هر چند اظهارنظرها در این زمینه متفاوت است و عده دیگری از مسئولان همچنان بر این باور هستند که برای مدیریت مصرف سوخت در کشور، باید قیمت‌ بنزین را متعادل کرد و تا جایی که می‌توان از اختلاف قیمت‌ها با سایر کشورها جلوگیری کرد. هر چه که هست، داستان ساماندهی مصرف سوخت پیچیده است و بنظر می‌رسد قدرت تحلیل را از کارشناسان اقتصادی نیز گرفته است.
واقعیت این است که با توجه به افزایش قیمت کالاهای اساسی در پی بالا رفتن نرخ ارز، میزان قاچاق گازوئیل و بنزین به کشورهای همسایه بیشتر شده و سکانداران اقتصادی برای کنترل این وضعیت چندین گزینه را پیش روی خود می‌بینند؛ راهکارهایی چون سهمیه‌بندی، استفاده از کارت سوخت یا افزایش قیمت سوخت. اما به هر طرف که نگاه می‌کنی انگار یک جای کار می‌لنگد و هیچ کدام از این راهکارها به نمی‌تواند به نتیجه برسد. در میان این گزینه‌ها، بحث بالا بردن قیمت سوخت، نگرانی‌های زیادی را در جامعه ایجاد کرده است که بسیاری از بهارستانی‌ها این گزینه را حذف کرده‌اند و حالا گفته می‌شود که بهترین راه برای جلوگیری از قاچاق سوخت و جلوگیری از مصرف زیاد بنزین، استفاده مجدد کارت‌های سوخت است.
هر چند آمار دقیقی از میزان مصرف سوخت در رسانه‌ها وجود ندارد، اما آنطور که از صحبت‌های برخی مسئولان بر می‌آید، در حال حاضر حدود 20 میلیون لیتر مصرف اضافی بنزین در ایران وجود دارد. این موضوع باعث شده تا در کنار میزان آلودگی هوا، میزان قاچاق نیز افزایش یابد.


نگاهی به اختلاف قیمت بنزین در ایران و سایر کشورهای جهان حکایت از این دارد که اختلاف قیمت 5 یا 6 برابری بنزین با کشورهای همسایه باعث شده تا قاچاق رونق بیشتری بگیرد. به طوریکه بر اساس گزارش‎ها، روزانه 40 میلیون لیتر سوخت به کشورهای همسایه قاچاق می‌شود.
سوالی که در این زمینه می‌توان مطرح کرد این است که دولت چگونه می‌تواند بدون استفاده از گزینه افزایش قیمت بنزین، میزان مصرف سوخت و حتی قاچاق سوخت را به دیگر کشورهای همسایه مدیریت کند.
آنطور که محمد علی خطیبی، نماینده سابق ایران در اوپک، در این‌باره به «همدلی»، می‌گوید: «مصرف سوخت در کشور به حدی است که حتی افتتاح فازهای 1 و 2 پالایشگاه خلیج فارس نیز کمکی به صادرات بنزین نکرد، این در حالی است که قرار بود با افتتاح این فازها به صادرات بنزین برسیم.»
او در ادامه افزود: «در حال حاضر سوخت قاچاق و مصرف بالا، سوخت را می‌بلعند و اگر این موضوع مدیریت نشود، ما هیچ‌گاه نمی‌توانیم به صادرات بنزین فکر کنیم.»
به گفته خطیبی: «صادرات فراورده‌های نفتی به صورت خام آسیب زیادی را به اقتصاد وارد می‌کند که باید به جای این مورد به درآمدزایی از طریق صادرات فرآورده‌های نفتی برسیم.»
او در ادامه توضیح داد: «برای جلوگیری از فشار به مردم و عدم استفاده از گزینه افزایش قیمت بهتر است تا از کارت‌های سوخت استفاده شود و بنزین به صورت سهیمه‌بندی در اختیار مردم قرار بگیرد تا دیگر کسی فرصت قاچاق بنزین و گازوئیل را نداشته باشد.»