فر مان اصلا حات سر اسري

روز گذشته همزمان با سخنان مختلف مسئولان درباره دعوت مردم براي حضور در مراسم 22 بهمن، علي‌لاريجاني خبري را منتشر كرد كه توجه همگان را به خود جلب كرد. رييس مجلس كه در نشست شورای اداری استان قم سخن مي‌گفت، از دستور مقام معظم رهبری برای اصلاح ساختار کشور ظرف چهار ماه آینده خبر داد و بر لزوم توجه مسئولان و مدیران به مسائل داخلی کشور و پرهیز از مشاجرات سیاسی تاکید کرد. رييس مجلس شورای اسلامی بر لزوم توجه مسئولان و مدیران به مسائل داخلی کشور تاکید کرد و گفت: باید به این مساله توجه شود که دشمن از تمام ابزارهای خود برای مقابله با جمهوری اسلامی استفاده می‌کند از این رو نباید در شرایط کنونی به مشاجرات سیاسی و حواشی دامن زده شود؛ بنابراين فهم درست از شرایط این است که توجه و رویکرد تمامی مسئولان به سمت آمریکا باشد و در این مسیر باید مشاجرات را کاهش دهیم. نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وفاق داخلی و وحدت درونی یکی از الزامات سیاست داخلی است، افزود: دشمنان به دنبال دامن زدن به اختلافات ایران با کشورهای دیگر و همچنین منزوی کردن جمهوری اسلامی هستند. البته آمریکا با خروج از توافق هسته‌ای در انزوا قرار گرفته است.
لزوم صبر استراتژيك
لاریجانی ادامه داد: به نظر می رسد که آمریکایی‌ها با اقدامات خود علیه جمهوری اسلامی به دنبال عصبانی کردن ما هستند و کنفرانس لهستان نیز در همین راستا از سوی ایالات متحده دنبال می‌شود زیرا کنفرانس لهستان نه برای بررسی اتفاقاتی مانند جنگ برگزار شده و نه برای تشدید فشارهای اقتصادی علیه ایران زيرا آن‌ها برای تشدید فشار ابزارهای دیگری دارند؛ بنابراین به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها با برگزاری کنفرانس‌هایی مانند کنفرانس لهستان به دنبال عملیات روانی و مساله‌سازی در داخل کشور هستند و بعید می‌دانم که این کنفرانس آخرین اقدام ایالات متحده در این رابطه باشد. رييس مجلس شورای اسلامی افزود: امروز ما باید درک درست و صحیحی از مسائل و اتفاقات داشته باشیم چنان که جمهوری اسلامی در شرایط کنونی با صبر استراتژیک و آگاهانه در برابر مسائل عمل کرده و ما می‌فهمیم که می‌خواهیم به کجا برویم از این رو باید نقاط ضعف آن‌ها را پررنگ و برجسته کنیم تا کشورهای بین‌المللی از اقدامات خصمانه آمریکایی‌ها به درستی آگاه شوند؛ همان گونه که امروز این کشورها در اظهارنظرهای خود از آمریکایی‌ها حمایت نمی‌کنند البته آن‌ها با استفاده از سیطره اقتصادی خود در دل شرکت‌های خارجی هراس ایجاد می‌کنند و حتی در برخی اوقات مشکلاتی را برای ما در بحث تامین کالا ایجاد کرده‌اند. وی تصریح کرد: این موضوع و تلقی نباید در جامعه ایجاد شود که کسی به دنبال حل مشکلات نیست بلکه مسئولان به دنبال حل این مسائل هستند و امروز همه برای رفع مشکلات بسیج شده‌اند. حتی شاید برخی از موضوعات مربوط به سطوح اول کشور نباشد اما به دلیل اهمیت این شاخص‌ها برای مردم، مسئولان سطوح اول نظام نیز برای حل مشکلات ورود کرده‌اند. لاریجانی ادامه داد: عده‌ای نباید در جامعه مدام این مساله را مطرح کرده که چرا در کشور کمبودی وجود دارد زیرا وقتی دشمن از تمامی ابزارهای خود استفاده کرده و ما به دنبال مقابله با آن‌ها هستیم شاید چالش‌هایی به وجود بیاید؛ بنابراین تمام مسئولان باید برای حل این مسائل تلاش کنند نه آن که وارد مشاجرات شده و اختلافات را دامن بزنند.رييس مجلس شورای اسلامی گفت: در شرایط کنونی دزدی آمده و می‌خواهد اموال ما را جمع کند حال آیا باید افراد داخل منزل با یکدیگر درگیر شده و بهراي مثال بگویند که چرا برای خانه دیوار کشیده‌ایم بلکه باید برای آن نرده نصب می‌شد و در همان زمان مشاجره، دزد اموال خانه را به غارت می‌برد، بنابراین راه این است که در گام نخست به حساب دزد رسیدگی شده و سپس مسائل دیگر بررسی شود. وی افزود: به طور حتم اگر در داخل کشور نقص و مشکلی داریم نباید این مساله منجر به دعوای داخلی شود؛ بنابراین باید با هم‌افزایی در جهت حل مشکلات حرکت کنیم و در این مسیر رسانه‌ها و مقامات باید به آن توجه داشته باشند تا با دردمندی و احساس مسئولیت و نگاه طبیبانه این مسیر را طی کنیم. لاریجانی با اشاره به تقویت بودجه دفاعی در لایحه بودجه سال 98 کل کشور گفت: بي‌شك بخش‌های دفاعی نقطه قوت ما بوده و ما از آن حمایت می‌کنیم و به طور حتم نیروهای مسلح را تجهیز خواهیم کرد زیرا دشمنان می‌دانند که قدرت امنیتی و دفاعی جمهوری اسلامی برای مقابله با ماجراجویی‌های آن‌ها بسیار برجسته است. همچنین جمهوری اسلامی از جریان‌های مقاومت حمایت لازم را خواهد کرد.
انسجام لازم!


رييس مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش انسجام داخلی، تلاش‌های اقتصادی و نگاه درون‌گرا در توسعه اقتصادی کشور ادامه داد: در این مسیر باید از ظرفیت صادرات به ویژه صادرات کالا به بازارهای منطقه‌ای استفاده کنیم، از طرف دیگر با توجه به اقتضائات بودجه‌ای، مجلس و دولت تا حد ممکن در جهت حمایت از بخش‌های بهداشت و درمان، تامین اجتماعی، صندوق‌ها و اشتغال حمایت کرده‌اند، همچنین دولت برای نوسازی بافت‌های فرسوده تدابیری را اندیشیده‌است.
تشكيك در خبر
البته بعد از سخنان علي‌لاريجاني، قاضی زاده هاشمی درباره سخنان ديروز علي‌لاريجاني مبنی بر دستور رهبر انقلاب برای اصلاح ساختار کشور توضیحاتی ارائه کرد و به خبرآنلاين گفت: این دستور مربوط به اصلاح ساختار کشور نیست، بلکه درباره اصلاح ساختار بودجه کشور است بنابراین خبر یادشده ناقص است. وی افزود: بعد از آنکه پیش‌نویس لایحه بودجه 98 درآمد، رهبر معظم انقلاب نامه ای به شورای هماهنگی اقتصادی و دولت نوشتند و 6 بند ایراد و توصیه داشتند. بعد مسئولان گفتند «اصلاح لایحه بودجه بر این اساس زمان می برد چون اصلاح برخی از بخش ها مقدمات و کار مطالعاتی می خواهد»، رهبر معظم انقلاب فرمودند: « چهار ماه به شما فرصت می دهم، تاجایی که می‌توانید برای ارائه لایحه بودجه 98 انجام دهید، مواردی هم که فرصت نمی شود، به صورت لایحه اصلاحیه در اردیبهشت ماه انجام دهید». عضو هیات ريیسه مجلس شورای اسلامی درباره مرجع اصلاح لایحه بودجه اظهار کرد: دولت باید لایحه اصلاح بودجه را تدوین و آن را تقدیم مجلس کند. وقتی این لایحه به مجلس آمد نمایندگان رسیدگی خواهند کرد. یعنی شروع، کارکارشناسی و تدوین لایحه در دولت انجام می شود.
پيشينه يك اصلاح‌ساختاري
اين اشاره قاضي‌زاده هاشمي، عضو هيات رييسه مجلس به سخنان رييس مجلس در نقش پژوهش در فرآيند قانون‌گذاري بود كه در آن علي‌لاريجاني با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص لزوم اصلاح بودجه سال ۹۸ گفت: ایشان فرمودند بودجه کشور در شرایط تحریم‌ها باید با ملاحظاتی تدوین شود و ضروریات مورد توجه قرار گیرد. لاریجانی ادامه داد: این فرمایش به این معنی است که باید به حقوق و مزایای کارکنان و موضوع اشتغال و موضوعاتی که برای کشور ضروری است، توجه شود. وی افزود: نکته دیگری که ایشان تاکید کردند لزوم تدوین برنامه کلی اصلاح ساختار بودجه کشور است، یعنی تدوین بودجه مبتنی بر کاهش هزینه‌ها در چارچوب سیاست های کلی و قانون برنامه ششم توسعه، اقتصاد مقاومتی و قطع وابستگی به نفت باشد. ريیس مجلس شورای اسلامی گفت: قطع وابستگی به نفت سال‌هاست که در سیاست های کلی تاکید شده است. اگر از ابتدا این سیاست پیگیری شده بود، در شرایط فعلی مشکلات زیادی نداشتیم. وی تاکید کرد: دستور مقام معظم رهبری این است که در همین شرایط اصلاح ساختار بودجه انجام و اصول کلی آن تدوین شود. مرکز پژوهش ها باید نقشه راه برای اصلاح قانون بودجه را تدوین کند. اگر در این شرایط اقدام نکنیم، معلوم نیست بعدها بتوانیم چنین کاری را انجام دهیم.لاریجانی تصریح کرد: ما عادت کرده ایم در شرایط سخت کارهای مهم را انجام دهیم. الان موقع انتظام بودجه کشور است. تاکید مقام معظم رهبری این است که ساختار بودجه اصلاح شود و هزینه ها در چارچوب سیاست های کلی قانون برنامه ششم، اقتصاد مقاومتی و قطع وابستگی به نفت کاهش یابد. ريیس مجلس شورای اسلامی با درخواست از مرکز پژوهش ها در راستای تحقق فرمایش مقام معظم رهبری در راستای اصلاح ساختار بودجه گفت: اگر ظرف چهار ماه آینده این اصلاحات تدوین شود می‌توان بر قانون بودجه سال ۹۸ اصلاحیه زد و بودجه سال ۹۹ را بر این مبنا تدوین کرد. وی با اشاره به نکته سوم مقام معظم رهبری در خصوص لزوم اصلاح بودجه سال ۹۸ گفت: ایشان همچنین بر لزوم تدابیر لازم برای افزایش اشتغال و ارتقای رشد اقتصادی بدون نفت و رشد سرمایه گذاری تاکید کردند. لاریجانی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر حفظ منابع صندوق توسعه ملی افزود: منابع صندوق توسعه ملی محلی برای استفاده جهت پرش اقتصادی است و نباید از منابع این صندوق برای بودجه جاری استفاده کرد. وی تاکید کرد: دغدغه رهبر معظم انقلاب، دغدغه ای سنجیده، مهم و کاری سنجیده برای کشور است.
تكذيبيه مساله‌دار
اينكه در آستانه 40 سالگي انقلاب فردي مانند علي‌لاريجاني سخناني را مبني بر اصلاح ساختار كشور بيان كند و در ادامه فردي ديگر آن را تكذيب كند و به سخنان چندي پيش رييس مجلس ارتباط دهد اقدامي است كه ذهن هر مخاطبي را به خود جلب مي‌كند كه چگونه فردي مانند علي‌لاريجاني اين اظهارات را به زبان مي‌آورد و كل كشور را تحت تاثير قرار مي‌دهد و بلافاصله برخي ديگر آن را تكذيب مي‌كنند؟! از طرفي بايد پرسيد كه مگر اصلاح ساختار كشور خط قرمز است كه برخي در واكنشي سريع به اصلاح اظهاراتي در اين زمينه مي‌پردازند و آن را تكذيب مي‌كنند؟! اصلاح و اصلاحات حقيقي در نظام سياسي و غير سياسي بعد از سال‌ها ضرورتي است كه براي بهبود عملكرد بايد مورد توجه همگان قرار بگيرد و از آن استقبال شود.