جشنواره سی‌ و هفتم فجر حریف فراستی شد

مائده کاشیان - هر سال در آستانه شروع جشنواره فیلم فجر، آرزوی مشترک همه هنرمندان و مسئولان برگزاری جشنواره، تجربه دوره درخشانی از جشنواره و نمایش فیلم‌های خوب در حد و اندازه یک جشنواره سینمایی است. به نظر می‌رسد اکنون در سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر، این آرزوی چند ساله تحقق پیدا کرده و 22 فیلم حاضر در بخش سودای سیمرغ، در ژانرهای متنوعی تولید شده‌اند و مضامین مشابهی ندارند. به علاوه از مجموع نظر منتقدان می‌شود این گونه دریافت که شمار فیلم‌های باکیفیت جشنواره امسال، بالاتر از سطح معمول دوره‌های مختلف است. مؤید این مطلب، آن است که امسال چهار فیلم موفق شدند حتی نظر منتقد سخت‌گیر سینما یعنی مسعود فراستی را هم جلب کنند.
4 فیلم تحسین‌شده فراستی
بعد از جنجال‌هایی که حضور مسعود فراستی در برنامه «من و شما» به پا کرد، این منتقد بیشتر زیر ذره‌بین افکار عمومی قرار گرفت و همه منتظر بودند که ببینند سرنوشت او در تلویزیون چه خواهد شد. پس از کش‌وقوس‌های فراوان، زمزمه‌های حضور او در برنامه «هفت» شنیده شد و در نهایت این منتقد مانند گذشته نه‌چندان دور، در جایگاه منتقد ثابت روی صندلی برنامه «هفت» نشست. مسعود فراستی در همان شب‌های ابتدایی از فیلم «سرخ‌پوست» به کارگردانی نیما جاویدی تعریف و تمجید کرد و به عوامل آن فیلم تبریک گفت،  اما «سرخ‌پوست» تنها فیلمی نبود که مورد استقبال فراستی قرار گرفت. او در ادامه نظر مثبتش را راجع به فیلم‌هایی مانند «طلا»، «متری شیش و نیم» و «23 نفر» هم اعلام کرد.
در کنار همه اخباری که از حواشی جشنواره و نشست‌های خبری منتشر می‌شد، خبر نظر مثبت مسعود فراستی درباره فیلم‌ها نیز به سرعت در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی می‌پیچید و بسیاری از افراد این اتفاق را شگفتی دوره سی‌وهفتم جشنواره می‌دانستند. جالب آن که مسعود فراستی هم از نظر مثبت خود ذوق‌زده شده بود و از این اتفاق با عنوان «شوک جشنواره» یاد کرد!


روی دیگر سلیقه منتقد سخت‌گیر
اظهارنظر مثبت مسعود فراستی درباره چهار فیلم جشنواره امسال فجر، بالاخره روی دیگر سلیقه‌اش را به مردم و مخاطبان نشان داد. حالا این تمجیدها، حسابی چهره او را نزد مخاطبان و علاقه مندان به سینما تغییر داده است و تصویر غالب او به عنوان یک منتقد سخت‌گیر را که هیچ فیلمی هرچند خوب، به چشمش نمی‌آید و اصلا با هدف تخریب شروع به نقد و تحلیل فیلم‌ها می‌کند تبدیل به منتقد منعطف‌تری کرده است.