توافق مهم ارزی با عراق

اگرچه عراق خریدار بیشترین صادرات غیرنفتی ایران است، اما در ماه های اخیر فعالان اقتصادی شاهد مسائلی در حوزه مبادلات بانکی و پولی بین دو کشور بوده اند. همین موضوع سبب شد روز سه شنبه رئیس کل بانک مرکزی کشورمان به این کشور سفر و با مقامات دولتی و بخش خصوصی آن دیدار و گفت وگو کند. در نتیجه این دیدارها، دو کشور به طور رسمی بر تجارت متقابل با دینار و یورو توافق کردند. به گزارش ایرنا، اولین دستاورد این سفر، توافق نامه سازو کار پرداخت مالی میان دوکشور بود که توسط روسای بانک مرکزی ایران و عراق امضا شد. در دیدار رئیس کل بانک مرکزی کشورمان با «علی العلاق»، همتی با اشاره به این که عراق بزرگ ترین شریک تجاری جمهوری اسلامی ایران به شمار می رود، از دستیابی ایران به راهکارهای مناسب مالی با روسیه، ترکیه، هند، چین و دیگر کشورها خبر داد. «علی العلاق» نیز بر تلاش بانک مرکزی عراق برای رفع موانع همکاری های اقتصادی دو کشور تاکید کرد. همتی درباره جزئیات این توافق گفت: براساس توافق انجام شده، قرار است بانک مرکزی ایران حساب های یورویی و دیناری داشته باشد و مبادلات گاز و نفت با این حساب ها انجام شود. رئیس کل بانک مرکزی افزود: صادرکنندگان ایرانی بر اساس توافق‌های انجام شده باید بتوانند از طریق بانک های عراقی فعالیت کنند و در همین زمینه نیز بانک های ایرانی می توانند در بانک های عراقی حساب دیناری داشته باشند. رئیس شورای پول و اعتبار گفت: شرکت های عراقی هم می توانند در بانک های ایرانی حساب افتتاح کنند و مبادلات خود را با دینار انجام دهند. در این دیدار همچنین همتی با پیشنهاد رئیس بانک الرشید عراق مبنی بر تاسیس یک شعبه در ایران بر اساس توافق‌های انجام شده، موافقت کرد. همتی در ادامه سفر خود با عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق نیز دیدار کرد. در این دیدار، دو طرف ضمن تاکید بر تقویت روابط دوجانبه، راهکارهای تسریع روابط بانکی و پولی را به عنوان یکی از موانع گسترش فعالیت های تجاری و اقتصادی میان دو کشور بررسی کردند. نخست وزیر عراق در این دیدار بار دیگر بر موضع کشورش مبنی بر این که جزئی از نظام تحریم های ضد ایرانی نخواهد بود، تاکید کرد.
4 دلیل اهمیت عراق برای بازار ارز ایران
عراق در حالی به شریک شماره یک تجاری ایران تبدیل شده است که کشور ما نیز به دلیل تحریم ها، نیاز مبرمی به بازسازی کانال های ارزی خود دارد.
دکتر مجید شاکری کارشناس اقتصادی در این زمینه مزیت های گسترش روابط بانکی و پولی با عراق را این گونه بر شمرد: عراق دقیقا همان جایی است که رئیس کل باید در اولویت قرار می داد، هم به لحاظ سهم از صادرات ایران، هم به لحاظ داشتن ارزالصاق شده به دلاربا ثبات نسبتا خوب مثل دینار، هم به لحاظ وجود سلیمانیه و تاثیر آن بر بازار نقد ارز تهران، هم به لحاظ کانال های قدرتمند صرافی بین عراق و اروپای مرکزی، هم از نظر انطباق تقریبا کامل اهداف امنیتی و دلایل بسیار دیگر. این کارشناس مسائل تحریم در تشریح نتایج مثبت توافق های صورت گرفته افزود: اگر چه جزئیات چندانی از توافق بین دو رئیس کل منتشر نشده است اما چارچوب منتشر شده (انتقال با دستور پرداخت بانک مرکزی ایران از بستانکاری قبلی و نیز آینده) حتی اگر روی دینار باشد، دستاورد بسیار مهم و به جایی است و چنین نتیجه مثبتی ضمن دقت نظر مقامات بانک مرکزی ادامه سیاست درست امنیتی ایران در غرب آسیاست.