برگزاری مراسم بزرگداشت حضرت آیت‌الله جوادی آملی فیلسوف برجسته کشور، فقیه و مفسر قرآن در تهران

بخش خبری: مراسم بزرگداشت آیت‌الله عبدالله جوادی آملی، فقیه و فیلسوف برجسته کشور عصر دیروز با پیام رئیس جمهور در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی برگزار ‌شد.
حسن بلخاری، رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در این مراسم به قرائت پیام حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی، رئیس جمهور در تجلیل آیت‌الله جوادی آملی پرداخت که در آن آمده است: در این همایش گرانسنگ، سخن از فقیه برجسته، حکیم متاله و مفسر ژرف‌اندیش قرآن کریم آیت‌الله العظمی عبدالله جوادی آملی است که با نبوغ، خلاقیت علمی و بهره‌گیری از استادان بزرگ عرصه معرفت، معنویت و دانایی یعنی امام راحل و علامه سیدمحمد حسین طباطبایی(ره)، به جامعیت در علوم عقلی و نقلی اسلامی رسیده و با تدریس بیش از شش دهه در حوزه علمیه قم و پرورش شاگردان متعدد توانسته نقش موثری در تثبیت بنیادهای نظری نظام اسلامی و دین ایفا کند.
از سوی دیگر، با تالیف آثار ارزشمندی چون تفسیر قرآن به ترتیب سور و موضوعی، مجموعه ارزنده‌ای برای اندیشه‌ورزان سپهر معرفت و حکمت فراهم آورد.
بی‌تردید، ژرفایی اندیشه، جامع‌نگری و خضوع کم‌نظیر، مکارم اخلاقی، صلابت و اتقان رفتاری آن عالم ربانی،‌اسوه سالکان علم و عمل و زمینه‌ساز بستر رشد و اعتلای فرهنگ اسلامی و ایرانی است.


ضمن سپاس از برگزارکنندگان این مراسم، امید آن دارم که با پاسداشت مقام والای علمی و دینی این بزرگ مرد، نسل جوان و دانشگاهی ما با خوشه‌چینی از خرمن دانش و بهره‌گیری از آموزه‌های علمی و اخلاقی آن استاد فرهیخته و هم‌اندیشی اصحاب اندیشه، بتواند در ارتقای علمی کشور بیش از پیش کوشا و پویا باشد تا بتوانیم با شتابی بیشتر به سمت افق‌های روشن فردا پیش برویم.
سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، نیز در این مراسم گفت: آیت‌الله جوادی، یک حکیم ممتاز است. در تاریخ ۱۴۰۰ ساله خودمان، حکمای متعددی داشته‌ایم و هر کدام به سهم خود در این اتصال حکمت اسلامی از نسلی به نسل دیگر موثر بودند و امتیازات خود را داشته‌اند، اما در حد فهم خودم، ایشان را در جهاتی به عنوان حکیم متمایز از دیگران می‌بینم. این به معنای آن نیست که دیگران تمایزاتی نداشتند، اما اگر بخواهیم از ایشان تصویری ارائه کنیم، باید به نکاتی متوجه باشیم که به آنها اشاره می‌کنم.
آیت‌الله جوادی‌آملی جامع حکمت، عقل و تقوا است
در ادامه این مراسم رکتر مهدی محقق، رئیس هیئت مدیره انجمن مفاخر و آثار فرهنگی طری سخنانی گفت: ما در انجمن آثار و مفاخر فرهنگی افتخار داریم که بزرگداشتی برای آیت الله‌العظمی جوادی‌آملی می‌گیریم. کسی که آثار ایشان را دیده باشد، می‌بیند که در حکمت متعالیه، حکمت مشاء، حکمت اشراق جامعیت دارند و گذشته از همه اینها اخلاق لطیف ایشان است که بنده خودم شاهد و ناظر بوده‌ام و خوشحال هستم که در این مجلس هستم و یادی هم از آیت‌الله محمدتقی آملی آمد. زمانی که آیت‌الله جوادی و حسن‌زاده شاگرد ایشان بودند، بنده نیز شاگرد ایشان بودم. در هر حال امید داریم که خداوند عمر طولانی به آیت‌الله جوادی عنایت کند که نه تنها طلاب و دانشگاهیان، بلکه قاطبه مسلمانان از وجود مبارک ایشان استفاده کنند.
وی بیان کرد: تفسیر قرآن خود، دریایی است و مفسر باید کتاب‌های لغات، مشکلات القران، غریب‌القرآن و مسائل ناسخ و منسوخ و ... را بداند که استاد در همه این زمینه‌ها واقعاً منحصر به فرد هستند. همان‌طور که اشاره شد، گذشته از معلومات، اخلافی که استاد دارند نیز مهم است. شخصاً تابستان‌ها که در دماوند هستند، افتخار دارم در مجلس روزهای جمعه ایشان حاضر می‌شوم که ذکری از مصائب امام حسین(ع) می‌شود. ایشان برای یک طلبه جوان تواضع می‌کنند. یعنی هم مدرس، هم محقق و هم متواضع هستند.
عقلانیت وحیانی و تعالی جامعه
حجت الاسلام والمسلمین مرتضی جوادی آملی هم در این برنامه گفت: «بنده از همه شخصیت‌های ممتاز علمی و فرهنگی کشور که در این جلسه حضور به هم رساندند، تشکر و سپاسگزاری می‌کنم و از انجمن آثار و مفاخر فرهنگی هم تشکر و قدردانی می‌کنم که این جلسه با شکوه را برگزار کرده‌اند.»
او افزود، «آیت‌الله جوادی آملی از همه عزیزان قدردانی نموده‌اند که در برگزاری این جلسه اهتمام نموده‌اند.»
او اضافه کرد: «این مهم است که جامعه علمی ایران به صورت خاص و عام مورد توجه و احترام آیت‌الله جوادی آملی است و البته بسیاری از معضلات علمی کشور با توجه به اقدامات علمی و فرهنگی ایشان برطرف شده است.»
فرزند آیت‌الله جوادی آملی تاکید کرد: « ایشان همواره در تلاش هستند که علوم را چند قدم به جلو ببرند و به خصوص در علوم قرآنی، اقداماتشان موجبات رشد و گسترش دانش تفسیری در جامعه شده تا از برکت نتایج این اقدام، کشور و جامعه بهتر و بیشتر ساخته شود.»
او در پایان تاکید کرد «عقلانیت وحیانی که به همت آیت‌الله العظمی جوادی آملی به جامعه ایران عرضه شده، موجبات تعالی فرهنگی، اجتماعی و علمی کشور را فراهم آورده است.»
آیت‎الله جوادی آملی از شاگردان امام خمینی و علامه طباطبایی(ره) است و حدود شصت سال در حوزه‌های علمیه قم و تهران، فلسفه، عرفان، فقه و تفسیر را تدریس کرده است. او کتاب‌های بسیاری نوشته است که تفسیر تسنیم و رحیق مختوم (شرح اسفار اربعه) از جمله آنها است. این فقیه و فیلسوف، پس از انقلاب اسلامی ایران مسئولیت‌هایی چون عضویت در شورای عالی قضایی، مجلس خبرگان قانون اساسی، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و مجلس خبرگان رهبری، را برعهده داشته است. او همچنین در دهه‌های هفتاد و هشتاد شمسی، امام جمعه قم بوده است. آیت‌الله جوادی آملی در سال ۱۳۶۷ش، در سفر به شوروی سابق، به همراه تعدادی از مسئولین وقت جمهوری اسلامی ایران پیام تاریخی امام خمینی (ره) را به گورباچف، رهبر وقت آن کشور رساند. آیت‌الله جوادی آملی در فلسفه پیرو حکمت مُتعالیه است، همچنین وجود علم دینی در حوزه علوم انسانی و تجربی را می‌پذیرد. برخی از فتواهای جدید این فقیه عبارتند است از: جایز بودن تقلید زنان از مرجع تقلید زن، جایز بودن تغییر جنسیت و طهارت اهل کتاب.