درخصوص نظارت بر ایران از عراق؛ عبدالمهدی: ترامپ سخنانش را پس بگیرد

"عادل عبدالمهدی" نخست‌وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق از دونالد ترامپ خواست سخنان اخیر خود مبنی بر استفاده از عراق به عنوان پایگاه برای زیرنظر داشتن ایران را پس بگیرد.
به گزارش" ایرنا" از دفتر نخست وزیری عراق، وی در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارات اخیر رئیس جمهوری امریکا گفت: ما با آمریکا در این موضوع واقعا اختلاف نظر داریم.
عبدالمهدی افزود: بارها این را گفته‌ایم که آمریکا پایگاه نظامی در عراق ندارد و میان دو کشور پیمان سوفا (SOFA) برقرار نیست و هر چه نیرو در این کشور هست صرفا نیروهایی برای آموزش ارتش عراق و یا نظامیانی هستند که هر دو گروه در چارچوب ائتلاف بین‌المللی قرار دارند و ماموریتشان صرفا مبارزه با داعش است.
نخست وزیر عراق تاکید کرد: هیچ نیرویی در عراق ماموریتی جز این ندارد و این که گفته شود ماموریت این نیروها برای زیرنظر گرفتن یک کشور همسایه مثل ایران است، برای قابل قبول نیست و اساسا قانون اساسی مانع این رویکرد در عراق می‌شود.


عبدالمهدی اظهار داشت: ما نخواهیم پذیرفت که عراق عرصه درگیری بین یک کشور با دیگری شود چه برسد به این که چنین سخنانی را بپذیریم.
نخست وزیر عراق افزود: این دیدگاه دولت عراق است و آن را به طرف آمریکایی نیز ابلاغ خواهیم کرد.
وی گفت: همانطور که قبلا هم گفته شد تعداد نیروهای خارجی و آمریکایی در عراق درحال کاهش مستمر است
عبدالمهدی افزود: هر گونه تحرک، عملیات و یا ورود به خاک عراق ازسوی نیروهای خارجی از جمله نیروهای آمریکایی خواه بشکل زمینی، هوایی یا دریایی باشد با هماهنگی، همکاری و موافقت دولت عراق انجام می‌شود.
وی گفت که این سخنان (ترامپ) را مفید نمی‌دانیم و معتقدیم کمکی به حل مسائل نمی‌کند و از دوستان خود در واشنگتن می‌خواهیم از این موضع خود برگردند.
عبدالمهدی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این احتمال ابتکار عمل عراق برای کاهش تنش میان ایران و آمریکا گفت: ما به همه دوستان خود در ایران و آمریکا می‌گوییم که عراق با همه همسایگان و کشورها روابط دوستانه دارد و می‌تواند نقش پل اساسی بین این طرف‌ها ایفاد کند.
نخست وزیر عراق افزود: درخواست‌هایی از کشورهای منطقه و غربی وجود دارد که ایران چنین نقشی را ایفا کند.
وی با اشاره به روند افزایش دیدار هیات‌های عالیرتبه خارجی و بین‌المللی از عراق طی هفته‌های گذشته گفت: ما اکنون امکان بسیار زیادی داریم که این پیام‌ها را میان طرف‌ها منتقل و به برقراری فضای بهتر در عراق و منطقه کمک کنیم.
عبدالمهدی اضافه کرد: وضعیت منطقه و بین‌المللی هر چه مطلوب‌تر باشد بیشتر به نفع عراق خواهد بود همانطوری که وضعیت عراق هر چه بهتر شود برای منطقه و عرصه بین‌المللی بهتر خواهد بود.
نخست وزیر عراق گفت: جنگ عراق با داعش و شکست این گروهک در عراق باعث شده است که امروز فعالیت داعش در همه جای دنیا شدیدا کاهش یابد و این نشانگر نقش منطقه‌ای و بین‌المللی عراق است و جهان به خوبی این را درک کرده است.
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در سخنان اخیر خود گفته بود در عراق پایگاه بسیار خوبی (عین الاسد در استان الانبار) داریم که از آن طریق ایران و کل منطقه را رصد کرده و تحت نظر خواهیم داشت.
وی اوایل دیماه گذشته در سفر مخفیانه و دو ساعته به همین پایگاه، مشابه چنین سخنانی را به زبان رانده بود که موجب خشم و واکنش تند عراقی‌ها شده بود.
در پی سخنان اخیر ترامپ نیز "برهم صالح" رئیس جمهوری و "محمد الحلبوسی" رئیس پارلمان، در واکنشی صریح، آن را مخالف قانون اساسی و حاکمیت ملی این کشور دانستند و خواستار توضیح واشنگتن شدند.
فراکسیون‌های عمده در پارلمان ملی عراق و احزاب و شخصیت‌های مختلف عراقی نیز با صدور بیانیه‌های جداگانه ضمن محکوم کردن اظهارات مداخله جویانه ترامپ بر اقدام فوری پارلمان برای تصویب قانون خروج نیروهای آمریکا از این کشور تاکید کردند.
آمریکایی‌ها که از سال 1382 عراق را به بهانه دروغین داشتن سلاح‌های کشتار جمعی اشغال کردند در سال 1390 بدلیل شکست‌ها و ناکامی‌های مکرر در برابر نیروهای مقاومت، مجبور به ترک عراق شدند با این حال سه سال بعد به بهانه مبارزه با داعش و در راس یک ائتلاف خودخوانده بین‌المللی بار دیگر وارد این کشور شدند.
پس از اعلام پایان نظامی گروهک تروریستی داعش در عراق در اوایل آذرماه 96، بسیاری از احزاب، شخصیت‌ها و رسانه‌های عراقی با اشاره به منتفی شدن بهانه حضور نظامیان خارجی تحت پوشش ائتلاف بین‌المللی مبارزه با داعش در کشورشان، بیش از پیش خواستار خروج این نظامیان که عمدتا نیروهای آمریکایی هستند، شده‌اند.