«ابتکار» از تحلیل محتوای سخنرانی سالانه دونالد ترامپ در کنگره آمریکا گزارش می‌دهد

پیام معنادار واگرایی در واشنگتن
گروه ایران و جهان- دونالد ترامپ رئیس‌ ایالات متحده پس از به تعویق افتادن سخنرانی سالانه‌اش در کنگره به واسطه تعطیلی دولت، بامداد دیروز به میان نمایندگان کنگره آمریکا رفت. این سخنرانی که به واسطه کشمکش‌های سیاسی در داخل آمریکا از پیش مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته بود با حواشی مختلفی روبه‏رو شد تا جایی که برخی سنت‌های معمول در سخنرانی روسای جمهوری آمریکا در کنگره طی این نطق شکسته شد. نخستین حاشیه این سخنرانی زمانی به وجود آمد که ترامپ بدون آنکه نانسی پلوسی رئیس کنگره او را معرفی کند سخنرانی خود را آغاز کرد و هنگامی که مسئله مورد توجه افکار عمومی قرار گرفت، رئیس کنگره اصرار داشت که او این کار را انجام داده است.
پس از این ماجرا ترامپ سخنرانی خود را با موضوع داغ دیوار مرزی مکزیک آغاز کرد و ضمن پافشاری مجدد بر روی این طرح، اعلام کرد که هدفش از این کار مقابله با موج جدید مهاجران، تبهکاران و دفاع از زندگی و مشاغل مردم آمریکاست. رئیس‌جمهوری آمریکا در حالی مسئله دیوار مرزی با مکزیک را یک وظیفه اخلاقی می‌داند که کنگره آمریکا با اکثریت دموکرات آن به شدت با این مسئله مخالفت کرده و نسبت به تامین بودجه 5.7 میلیارد دلاری آن وارد یک جدال تمام عیار با کاخ سفید شده‌ است. همین امر در ماه گذشته موجب شد تا دولت آمریکا بیش از یک ماه تعطیل شده و میلیاردها دلار خسارت اقتصادی به کارمندان و کسب و کارهای آمریکایی‌ها وارد شود. سرانجام هنگامی که ترامپ تهدید کرده بود که در خصوص این موضوع از حالت فوق‌العاده استفاده می‌کند و مذاکراتش با دموکرات‌های نتیجه‌ای در بر نداشت، ناچار شد علی‏رغم شعارهای قبلی خود مبنی بر ماه‌ها و سال‌ها تعطیل نگه داشتن دولت از مواضع خود کوتاه آمده و به طور موقت دولت را بازگشایی کند. این مسئله از آنجا حائز اهمیت است که نزاع سیاسی ترامپ و دموکرات‌ها در واقع نوعی وزن کشی سیاسی برای تعیین تکلیف روندهای یکجانبه‌گرای کاخ سفید تا انتخابات سال 2020 محسوب می‌شد.
رقابت با روسیه بر سر ونزوئلا


ترامپ همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع ونزوئلا اشاره کرد و با اعلام حمایت مجدد از خوان گوآیدو رهبر مخالفان دولت مادورو، اعلام کرد که به منظور دستیابی مردم ونزوئلا به آزادی در کنار آنها خواهد ایستاد. موضوع ونزوئلا اکنون علاوه بر بحران داخلی این کشور به نوعی رقابت میان غرب و روسیه تبدیل شده است. جایی که روس‌ها سرمایه‌گذاری‌های عظیم خود در ونزوئلا را در خطر دیده و آمریکا خواستار بازگشت این کشور به مدار سابق در حیات خلوت ژئوپلتیک آمریکای لاتین ایالات متحده است.
مذاکره دوباره با اون
ترامپ همچنین بار دیگر با برجسته کردن مذاکراتش با رهبر کره‌شمالی آن را یکی از دستاوردهای بزرگ دولت خود به شمار آورد و اعلام کرد که در روزهای هشتم و نهم اسفند ماه قصد دارد برای بار دوم با کیم‌جونگ‌اون رهبر کره‌شمالی در ویتنام دیدار کند. این مذاکره در حالی صورت می‌گیرد که بهار امسال دو طرف در سنگاپور دیدار کرده و علی‌رغم تاکید آمریکا بر خلع سلاح کامل اتمی کره‌شمالی، اکنون تازه‌ترین گزارش‌های سازمان ملل و نهادهای اطلاعاتی حاکی از آن است که پیونگ‌یانگ تاسیسات مخفی اتمی خود را حفظ کرده و به طور کلی با توجه به اطلاعات اندک از مراکز هسته‌ای و دانشمندان این کشور، مسئله خلع سلاح به آن آسانی که کاخ سفید بیان می‌کند متصور نیست.
ادعاهای تکراری علیه ایران
ترامپ در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ایران بار دیگر از موضعی تهاجمی مدعی شد که ایران حکومتی حامی تروریسم است و عزم واشنگتن در مقابله با ایران قاطع خواهد بود. او اعلام کرد که علت خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای، جلوگیری از دستیابی تهران به سلاح اتمی است، در حالی که 13 گزارش آژانس و تاکید سایر شرکای برجام اشاره به این دارد که ایران به تمامی تعهدات خود ذیل برجام پایبند بوده و حتی اخیرا روسای نهادهای اطلاعاتی آمریکا گزارش دادند که ایران به دنبال ساخت سلاح اتمی نیست. به طور کلی تحلیل‌گران معتقدند که یکی از راهبردهای کاخ سفید در خصوص برجام و افزایش فشارها بر ایران بزرگنمایی رسانه‌ای است تا بار دیگر بتواند یک اجماع بین‌المللی علیه تهران راه‌اندازی کند؛ امری که در این موضوع خاص تاکنون موفقیت آمیز نبوده و به گفته کارشناسان غربی و حتی وزیر خزانه‌داری آمریکا موجبات انزوای ایالات متحده را رقم زده است.
در همین راستا، محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران در واکنش به سخنان ترامپ در پیامی توئیتری نوشت: در حالی‏که ایرانیان از جمله هموطنان یهودی ما 40 سال پیشرفت را به رغم فشارهای آمریکا گرامی می‌دارند، آقای ترامپ باز هم در سخنرانی سالانه خود در کنگره اتهاماتی را علیه ما مطرح کرد. خصومت آمریکا با ایران، آمریکا را به سمت حمایت از دیکتاتورها، قصابان و افراطی‌هایی سوق داده که جز ویرانی برای منطقه ما چیزی نداشته‏اند.
جنگ تجاری
رئیس‌جمهوری آمریکا همچنین به جنگ تجاری میان واشنگتن و پکن اشاره کرد و گفت که باید دو طرف به یک توافق تجاری واقعی دست یابیم. او بار دیگر تاکید کرد که روابط تجاری میان چین و آمریکا غیرمنصفانه است و به همین دلیل خواستار دستیابی به یک توافق جدید در این زمینه شد.
جنگ تجاری میان چین و آمریکا در حالی شدت گرفت که ایالات متحده با متحدان سنتی خود نیز وارد یک جدال تجاری شده بود. در همین راستا و در حالی که ناظران معتقد بودند سقوط بازار بورس آمریکا نه از تعطیلی دولت بلکه ناشی از جنگ تجاری با چین است، دو طرف به آتش‌بسی 90 روزه رسیدند که گفته می‌شود بیشتر برای چین یک جنبه زمانی برای تدوین راهبردهای آتی برای مقابله موثرتر با آمریکا را دارد.
خروج از آی‌ان‌اف
رئیس جمهوری آمریکا در بخش دیگری از سخنانش روسیه را به نقض پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد متهم کرد و گفت:ایالات متحده دهه‌ها پیش وارد پیمانی با روسیه شد که در آن ما توافق کردیم توانایی‌های موشکی خودمان را کاهش دهیم. در حالی که ما به دقت این پیمان را رعایت کردیم، روسیه به دفعات مفاد آن را نقض کرد.»
آمریکا چندی قبل با اتمام ضرب‌الاجل تعیین شده خود به روسیه از پیمان آی‌ان‌اف به مدت شش ماه خارج شد و هنگامی که روس‌ها نیز در مقابل این عمل، پیمان آی‌ان‌اف را لغو کرده و ولادمیر پوتین دستور عدم مذاکره با آمریکا در این زمینه را صادر کرد، یک روز بعد مایک پمپئو از اشتیاق کاخ سفید برای شروع مذاکره مجدد در زمینه پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان برد سخن گفت. به گفته کارشناسان این اقدام آمریکا در پیوند با بی‌اعتنایی این کشور در قبال توافق‌های بین‌المللی خطر بروز یک مسابقه تسلیحاتی اتمی جدید را در جهان افزایش می‌دهد.
انتقال سفارت به بیت‌المقدس
ترامپ در بخش دیگری از سخنان خود به مسئله انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس اشاره کرد و مدعی شد که ایالات متحده پایتخت واقعی اسرائیل را به رسمیت می‏شناسد و با افتخار سفارت خود را در بیت‌المقدس افتتاح کرد. از مسائل جالب توجه در این بخش سخنرانی آن بود که وقتی ترامپ در مورد سرزمین‌های اشغالی سخن می‌گفت تعدادی از اعضای کنگره برای او دست زدند، اما دموکرات‌ها در حرکتی معنادار با گذاشتن دست خود به روی میز با تشویق‌ها همراهی نکردند. این مسئله و بی‌اعتنایی به سخنان رئیس‌جمهوری چند بار دیگر نیز تکرار شد و دوربین‌های تلویزیونی آن را پوشش دادند.
به همین دلیل است که نانسی پلوسی رئیس کنگره آمریکا پس از سخنرانی ترامپ با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که شاید روزها زمان لازم باشد تا اطلاعات غلطی که او در خطابه سالانه‌اش مطرح کرده است را بتوان راستی‌آزمایی کرد. در این بیانیه همچنین آمده است که ترامپ به جای تحریک و بحران‌سازی بهتر است به لایحه هر دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات برای باز نگه داشتن دولت متعهد باشد. در بخش دیگری از این بیانیه نیز تصریح شده که رئیس‌جمهوری باید اقداماتی روشن به منظور تقویت اقتصاد و بهداشت خانواده‌ها داشته باشد تا مردم پس از دو سال صحبت‌های پوچ او، نتایج واقعی را احساس کنند.
سوریه، عراق و افغانستان
دونالد ترامپ همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بحران سوریه، افغانستان و مذاکره با طالبان گفت که با شکست داعش اکنون زمان بازگشت سربازان آمریکا از سوریه رسیده است. او همچنین در مورد افغانستان نیز با ابراز تردید از به نتیجه رسیدن مذاکرات صلح با طالبان بار دیگر بر کاهش نیروهای نظامی در افغانستان تاکید و اعلام کرد: ما نباید وارد جنگی بی‌پایان شویم. ترامپ در حالی از خروج نیروهای آمریکایی از سوریه و افغانستان دفاع کرد که همزمان به این تصمیم غیر منتظره، علاوه بر متحدان اروپایی، بسیاری از مقامات داخلی آمریکا را نیز خشمگین کرده بود.
از سوی دیگر سنای آمریکا که همچنان در اختیار جمهوری خواهان است طی یک ماه گذشته در حرکتی معنادار دو بار با طرح خروج نیروهای آمریکا از سوریه و افغانستان مخالفت کرده است. هر چند این مخالفت جنبه نمادین دارد اما به گفته کارشناسان حجم واگرایی میان رئیس‌جمهوری با هم‌حزبی‌های خودش را کاملا به صورت آشکار نمایان می‌سازد.
ترامپ همچنین در حالی هفته جاری نسبت به حضور نیروهای آمریکایی در عراق به منظور زیر نظر داشتن ایران اشاره کرده بود که این موضوع با واکنش شدید مقامات عراقی همراه شده و برهم صالح رئیس‌جمهوری این کشور تصریح کرده بود که منتظر پاسخ واشنگتن نسبت به چنین سخنانی است.
در همین راستا و پس از پایان سخنرانی ترامپ بسیاری از رسانه‌ها و کارشناسان آن را نوعی فرافکنی‌های تکراری دانسته و حتی روزنامه واشنگتن پست در سرمقاله خود با انتقاد شدید از موضوعات مطرح شده توسط ترامپ با اشاره به اینکه او هیچ سخنی از مسائل مهم مانند تغییرات آب و هوایی و افزایش نابرابری نداشت و تنها ادعاهای مختلفی را مطرح کرد، نوشت: این سخنرانی بار دیگر بازتاب نوعی عوام‌فریبی تفرقه‌انگیز و دوقطبی‌سازی به منظور ایجاد اتحاد بود.
سایر اخبار این روزنامه
سید رحیم ابوالحسنی در گفت‌وگو با «ابتکار»: جامعه دانشجویی دچار پراکندگی گفتمانی شده است محمدرضا ستاری آزمونی دیگر برای صبر استراتژیک ایران سازمان حفاظت ‌محیط‌زیست با درخواست وزارت صنعت مخالفت کرد جدال بر سر موتورسیکلت‌های اسقاطی «ابتکار» بررسی می‌کند گلایه سلبریتی‌ها از سوالات خبرنگاران «طرح اصلاحات پراسنج (پارامتریک) قانون تامین اجتماعی» صدای فعالان کارگری را در آورد «ابتکار» از امکان مداخله اتحادیه اروپا برای تعیین شرط برای ایران در اینستکس گزارش می‌دهد «ابتکار» از تحلیل محتوای سخنرانی سالانه دونالد ترامپ در کنگره آمریکا گزارش می‌دهد پرسش رهبر انقلاب از جوانان رمز ماندگاری انقلاب چیست؟ رئیس‌جمهوری در دیدار سفرا و روسای نمایندگی‌های سیاسی مقیم تهران اروپا در اجرای تعهداتش سست و ناکارآمد عمل کرد توانمند‌سازی زنان سرپرست خانوار با کدام رویکرد؟ جانشین فرمانده کل سپاه: دشمنان تنها به تحقیر ملت ایران می‌اندیشند همتی در دومین روز سفر به عراق مطرح کرد برقراری حساب‌های دیناری برای شرکت‌های عراقی و بانک‌های ایرانی