«ابتکار» بررسی می‌کند گلایه سلبریتی‌ها از سوالات خبرنگاران

گروه هنر- جشنواره سی‌وهفتم فیلم فجر مانند یک پدیده مهم اجتماعی به خوبی می‌تواند مورد تحلیل و بررسی قرار بگیرد. این جشنواره بیش از ۴ فیلم بسیار خوب دارد ولی انبوهی از فیلم‌های دورهمی و بی‌مزه هم هستند که معلوم نیست چرا هزینه‌های میلیاردی پای آنها ریخته شده است. رامبد جوان با تولید یکی از سطحی‌ترین برنامه‌های تاریخ صداوسیما و ادا و اطوارهای عجیب و غریبی که جلوی دوربین در می‌آورد انتظار دارد تا روزنامه‌نگاران و خبرنگاران از او به عنوان تهیه‌کننده فیلم «طلا» و گروه اجرایی سوالات حرفه‌ای بپرسند! وقتی روزنامه‌نگاری هم سوال حرفه‌ای و تخصصی می‌پرسد، پرویز شهبازی کارگردان فیلم می‌گوید که اینجا جای نقد نیست و محل پرسش و پاسخ است! شاهد یک بام و دو هوای سلبریتی‌های سطحی هستیم. به نظر شما رامبد جوان روزنامه‌نگاری بلد است که می‌خواهد به روزنامه‌نگاران حرفه‌ای و تحصیل‌کرده کار یاد بدهد؟ یا آقای شهبازی که می‌گوید من اصلا نقد نمی‌خوانم ولی شما اگر با فیلم من مشکل دارید، نقدش را بنویسید!
تو رو خدا از من تعریف کنید
وضعیت سلبریتی‌های ایران به شرایط بغرنج و بحرانی رسیده است. آنها فقط دنبال تعریف و تمجید هستند. همین مسئله باعث شده است تا از نقد و پیشنهاد و تحلیل فراری باشند. آنها اصلا وقت تحلیل و مطالعه ندارند. بیشتر دنبال پول‌های میلیاردی هستند. از تبلیغات شیر مرغ تا جان آدمیزاد! در نشست‌های خبری جشنواره فیلم فجر شاهد هستیم که بازیگران در بدترین و زشت‌ترین فیلم ممکن بازی کرده‌اند ولی مدام از کارگردان و تهیه‌کننده تعریف می‌کنند. فیلم «تیغ و ترمه» یکی از ضعیف‌ترین فیلم‌های تاریخ سینمای ایران بود ولی بازیگران این فیلم جوری از کیفیت بالای فیلم و کارگردان تعریف می‌کردند که اگر کسی فیلم را ندیده باشد فکر می‌کند با «نجات سرباز رایان» (۱۹۹۸) طرف است. فیلم «جمشیدیه» اثری به شدت مشکل‌دار بود که فکر می‌کردیم گروه سازنده فیلم در جلسه پرسش و پاسخ شرکت نمی‌کند ولی آنها با کمال اعتماد به نفس روبه‌روی اهالی رسانه و منتقدان نشستند و از هر سوال انتقادی عصبانی می‌شدند! چه کسی گفته است که فقط باید از سلبریتی‌ها تعریف شود؟ چرا آنها تنها دنبال تعریف هستند؟ مشاوران رسانه‌ای آنها نمی‌توانند شرایط نقد و بررسی فیلم را به آنها توضیح بدهند؟ خانم طناز طباطبایی بازیگر فیلم «طلا» چند فیگور اساسی و دشمن‌شکن برای دوربین‌ها می‌گیرد و بعد خطاب به رسانه‌ها می‌گوید چقدر فیلم‌ها را ساده نگاه می‌کنید! شاید منظوری که در ناخودآگاه دارد این باشد که: «بیایید فقط از ما تعریف کنید!» خبرنگاران از مشکلات فیلمنامه «طلا» گفتند. از فیلمنامه عجیب این فیلم گفتند. شکی در این نیست که پرویز شهبازی با فیلم «نفس عمیق» کارگردان مهمی در سینمای ایران است. اما مگر می‌شود فیلم «مالاریا» ساخته قبلی شهبازی را یک فاجعه ندانست؟ این فیلم آنقدر بد بود که صدای طرفداران شهبازی هم درآمد! خبرنگاری از علی مصفا پرسید که: «چرا نقش‌های شما تکراری است و تلاشی برای سیمرغ نمی‌کنید؟» ایشان هم با نگاهی عاقل اندر سفیه پاسخ دادند: «مگر جشنواره مسابقه ورزشی است؟» این پاسخ را جلوی هر فیلسوف اهل منطقی بگذارید سرش سوت می‌کشد! چگونه می‌شود یک بازیگر در انبوهی از فیلم‌ها بازی کند ولی حتی گریم‌ او ذره‌ای فرق نداشته باشد؟! چگونه یک بازیگر در چند فیلم پشت سر هم بازی می‌کند ولی با اینکه فیلم‌هایش نمی‌فروشد دستمزد او هر سال بالاتر می‌رود؟! منطق این اتفاق را هر کسی متوجه شود نابغه است.
خبرنگاران زرد
باید اعتراف کنیم که بسیاری از خبرنگاران حاضر در جشنواره حرفه‌ای نیستند. مشکل اساسی حضور گسترده عکاسان زحمت‌کش است. آنها در مراسم به اصطلاح فرش قرمز حاضر می‌شوند و عکس خود را می‌گیرند ولی باز در نشست پرسش و پاسخ هم سالن را اشغال می‌کنند. سرو‌صدا و رفت‌و‌آمد وحشتناکی تولید می‌شود. عوامل فیلم‌ هم با استرس و فشار روبه‌رو می‌شوند. بنابراین مدیریت جشنواره ضعیف است. آنها از ناآگاهی فضا را به سمت تشنج و درگیری پیش می‌برند. البته در سلامت کاری هیچ حرفه‌ای نمی‌توان حکم کلی داد. حتما در حوزه خبر هم مثل حوزه‌های دیگر خبرنگارانی هستند که یا کارشان را بلد نیستند و یا از لحاظ مالی، کارنامه سالمی ندارند. برخی از خبرنگاران سینما هم دنبال چسبیدن به تهیه‌کنندگان و سلبریتی‌ها برای ورود به سینما و پولدار شدن هستند. آنها در نشست‌ها به خبرنگاران منتقد می‌پرند و رگ گردنشان باد می‌کند. اما به یاد داشته باشید که همه چیزمان به همه چیزمان می‌آید. وقتی سلبریتی سطحی که برنامه‌های سطح پایینی با کلی زدوبند در تلویزیون تولید می‌کند و از نظر اخلاقی نمره صفری دارد نباید از برخی خبرنگاران انتظار داشته باشد که سوالاتی در حد اوریانا فالاچی از او بپرسند. این وسط هم احسان کرمی مجری جلسات پرسش و پاسخ که تاکنون نام هیچ رسانه و خبرنگاری را درست ادا نکرده است پشت سینماگران درآمده است و پرسش‌های نقدآمیز را نمی‌خواند. یک مجری تا چه میزان می‌تواند غیرحرفه‌ای باشد؟!
سایر اخبار این روزنامه
سید رحیم ابوالحسنی در گفت‌وگو با «ابتکار»: جامعه دانشجویی دچار پراکندگی گفتمانی شده است محمدرضا ستاری آزمونی دیگر برای صبر استراتژیک ایران سازمان حفاظت ‌محیط‌زیست با درخواست وزارت صنعت مخالفت کرد جدال بر سر موتورسیکلت‌های اسقاطی «ابتکار» بررسی می‌کند گلایه سلبریتی‌ها از سوالات خبرنگاران «طرح اصلاحات پراسنج (پارامتریک) قانون تامین اجتماعی» صدای فعالان کارگری را در آورد «ابتکار» از امکان مداخله اتحادیه اروپا برای تعیین شرط برای ایران در اینستکس گزارش می‌دهد «ابتکار» از تحلیل محتوای سخنرانی سالانه دونالد ترامپ در کنگره آمریکا گزارش می‌دهد پرسش رهبر انقلاب از جوانان رمز ماندگاری انقلاب چیست؟ رئیس‌جمهوری در دیدار سفرا و روسای نمایندگی‌های سیاسی مقیم تهران اروپا در اجرای تعهداتش سست و ناکارآمد عمل کرد توانمند‌سازی زنان سرپرست خانوار با کدام رویکرد؟ جانشین فرمانده کل سپاه: دشمنان تنها به تحقیر ملت ایران می‌اندیشند همتی در دومین روز سفر به عراق مطرح کرد برقراری حساب‌های دیناری برای شرکت‌های عراقی و بانک‌های ایرانی