پای امضای خود می‌مانیم









رئیس جمهوری شعار جمهوری اسلامی ایران را خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای و کشتارجمعی و جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری برشمرد و تصریح کرد: حتی امریکا هم اگر از مسیر غلط خود برگردد، از مداخلات گذشته عذرخواهی کند و با احترام با ملت ما سخن بگوید؛ حاضریم توبه او را بپذیریم. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی عصر چهارشنبه در دیدار سفرا و رؤسای نمایندگی‌ها و سازمان‌های خارجی مقیم تهران به مناسبت چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی اظهار داشت: امریکا با همه توان به دنبال فشار و یأس‌آفرینی علیه ملت ایران بود، اما مردم ما متحدتر از همیشه است. روحانی پیروزی ملت ایران را غلبه حق بر باطل و مردم‌سالاری بر استبداد توصیف کرد و فرا رسیدن چهلمین سال حیات این انقلاب را به همه مردم ایران، ملت‌های منطقه و سراسر جهان تبریک گفت. رئیس جمهوری گفت: دلیل شکست‌های پیاپی امریکایی‌ها در برابر ملت ایران این بود که محاسبات امریکایی‌ها نسبت به ملت ایران چه قبل و چه پس از پیروزی انقلاب، ناصحیح بود. پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، امریکایی‌ها فکر می‌کردند با حمایت رژیم شاه خواهند توانست ملت ایران را به شکست بکشانند و در همین راستا در روزهای پایانی نهضت مردم ایران در تدارک کودتا علیه مبارزات آنها بودند که ارتش ایران زیر بار توطئه آنها نرفت. پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز امریکایی‌ها به دنبال آن بودند که با تحمیل جنگ، کمک ارتجاع منطقه و تسلیحات کشورهای مختلف، ملت ایران را شکست دهند که باز هم دچار اشتباه بودند.
ایران قصد تجاوز به همسایگان را نداشته
وی در بخش دیگری گفت: ملت ایران نه در 40 سال گذشته و نه پیش از آن هیچ گاه قصد حمله و تجاوز به همسایگان یا کشورهای دیگر را نداشته و هرگاه که همسایگان نیازمند کمک بودند، بدون هیچ چشمداشتی و بدون آنکه ما به ازاء کمک خود را با اعداد و ارقام مالی محاسبه کرده و حساب‌های پس‌انداز کسانی که کمک خواسته بودند را بررسی کند،  به آنها کمک کرده است. به گفته روحانی، ایران همواره از آغاز اسلام تاکنون اسلام معتدل را در منطقه و جهان معرفی کرده است و هیچ‌گاه به دنبال تفکر افراطی نبوده‌ایم و هر کجا که اسلام از طریق ایران وارد شد، آن اسلام معتدل در آن منطقه بوده است.
 روحانی در بخش دیگری گفت: ما به خوبی در سال‌های گذشته ثابت کردیم در امضای تعهد بسیار دقیق هستیم ، اما زمانی که آن تعهد را امضا کردیم، پای امضای خود می‌مانیم. رئیس جمهوری تصریح کرد: علیرغم تخلف امریکا و اینکه اروپا در اجرای تعهداتش بسیار سست و ناکارآمد بود، اما جمهوری اسلامی ایران به تعهدات خود عمل می‌کند و این به معنای آن است که اخلاق، تعهدات اخلاقی و سیاسی برای ملت ایران بسیار حائز اهمیت است.
رئیس جمهوری تأکید کرد: شعار جمهوری اسلامی ایران در سیاست خارجی از ابتدا عدم تجاوز به دیگران و عدم پذیرش ظلم و تجاوز بوده است و بر این اساس به دیگران سلطه نداشته و سلطه دیگران را نمی‌پذیریم؛ با دوستان و مسلمانان جهان برادر و با هر آن کس که قصد ظلم بر ما ندارد، دارای هر دین و مذهبی که باشد با او بتوانیم به بهترین شیوه عمل کرده و روابط حسنه و دوستانه داشته باشیم. روحانی خاطرنشان کرد: شعار ما خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای و سلاح کشتار جمعی است و بیش از 40 سال است که بر آن پای فشردیم. رئیس جمهوری با اشاره به اینکه شعار ما خاورمیانه برای خاورمیانه است، گفت: شعار ما این است که حضور نیروهای خارجی در این منطقه و مداخلات آنها باید پایان پذیرد. روحانی اظهار داشت: شعار ما جهان عاری از خشونت و افراطی‌گری است و بر این شعار یعنی wave تأکید کردیم و تأکید خواهیم کرد. وی با بیان اینکه شعار جمهوری اسلامی ایران با همه جهان است، گفت: حتی اگر امریکا هم توبه کند و از مسیر گذشته خود برگردد و محاسبه دقیق انجام دهد و در برابر مداخلات گذشته‌اش در ایران عذرخواهی کند و حاضر باشد، عظمت و کرامت ملت ایران و انقلاب بزرگ اسلامی ایران را بپذیرد و با احترام با مردم ایران سخن بگوید، باز هم آماده‌ایم حتی با امریکایی که سالیان دراز بر ما ظلم روا داشته است، بازگشت و توبه او را بپذیریم.
راه‌حل منطقه،  دموکراسی است
روحانی افزود: ما ملتی هستیم که روابط دوستانه و انسانی را با همه ملت‌های بزرگ تاریخ و بویژه با همسایگان خود خواستار هستیم.ما در پی روابط حسنه با جهان در چارچوب مقررات بین‌المللی هستیم. روحانی تأکید کرد: مطمئن هستیم راه و مسیری که امریکا انتخاب کرده و برگزیده به جایی نخواهد رسید؛ امریکا هرگز به اهداف ناصحیح خود دست نخواهد یافت.
وی ادامه داد: حتی اگر دغدغه امریکا در این منطقه برای اسرائیل است، این را باید بدانند تا ملت فلسطین به سرزمین خود بازنگردند، امنیت برای این منطقه تاریخی و سرزمین فلسطین تضمین نخواهد شد؛ اگر حتی امریکا امنیت را برای اسرائیل می‌خواهد آن زمانی امکان دارد که مردم فلسطین به سرزمین خود بازگردند و در یک فرایند دموکراسی و آرای عمومی آنچه نظر مردم است در این سرزمین به وقوع بپیوندد. رئیس جمهوری تأکید کرد: راه‌حل منطقه، راه‌حل دموکراسی و احترام به آرای مردم است؛ ما می‌توانیم با وحدت، اتحاد و یکپارچگی بدون خونریزی و بدون آنکه افراطی‌گری را در منطقه گسترش دهیم و تشویق کنیم، به این مهم دست یابیم.
روحانی اظهار داشت: آنهایی که در این منطقه داعش و طالبان را به وجود آوردند و مشکلات را ایجاد کردند، در فکر آن بودند که نوعی انقلاب اسلامی تقلبی در این منطقه را در برابر انقلاب اسلامی واقعی در ایران بسازند و خود فهمیدند که اشتباه بزرگی را مرتکب شده‌اند. افراطی‌گری راه نجات منطقه و برقراری امنیت و صلح و ثبات در منطقه نیست، بلکه راه  اعتدال است. «صلاح الزواوی» سفیر فلسطین در کشورمان نیز به نمایندگی از دیگر سفرا در سخنانی فرا رسیدن چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ملت ایران را تبریک گفت.