صدرنشینی پرسپولیس آتش بازی تراکتور




هفته شانزدهم لیگ ‌برتر، روز گذشته با انجام 2 بازی ادامه پیدا کرد. ابتدا تراکتورسازی و نفت مسجد سلیمان در ورزشگاه یادگارامام(ره) تبریز به مصاف هم رفتند که این بازی با 3 گل به سود میزبان به پایان رسید. در نیمه اول گلی به ثمر نرسید ولی در نیمه دوم، شرایط متفاوت شد و اشکان دژاگه (۵۰) روی یک ضربه آزاد فنی دروازه نفت را باز کرد. در ادامه یوگا سوگیتا (۵۶) روی پاس مسعود شجاعی دومین گل تراکتورسازی را زد و اولین گلزن ژاپنی لیگ ‌برتر لقب گرفت. شجاعی باز هم اثرگذار بود و روی پاس او، محمد حسینی مدافع نفت (۶۷) به اشتباه دروازه خودی را باز کرد تا سرخپوشان تبریزی در اولین بازی خود با هدایت جورج لیکنز بلژیکی به پیروزی پرگل دست یابند.


در دومین دیدار هم پرسپولیس و پدیده در ورزشگاه آزادی به مصاف هم رفتند. شاگردان یحیی گل‌محمدی بازی را هجومی‌ شروع کردند و در دقیقه 8 دروازه علیرضا بیرانوند را با ضربه سر مرتضی منصوری تهدید کردند اما گلر پرسپولیس توپ را با جایگیری مناسب در اختیار گرفت. در دقیقه ۱۶، عالیشاه در محوطه جریمه صاحب توپ شد و به سمت دروازه پدیده شوت زد که توپ در میانه راه به دست بازیکن میهمان برخورد کرد. سرخپوشان معتقد به پنالتی بودند اما سیدمهدی سیدعلی چنین نظری نداشت. این موضوع اعتراض شاگردان برانکو را به دنبال داشت. در دقیقه 24، شایان مصلح بعد از دریبل دو بازیکن پدیده وارد محوطه جریمه شد اما با خطای محمدرضا ناصحی سرنگون شد و داور به نشانه پنالتی در سوت خود دمید. علی علیپور پشت ضربه ایستاد و توپ را به گل تبدیل کرد تا همانند بازی رفت از روی نقطه پنالتی به پدیده گل زده باشد. بعد از این گل، پدیده برخلاف فشار ابتدای بازی، میل به حفظ توپ و در دست گرفتن جریان بازی داشت اما پرسپولیسی ها حملات خود را ادامه دادند و چند بار اقدام به شوت زدن کردند که جایی در چارچوب دروازه نداشت تا اینکه در دقیقه ۳۲ سیامک نعمتی با شوتی محکم و دقیق از پشت محوطه جریمه دروازه پدیده را باز کرد تا اختلاف به 2 گل برسد. در ادامه بازی در میانه میدان دنبال شد تا نیمه اول با همان نتیجه 2 بر صفر به سود سرخپوشان پایتخت به پایان برسد.
در شروع نیمه دوم اتفاق عجیبی افتاد و مهدی شیری با شماره 70 به میدان آمد! شماره‌ای که بر تن علی علیپور است و به همین دلیل داور، شیری را به منظور تعویض لباس به بیرون از زمین فرستاد و او پس از پوشیدن پیراهن شماره 17 به زمین بازگشت. در 15 دقیقه ابتدایی نیمه دوم، بازی در میانه میدان در جریان بود. در دقیقه 66، برانکو اولین تعویض خود را انجام داد و ماریو بودیمیر را به جای امید عالیشاه به میدان آمد و  در دقیقه 67 هم گل محمدی دو تعویض همزمان انجام داد و بهنام برزای و یونس شاکری را به ترتیب به جای حسین مهربان و سعید صادقی به میدان فرستاد تا قدرت تهاجمی تیمش را افزایش دهد. تعویض دوم پرسپولیس هم حضور بشار رسن در دقیقه 73 به جای سروش رفیعی بود. در دقیقه 70 علیپور با یک پاس عمقی بودیمیر را صاحب توپ کرد که شوت این بازیکن با اختلاف کمی از کنار دروازه به بیرون رفت. در دقیقه 79 هم سینا زامهران به جای ناصحی به زمین رفت ولی تأثیری در روند نتیجه گیری پدیده به وجود نیامد. در دقیقه 92 هم محمد نادری به جای علیپور به میدان رفت. این بازی در نهایت با برتری 2 بر صفر پرسپولیس به پایان رسید تا این تیم با 34 امتیاز به صدر جدول لیگ برتر صعود کند. پس از پرسپولیس، سپاهان با 32 و پدیده با 31 امتیاز قرار دارند.
آخرین بازی هفته؛ استقلال و طلسم پیکان
در آخرین بازی هفته شانزدهم، پیکان از ساعت ۱۵:۴۵ امروز در ورزشگاه شهدای شهر قدس به مصاف استقلال می‌رود. پیکانی‌ها نیم فصل دوم را با تغییرات ویژه‌ای نسبت به نیم فصل اول آغاز می‌کنند. حسین فرکی جایگزین مجید جلالی شده و مأموریت اولیه‌اش خروج این تیم از شرایط بحرانی است. پیکان نیم فصل اول را با 5 باخت پیاپی و 7 هفته بدون برد به پایان رساند. در آن سوی میدان، استقلال با 3 برد متوالی به تعطیلات نیم فصل رفت و در آخرین مسابقه‌اش نیز ۵ گل به سپیدرود زد. آبی‌پوشان پایتخت با اینکه با صدر جدول 9 امتیاز فاصله دارند ولی امیدوارند که در نیم فصل دوم خود را به جمع مدعیان برسانند و این مسابقه، فرصت خوبی است تا فاصله را کمتر کنند. شاگردان وینفرد شفر در تعطیلات لیگ تغییراتی هم در بخش بازیکنان و کادر فنی خود داشتند که از میان آنها می‌توان به جدایی مارکوس نویمایر و الحاجی گرو اشاره کرد. ضمن اینکه فرهاد مجیدی هم به کادر فنی این تیم اضافه شد. استقلالی‌ها چند بازیکن جدید از جمله آیاندا پاتوسی و اسماعیل گونکالوس را به خدمت گرفتند و امید نورافکن هم به جمع آنها بازگشت. البته آخرین خرید آبی‌ها که سر و صدای زیادی هم به پا کرد، گادوین منشا مهاجم پیشین پرسپولیس است. بازیکنی که سابقه حضور در پیکان را هم دارد اما بعید است که در این مسابقه از ابتدا در ترکیب آبی‌پوشان‌ قرار بگیرد. نکته‌ای که درباره تقابل فرکی با استقلالی‌ها وجود دارد، این است که او بیشتر از همه در لیگ برتر به استقلال باخته و در 12 بازی تیم‌هایش مقابل استقلال، 10 برد سهم آبی‌ها بوده و یک بازی هم مساوی شده است. فرکی تنها یک بار در لیگ دوازدهم موفق شده با فولاد خوزستان، استقلال را 3 بر 2 شکست دهد. در این 12 بازی، استقلالی‌ها 23 گل زده‌اند و تیم‌های فرکی هم 6 گل به ثمر رسانده‌اند. این بازی اولین تقابل فرکی و شفر محسوب می‌شود.
شفر: مشکلات روی شانه‌های من است
وینفرد شفر سرمربی استقلال در نشست خبری گفت: «ما در هفته‌های گذشته مشکلاتی داشتیم که مستقیم به تیم وارد می‌شود و روی شانه‌های من است. همیشه دوست دارم ببریم، ببریم و ببریم اما الان تمرکز ما روی بازی با پیکان است؛ مسابقه‌ای که همواره برای ما سخت بوده حتی در ورزشگاه آزادی. هنوز نمی‌دانم کدام بازیکنان در ترکیب اصلی هستند. هر کسی آماده‌تر باشد بازی می‌کند. فرقی نمی‌کند بازیکن جوان باشد یا باتجربه.»
حسین فرکی هم در نشست خبری گفت: «استقلال تیمی قابل احترام در آسیا است. کار آسانی در این بازی نداریم. در بازی رفت مساوی کردیم و مدعی هستیم که شرایط‌مان را در نیم فصل دوم بهبود ببخشیم.»