اروپا در اجرای تعهداتش سست و ناکارآمد عمل کرد

رئیس جمهور شعار جمهوری اسلامی‌ایران را خاورمیانه عاری از سلاح هسته ای و کشتار جمعی وجهان عاری از خشونت و افراطی گری برشمرد و تصریح کرد: حتی آمریکا هم اگر از مسیر غلط خود بر گردد، از مداخلات گذشته عذرخواهی کند و با احترام با ملت ما سخن بگوید؛ حاضریم توبه او را بپذیریم.
به گزارش ایسنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی عصر چهارشنبه در دیدار سفرا و رؤسای نمایندگی‌ها و سازمان‌های خارجی مقیم تهران به مناسبت چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی‌اظهار داشت: آمریکا با همه توان به دنبال فشار و یاس آفرینی علیه ملت ایران بود، اما مردم ما متحدتر از همیشه است.
روحانی پیروزی ملت ایران را غلبه حق بر باطل و مردم‌سالاری بر استبداد توصیف کرد و فرا رسیدن چهلمین سال حیات این انقلاب را به همه مردم ایران، ملت‌های منطقه و سراسر جهان تبریک گفت.
رئیس جمهور با بیان اینکه انقلاب اسلامی‌مردم ایران، کاملاً داخلی و مردمی‌و بدون هرگونه وابستگی به خارج بود، افزود: در شرایطی که نظام دو قطبی در اوج قدرت خود بود، ملت ایران علیه دست‌نشاندگان یکی از دو ابرقدرت حاکم بر جهان انقلاب کردند و بدون هیچ پشتیبانی خارجی و صرفاً با تکیه بر قدرت ایثار و وحدت توانستند رژیم تا دندان مسلح متکی به این ابرقدرت را در کوتاه‌ترین زمان و با کمترین خونریزی ساقط کنند و پیروز شوند.


روحانی اظهار داشت: این در حالی بود که رهبر انقلاب مردم ایران به خارج از کشور تبعید شده بود، اما انقلاب ملت ایران با قدرت به پیروزی رسید و این پیروزی باعث امیدواری ملت‌های منطقه و وقوع زلزله تکان‌دهنده برای آمریکا و صهیونیسم بود.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه ملت ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی‌نیز همواره در برابر انواع توطئه‌های آمریکا و صهیونیست‌ها پیروز میدان بوده‌اند، تصریح کرد: اولین توطئه علیه انقلاب اسلامی‌ملت ایران در همان ماه‌های اول پیروزی انقلاب، تلاش برای تجزیه ایران بود و در قدم بعدی تلاش برای کودتا علیه انقلاب این ملت که آن هم ناموفق بود. سومین توطئه بدخواهان علیه ملت ایران جنگ تحمیلی بود که در آن توطئه نیز ملت ایران پیروز شدند و پس از آن نیز شاهد چهارمین حضور توطئه بزرگ دشمنان علیه ملت ایران، یعنی اعمال تحریم‌های نابجا و ظالمانه بودیم.
روحانی خاطر نشان کرد: آمریکایی‌ها به دلیل از دست دادن یک متحد بزرگ و پایگاه خود در منطقه تمام امکانات‌شان را در چهل سال گذشته علیه ملت ایران به کار گرفتند و البته در تمام عرصه‌های رویارویی با ملت ایران ناموفق بودند.
رئیس جمهور تصریح کرد: ملت ایران توانسته در همه شاخص‌های انسانی، علمی، بهداشتی، علوم تکمیلی، دانشگاهی، تحقیقاتی و فناوری‌های نوین به موفقیت‌های بسیار بزرگ دست یابد که قابل مقایسه با پیش از پیروزی انقلاب نیست و در عین حال ملت ایران نشان داده است که به تعهدات خود پایبند بوده و پشتیبان ملت‌های منطقه است.
رئیس جمهور خاطر نشان کرد: ملت ایران نه در ۴۰ سال گذشته و نه پیش از آن هیچگاه قصد حمله و تجاوز به همسایگان یا کشورهای دیگر را نداشته و هرگاه که همسایگان نیازمند کمک بودند، بدون هیچ چشم‌داشتی و بدون آنکه ما به ازا کمک خود را با اعداد و ارقام مالی محاسبه کرده و حساب‌های پس‌انداز کسانی که کمک خواسته بودند را بررسی کند، به آنها کمک کرده است.
روحانی ادامه داد: آمریکایی‌ها در ائتلافی که علیه صدام در زمان حمله به کویت تشکیل دادند، به ظاهر، به کویت کمک کردند، اما پیش از این کمک، حساب‌های بانکی عربستان و کویت را محاسبه کرده و کمک‌های خود را با آنها معاوضه کرده بودند.
رئیس جمهور با بیان اینکه جمهوری اسلامی‌ایران نسبت به هر کشوری که از ما یاری خواست از جمله عراق، سوریه، لبنان، یمن، افغانستان و قطر به یاری او شتافتیم و هیچ‌گاه توقعی خاص جز کمک و تعاون به همسایگان، برادران و دوستانمان نداشتیم.
روحانی اظهار داشت: ما به خوبی در سال‌های گذشته ثابت کردیم در امضای تعهد بسیار دقیق هستیم، اما زمانی که آن تعهد را امضا کردیم، پای امضای خود می‌مانیم.
رئیس جمهور با اشاره به اینکه توافق هسته‌ای ایران با ۶ قدرت بزرگ جهان، یکی از نمونه‌های تعهد ایران اسلامی‌در سال‌های اخیر بوده است، گفت: ایران از دیگران در این تعهد دقیق‌تر، سریع‌تر و بهتر عمل کرد و هیچ یک از تعهدات خود را زیر پا نگذاشتیم و این را آژانس بین‌المللی انرژی اتمی‌بارها و بارها به صراحت بیان کرده است.
روحانی با تأکید بر اینکه آمریکا در این آزمایش تاریخی دچار شکست، شد و امضا و تعهد خود را زیر پا گذاشت، افزود: آمریکا به دلایل واهی و بر خلاف همه مقررات، برای خود، ملت ایران، ملت‌های منطقه، شرکای ایران، شرکت‌های اقتصادی و تجاری منطقه و جهان، مشکل آفرید.
رئیس جمهور تصریح کرد: علیرغم تخلف آمریکا و اینکه اروپا در اجرای تعهداتش بسیار سست و ناکارآمد بود، اما جمهوری اسلامی‌ایران به تعهدات خود عمل می‌کند و این به معنای آن است که اخلاق، تعهدات اخلاقی و سیاسی برای ملت ایران بسیار حائز اهمیت است.
روحانی اظهار داشت: علیرغم اینکه امروز در منطقه سخت و مشکلی قرار داریم و زندگی می‌کنیم، اما امنیت ایران در سال‌های گذشته از بسیاری از کشورهای بزرگ جهانی و صنعتی بیشتر بوده است و در مقایسه با حوادث ناامنی در اروپا، فرانسه، انگلیس و حتی آمریکا امنیت ایران از همه این کشورها، برتر و بالاتر بوده است و این به معنای آن است که این ملت برای اهداف ملی، منطقه‌ای، انسانی و جهانی خودش همواره همه توان و تلاش خود را به کار گرفته است.