صف‌آرایی دموکرات‌های سفیدپوش

گروه بین‌الملل: رئیس‌جمهوری آمریکا سرانجام نطق سالانه خود موسوم به سخنرانی «وضعیت کشور» را که به واسطه تعطیلی دولت به تاخیر افتاده بود، در کنگره آمریکا و در حضور نمایندگان دموکرات و جمهوری‌خواه بیان کرد.  در این سخنرانی «نانسی پلوسی»، رئیس دموکرات مجلس نمایندگان و «مایک پنس»، معاون رئیس جمهوری آمریکا در جایگاهِ پشت سر ترامپ مستقر شده بودند. رئیس‌جمهوری آمریکا، برای دومین بار در کنگره کشورش سخنرانی «وضعیت کشور» را ارائه کرده است. بخش مهمی از این سخنرانی او به سیاست‌های داخلی آمریکا مربوط می‌شد.
دومین سخنرانی ترامپ در کنگره با حواشی بسیاری همراه بود. نمایندگان زن دموکرات حاضر در مراسم همگی با لباس‌های سفید حاضر شدند تا از این طریق همبستگی خود را در به رخ ترامپ بکشند. در مقابل «ملانیا ترامپ» و «ایوانکا ترامپ»، همسر و دختر رئیس جمهوری آمریکا با لباسی سیاه به مراسم آمده بودند.
سخنرانی ترامپ با امتناع بسیاری از اعضای دموکرات کنگره از ایستادن و دست زدن شروع شد. در طول سخنرانی نیز، «مایک پنس»، بار‌ها از جای خود بلند شد و برای او کف زد. «نانسی پلوسی» از جایگاه نقش هدایت کننده دموکرات‌ها را نیز بر عهده داشت. 
پلوسی در زمان سخنرانی ترامپ واکنش‌های جالبی داشت که هیچ یک از دید رسانه‌ها پنهان نماند. یکی از جالب‌ترین واکنش‌های زمانی رخ داد که رئیس جمهوری آمریکا در سخنرانی‌اش هرگونه سیاست انتقام، مقاومت و مجازات را رد کرد و از مصالحه و منافع مشترک دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه سخن گفت. پلوسی در واکنش به این اظهارات نیم‌خیز شد و به شیوه طعنه‌آمیزی که سوژه رسانه‌ها شد، شروع به کف زدن کرد.


ترامپ در سخنرانی سالانه خود سنت دیرینه‌ای را شکست.پایگاه خبری هیل نوشت که «نانسی پلوسی»، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا همزمان با ورود رئیس جمهوری برای ایراد سخنرانی سالانه باید وی را معرفی می‌کرد اما ترامپ، این سنت دیرینه را شکست و پیش از آنکه رئیس مجلس نمایندگان وی را معرفی کند، سخنرانی را 
رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در بیانیه‌ای بعد از سخنرانی اخیر «دونالد ترامپ»، گفت، شاید چند روز طول بکشد تا بتوان اطلاعات غلطی را که رئیس‌جمهوری در خطابه سالانه‌اش مطرح ساخته، راستی‌آزمایی کرد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، پلوسی خاطرنشان کرد: دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا باید به جای تحریک به ترس و بحران‌سازی در مرز، متعهد به امضای لایحه دو حزب به منظور باز نگه داشتن دولت و تأمین راه‌حل‌های امنیتی قدرتمندانه و هوشمندانه در مرز باشد.
او تصریح کرد: متأسفانه ترامپ در عین اشاره‌اش به تهدیدات مربوط به امنیت ملی آمریکا، کاملاً مسئله اپیدمی خشونت مسلحانه در آمریکا را که جان افراد زیادی را در سراسر کشور می‌گیرد، نادیده گرفت. این صبحت‌های پلوسی در حالی مطرح شد که ترامپ در سخنرانی خطابه سالانه خود صبحت چندانی در خصوص تیراندازی‌های گروهی در آمریکا نکرد. البته او به مسأله تیراندازی اکتبر گذشته به کنیسه یهودیان که ۱۱ کشته برجای گذاشت، اشاره کرد اما از منظر یهودی‌ستیزی به آن پرداخت.
پلوسی در بیانیه خود بعد از این سخنرانی، ترامپ را به دلیل تهدید کردن کنگره و کوتاهی کردن در تسهیل قوانین ویژه در حوزه سرمایه‌گذاری‌های زیرساختی سرزنش کرد. وی ادامه داد: ترامپ اکنون باید اقداماتی ملموس به منظور همکاری با دموکرات‌ها در راستای تقویت امنیت اقتصادی و بهداشت و درمان خانواده‌های سراسر آمریکا اتخاذ کند. بعد از دو سال صبحت‌های پوچ از سوی رئیس‌جمهور، مردم شایسته نتایج واقعی باشند.
پس از پایان سخنرانی جنجالی ترامپ، «استیسی آبرامز» نیز از سوی حزب دموکرات به این سخنرانی واکنش نشان داد. به گزارش اسوشیتدپرس آبرامز یک سیاستمدار دموکرات از ایالت جرجیا است که از سوی حزب برای پاسخ‌گویی به سخنرانی ترامپ برگزیده شد. او گفته است: «ما، به تنهایی، موفق نخواهیم شد» و افزوده است «در این ایالات متحده، وقتی اوضاع سخت است، ما می‌توانیم استقامت به خرج بدهیم چون دوستان و همسایگان به کمکمان خواهند آمد.»
آبرامز از ترامپ به دلیل آن‌چه معماری تعطیلی ۳۵ روزه دولت خوانده، انتقاد کرده و گفته است تعطیلی دولت ترفند سیاسی مهندسی‌شده‌ای توسط رئیس‌جمهوری ایالات متحده بود.
اشاره این سیاست‌مدار دموکرات به بن‌بست در تصویب بودجه و در نتیجه تعطیلی ۳۵ روزه بخش‌هایی از دولت فدرال است که چند روز پیش به پایان رسید و در نتیجه‌ی بازگشایی دولت، سخنرانی ترامپ نیز برگزار شد.
«دونالد ترامپ» خواستار اختصاص بودجه ۵.۷ میلیارد دلاری برای ساخت دیوار در مرز مکزیک شده بود؛ آن‌چه با مخالفت دموکرات‌ها و در نهایت تعطیلی دولت همراه شد. ترامپ در سخنرانی خود بر لزوم ساخت دیوار یا مانع فیزیکی در مرز مکزیک تاکید کرده‌است. دولت آمریکا در حال حاضر به‌طور موقت بازگشایی شده ‌است.
«استیسی آبرامز» گفته است شهروندان آمریکایی در نهایت اهمیتی به خاستگاه سیاسی افراد نمی‌دهند، آن‌ها مراقب زندگی خودشان هستند؛ در نتیجه وقتی صحبت از اصلاحات سیستم قضائی و یا بهبود حمل و نقل و برخی مسائل دیگر است رهبران کشور، دولت را به تعطیلی نمی‌کشانند.
آبرامز تاکید کرده است کخ: هرچند من به شدت از رویکرد رئیس‌جمهوری به مسائل ناامید هستم، اما همچنان خواستار این نیستم که او شکست بخورد. ولی لازم است که او واقعیت را بگوید و به وظایفش و گوناگونی بی‌نظیری که آمریکا را تعریف می‌کند، احترام بگذارد.»
بخش اصلی نطق سالانه ترامپ مربوط به مسائل داخلی آمریکا می‌شد. واکنش «استیسی آدامز» نیز به‌طور مشخص به دودستگی‌ها و اختلافات و مسائل داخلی مربوط می‌شد.
رئیس‌جمهوری آمریکا در سخنرانی سالانه خود خواستار همکاری‌های فراحزبی شده و گفته است رئوس کاری دولت او نه متعلق به جمهوری‌خواهان و نه دموکرات‌ها است، بلکه مسائلی‌ست که شامل همه مردم آمریکا می‌شود: «پیروزی به‌معنی پیروزی برای حزب ما نیست، بلکه به‌معنی پیروزی برای کشور ما است.»
ترامپ در عین حال وضعیت اقتصادی کشورش را «معجزه‌آمیز» توصیف کرده ولی گفته تنها چیزی که ممکن است جلوی آن را بگیرد جنگ‌های ابلهانه یا تحقیقات حزبی مضحک است. آبرامز که یک زن آفریقایی‌آمریکایی است، در جریان انتخابات فرمانداری جرجیا با اختلاف اندکی رقابت را به نماینده حزب جمهوری‌خواه واگذار کرد. چنانچه در انتخابات پیروز می‌شد، عنوان نخستین فرماندار زن آفریقایی آمریکایی در تاریخ آمریکا را از آن خود می‌کرد.
او از سوی «چاک شومر»، رهبر اقلیت دموکرات در سنا، به‌عنوان چهره این حزب برای واکنش نشان دادن به سخنرانی ترامپ انتخاب شد. این نخستین بار است که یک زن آفریقایی آمریکایی مسئول واکنش نشان‌دادن به نطق سالانه رئیس‌جمهوری می‌شود.