شبـح داعش

القاعده و داعش و ساير گروه‌هاي تكفيري منطقه نطفه‌هاي ناپاكي هستند كه حاصل همفكري دولت‌هاي غربي و عربي هستند كه براي رهايي متحد عبري زبان شان از فشارهاي محور مقاومت متولد شدند و امروز همچنان حواشي ناشي از حضور اين گروه‌ها مردم خاورميانه را آزار مي‌دهد. از شروع درگيري‌ها در منطقه و بحران عربي كه به راه افتاد، تيم‌هايي براي يكپارچه كردن تفاله‌هاي القاعده و ساير گروه‌هاي تكفيري دست به كار شدند تا مانند فراخواني كه در فلسطين داده شد و آوارگان يهودي را در يك نقطه دور يكديگرجمع كرد، آوارگان و پس‌مانده‌هاي تكفيري نيز كه براي اين روزها (از لحاط فكري و جسمي) آماده‌سازي شده ‌بودند، در مكاني به وحدت برسند. در ادامه راه گروه‌هايي مانند جبهه‌النصره و داعش كشتارها و مقابله با نيروهاي محور مقاومت را‌ آغاز كردند ولي در ادامه با تمام هزينه‌هاي انساني و مادي كه اين نبرد در برداشت، نيروهاي مقاومت پيروز شدند ولي سعي فراواني شد كه مانع پاكسازي كامل اين گروه‌ها شوند و از دست نيروهاي محور مقاومت نجات دهند كه نمونه‌هاي بارز فراواني در اين زمينه رسانه‌اي شد.
راهبرد سه‌گانه
حال كه سياست سرزمين‌هاي دولت اسلامي عراق و شام منهدم شده بود، براي دستيابي به خراسان بزرگ برنامه‌هاي آمريكا و تيم‌هاي اطلاعاتي پشتيبان تكفيري‌ها، كوچ بازمانده‌هاي لشكر شكست خورده داعش از غرب به شرق ايران بود. ايالات متحده با همكاران و دولت‌هاي همياري كه در منطقه دارد، جابه‌جايي اين افراد را آغاز كرد كه همچنان ادامه دارد. اين اقدام براي آمريكا سه دستاورد داشت؛ نخست اينكه بازماندگان تكفيري‌ها را كه هزينه‌هاي گزافي براي آن‌هاداشت، از تلف شدن نجات مي‌داد، دوم از اهرم اين جماعت براي تهديد ايران در مرزهاي شرقي كه همواره ايران از آنجا ضربه خورده است ، استفاده مي‌كرد و نكته سوم اينكه آمريكا با حمايت از يك طيف تروريست و تكفيري جديد در افغانستان به گروه‌هاي طالبان كه به سمت پايان درگيري با ايران مي‌رفتند، اين هشدار را مي‌داد كه دشمني جديد از تفكر خودشان تشكيل شده است.
رصد اطلاعاتي


البته در اين بين ايران نيز هيچ‌گاه ساكت ننشست و به راه خود ادامه داد و روابط با طالبان را تقويت كرد. البته مقامات ارشد نظامي متوجه فعاليت‌هاي اين طيف هستند و در همين حال رحيم‌صفوي، دستیار و مشاور عالی فرمانده کل قوا با اشاره به توان نظام گفت:«در ۱۰ سال حکومت حضرت امام(س) ایشان با حکمت و عقل و درایت هم انقلاب را به پیش بردند و هم دفاع مقدس را به پیروزی رساندند و رهبری عزیز فعلی‌مان نیز به فضل الهی و پشتیبانی ملت و توجهات حضرت بقیه ا... (عج) نه‌تنها توانستند ملت بزرگ را به سمت پیشرفت علمی هدایت کنند، بلکه با خردمندی و حکمت توانستند منزلت و قدرت ژئوپلیتیکی ایران افزایش دهند و در این ۲۸ سال چند جنگ پیرامونی را مدیریت کردند و اجازه ندادند این جنگ‌ها به ایران برسند و علاوه بر آن تدابیر ابلاغی حضرت آقا به شورای عالی امنیت ملی باعث ارتقای وزن جمهوری اسلامی ایران در منطقه شد. سرلشکر صفوی در ادامه با اشاره به شکست‌های آمریکا در عراق و افغانستان افزود: برخی از استراتژیست‌های آمریکا اذعان کردند که راهبرد آمریکا در حمله به عراق و افغانستان اشتباه بود و آن‌ها دشمن ایران را از بین بردند و درنتیجه هزینه‌های مالی بسیار و بیش از ۲۰ هزار نفر کشته و زخمی نتیجه این راهبرد اشتباه بود، در حالی که دشمن اصلی آمریکا، روسیه و چین است و از این خطای استراتژیک، روسیه و چین برای پیشرفت اقتصادی خود استفاده کردند. آمریکایی‌ها می‌خواستند درمدت دو یا سه سال دشمن لائیک در عراق و افغانستان ایجاد کنند، در حالی‌که هم‌اکنون دولت عراق یک دولت مسلمان با اکثریت پارلمان شیعی است و دولت افغانستان نیز دشمن ما نیست. دستیار و مشاور عالی فرمانده معظم کل قوا در ادامه به تبیین تدابیر و آینده‌نگری رهبر انقلاب در مساله سوریه و مقابله با تروریست‌های تکفیری پرداخت و گفت: با توطئه آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها و برخی کشور‌های عربی بیش از ۱۰۰ هزار داعشی به جان دولت و ملت سوریه و عراق افتادند و پس از آن‌ها نیز می‌خواستند به سراغ ایران بیایند و ادعای خلافت خراسان را داشتند و برای آن هم امیر تعیین کرده بودند؛ تروریست‌هایی که دستگاه‌ها و سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و صهیونیستی و انگلیسی آن‌ها را راه انداخته بودند. هم‌اکنون نیز اطلاعات دقیقی داریم که آمریکایی‌ها تروریست‌های داعشی را به افغانستان منتقل می‌کنند. دولت‌های سوریه و عراق از ایران کمک خواستند و با تدابیر حضرت آقا و کمک‌های مستشاری ایران تروریست‌های تکفیری نتوانستند به اهداف خود برسند و ائتلاف ایرانی، روسیه و حزب ا... لبنان با مجاهدت برادران افغانستانی توانست ائتلاف آمریکایی‌ـ‌صهیونیستی و برخی از کشور‌های عربی را بشکند و ترکیه نیز پس از سال ۲۰۱۶ به ائتلاف ایران‌ـ‌روسیه پیوست. سرلشکر صفوی در جمع‌بندی پایانی صحبت‌های خود عنوان کرد: قدرت آمریکا و همچنین صهیونیست‌ها رو به افول است؛ ولی قدرت ایران رو به افزایش است و ما یک قدرت منطقه‌ای هستیم و ملت ایران یک ملت تمدن‌ساز و شریف با شجاعت و دارای تمدنی چند هزار ساله است و با وجود رهبری عادل و دلسوز و وجود اسلام ناب محمدی می‌توانیم زمینه‌های پیشرفت بسیاری را فراهم کنیم.
سخنگوی ارشد نیرو‌های مسلح با بیان اینکه داعش امروز در افغانستان یک پدیده گسترده و قدرتمند محسوب نمی‌شود، گفت: داعش متلاشی شده و نمی‌تواند در افغانستان اقدامی انجام دهد.
پايان يك كابوس
ابوالفضل شکارچی، معاون فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستاد کل نیرو‌های مسلح نيز در خصوص رایزنی‌های احتمالی جمهوری اسلامی با افغانستان برای مقابله با داعش اظهار داشت: جمهوری اسلامی با هیچ کشوری خارج از چارچوب آرمان‌های انقلاب اسلامی مراوده نخواهد داشت. وی با بیان اینکه ما در هر مذاکره‌ای منافع و امنیت ملی کشور را مدنظر قرار می‌دهیم، افزود: هر مقوله‌ای که برای کشور و منطقه امنیت‌آفرین باشد، برای ما نیز مهم است. سخنگوی ارشد نیروهای مسلح در خصوص اعزام مستشار نظامی به افغانستان گفت: داعش امروز در افغانستان یک پدیده گسترده و قدرتمند محسوب نمی‌شود چراکه حکومتش از هم پاشیده و از بین رفته است. آنچه که مشاهده می‌شود سرریزهایی از این گروه تکفیری است که با پشتیبانی آمریکایی‌ها، هدایت رژیم صهیونیستی و با پول عربستان سعودی در کشورهای مسلمان حضور پیدا می‌کنند تا این کشورها را به یک سرزمین سوخته تبدیل کنند. وی افزود: تجربه نشان داده است هر جایی که آمریکایی‌ها، صهیونیست‌ها و آل‌سعود با رویکرد مداخله‌گرانه و تمامیت‌خواهانه وارد شدند، نتیجه عکس گرفتند و حضور داعش در افغانستان دستاوردی برای آن‌ها نخواهد داشت. معاون فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستاد کل نیرو‌های مسلح با بیان اینکه ما هیچ‌گاه به طور خودمختار به کشوری مستشار اعزام نکرده‌ایم، گفت: اگر در سوریه و عراق کمک مستشاری کردیم بنا به دعوت رسمی دولت‌های قانونی این دو کشور بوده است و امروز هم پایگاهی در این کشورها نداریم و به افغانستان هم هیچ مستشاری اعزام نکرده‌ایم.
خطر شبه داعش
بي‌شك در منطقه و جهان هستند جريان‌هايي كه علاقه‌اي به پايان يافتن درگيري‌هاي خاورميانه‌ ندارند و همواره مي‌كوشند تا آب گل‌آلود باشد كه آن‌ها بتوانند به بهره‌برداري خود برسند زيرا اگر تمايلي به پايان مسائل و معضلات در اين بخش از دنيا بود، راهكارهاي فراواني وجود داشت ولي شاهد آن هستيم كه عزمي براي پايان دادن به اين مسائل جزم نشده است و تنها موضوعي كه براي سران قدرت‌هاي غربي مطرح است رسيدن به منافع بوده و براي مردم منطقه هيچ اهميتي قائل نيستند زيرا افسار اين خونخواران را گرفته و از شرق و غرب منطقه كوچ مي‌دهند و آن ها را به جان مردم مي‌اندازند در حالي كه هزينه نگهداي آن‌ها در برابر دستاوردي كه وجود دارد، بسيار گزاف بوده و بايد به عقل حاميان آن‌ها شك كرد. از طرفي نبايد فراموش كرد و گفت كه اين جماعت به پايان رسيده‌اند زيرا داعش بيشتر از آن‌‌كه كالبدي از تروريست باشد نماينده يك تفكر خطرناك است و براي همين نبايد هيچ‌گاه تحركات آن‌ها را ناديده گرفت.