درخواست پلیس فتا از دادستانی برای مسدود شدن«دیوار»

دانش پور- افزایش کلاهبرداری از طریق سایت دیوار و تشکیل تعداد زیادی پرونده که از طریق انواع و اقسام روش ها کلاه مردم را برداشته اند، سرانجام حاشیه امن این سایت را از میان برد و دیروز پلیس فتا از دادستانی درخواست کرد تا «دیوار» مسدود شود. این درحالی است که بارها پلیس فتا یا مسئولان قضایی به گردانندگان دیوار یا حتی شیپور اخطار جدی داده اند که به جای آن که فقط به درآمد فکر کنند به موضوع امنیت بپردازند؛حوزه کلاهبرداری از این گونه سایت ها آن قدر وسیع است که وقتی قرار است پا به محیط خرید و فروش اینترنتی بگذاریم باید شش دانگ حواسمان جمع باشد که مبادا کلاهمان را بردارند؛ از خرید وفروش خودرو گرفته تا تلفن همراه  و کاریابی یا حتی گشت وگذار و سفر به داخل و خارج کشور. گاهی هم کلاهبرداری اخلاقی و ناموسی است. با انواع حیله ها به بهانه کاریابی یا ... زن و مرد را می کشانند به آن‌جایی که دلشان می خواهد و حوادثی را رقم می زنند که حتی شکایت هم نمی تواند آسیب اش را پاک کند. ضمن این که تاثیر مخرب این گونه سایت ها را نیز در التهاب بازار خودرو،مسکن و ارز نمی‌توان نادیده گرفت.همین اتفاقات کافی است تا  پلیس فتا از دادستانی تهران بخواهد با توجه به افزایش جرایم در سایت دیوار و ناتوانی مدیران سایت در کنترل آگهی‌ها، این سایت را مسدود کند.خبرها حاکی از آن است که فقط در 10 ماه نخست امسال سه  هزار پرونده کلاهبرداری مرتبط با سایت دیوار در پلیس فتا تشکیل شده و بیش از ۳۰ متهم در این خصوص دستگیر شده اند. به گفته رئیس پلیس فتای تهران با توجه به این که این سایت بستری برای وقوع جرایم مختلف نه تنها در تهران بلکه در سراسر کشور شده است، به دستگاه قضا درخواست دادیم تا سایت دیوار بسته شود. سرهنگ تورج کاظمی به ایلنا گفت: تمام پرونده‌ها در خصوص سایت دیوار از طریق مراجع قضایی به پلیس ارسال شده ‌است و آن ها نیز در جریان کار قرار دارند.
تذکرهای متعدد به دیوار
حدود دو ماه پیش نیز رئیس پلیس فتای ناجا به مدیران سایت های دیوار و شیپور تذکر جدی داد و به آن هاگفت: بیش از توجه به بحث درآمد، به امنیت توجه ‌کنند.  سردار سید کمال هادیان‌فر درباره فعالیت سارقان و مجرمان برای خرید و فروش اموال مسروقه و... در سایت هایی مانند دیوار و شیپور اظهار کرد: متاسفانه با وجود استفاده مردم از این سایت ها (دیوار، شیپور و...) تخلفاتی در آن روی می‌دهد؛ از بحث خرید و فروش اموال مسروقه توسط مالخران بی‌هویت گرفته تا فروش کد و کارت ملی، موضوعات ضداخلاقی و ... که به مدیران آن ها تذکرات لازم ارائه شده است.
از درخواست هم خانه تا ماساژور خانم


جدا از این موارد نمونه های دیگری از آگهی هایی که در دیوار منتشر شده، نشان از نبود سیستم نظارتی در محتوای این سایت است. مواردی از قبیل: یک خانم بی سرپرست ، حدود 30 ساله برای تحت پوشش قرار دادن با محرمیت.یک دست دندان مصنوعی کاملا  نو و تمیز. فروش جلیقه نجات مخصوص‌مسافران هواپیما. دعانویس 100 درصد تضمینی با موکل ، آگهی ماساژ رایگان برای بانوان بالای 40 سال در منزل خودتان که البته وقتی تماس می گیری آقا پاسخ می دهد یا آگهی هم خانه خانم که بازهم آگهی دهنده آقاست. این ها همه نمونه هایی از آگهی هایی است که در دیوار دیده می شود.
فقط کسب درآمد مهم است
 رئیس پلیس فتای ناجا با بیان این که تخلفاتی که در سایت دیوار صورت می‌گیرد، بیشتر از بقیه سایت هاست، یادآور شد: مردم صرفاً به سایت های این چنینی اعتماد نکنند زیرا مدیران این سایت ها بیش از توجه به بحث امنیت، به درآمد توجه می‌کنند. هادیان‌فر متذکر شد: به مدیران این سایت ها (دیوار و شیپور) اعلام کردیم اگر اصلاحات لازم را انجام ندهند، با آن‌ها برخورد قضایی می‌شود.رئیس اداره اجتماعی پلیس فتا هم با اشاره به افزایش کلاهبرداری با درج آگهی دروغین بر روی سایت‌های دیوار و شیپور گفت: متاسفانه مسئولان این سایت نظارت دقیق و مناسبی بر آگهی‌هایی که روی سایت‌شان قرار می‌گیرد، ندارند. به گزارش میزان، سرهنگ رامین پاشایی  افزود:شهروندان پس از انتخاب کالا یا خدمات در سایت‌های واسطه‌گر اینترنتی و قبل از هرگونه واریز وجهی، از کم و کیف خدمات یا کالا و نیز هویت فروشنده مطلع شوند و از واریز هرگونه وجه حتی مبالغ کم به عنوان بیعانه خودداری کنند.
دیوار جایی برای جرم
رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس تهران بزرگ البته در باره این موضوع از برگزاری جلسه ای با حضور کارشناسان پلیس فتا، پلیس آگاهی و کارشناسان دیوار خبر داد و گفت: قرار است در این جلسه که به زودی برگزار می شود بستر کلاهبرداری را که هم اکنون  برای فعالیت این گونه سایت ها به وجود آمده   تا حدودی از بین ببریم. بابک نمک شناس در گفت وگو با خراسان تاکید کرد: سایت دیوار در مظان اتهام نیست چرا که این سایت جرمی انجام نمی دهد بلکه فقط بستری برای گروهی از مجرمان شده است که از این فضا سوءاستفاده کنند.وی خاطرنشان کرد: مخاطبان این آگهی ها باید بدانند که صرف آگهی در سایت هایی مانند دیوار به منزله سلامت بودن آن آگهی نیست و تمام افرادی که خرید و فروش انجام می دهند باید موارد احتیاط را رعایت کنند. نمک شناس تاکید کرد: پلیس فتا و دادستانی به دنبال آن هستند تا تدبیر و چارچوبی اندیشیده شود تا هم  روند فعالیت سایت دیوار را ادامه دهیم و هم  شاهد وقوع کلاهبرداری و مشکلات کمتری باشیم . از این رو لازم است کارشناسان پلیس فتا، پلیس آگاهی و حوزه های دیگر در کنار کارشناسان دیوار قرار بگیرند و راهکارهای رسیدن به این موضوع را بررسی کنند. وی تصریح کرد: این جلسه به زودی برگزار خواهد شد.
برخی از مال‌باختگان دنبال شکایت نمی روند
رئیس مرکز اطلاع رسانی همچنین اظهار کرد: بیشترین شکایت هایی که مردم از کلاهبرداری از طریق سایت هایی مانند دیوار دارند مربوط به خرید و فروش خودرو و تلفن است. حتی در برخی از کلاهبرداری ها، رقم کمی از مردم مطالبه می شود با این انگیزه که مال باخته   دنبال شکایت نمی رود.
کلاهبرداری 2 میلیاردی
به گفته وی به تازگی فردی با آگهی کاریابی از هر متقاضیان 50  هزار تومان دریافت کرده بود ولی رقم کلان آن در مجموع به دو میلیارد تومان می رسید بنابراین بهتر است مردم حتی اگر پیگیر شکایت از این فردنمی شوند حداقل پلیس را در جریان کلاهبرداری قرار دهند. وی خاطرنشان کرد: حتی در جریان پیگیری یکی از این کلاهبرداری ها، متهم به کیش متواری شده بود که پلیس توانست با شناسایی مخفیگاه، او را دستگیر کند یا متهم دیگری که به خارج از کشور گریخته بود که از طریق اینترپل به کشور بازگردانده شد.
پاسخ  سایت دیوار به اظهارات پلیس فتا
در پی اظهارات رئیس پلیس فتا، فارس در خبری پاسخ روابط‌عمومی سایت دیوار را منتشر کرد.
در این جوابیه آمده است: دیوار در ماه‌های گذشته روزانه حدود ۴۰۰هزار آگهی ثبت کرده است به این معنا که امسال تعداد آگهی‌های دیوار از مرز ۱۴۰میلیون   عبور خواهد کرد. کار و زندگی‌ بسیاری از مردم از کنار دیوار تامین می‌شود. دیوار به سرعت در حال رشد است و باید آگاهی مردم درباره معامله کردن در این فضا افزایش یابد. ما شرایط پلیس را در روزهای اخیر درک می‌کنیم و همواره تلاش کرده‌ایم در فضای همکاری مشکلات را حل کنیم. حتما مقامات پلیس هم تایید می‌کنند که در عمده پرونده‌ها دیوار نقشی نداشته و سهل‌انگاری و اعتمادهای بیجا در فضای معامله افراد با یکدیگر باعث بروز این مشکلات شده است.
در دیوار بیش از ۳۸۰هزار کسب و کار مشغول فعالیت هستند و این نشان از اعتماد عمومی به این سایت است. آیا بهتر نیست به خاطر عده‌ای سودجو که به گفته رئیس پلیس فتای تهران تنها حدود ۳۰ نفر بوده‌اند، نزدیک به حداقل ۲۰ میلیون کاربر دیوار را نگران نکرد؟ دومیلیارد تومان مبلغ کلاهبرداری مورد اشاره رئیس پلیس فتا در مقابل هزاران معامله روزانه موفق و امن بین مردم که با صرفه اقتصادی همراه است آیا می‌تواند معیار یک تصمیم‌گیری باشد؟ آیا تضمینی وجود دارد که با مسدود شدن دیوار این جرایم دیگر در متن جامعه رخ ندهد؟
در عین حال دیوار در تعامل با دادستانی و ابزارهای نظارتی وعده داده شده توسط دستگاه‌های ذی‌ربط در دولت سعی می‌کند معاملاتی نه تنها به صرفه، بلکه ایمن‌تر فراهم کند. ما افزایش امنیت کاربران‌مان را همواره از وظایف خود دانسته‌ایم و باز هم در این زمینه تلاش خواهیم کرد. از همین‌رو دست همه رسانه‌ها و به‌ویژه مسئولان را برای افزایش آگاهی عموم مردم در زمینه معامله کالای دست‌دوم می‌فشاریم و امیدواریم همین تعداد اندک تخلفات نیز به صفر نزدیک شود.