روایت زنگنه از شروط فروش نفت در بورس ،قیمت بنزین کرسنت و اتاق تاریک معاملات

بردبار: وزیر نفت کشورمان در نشستی خبری ضمن مروری بر دستاوردهای صنعت نفت کشورمان طی 40 سال گذشته در پاسخ به خراسان درباره دیدگاه کارشناسی وزارت نفت درخصوص وضعیت بنزین و سوخت در بودجه سال آینده گفت که دولت روی اثرات تورمی بنزین حساس است ولی در بررسی‌ها مشخص شده به همان میزانی که به تعداد خودروها افزوده می شود، به مصرف کشور هم افزوده می شود، یعنی میانگین مصرف خودروهای جدید با خودروهای مستهلک و قدیمی فرقی ندارد.  بیژن زنگنه در پاسخ به پرسش خراسان که «توپ را دارید در زمین مجلس می اندازید، دیدگاه کارشناسی خودتان درباره مسئله بنزین چیست؟» گفت: مجلس توپ پذیر نیست، یعنی فکر نمی کنم برای سال آینده تصمیمی برای افزایش قیمت بگیرد. ممکن است تصمیم بگیرد که توپ را در زمین دولت بیندازد یا حتی افزایش قیمت در سال آینده را برای دولت ممنوع کند.وی همچنین خبرداد : قرار است در بهمن و اسفند امسال ۴ پالایشگاه گاز در فاز ۱۳  ، ۲۲،۲۳ و ۲۴ که ظرفیت پالایش ۱۱۰ میلیون متر مکعب گاز را دارند توسط رئیس‌جمهور افتتاح شود.
مهم ترین بخش های  سخنان زنگنه به شرح زیر است:
*برخی می گویند ما اتاق تاریک معاملات نفت داریم؛ بله ما برای دشمنان اتاق تاریک داریم اما برای نظام و داخل کشور همه فعالیت ها شفاف است. «روزی که این شرایط سخت بر طرف شود همه شرایط و فعالیت ها را خواهیم گفت.»
*این که برخی می‌گویند ما تمایلی به کار با چین و روسیه نداریم ادعای درستی نیست؛ ما قرارداد فاز 11 را به گونه‌ای بستیم که چینی‌ها 30 درصد این قرارداد را برعهده گرفتند. برای آزادگان شمالی و جنوبی نیز با چین وارد مذاکره شدیم اما آن ها خودشان ادامه ندادند.


*کرسنت یک پرونده زنده است و عده‌ای با لجبازی و ندانستن قواعد بین‌المللی ما را در چاه عمیق آن انداختند. اعدادی که برخی در داخل کشور درخصوص پرونده کرسنت بیان می‌کنند تماما به نفع کرسنت است و طرف مقابل از این حرف‌ها سوء استفاده می‌کند.
*در این مدتی که آمریکا از برجام خارج شده است در حالی که دو کشور یونان و ایتالیا اجازه داشتند از ایران نفت خریداری کنند اما این کار را انجام ندادند و حتی به تماس های ما هم پاسخ نمی دهند.
*من برای فروش نفت به بخش خصوصی  دو شرط دارم یکی این که پول آن را بدهند و دوم این که به بازارهای سنتی ما که هم اکنون نفت می‌فروشیم ورود نکنند. هر کسی که می‌تواند این دو شرط را عملیاتی کند و نفت بخرد، مراجعه کند.
*در نشست خبری مجادله ای هم میان زنگنه و خبرنگار کیهان درباره به کارگیری بازنشستگان و ثمرات برجام در گرفت که لحظاتی فضای نشست را تحت تاثیر قرار داد.