آمریکا باید نظارت شود نه ایران

بسم‌الله الرحمن الرحیم
سخنان مداخله جویانه و موهن ترامپ درباره ابقای نظامیان آمریکائی در عراق با هدف نظارت بر ایران با خشم و اعتراض فراوانی در منطقه مواجه شده است. تقریباً بدون استثناء دولتمردان، نمایندگان مجلس، احزاب و فعالان سیاسی عراق نسبت به این مواضع گستاخانه ترامپ واکنش نشان داده و آنرا محکوم کرده‌اند. گروه‌های مقاومت به آمریکا اخطار کرده‌اند که دست متجاوزان به خاک همسایگان را قطع می‌کنیم. ظاهراً بازخورد همین تهدید جدی بوده که باعث شده ترامپ به سرعت واکنش نشان دهد و بگوید هدفش تعرض نظامی علیه ایران نبوده است ولی انگیزه دارودسته ترامپ برای اهداف واشنگتن از تصمیم اخیر ترامپ هرچه باشد،‌ واقعیت این است که تخریب روابط کشورهای منطقه با همسایگان هم قابل کتمان نیست. آمریکای ترامپ، عراق را در حد یک مستعمره تلقی می‌کند و در چارچوب همین دیدگاه نیز خود را در عراق «فعال مایشاء» می‌داند که نیازی به هماهنگی، اطلاع رسانی و کسب مجوز ندارد. ماه گذشته نیز ترامپ در جریان سفر به عراق از دولتمردان این کشور خواست به دیدار وی بروند و اجازه دهند نظامیان بازگشته از سوریه وارد عراق شوند و مجاز به انجام عملیات علیه سوریه باشند و در عین حال ارتش عراق هم در چنان عملیاتی با نظامیان آمریکائی همکاری کند. عراق تمامی خواسته‌های ترامپ را رد کرد ولی نظامیان آمریکائی بدون اعتنا به حاکمیت عراق وارد این کشور شدند و اکنون هوس کرده‌اند برایران هم نظارت داشته باشند درحالی که با توجه به کارنامه سیاه آمریکا در عراق و سوریه و مداخلات جنایتکارانه آمریکا در ایجاد، تجهیز، سازماندهی و هدایت همه جانبه تروریست‌ها در منطقه، این آمریکاست که باید تحت نظارت قرار گیرد و مهار شود، نه ایران که به دعوت رسمی دولت‌های سوریه و عراق به کمک ارتش، دولت و مردم آنها شتافته و پرونده تروریست‌های اجاره‌ای در سوریه و عراق را بسته است. اقدامات غیرقانونی و شرم آور آمریکا در عراق و سوریه از موضع یک ارتش اشغالگر هم غیرقابل قبول است و هنوز هم قویاً مورد اعتراض قرار می‌گیرد.»
این نکته از آن جهت اهمیت دارد که آمریکا علیرغم حضور گسترده نظامی – اطلاعاتی در عراق در روزهای اشغال موصل و بخش‌های وسیعی از خاک عراق توسط داعش و سایر تروریست‌ها نه تنها حاضر به همکاری با ارتش و دولت عراق برای سرکوب تروریست‌ها نشد بلکه با تحقیر نظامیان و مردم عراق ادعا کرد آنها انگیزه و توان مقابله با تروریست‌ها را ندارند و آمریکا حاضر نیست نظامیانش به جای عراقی‌ها در سرکوب داعش کشته شوند.
آمریکا در 33 پایگاه نظامی در عراق حضوری اشغالگرانه دارد و مقر اصلی نظامیان و نیروهای اطلاعاتی آمریکا در اردوگاه نظامی عین الاسد واقع در استان الانبار واقع شده که به دلخواه و تصمیم خود و بی‌اعتنا به مقامات عراقی عمل می‌کند. اگرچه واشنگتن به وجود توافقنامه امنیتی فیمابین استناد می‌کند ولی بسیاری از مفاد آنرا عملاً به صورت یکطرفه نقض کرده و اساس توافقنامه را زیر پا گذاشته است.


رفتار آمریکا اعم از سیاسیون و نظامیانش تحقیر و توهین به دولت، ارتش و ملت عراق است و با ادعای مبارزه علیه تروریست‌ها سرگرم تجهیز، سازماندهی و هدایت همه جانبه تروریستهاست. این پدیده در گذشته هم به صورت‌های دیگری سابقه داشت. اعزام تروریست‌ها و سازماندهی آنها در قالب عناصر وابسته به کمپانی «بلک واتر» و عضوگیری و شناسائی عناصر بعثی و ایجاد تشکل‌های به اصطلاح امنیتی تحت عنوان «شوراهای بیداری» هسته اولیه شبکه‌های تروریستی فعال در مراحل بعدی را تشکیل دادند.
ناگفته پیداست که چنین مسائلی از دیدگاه مقامات مسئول و مراکز تصمیم گیرنده عراق مخفی نمانده و آنها با خشم و اعتراض نسبت به عملکرد اشغالگرانه و توهین آمیز آمریکا واکنش نشان می‌دهند. این روزها دولت، مجلس ملی، گروه‌های مقاومت و فعالان سیاسی عراق همسو با مردم این کشور خواستار خروج کامل و همیشگی نظامیان، عناصر اطلاعاتی و جاسوسان آمریکائی از عراق هستند و معتقدند اگر آمریکا ادعا می‌کند که نظم و امنیت و ثبات را با حضور نظامی در عراق ایجاد کرده، واقعیت‌ عینی دقیقاً عکس این ادعا را ثابت می‌کند و نشان می‌دهد که حضور اشغالگرانه آمریکا بزرگترین عامل بی‌ثباتی و ناامنی در عراق است و تا آمریکا در عراق حضور دارد، این بی‌ثباتی و ناامنی ادامه خواهد داشت. نظامیان آمریکائی مدعی اجرای توافقنامه امنیتی، در جریان اشغال موصل و سایر مناطق شمالی عراق توسط داعش و سایر تروریستها فقط نظاره گر بودندو نه تنها کمترین اقدامی در جهت مقابله با داعش صورت ندادند بلکه به عکس به تقویت آنها می‌پرداختند. اما پس از ورود مستشاران ایرانی به سوریه و عراق، در یک چرخش 180 درجه‌ای در این باره ناگهان آمریکا ادعا کرد که رهبری مبارزه با داعش در عراق و سوریه را برعهده گرفته است!
آمریکا در پوشش جابجائی نظامیان آمریکائی سرگرم انتقال تروریست‌های شکست خورده در سوریه به عراق است و از این طریق تلاش می‌کند بدون نظارت و موافقت دولت، ارتش و نیروهای امنیتی عراق، زمینه‌های حوادث بعدی در این کشور را فراهم سازد. با توجه به کارنامه سیاه آمریکا در سوریه و عراق، این آمریکاست که باید نظارت و مهار شود نه ایران.
بعلاوه دولتمردان آمریکائی می‌دانند اگر مرتکب خطائی در مورد ایران شوند، آنچنان تودهنی محکمی خواهند خورد که هیچگاه فراموش نکنند و عبرت بگیرند.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس جمهور در آیین پایانی جایزه کتاب سال ایران: تقدیر رئیس جمهور از نویسندگان برتر داخلی و خارجی دکتر ظریف: اروپایی‌ها در مورد FATF شرط مطرح نکردند همزمان با پنجمین روز از دهه مبارک فجر وبا حضور معاون اول رئیس‌جمهور چند ین طرح صنعتی وعمرانی دراستان همدان افتتاح شد به رهبری هادی عامری و مقتدا صدر؛ مخالفت دو فراکسیون عمده مجلس عراق با حضور نظامی آمریکا انقلاب اسلامی ایران بر پایه مبارزه، استقامت و برقراری عدل پیروز شد گفتگوی اختصاصی روزنامه جمهوری اسلامی با سید محمد صفی‌زاده وزیر نفت ادعاهای مربوط به مخالفت با امضای قرارداد با شرکت‌های روسی و چینی را تکذیب کرد خاخام یهودی: گفتگوهایی برای تاسیس کنیسه و رستوران یهودیان در امارات داریم ساخت مسجد شیخ احمد الطیب و کلیسای پاپ فرانسیس در امارات کلید خورد اردوغان: برای ورود به سوریه اجازه نمی‌گیریم! آمریکا باید نظارت شود نه ایران برگزاری نهمین نشست محفل انس یاران انقلاب اسلامی در تهران مترو تهران 22 بهمن رایگان است معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید: ساماندهی گلزارهای شهدا تا تدوین دستورالعمل جدید متوقف شد