اردوغان: برای ورود به سوریه اجازه نمی‌گیریم!

رئیس جمهور ترکیه با تاکید بر اهمیت تحولات سوریه برای کشورش، مدعی شد: ما برای ورود به سوریه مجبور نیستیم از کسی اجازه بگیریم!
به گزارش ایسنا، رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه تاکید کرد: اهمیت آن دسته از تحولات سوریه که به آینده ترکیه مرتبط است، ما را به استفاده از تمامی راه‌ها و شیوه‌ها مجبور می‌کند، و در شرایطی که ورود به سوریه امری اجتناب‌ناپذیر شده، ما برای ورود به سوریه مجبور نیستیم از کسی اجازه بگیریم.
به گزارش سایت النشره، اردوغان تاکید کرد: درباره منطقه امن در شمال سوریه هیچ نقشه راه رضایت بخشی با آمریکا وجود ندارد.
وی هشدار داد: در صورت عدم خروج کردهای مسلح از منبج ظرف چند هفته، ترکیه اقدامات لازم را اتخاذ خواهد کرد.


در همین حال یک منبع دیپلماتیک در بروکسل پایتخت بلژیک اعلام کرد که هشت کشور لبنان، الجزایر، عراق، تونس، مصر، سودان، امارات، بحرین در کنفرانس وزرای کشورهای عربی - اروپایی با بازگشت سوریه به اتحادیه عرب موافق هستند.
به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، این منبع که به نامش اشاره نشده، گفت که در نشست بروکسل هشت کشور عربی بازگشت سوریه به اتحادیه عرب را تایید و در این باره نظر مثبتی داشتند. این اتحادیه دارای 22 عضو و چهار کشور ناظر از ممالک عربی خاورمیانه و آفریقا است.
وزیران خارجه عضو اتحادیه عرب و همتایانشان در اتحادیه اروپا در نشستی در بروکسل به بررسی مهم‌ترین موضوعات و تحولات بین‌المللی و بحران‌های منطقه‌ای از جمله پرونده سوریه پرداختند.
«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ریاست طرف اروپایی و «محمد احمد الدردیری» رئیس دوره‌ای اتحادیه عرب و «احمد ابوالغیط» دبیر کل اتحادیه عرب ریاست طرف عربی را برعهده داشتند.این مذاکرات مقدمه‌ای برای مذاکرات «شرم‌الشیخ» در مصر میان طرفین است، مذاکراتی که 24 و 25 فوریه (5 و6 اسفند سال جاری)‌ برگزار می‌شود، اما طبق گزارش‌ها نشست بروکسل بی‌نتیجه و بدون توافق بر سر بیانیه پایایی، خاتمه یافت.
«فیصل المقداد» معاون وزیر خارجه سوریه پیش از این درباره نشست بروکسل که به بهانه کمک مالی به این کشور برگزار شد، گفت: ما مخالف کنفرانس نخست بروکسل بودیم و اکنون نیز مخالف کنفرانس دوم در این شهر هستیم، زیرا حکومت سوریه به چنین کنفرانس‌هایی دعوت نمی‌شود.
وی با بیان اینکه هدف از برگزاری این کنفرانس‌ها اعمال محدودیت در برابر هرگونه کمکی به سوریه است، از سازمان ملل متحد خواست که نماینده‌ای برای حضور در این نشست معرفی نکند.
ابوالغیط دبیر کل اتحادیه عرب در نشست بروکسل تاکید کرد که بازگشت سوریه به این اتحادیه مشروط به موافقت همه اعضای آن است.
عضویت سوریه به عنوان یکی از بنیانگذاران اتحادیه عرب از سال 2011 به دنبال شکست تلاش‌های این اتحادیه برای حل بحران این کشور به حالت تعلیق در آمد.با شروع بحران در سوریه برخی کشورهای عربی سفارتخانه‌ها را در دمشق بسته و روابط دیپلماتیک خود را با این کشور کاهش دادند، اما در ماه‌های اخیر روابط شان را با سوریه از سرگرفته و خواستار بازگشت دمشق به اتحادیه عرب هستند. امارات در ماه دسامبر سفارت خود را در دمشق بازگشایی کرد و «عمر البشر» رئیس جمهوری سودان برای نخستین بار پس از هفت سال به عنوان اولین مقام عربی با «بشار اسد» در دمشق دیدار کرد.
سایر اخبار این روزنامه
رئیس جمهور در آیین پایانی جایزه کتاب سال ایران: تقدیر رئیس جمهور از نویسندگان برتر داخلی و خارجی دکتر ظریف: اروپایی‌ها در مورد FATF شرط مطرح نکردند همزمان با پنجمین روز از دهه مبارک فجر وبا حضور معاون اول رئیس‌جمهور چند ین طرح صنعتی وعمرانی دراستان همدان افتتاح شد به رهبری هادی عامری و مقتدا صدر؛ مخالفت دو فراکسیون عمده مجلس عراق با حضور نظامی آمریکا انقلاب اسلامی ایران بر پایه مبارزه، استقامت و برقراری عدل پیروز شد گفتگوی اختصاصی روزنامه جمهوری اسلامی با سید محمد صفی‌زاده وزیر نفت ادعاهای مربوط به مخالفت با امضای قرارداد با شرکت‌های روسی و چینی را تکذیب کرد خاخام یهودی: گفتگوهایی برای تاسیس کنیسه و رستوران یهودیان در امارات داریم ساخت مسجد شیخ احمد الطیب و کلیسای پاپ فرانسیس در امارات کلید خورد اردوغان: برای ورود به سوریه اجازه نمی‌گیریم! آمریکا باید نظارت شود نه ایران برگزاری نهمین نشست محفل انس یاران انقلاب اسلامی در تهران مترو تهران 22 بهمن رایگان است معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید: ساماندهی گلزارهای شهدا تا تدوین دستورالعمل جدید متوقف شد