تهران: ربط دادن INSTEX به FATF غیرقابل قبول است

سرویس بین الملل جوان آنلاین: به‌رغم اینکه توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ تنها برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران و نحوه مبادلات مالی با ایران را شامل می‌شود، اما کشور‌های غربی به دنبال گنجاندن مسائل امنیتی در این توافق هستند، اقدامی که ایران به هیچ وجه حاضر به پذیرش آن نیست. وزارت امور خارجه ایران روز سه شنبه در واکنش به بیانیه اخیر اتحادیه اروپا درباره ایران بیانیه‌ای در پنج بند منتشر کرده است. به گزارش «تسنیم»، وزارت خارجه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ایران نسبت به مواضع اتحادیه اروپایی ملاحظات و نقد‌های جدی دارد. قبل از هر چیز همچنان که قبلاً اعلام شد، برای ما جنبه‌های اقتصادی برجام و انتفاع ایران از آن اهمیت به‌سزایی دارد و چگونگی اجرای تعهدات طرف‌های اروپایی برجام می‌تواند ملاک و محکی تعیین‌کننده و اساسی در تنظیم مناسبات آتی ما باشد. ما از ثبت سازوکار حمایت از تبادلات تجاری اینستکس با ایران استقبال می‌کنیم، اما بدون تردید انتظار طبیعی و واقع‌گرایانه آن است که این سازوکار هرچه سریع‌تر به‌خصوص با اقدام دیرهنگام و ناکافی از سوی طرف‌های اروپایی با دقت و سرعت عمل بیشتری اجرایی شود. مرتبط کردن اجرای این سازو کار که از تعهدات ذاتی برجامی است با الزامات نهاد هایی، چون FATF غیرقابل قبول است». در این بیانیه آمده است: «طرح اتهامات بی‌پایه‌ای همچون طراحی و یا اقدام تروریستی در اروپا از ابتدا بی‌اساس و تعجب‌برانگیز بود. ایراد چنین اتهامات واهی و بی اساس نه تنها در شرایط کنونی سازنده نیست بلکه در راستای اهداف معاندینی است که خواهان تیرگی روابط ایران با اروپا هستند. ایران به عنوان یکی از بزرگ‌ترین قربانیان حملات تروریستی و به عنوان کشوری که در مبارزه با گروه‌هایی همچون داعش پیشتاز بوده است از اتحادیه اروپایی انتظار دارد تا با نگاهی واقع‌بینانه و به دور از استاندارد‌های مرسوم دوگانه به این موضوع پرداخته و با آن برخورد جدی نماید.»
برنامه دفاعی بازدارنده است
وزارت خارجه ایران بار دیگر بر غیرقابل مذاکره بودن مسائل امنیتی ایران تأکید کرده و در بیانیه خود آورده است: «موضوع فعالیت‌های دفاعی ایران صرفاً دفاعی، بازدارنده و بومی است و این موضوع هرگز در دستور کار مذاکره ما با دیگر کشور‌ها نبوده و نخواهد بود. ایران اکیداً به کشور‌های اروپایی توصیه می‌کند که نگاه واقع‌بینانه‌ای به حوادث و مسائل منطقه‌ای داشته باشند و تحت تأثیر جریانات و القائات عناصر مخالف صلح، ثبات و امنیت پایدار منطقه و توسعه روابط بین دولت‌ها و ملت‌ها قرار نگیرند». اتحادیه اروپا دو شنبه شب در بیانیه‌ای ضمن افزودن دو شخص حقیقی و یک شرکت حقوقی ایرانی به لیست تحریم‌های خود، مدعی شد: «اروپا از حمایت ایران از گروهک‌های غیردولتی در سوریه و لیبی نگران است. ضمن اینکه شورای اتحادیه اروپا به طور جدی نگران وضعیت حقوق بشر در ایران است.»
اروپا و امریکا همواره با ادعای اینکه آزمایش‌های موشکی ایران ناقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است، برنامه موشکی ایران را تهدیدی برای منافع غرب و متحدان منطقه خود عنوان کرده‌اند تا با توافقات جدید بتوانند فعالیت‌های موشکی ایران را محدود کنند. اما مقامات ایرانی این ادعا‌ها را رد کرده و بار‌ها گفته‌اند که برنامه موشکی ایران تنها جنبه دفاعی داشته و به هیچ وجه قابل مذاکره نیست. اروپایی‌ها که پس از سه سال وقت‌کشی در عمل به تعهدات برجامی خود، هفته گذشته سازوکار نیم بند مالی با ایران را راه‌اندازی کردند، الآن اجرای چنین سازوکاری را به تعهدات جدید امنیتی از سوی ایران گره زده‌اند. اروپایی‌ها تلاش می‌کنند تا در برابر تعهدات نسیه خود، تعهدات نقدی از ایران دریافت کنند، چراکه اجرای مکانیسم مالی اروپا در درازمدت جوابگوی نیاز‌های اقتصادی ایران خواهد بود و کالا‌های تحریمی امریکا را شامل نمی‌شود و در شرایط فعلی که ایران به مبادلات ارزی نیاز دارد، دستاورد خاصی ندارد. اتحادیه اروپا در شرایطی به دنبال گره زدن مسائل مالی با اقدامات امنیتی ایران است که چنین الزاماتی در برجام تأکید نشده است و اروپا طبق مفاد برجام ملزم به تعهداتش در مقابل ایران است که در سه سال گذشته از اجرای چنین تعهداتی شانه خالی کرده است و به گفته مقامات ایرانی، دستاورد‌های برجام برای ایران تقریباً هیچ بوده است. به نظر می‌رسد، اکنون که امریکا از توافق هسته‌ای ایران خارج شده است، اروپایی‌ها نقش پیاده نظام واشنگتن را بازی می‌کنند تا خواسته‌های نامعقول واشنگتن را محقق کنند. همچنان‌که مقامات فرانسوی در ماه‌های اخیر بار‌ها مدعی شده‌اند که اگر درباره برنامه موشک‌های بالستیک ایران توافقات جدی صورت نگیرد، آماده اعمال تحریم‌های جدید علیه تهران هستند. اظهارات و وعد‌ه‌های عمل نشده‌ای که اروپایی‌ها در چند ماه اخیر داده‌اند، حاکی از این است که اروپایی‌ها سعی دارند بدون دادن هزینه‌ای، ایران را در برجام حفظ کنند و در این مرحله در عرصه‌های موشکی و منطقه‌ای از ایران امتیاز‌هایی را بگیرند.