اتاق تاریک معاملات نفت فقط برای منافع ملت ایران تعظیم می‌کنیم

وزیر نفت با تکذیب ادعاهای مربوط به مخالفت با امضای قرارداد با شرکت‌های روسی و چینی‌ گفت: فقط در مقابل منافع ملت ایران تعظیم می‌کنم. حاضر نیستم برای اینکه فردی خوشش بیاید از عزت ملت ایران کوتاه بیایم. دنبال این نیستیم که کشورهای دیگر از ما خوششان بیاید.
بیژن زنگنه دیروز (سه‌شنبه) در نشست خبری مطالب مهمی را مطرح کرد و حواشی متفاوتی را به دنبال داشت. مهم‌ترین مسئله پاسخ زنگنه به انتقادهای خبرنگار روزنامه کیهان مبنی ‌‌بر عطش خدمت وی و به‌کارگیری بازنشستگان در رئوس صنعت نفت بود که گفت: عطش من برای خدمت از آقای شریعتمداری بیشتر نیست‌ زیرا ایشان هم مدیر دولتی است. کیهان یک شرکت دولتی است زیر نظر مقام معظم ولایت فقیه است، درست مثل بنیاد مستضعفان، هیچ فرقی نمی‌کند مربوط به نظام هستید اما از قواعد دولتی تبعیت نمی‌کنید. اینکه یک شرکت از قوانین و مقررات دولتی تبعیت نمی‌کند به این معنی نیست که دولتی نیست.
وی خطاب به کیهان ادامه داد: وقتی جوان را به سر کار می‌آورم، می‌گویید چرا جوان بی‌تجربه می‌آوردی؟ اگر تجربه داشته باشد که دیگر جوان نیست، بالاخره جواب بدهید جوان خوب است یا خیر؟ فرمایشات رهبری را ببینید و تبعیت کنید، جلوتر از ایشان نروید و‌گرنه خوارج و فرقان می‌شوید.
وزیر نفت در پاسخ به ادعای روزنامه کیهان مبنی‌ بر محقق نشدن وعده‌های وزیر نفت برای کاهش نیافتن صادرات نفت ایران گفت: خوشبختانه آمار صادرات نفت ما در دوره برجام خوب بوده است و در این دوره ظرف چهار ماه تولید نفت ما یک میلیون بشکه اضافه شد، اما برخی جریان‌ها از‌جمله روزنامه کیهان با کارشکنی علیه برجام نگذاشتند ما به صادرات نفت ادامه دهیم. صادرات ما در اردیبهشت ۹۷، روزانه ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه بود، اما با روی کارآمدن ترامپ در کشور آمریکا صادرات نفت ما تحت فشار قرار گرفت که ربطی به برجام نداشت و اتفاقا نشانه این بود که برجام موفق بود و پس از کناره‌گیری آمریکا از برجام، فشارهای زیادی علیه صادرات نفت ما صورت گرفت و ما هم با این فشارها مقابله کردیم و سر تسلیم فرود نمی‌آوریم.


معاملات نفت شفاف است
وزیر نفت گفت: برخی می‌گویند ما اتاق تاریک معاملات نفت داریم؛ بله ما برای دشمنان اتاق تاریک داریم اما برای نظام و داخل کشور همه فعالیت‌ها شفاف است. روزی که این شرایط سخت بر‌طرف شود همه شرایط و فعالیت‌ها را خواهیم گفت. شبانه روز در حال فعالیت برای مقابله با تحریم و دور زدن آن هستیم اما نمی‌توان آنها را اعلام کرد زیرا آمریکا، رژیم صهیونیستی و اشرار منطقه نیز آنها را خواهند شنید. همان‌طور که آمریکا نتوانست صادرات نفت ما را به صفر برساند با اقدامات انجام شده توسط ما در آینده نیز نخواهد توانست این کار را انجام دهند. اکنون چند صد نفر در وزارت خزانه‌داری و اداره اوفک آمریکا به‌طور لحظه‌ای در حال رصد فعالیت‌های نفتی ایران و کارشکنی هستند.
افزایش 30 برابری ظرفیت پالایش گاز
وزیر نفت به دستاوردهای صنعت نفت پس از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: این صنعت با وجود همه فشارها و تحریم‌ها، به جایگاه مطلوبی رسیده و رشد کرده است.‌
زنگنه با اشاره به رشد صنعت گاز اظهار کرد: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی صنعت گاز رشد چندانی نداشت و ظرفیت پالایش گاز تنها 36 میلیون مترمکعب در روز بود‌.‌ اما اکنون ظرفیت پالایش گاز کشور با رشد 30 برابری به روزانه یک هزار و 60 میلیون مترمکعب افزایش یافته است.‌ در ابتدای انقلاب 52 هزار انشعاب گاز داشتیم اما کنون به 11.5 میلیون انشعاب افزایش یافته است.‌ پوشش گازرسانی در کشور در سال 57 تقریبا صفر بود اما اکنون حدود 92 درصد جمعیت کشور از گاز بهره‌مند هستند.‌
وی با بیان اینکه در ابتدای انقلاب تنها یک روستا گاز داشت، اما اکنون 27 روستا گازرسانی شده است، گفت: 77 درصد جمعیت روستایی کشور از نعمت گاز برخوردار هستند. تولید میعانات گازی کشور در سال 57 نزدیک صفر بود اما اکنون به حدود 750 هزار بشکه در روز رسیده است.
افزایش 30 برابری تولید پتروشیمی
وزیر نفت درباره توسعه صنعت پتروشیمی نیز گفت: توسعه پتروشیمی به معنای کاهش خام فروشی است که پس از انقلاب اسلامی رشد چشمگیری داشت.‌ در سال 57 یک میلیون تن محصول پتروشیمی تولید می‌شد که اکنون به بیش از 30 میلیون تن با ارزش بیش از 17 میلیارد دلار رسیده است که 5.5 میلیارد دلار آن به فروش داخلی اختصاص دارد.‌ خوراک پتروشیمی افزایش یافته است به‌طوری که تولید اتان کشور به بیش از 10 میلیون تن در سال خواهد رسید که مازاد نیاز کنونی پتروشیمی‌ها است.‌
راه‌اندازی پایانه جدید صادرات نفت در ساحل دریای عمان
وزیر نفت به ساخت پایانه صادراتی در خارج از خلیج فارس اشاره کرد و گفت: پایانه جاسک برای صادرات نفت در خارج از خلیج فارس ساخته می‌شود.
وی با بیان اینکه این پایانه تا پایان سال 99 به بهره‌برداری خواهد رسید، افزود: چندین پالایشگاه و پتروشیمی نیز در این منطقه ساخته خواهد شد.
امضای 6.2 میلیارد دلار قرارداد با پیمانکاران ایرانی
وزیر نفت از مجوز 6 میلیارد و 200 میلیون دلاری برای امضای قرارداد با پیمانکاران ایرانی خبر داد و گفت: شرط این مجوز، استفاده حداکثری از ظرفیت‌های ساخت و اجرای ایرانی‌ها است که البته بخشی از این منبع مالی باید از بازار داخلی تامین شود‌‌.‌ اقدامات لازم برای تامین مالی این طرح‌ها از طریق بورس انجام شده است.‌
عده‌ای با لجبازی کشور را به چاه کرسنت بردند
وزیر نفت به پرونده کرسنت (قرارداد صادرات گاز به امارات) اشاره کرد و گفت: کرسنت یک پرونده زنده است که بررسی آن در دیوان داوری ادامه دارد.‌ متاسفانه عده‌ای با لجبازی و ندانستن قواعد بین‌المللی ما را در چاه عمیق انداختند که فعلا نمی‌توان جزئیات آن را اعلام کرد.‌ ما در فرآیند داوری خوب عمل کردیم به‌طوری که به مرحله صدور رای رسید، اما طرف مقابل کارهایی انجام داد که برای چند ماه صدور رای را به تاخیر انداختند. امیدواریم با کارهای حقوقی که انجام می‌دهیم اوضاع به نفع کشور باشد.‌
اگر برجام نبود در تولید بنزین خودکفا نمی‌شدیم
وزیر نفت به دستاوردهای برجام اشاره کرد و گفت: اگر برجام نبود هرگز ستاره خلیج فارس نمی‌آمد، اگر برجام نبود ما هنوز گرفتار تامین بنزین بودیم. تولید بنزین به روزانه 105 میلیون لیتر رسیده که بخش عمده آن ناشی از راه‌اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس بوده است. تولید نفت ایران پس از برجام و در فاصله چهارماه یک میلیون بشکه در روز افزایش یافت و صادرات نفت ایران نیز در اردیبهشت ماه 1397 به 2 میلیون و 780 هزار بشکه رسید که نشان‌دهنده موفقیت برجام است.
ادامه خرید نفت توسط ترکیه
وزیر نفت درباره صادرات نفت به اروپا گفت: به علت تحریم‌های آمریکا نمی‌توانم رقمی را اعلام کنم اما در اروپا فقط ترکیه از ایران نفت می‌خرد.‌ این در حالی است که ایتالیا و یونان از تحریم خرید نفت ایران معاف هستند اما به ما پاسخ نمی‌دهند.‌
حمایت از ساخت پالایشگاه توسط بخش خصوصی
وزیر نفت درباره ادعای مخالفت وزیر نفت با ساخت پالایشگاه در کشور گفت: من دشمن پالایشگاه‌سازی نیستم، قانون ما را از پالایشگاه‌سازی منع کرده و واگذاری پالایشگاه‌ها نیز به همین دلیل انجام شد. برای ایجاد ظرفیت جدید نزدیک به روزانه 2 میلیون بشکه موافقت اصولی دادیم که 600 هزار بشکه آن برای پالایشگاه‌های کوچک مخصوص فرآوری میعانات گازی و نفت خام است در این زمینه نیز از هر کسی که خواهان حمایت باشد، حمایت می‌کنیم.‌ ما معافیت برای صادرات نفت خام داریم، اما برای صادرات فرآورده نداریم. چرا برخی فکر می‌کنند مصرف فرآورده ساده است.‌ منتقدان می‌گویند به همسایگان صادر کنید. مگر افغانستان چقدر مصرف فرآورده نفتی دارد.
هرگز قرارداد سوآپ نفت با روسیه نداشتیم
وزیر نفت با اشاره به ادعاهای مطرح شده در نامه 72 نماینده مجلس گفت: در نامه 72 نماینده مجلس آمده است که استقبال خوبی از رئیس جمهوری چین نشده است، آیا من باید جواب گرم نبودن استقبال از رئیس جمهوری چین را بدهم؟
زنگنه با بیان اینکه هر کشوری پروتکل استقبال خودش را دارد، اضافه کرد: من با روس‌ها و چینی‌ها می‌خواهم کار کنم، اما قرارداد 2 طرفه است و وقتی یک طرف امضاء نمی‌کند من چه باید کنم.‌ با روس‌ها قرارداد امضا کردیم، بخشی عملیاتی شده است و بخشی دیگر نیز عملیاتی خواهد شد.‌ ما هرگز قرارداد سوآپ نفت با روسیه نداشتیم که نمایندگان در نامه خود آوردند، البته ایرادی به نمایندگان نیست بلکه اطلاعات غلط به آنها داده شده است.
از پیشنهادات برای فروش نفت در بورس استقبال می‌کنیم
وزیر نفت درباره عرضه نفت در بورس انرژی گفت: هر کسی که پیشنهادی درباره عرضه نفت در بورس انرژی دارد، می‌تواند ارائه کند و آن را اعمال خواهیم کرد. اعلام کرده‌اند که وزارت نفت عمدا در مقابل فروش نفت در بورس کارشکنی می‌کند تا مقاومت ملت ایران را بشکند. باید به آنها پاسخ داد که ما در صف نخست مقاومت ایستاده‌ایم. وزارت نفت هر اقدامی را برای تشویق فروش نفت در بورس انجام داد و حتی با تصویب سران قوا قرار شد که فروش نفت در بورس انرژی به‌طور کامل به صورت ریالی انجام شود. خریداران نفت باید در بازارهایی که اکنون وزارت نفت در حال فروش نفت در آنها است، فعالیت نکنند و باید به سراغ بازارهای دیگر بروند.
عراقی‌ها پول صادرات گاز را نمی‌دهند
وزیر نفت درباره ادعای مطرح شده در نامه 72 نماینده مبنی بر این که وزارت نفت مخالف همکاری با عراق در برداشت نفت از میادین مشترک است، گفت: مشخص نیست که این نمایندگان این ادعا را از کجا آورده‌اند. واقعیت ماجرا چیز دیگری است. در واقع ما پیشنهاداتی در این‌باره داده‌ایم اما عراقی‌ها کاری انجام ندادند.
وزیر نفت با بیان اینکه آیا کشوری که تحریم نیست و هیچ محدودیتی در انتخاب شرکت‌های خارجی ندارد، قرارداد مشترک با کشوری که تحریم است امضا می‌کند که تحریم شود؟ افزود: عراق اگر از این فداکاری‌ها می‌خواهد انجام دهد، راه‌های بسیار ساده‌تری وجود دارد! عراق ۱۱ هزار بشکه نفت کرکوک را از طریق ایران سوآپ می‌کرد که پس از تحریم‌ها قطع کرد. حالا این کشور برای ایران ۳۰۰ هزار بشکه نفت می‌فروشد؟
زنگنه با اشاره به اینکه هم‌اکنون ماهانه بیش از ۲۰۰ میلیون دلار گاز به عراق صادر می‌شود که پول آن را به دلیل تحریم نمی‌دهند، گفت: هم‌اکنون ما ۲ میلیارد دلار بابت گاز و برق از عراق طلب داریم، این پول‌ها را بدهند.
وی درباره سایر ادعاهای مطرح شده در نامه 72 نماینده مجلس، اظهار کرد: در این نامه آمده است که زنگنه مخالف طرح صادرات گاز به اروپا از مسیر ترکیه است زیرا خواستار احداث خط لوله از مسیر گرجستان است. معلوم نیست که این نمایندگان این موضوع را از کجا آورده‌‌اند؟ تاکنون هیچ پیشنهادی از سوی گرجی‌ها برای صادرات گاز از مسیر این کشور را نداشته‌ایم. برای طرح صادرات گاز از مسیر ترکیه نیز یک شیادی مراجعه کرده بود که دیگر بازنگشت.
زنگنه درباره تکلیف فاز 11 پارس جنوبی و حضور چینی‌ها در توسعه آن گفت: با چینی‌ها مکاتبه کرده‌ایم اما هنوز پاسخ نداده‌اند.
سایر اخبار این روزنامه
سیده فاطمه ذوالقدر تحقق افزایش سهم زنان در مصوبات کمیسیون تلفیق ٩٨ با پیشنهادات فراکسیون زنان به دنبال صدور مجوز برای ساخت پروژه ویلاسازی در منطقه حفاظت‌شده «خاییز» رئیس سازمان محیط‌زیست احضار شد یک اقتصاددان: هر زمان اختلاف قیمتی در هر کالایی به‌وجود بیاید فساد قدرتمند می‌شود زندگی شبانه تهران رنگ و بوی تازه می‌گیرد؟ شب‌های روشن پایتخت «ابتکار» از مخالفت نمایندگان با حذف استانی شدن انتخابات گزارش می‏دهد کمرنگی حمایت از یک طرح انتخاباتی «ابتکار» تازه‌ترین تحولات بحران سیاسی در ونزوئلا را بررسی می‌کند مثلث بحران بولیوارها در آستانه چهل‌سالگی انقلاب اسلامی «ابتکار» وضعیت جنبش دانشجویی در چهار دهه اخیر را بررسی کرد اتاق تاریک معاملات نفت فقط برای منافع ملت ایران تعظیم می‌کنیم رئیس جمهوری در مراسم پایانی «جایزه کتاب سال»: هیچ سانسور و فیلتری نمی‌تواند جلوِ سوال و شبهه را بگیرد وزیر کشور: در برابر اخلال‌گران فضای عمومی کوتاه نخواهیم آمد