«ابتکار» تازه‌ترین تحولات بحران سیاسی در ونزوئلا را بررسی می‌کند مثلث بحران بولیوارها

محمدرضا ستاری
با اوج گرفتن تحولات داخلی ونزوئلا و پیچیده‌تر شدن بحران سیاسی در این کشور، همزمان با پایان ضرب‌الاجل اروپایی‌ها به مادورو برای برگزاری انتخابات زودهنگام و مخالفت وی با این امر، برخی از قدرت‌های اروپایی شامل بریتانیا، فرانسه، آلمان، اسپانیا، هلند، اتریش، دانمارک، پرتغال و سوئد، خوان گوآیدو رئیس پارلمان ونزوئلا را به عنوان رئیس جمهوری موقت این کشور به رسمیت شناختند.
پس از این ماجرا و در حالی که نیکولاس مادورو این ضرب‌الاجل را رد کرده و روسیه نیز ضمن مخالفت شدید خود را از دخالت اروپا و آمریکا در امور داخلی ونزوئلا اعلام کرده بود‌، گروه لیما که در سال 2017 توسط 11 کشور آمریکایی لاتین به همراه کانادا به منظور یافتن راه‌حلی صلح‌آمیز برای بحران ونزوئلا تشکیل شده بود، در جلسه ویژه خود در پایتخت کانادا خواستار تغییر رژیم بدون خشونت در ونزوئلا شد. بنا‌بر گزارش یورونیوز، اعضای این گروه ضمن حمایت از خوان گوآیدو رئیس‌جمهوری خود‌خوانده ونزوئلا از جامعه جهانی خواستند تا مانع دسترسی مادورو به مبادلات جهانی شوند. همچنین گفته می‌شود که وزیر خارجه پرو نیز در حاشیه این جلسه اعلام کرده که صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی برای بازسازی ونزوئلا پس از مادورو همکاری خواهند کرد.
مقاومت مادورو


از زمان آغاز بحران ونزوئلا در سال 2014 و درگیر شدن این کشور با یک رکود اقتصادی بی‌سابقه که منجر به مهاجرت میلیون‌ها شهروند به کشورهای همسایه شده است، تقریباً تمامی همسایگان و کشورهای آمریکای لاتین به‌جز مکزیک، بولیوی، کوبا و نیکاراگوئه ارتباطات دیپلماتیک و تجاری خود را با دولت مادورو قطع کرده‌‌اند. در همین راستا و چندی قبل نیز تمامی کشورهای عضو گروه لیما به غیر مکزیک خواستار بازنگری کامل روابط با دولت نیکولاس مادورو شده بودند. این در حالی است که همزمان با حمایت گسترده آمریکا و اروپا از رهبر مخالفان مادورو، ایتالیا به شدت با روند تحت فشار گذاشتن کاراکاس به منظور برگزاری انتخابات زودهنگام مخالفت کرده است.
حدود دو هفته قبل خوان گوآیدو رئیس مجلس ونزوئلا در اقدامی غیرمنتظره اعلام کرد که بنا بر اصل 233 قانون اساسی ونزوئلا نیکولاس مادورو را از ریاست جمهوری برکنار کرده و خود به جای او تا برگزاری انتخابات زودهنگام، منصب ریاست‌جمهوری را عهده‌دار خواهد شد. بلافاصله پس از این اقدام ایالات متحده با به رسمیت شناختن گوآیدو اعلام کرد که قصد دارد دسترسی مادورو به منابع نفتی را قطع کند. در طول این مدت دو طرف با کشاندن طرفداران خود به خیابان‌ها نوعی وزن‌کشی را در پیش گرفته و دولت مادورو نیز ضمن اعلام مخالفت با درخواست مخالفان همزمان پالس‌هایی را برای مذاکره با آمریکا فرستاده است.
در همین رابطه و در حالی که روسیه، چین، ایتالیا، ایران و ترکیه از مادورو حمایت کرده‌اند، وی در تازه‌ترین اظهارنظرهای خود با مسخره اعلام کردن بیانیه گروه لیما تصریح کرده که مطمئن هستم در سیاست و دیپلماسی پیروز خواهیم شد.
او همچنین در گفت‌وگو با شبکه خبری RT گفت که نحوه کنار رفتن من از قدرت اهمیتی ندارد‌ بلکه مهم این است که اجازه نخواهم داد تاریخ از من به عنوان فردی خائن که به تاریخ و ملتش پشت می‌کند یاد کند. مادورو همچنین با بیان اینکه ونزوئلا هرگز تسلیم نخواهد شد، تصریح کرد که به مداخلات آمریکا به‌گونه‌ای پاسخ می‌دهیم که خسارت‌های آن برای این کشور جبران‌ناپذیر باشد.
ونزوئلا در میان سه بحران
تحلیل تحولات ونزوئلا نشان می‌دهد که این کشور هم‌اکنون با سه بحران عدیده دست به گریبان است. نخست بحران اقتصادی که در طول 5 سال گذشته باعث شده تورم در این کشور به بیش از 1.3 میلیون درصد برسد و پیش‌بینی‌های صندوق بین‌المللی پول حاکی از آن است که به احتمال فراوان این میزان تورم در سال 2019 مرز ده میلیون درصد را نیز رد می‌کند.
از سوی دیگر در حالی که برخی کارشناسان به ونزوئلا لقب مفلوک بی‌رقیب را داده‌اند، با ظهور خوان گوآیدو به عنوان رئیس‌جمهوری خودخوانده، اکنون شکاف عمیق سیاسی در این کشور بروز کرده است. در چنین شرایطی مادورو ضمن مخالفت با خواست مخالفان اعلام کرده که اگر خواستار انتخابات هستند باید تا سال 2025 صبر کنند. در این وضعیت و با افزایش فشارهای داخلی و خارجی بر روی مادورو به گفته تحلیلگران او دو راه در پیش دارد. نخستین راه تن دادن به انتخابات زودهنگام است که به احتمال فراوان در آن شکست خواهد خود‌ اما در مقابل می‌تواند حزب بولیواری خود را در ساختار قدرت حفظ کرده و نگاه به آینده داشته باشد. راه دوم در مقاومت در مقابل مخالفان و کشورهای خارجی است که در این صورت هر چند ارتش همچنان از وی پشتیبانی می‌کند، اما در صورت شکست باید به طور کامل صحنه قدرت را ترک کرده و تبعات ناشی از آن را متحمل شود.
بحران سوم برای ونزوئلا اما در خارج از مرزهای این کشور رقم می‌خورد. مادورو دوستان کمی در جامعه جهانی دارد و با حرکت خوان گوآیدو اکنون دست قدرت‌های غربی به‌خصوص آمریکا برای مداخله در امور ونزوئلا بیش از گذشته باز شده است. در این میان مسکو از حامیان جدی مادورو است و هر‌گونه دخالت در امور داخلی این کشور توسط آمریکا و اروپا را رد کرده است. در واقع یکی از محورهای مهم بحران ونزوئلا برای قدرت‌های بزرگ تبدیل شدن آن به نوعی وزن‌کشی سیاسی در آمریکای لاتین است. روسیه سال‌ها است که سرمایه‌گذاری‌های عظیمی را در حوزه‌های انرژی و نظامی در ونزوئلا انجام داده و نگران از دست رفتن این منابع در صورت روی کار آمدن یک دولت نزدیک به ایالات متحده و غرب است. از سوی دیگر آمریکا نیز تلاش دارد بار دیگر جای پای خود را در حیات خلوت آمریکای لاتین به دست آورده و ونزوئلا را در مدار خود داشته باشد. به همین دلیل در‌صورت موفقیت مخالفان مادورو، آمریکا علاوه بر پیروزی ژئوپلتیک در برابر مسکو، می‌تواند گوشه چشمی نیز به منابع و سرمایه‌گذاری‌های این کشور در ونزوئلا داشته باشد.
سایر اخبار این روزنامه
سیده فاطمه ذوالقدر تحقق افزایش سهم زنان در مصوبات کمیسیون تلفیق ٩٨ با پیشنهادات فراکسیون زنان به دنبال صدور مجوز برای ساخت پروژه ویلاسازی در منطقه حفاظت‌شده «خاییز» رئیس سازمان محیط‌زیست احضار شد یک اقتصاددان: هر زمان اختلاف قیمتی در هر کالایی به‌وجود بیاید فساد قدرتمند می‌شود زندگی شبانه تهران رنگ و بوی تازه می‌گیرد؟ شب‌های روشن پایتخت «ابتکار» از مخالفت نمایندگان با حذف استانی شدن انتخابات گزارش می‏دهد کمرنگی حمایت از یک طرح انتخاباتی «ابتکار» تازه‌ترین تحولات بحران سیاسی در ونزوئلا را بررسی می‌کند مثلث بحران بولیوارها در آستانه چهل‌سالگی انقلاب اسلامی «ابتکار» وضعیت جنبش دانشجویی در چهار دهه اخیر را بررسی کرد اتاق تاریک معاملات نفت فقط برای منافع ملت ایران تعظیم می‌کنیم رئیس جمهوری در مراسم پایانی «جایزه کتاب سال»: هیچ سانسور و فیلتری نمی‌تواند جلوِ سوال و شبهه را بگیرد وزیر کشور: در برابر اخلال‌گران فضای عمومی کوتاه نخواهیم آمد