تشدید هجمه غرب علیه مادورو

گروه بین‌الملل: گروه لیما متشکل از کشورهای آمریکای لاتین و کانادا خواستار یک تغییر صلح‌آمیز در دولت ونزوئلا بدون مداخله ارتش شد. آنها همچنین از ارتش ونزوئلا خواستند تا از «خوان گوآیدو»، رهبر اپوزسیون به عنوان رییس جمهور موقت این کشور حمایت کرده و مانع ورود و انتقال کمک‌های بشردوستانه به دست مردم ونزوئلا نشود.
براساس گزارش خبرگزاری فرانسه ۱۱ عضو از ۱۴ عضو گروه لیما پس از نشستی در اتاوا در بیانیه‌ای مشترک گفتند که آنها بار دیگر حمایت خود از یک روند گذار صلح‌آمیز قدرت از طریق ابزار دیپلماتیک و سیاسی بدون استفاده از زور را تکرار می‌کنند.
در همین حال این گروه از دولت مشروع ونزوئلا به رهبری «خوان گوآیدو» در گروه لیما استقبال کرده و متعهد شد تا با نمایندگان دولت گوآیدو در کشورهایشان همکاری کنند و آنها را به رسمیت بشناسند.
در یک کنفرانس خبری غیرعلنی میزبان این نشست یعنی «کریستیا فریلند»، وزیر امور خارجه کانادا گفت: تاکنون ۳۴ کشور گوآیدو را به عنوان رهبر موقت ونزوئلا تا زمان برگزاری انتخابات جدید به رسمیت شناخته‌اند. وی از کل جامعه بین‌المللی خواست تا به آنها بپیوندند و همچنین اموال و دارایی‌های رژیم دیکتاتوری «نیکولاس مادورو»، رییس جمهوری ونزوئلا را مصادره و مسدود کنند. فریلند افزود: این پول‌ها باید به دست دولت گذار برسد.


وی درباره احتمال مداخله نظامی در ونزوئلا به صورت صریح و شفاف، گفت: این یک گزینه نیست. این یک روند به رهبری مردم ونزوئلا و به خواست خودشان است تا طبق قانون اساسی خودشان دموکراسی را مجددا به کشورشان بازگردانند.
در همین حال «نستو پوپولیزیو»، وزیر امور خارجه پرو نیز ضمن بازگو کردن همین اظهارات، گفت: ما استفاده از زور را مدنظر نداریم. این کنفرانس خبری غیرعلنی به خاطر حضور تعدادی از معترضان با وقفه کوتاهی مواجه شد. معترضانی که بنرهایی به دست داشتند و شعار «از ونزوئلا دست بردارید» سر می‌دادند.
فریلند با لبخندی تاکید کرد که با توجه به قانون اساسی کانادا برگزاری اعتراضات یک حق تضمین‌ شده است و من واقعا ناراحت و متاسفم که معترضان سیاسی در ونزوئلا چنین حقی ندارند. در واکنش به اقدام گروه لیما، «نیکولاس مادورو» با انتقاد شدید از اعضای این گروه، حمایت این گروه از رییس جمهور خودخوانده ونزوئلا را محکوم کرد.
« نیکولاس مادورو»، رئیس جمهوری ونزوئلا در سخنرانی خود گفت: تازه‌ترین اعلامیه گروه لیما مسخره است. ما نمی‌دانیم به آن بخندیم یا بالا بیاوریم! من کاملاً مطمئنم که در این معرکه پیروز خواهیم شد. در این برهه تاریخی در برابر اتحادیه لیما پیروز خواهیم شد. مطمئنم که در سیاست و دیپلماسی پیروز خواهیم شد.
رئیس جمهوری ونزوئلا همچنین خطاب به ملت این کشور گفت: تا روز چهارشنبه دست کم ۱۰ میلیون تن از شهروندان ونزوئلا قرار است طومار را امضا کنند و ما آن را به کاخ سفید می‌دهیم و بر احترام به حقوق کشور تاکید داریم.
به گزارش اسپوتنیک، رئیس‌جمهور ونزوئلا همچنین نسبت به هرگونه تلاش برای تضعیف ونزوئلا و ایجاد جنگ داخلی در این کشور آمریکای لاتین هشدار داد و گفت اگر رئیس‌جمهور آمریکا بخواهد به توطئه کثیف امپریالیست برای برکناری وی دست بزند پیامدهای بسیار جدی را شاهد خواهد بود.
وی قول داد که ارتش ونزوئلا حداکثر تلاش خود را برای ممانعت از مداخله خارجی خواهد کرد. مادورو گفت: هیچکس از جمله سربازان متجاوز خارجی وارد خاک ونزوئلا نخواهند شد به شما اطمینان می‌دهم. 
مادورو همچنین در گفتگو با شبکه خبری آر‌تی گفت: نمی‌گذارم تاریخ از من به عنوان یک خائن یاد کند. وی تاکید کرد که برایم اهمیتی ندارد که چطور کنار بروم اما خائن نخواهم بود، یک فرد ضعیف نخواهم بود؛ مردی که به تعهدات تاریخی به ملتش پشت می‌کند؛ رهبری که از مردمش غافل بوده است.
وی افزود: من از همه شیوه‌های ارتباطی برای درخواست از جهانیان جهت محکوم و متوقف کردن دیوانگی ترامپ، استفاده می‌کنم. ونزوئلا هرگز تسلیم نخواهد شد.
او گفت: موجی از آگاهی و هشیاری در جهان در نهایت به انکار و رد رئیس‌جمهور آمریکا منجر خواهد شد. مردم ونزوئلا برای دفاع از سرزمین خود در مقابل هرگونه تجاوز آمریکا آماده‌اند، اما من از خدا می‌خواهم و دعا می‌کنم این درگیری هرگز رخ ندهد. تجاوز نظامی ترامپ باید رد شود تا صلح پدیدار گردد.
مادورو با این هشدار که هرگونه مداخله آمریکا در کشورش را جبران‌ناپذیر خواهد کرد، گفت: ما به مداخله آمریکا به گونه‌ای پاسخ خواهیم داد که خسارت‌های آمریکا از لحاظ نظامی و انسانی جبران ناپذیر خواهد بود. رئیس‌جمهور ونزوئلا تصریح کرد که منابع طبیعی کشورش همچون نفت و گاز و طلا آمریکا را به فکر تغییر حکومت در این کشور انداخته است. وی بار دیگر تاکید کرد که در آینده نزدیک در ونزوئلا انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار نخواهد شد.
«خوان گوایدو»، رهبر مخالفان دولت ونزوئلا، هشدار «نیکولاس مادورو»، رئیس جمهوری این کشور، مبنی بر احتمال بروز جنگ داخلی را بی اساس دانسته است.
او تاکید کرده است که همه چیز بستگی به میزان حماقت و ستیزه جویی امپراتوری شمالی (ایالات متحده آمریکا) و متحدان غربی‌اش دارد.
خوان گوایدو معتقد است که احتمال جنگ داخلی در ونزوئلا وجود ندارد. این (حرف) ساخته و پرداخته مادورو است.
او همچنین، بدون ارائه مدرک مشخصی، دولت مادورو را متهم کرد که قصد دارد بیش از یک میلیارد دلار از دارایی‌های عمومی را به اوروگوئه منتقل کند.
به نظر می‌رسد فشارهای بین‌المللی بر نیکولاس مادورو برای کنار رفتن از قدرت در حال افزایش باشد. به گزارش بی.بی.سی فرانسه، بریتانیا، آلمان، اسپانیا و ۱۳ کشور اروپایی دیگر اعلام کردند که با گذشت مهلت برگزاری انتخابات زودهنگام، «خوان گوایدو» را به عنوان رئیس جمهوری موقت، به رسمیت می‌شناسند.
در این روز از جمله «امانوئل مکرون»، رئیس دولت فرانسه و «پدرو سانچز»، نخست وزیر اسپانیا خواستار انتخابات دموکراتیک در ونزوئلا شدند. «مایک پمپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا، با استقبال از این تصمیم کشورهای اروپایی، خواهان حمایت همه کشورها از گوایدو شد.
پامپئو در بیانیه خود همچنین از نیروهای نظامی و امنیتی ونزوئلا خواست که با چرخش به سوی اردوی مخالفان از قانون اساسی و همه شهروندان ونزوئلا از جمله رئیس جمهوری موقت گوایدو و خانواده او، و نیز شهروندان آمریکا و سایر شهروندان خارجی در ونزوئلا محافظت کنند.
در میان اروپایی‌ها به خصوص دولت اسپانیا به شدت از ن مادورو انتقاد کرده. اسپانیا یکی از مقاصد بزرگ مهاجران از ونزوئلاست و براساس آماری که سازمان ملل تهیه کرده بیش از ۲۰۰ هزار ونزوئلایی که از شرایط وخیم این کشور فرار می‌کنند به اسپانیا رفته‌اند. کل آمار کسانی که این کشور رو از زمان شروع بحران اقتصادی در سال ۲۰۱۴ کشور رو ترک کرده‌اند سه میلیون تخمین زده می‌شود.
یک سخنگوی دولت ونزوئلا در واکنش اروپایی‌ها را متهم کرد که با پیوستن به آمریکا قصد ساقط کردن دولت مشروع این کشور را دارند.
از طرف دیگر، کانادا از اختصاص ۴۰ میلیون دلار (آمریکا) برای کمک‌های بشردوستانه به مردم ونزوئلا، از جمله بیش از سه میلیون ونزوئلایی که به کشورهای دیگر پناهنده شده‌اند، خبر داده است. «جاستین ترودو»، نخست وزیر کانادا، گفت: «مردم ونزوئلا به پس گرفتن آزادی خود خیلی نزدیک شده‌اند.»