فروش اینترنتی گوشت ارزان از فردا آغاز می‌شود

تولید گوشت قرمز در ماه‌های اخیر با مشکلات متعددی مواجه شده تا حدی که قیمت هر کیلوگرم از آن در بازار به حدود 100 هزار تومان رسید. البته در این میان مسئولان وزارت جهاد کشاورزی وعده ارزانی را در هفته جاری و آینده نزدیک با توجه به برنامه‌ریزی‌ها برای عرضه بیشتر گوشت قرمز منجمد و تازه وارداتی و تولید داخل داده‌اند. در این زمینه، رضا سالمی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، اظهار داشت: برای توزیع محصولات پروتئینی شامل گوشت قرمز و مرغ  گرم و منجمد، طرح توزیع اینترنتی این محصولات در دستور کار قرار گرفته و یک فروشگاه اینترنتی به‌نام «به‌روزرسان» در این ارتباط راه‌اندازی شده است، همچنین فروشگاه جدیدی نیز از روز چهارشنبه به‌نام «یخچال» راه‌اندازی می‌شود.
وی افزود: با این دو فروشگاه اینترنتی، از پنج‌شنبه به مردم خدمات ارائه می‌شود تا آنها بتوانند محصولات مورد نیاز خود را به‌آسودگی خریداری و آن را درب منزل دریافت نمایند. در این روش برای ارائه این محصولات کد پستی منزل دریافت می‌شود و برای هر خانواده بر این اساس سهمیه ماهانه‌ای در نظر گرفته شده است.
مدیرکل شرکت پشتیبانی امور دام استان تهران ادامه داد: در این طرح جدید، دیگر یک خانواده پنج‌نفره نمی‌تواند با پنج کد ملی، پنج سهمیه گوشت قرمز به‌نرخ دولتی را خریداری کند بلکه به هر خانواده تنها یک سهمیه و بر اساس کد پستی اختصاص می‌یابد.
سالمی اضافه کرد: قیمت هرکیلوگرم گوشت منجمد (گوساله برزیلی) 29 هزار تومان، گوشت گرم حدود 40 هزار تومان اما بر اساس قطعه خریداری‌شده مانند سردست، ران و کشورِ واردشده قیمت متفاوتی دارد و مرغ 9 هزار و 800 تومان است.


به گفته وی، در طرح فروش اینترنتی گوشت قرمز، به هر خانواده بر اساس کد پستی دو تا سه کیلوگرم گوشت قرمز (در ماه) بر اساس نرخ‌های مصوب دولت تحویل داده می‌شود. مردم این اطمینان را داشته باشند که مرغ، گوشت و دیگر کالاهای اساسی به‌اندازه کافی در کشور وجود دارد.
قاچاق دام 5 برابر سال گذشته شده است
در عین حال، علیرضا عزیزاللهی - مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران - در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا، کمبود گوشت قرمز و قاچاق دام زنده را از عوامل گرانی گوشت قرمز در بازار دانسته و معتقد است که این گرانی و کمبود گوشت قرمز ربطی به دامداران ندارد و اینکه برخی می‌گویند، دامداران گوشت قرمز را عرضه نمی‌کنند صحت ندارد، چرا که دام زنده محصولی نیست که بتوان آن را در هنگام پروار شدن نگه داشت و به بازار عرضه نکرد. وی افزود: به سادگی نمی‌توان جلوی قاچاق را گرفت و امسال یکی از دلایل افزایش قیمت بی‌حد و اندازه گوشت قرمز، قاچاق دام زنده است که به اذعان بسیاری از مسئولان پنج برابر سال گذشته شده است. البته با توجه به طولانی بودن مرزهای آبی و خاکی، کنترل مرز بسیار سخت و تقریباً ناممکن است چرا که ۲۰۰۰ کیلومتر مرز آبی و ۴۰۰۰ کیلومتر مرز خاکی در جنوب و غرب کشور داریم.
مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران بیان کرد: البته سخت بودن مبارزه با قاچاق کالا و ارز دلیل این نمی‌شود که با آن برخورد نشود و باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد که قاچاق صرفه اقتصادی نداشته باشد.
حرف‌های متناقض معاون وزیر
در همین زمینه، مرتضی رضایی، معاون وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه اخیراً رئیس‌ ستاد مبارزه با قاچاق کالا اظهار کرده که شما در تدوین دستورالعمل جابه‌جایی دام تعلل کرده‌اید؟ اظهار داشت: دستورالعمل جدید جابه جایی دام دو هفته گذشته صادر شده و براساس آن بدون مجوز سازمان دامپزشکی هرگونه جابه جایی دام ممنوع شده است.
وی افزود: در چند ماهه آینده شاهد کاهش شدید قاچاق دام زنده خواهیم بود که اگر با همکاری و مشارکت همه دستگاه‌ها و سازمان‌های متولی همراه شود، قیمت‌ها هم متعادل خواهد شد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: حتی اگر یک میلیون رأس دام هم قاچاق شود به حدود ۱۷ هزار تن می‌رسد و با توجه به اینکه گوشت به همان اندازه و حتی بیشتر وارد می‌شود چندان تأثیری نمی‌تواند روی قیمت گوشت قرمز بگذارد. اما قاچاق دام زنده سبب افزایش ناگهانی(!) قیمت شده است و به عنوان مثال در طول یک ماه چند هزار تومان افزایش قیمت داشته است.
گفتنی است، معاون وزیر کشاورزی در حالی اعلام کرده این حجم از قاچاق نمی‌تواند تاثیر چندانی روی قیمت داشته باشد که در جمله بعدی صراحتا می‌گوید قاچاق دام باعث افزایش قیمت شده است. در حال حاضر معلوم نیست بالاخره از نظر ایشان قاچاق دام باعث افزایش قیمت شده یا نه!