70 سال سرمایه‌گذاری آمریکا برای تشکیل ارتش‌های عربی بیهوده بود

نشریه «فارین پالیسی» در گزارشی با انتقاد از هزینه‌های کلان و صرف زمان بسیار ارتش آمریکا برای آموزش «نیروهای مسلح کشورهای عرب منطقه» نوشته: «آمریکا 70 سال زمان و ده‌ها میلیارد دلار را بیهوده صرف آموزش نظامی اعراب متحد خود کرده، اما تقریبا هیچ نتیجه‌ای نگرفته است... نیروهای مسلح متحدان عرب آمریکا در خاورمیانه در طول زمان بارها نشان داده‌اند که قادر به برآورده کردن انتظارات نظامی نیستند. برای مثال، ارتش مصر در جریان عملیات «طوفان صحرا» در سال 91 میلادی عملکردی ناموفق داشت...ارتش عربستان نمونه‌ای دیگر از این واقعیت است. ارتش عربستان در جنگ یمن شکست خورده و اینک نیز در آنجا گرفتار شده است.»
به نوشته این نشریه، «اگر آمریکا خواهان ماندن در خاورمیانه است باید در نحوه تعامل با ارتش کشورهای عرب متحد خود بازنگری کند، در غیر این صورت، واشنگتن پول‌ها را هدر داده و متحدان عرب واشنگتن همچنان شکست خواهند خورد.» فارین پالیسی سپس با اشاره به «عزم آمریکا برای خروج از منطقه» و نگرانی این کشور از وجود رقبای قَدَری چون ایران و حزب‌الله می‌نویسد: «در حالت ایده آل، آمریکا در حالی منطقه را ترک خواهد کرد که متحدان قوی عرب این کشور قادر به دفاع برابر دشمنان مشترک خواهند بود، اما واقعیت این است که کار آموزش نیروهای مسلح کشورهای عرب متحد آمریکا در دهه 50 میلادی شروع شد و امروزه این آرزو دور از دسترس به نظر می‌رسد.»
این نشریه در پایان با ذکر مثالی از آموزش نیروی هوایی مصر می‌نویسد: «آمریکا دهه‌هاست که مشغول آموزش خلبانان مصری برای پرواز با جنگنده‌های «اف-16» است و در حالی که وارد قرن 21 شده‌ایم اینک الگوی استاندارد نیروی هوایی مصر تنها حمله همزمان با دو هواپیما به یک هدف است. به همین ترتیب، یک جنگنده از دو فروند جنگنده نیروی هوایی مصر حتی در تمرین‌ها نیز مجبور به عقبگرد در آخرین لحظه است تا از برخورد بین دو جنگنده خودی جلوگیری شود و در نتیجه بمب‌های خلبان دور از هدف اصابت می‌کنند... یک خلبان آمریکایی که مدتی با نیروی هوایی مصر در امور آموزشی شرکت داشته، با اشاره به ضعف مفرط خلبانان این کشور می‌گوید این که مصری‌ها از مهمات واقعی استفاده نکردند موردی خیلی خوب بود زیرا در صورت انجام چنین کاری، بسیاری از هواپیماها و خلبانان خود را با این تاکتیک‌های مسخره و تمرین‌های تحریف شده آموزشی از بین می‌بردند.»