انصراف لاریجانی؛ تاکتیکی هوشمندانه

آفتاب یزد- گروه سیاسی: طی سال‌های اخیر به کررات سخنرانی اصلاح‌طلبان از سوی جریان تندرو لغو گردید و یا با برخورد نامناسب این جریان روبرو شدند اما این بار مسئله لغو سخنرانی یک مقام ارشد در قوه مقننه آنهم برای دومین بار و رویکرد متقابل لاریجانی نسبت به آن است. از این رو، در روزهای اخیر پس از آنکه دلواپسان طی طوماری از امام جمعه کرج نسبت به سخنرانی رئیس مجلس به مناسبت 22 بهمن ماه اعتراض کردند و خواستار لغو سخنرانی لاریجانی شدند، رئیس مجلس هم از سخنرانی خود صرف نظر کرد. این اقدام مخالفان و مواضع رئیس مجلس نسبت به آن واکنش‌های بسیاری در محافل سیاسی و رسانه ای در پی داشت. بنابراین اگرچه بسیاری به نکوهش دلواپسان و رفتار آن‌ها پرداخته و در مقابل اقدام لاریجانی را مصلحت‌اندیشانه خواندند، اما واقعیت این است گرچه این اقدام به تعبیر برخی هوشمندانه بود اما اعلام انصراف رئیس مجلس در برابر فشار مخالفان می‌تواند فضا را برای جولان بیشتر تندروها در کشور باز کند و در صورتی که رویکرد لاریجانی تبدیل به یک رویه در میان مسئولان شود و هر مقام سخنرانی بخواهد در برابر فشارها کوتاه بیاید این خود نیز بزرگترین تهدید برای وحدت در کشور خواهد بود و هزینه‌های بسیاری برای کشور در پی خواهد داشت.

>هجمه به یک مقام عالی رتبه
پس از آنکه رئیس مجلس شورای اسلامی در حرم‌مطهر حضرت فاطمه‌معصومه(س) با پرتاب مهر و نعلین از سوی حامیان کفن پوش احمدی‌نژاد مورد استقبال قرار گرفت و علیرغم مقاومت علی لاریجانی ناگزیر سخنرانی این مقام ارشد قوه مقننه به مناسبت 22 بهمن در سال 91 لغو گردید بازهم طی روزهای اخیر این سناریو به نحو دیگری از سوی جریان مخالف و تندرو در کرج تکرار شد. در واقع ماجرا از این قرار بود؛ علی لاریجانی که خود را برای سخنرانی 22 بهمن ماه امسال در کرج آماده می‌کرد، دلواپسان در کرج با نوشتن طوماری به امام جمعه کرج خواهان لغو سخنرانی لاریجانی در مراسم 22بهمن این شهر شدند تا آنجا که امام جمعه کرج در خطبه‌های روز جمعه خود گفت: «گویا انتخاب سخنران روز 22 بهمن در کرج از طرف مرکز بوده است، عده‌ای به این انتخاب اعتراض دارند. هفته آینده راجع به این موضوع بحث می‌کنیم که وظیفه ما چه خواهد بود. یک هفته‌ای به دوستان وقت می‌دهیم ببینیم تدبیری می‌اندیشند یا خیر.» در پی این طومار نویسی مخالفان و سخنان امام جمعه کرج، علی لاریجانی هم اعلام کرد که برای سخنرانی به کرج نمی‌رود! در واقع بخش اطلاع‌رسانی دفتر رئیس مجلس شورای اسلامی با صدور اطلاعیه‌ای، خود قبل از اینکه بهانه بیشتری به دست تندروها داده شود و بلوا به پا کنند، پیش دستی کرد و از لغو سخنرانی علی لاریجانی در مراسم ۲۲ بهمن در کرج خبر داد و گفت: «مسئله در حدی نیست که ایشان به شورای هماهنگی مرکز اولتیماتوم یک هفته‌ای بدهند. آقای امام جمعه خودشان سخنرانی نمایند یا هر کسی که مطلوبشان هست، دعوت نمایند.»



>انصراف، رویکردی مصلحت اندیشانه
بر این اساس، محمود صادقی عضو فراکسیون امید مجلس در واکنش به رویکرد رئیس مجلس شورای اسلامی نسبت به رفتار تندروها در کرج گفت: آقای لاریجانی نشان داده مصلحت برایش مهمترین ‏مسئله است و به همین دلیل اعلام انصراف کرد. البته همه می‌دانند، ‏چنین تحرک‌هایی چه تبعات منفی‌ای می‌تواند داشته باشد. او ادامه داد: نمایندگان ‏مجلس به این رویداد معترض شدند و من فکر می‌کنم ‏خودِ شورای هماهنگی اسلامی باید درباره این مسئله پاسخگو باشد و ‏توضیح‌های لازم را ارائه دهد. به هرحال وقتی شانِ یک مقام عالی رتبه ‏هدف قرار می‌گیرد، نمی‌توان بی تفاوت شد. چون بی تفاوتی موجب ‏تداوم چنین رفتار‌های هزینه سازی خواهد شد. این نماینده مجلس افزود: من البته نه به عنوان عضو فراکسیون امید، بلکه به عنوان یکی از نمایندگان ‏مجلس، رویکرد ایشان در قوه مقننه و سایر مسائل و موضوعات را مثبت می‌‏دانم و برخورد‌هایی از این قبیل را شایسته ایشان نمی‌دانم. صادقی اظهار کرد: در ضمن، ‏این اصل را هم در نظر داشته باشیم که همه کار‌های‌مان باید در راستای تجلی ملی و همبستگی باشد ‏و رویکرد‌هایی که حذفی هستند را کنار بگذاریم. البته تا به حال رویکرد ‏حذفی همیشه متوجه اصلاح‌طلبان بوده است که به نظر می‌رسد، دامن ‏خودِ اصولگرایان را گرفته است. این عضو فراکسیون امید در پایان‌گفت: وقتی با آقای لاریجانی در شهری مانند کرج چنین برخوردی می‌شود، نگرانی‌ها به اوج می‌رسد که ‏تندرو‌ها برای آینده چه فکر‌هایی در سر می‌پرورانند. البته مهم این است ‏که اذهان عمومی تشخیص شان همیشه صحیح است و به خوبی می‌‏دانند که گروه‌ها با چه هدفی و بر اساس چه نوع برنامه‌ای فعالیت می‌‏کنند.

>رویکرد پیشگیری یعنی جولان مخالفان
اگرچه برخی چون محمود صادقی عضو فراکسیون امید و نماینده مردم تهران اعلام انصراف علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی را رویکردی مصلحت اندیشانه خواندند، اما در مقابل برخی نیز نسبت به این رویکرد لاریجانی در برابر تندروها انتقاد کرده و گفتند که وقتی رئیس مجلس در برابر تندروها کوتاه می‌آید دیگر چه انتظاری می‌توان از سایر مقامات کشورمان داشت. اگرچه استراتژی پیشگیری با هدف حفظ وحدت و یا همبستگی از یک سو امری مطلوب و مصلحت اندیشانه قلمداد می‌گردد اما در مقابل چنین رویکردهایی اگر روزی تبدیل به یک رویه در میان مسئولان شود بدون تردید فضا را برای جولان بیشتر جریان تندرو کشور باز خواهد گذاشت. در این صورت مخالفان هر زمان که سخنرانی یک مقام مسئول را مخالف دیدگاه‌ها و نگاه خود ببینند بدون شک آن سخنرانی را لغو خواهند کرد و ادامه چنین رفتاری به یک رویه در کشورتبدیل خواهد شد.

>پیشگیری بزرگترین خطر برای وحدت
اگرچه در شرایط کنونی کشور بیش از هر زمان دیگری نیاز به آرامش دارد اما اگر قرار است هر مقام مسئولی در برابر فشار مخالفان کوتاه بیاید و یا خود به دلیل عدم هزینه سازی و ملاحظه برخی مسائل سخنرانی اش را لغو کند تا وحدت در کشور آسیب نبیند در این صورت دیگر نمی‌توان جلودار مخالفان بود. چراکه در صورت ادامه چنین رویه ای مخالفان هر وقت که اراده کنند، هر رفتاری که بخواهند در برابر مسئولان انجام می‌دهند و لغو سخنرانی شاید یکی از اقدامات باشد. علاوه بر این، گرچه طی سالهای گذشته افکار عمومی شاهد کارشکنی‌های مخالفان بیشتر در قبال جریان اصلاح‌طلب کشور بود اما امروز با توجه به رخداد اخیر برای رئیس اصولگرای مجلس باید گفت چنین برخوردهایی از سوی تندرو‌ها، دیگر اصلاح‌طلب و اصولگرا نمی‌شناسد. آنها نسبت به هر جریانی که مخالف دیدگاه‌هایشان حرکت کنند چنین رویه ای در پیش خواهند گرفت. علاوه براین، ادامه چنین وضعیتی خود نیز بزرگترین تهدید برای وحدت و همبستگی کشور محسوب می‌شود و برای کشور هزینه‌ساز خواهد بود. به هر روی برای بررسی بیشتر این مهم به سراغ کارشناسان رفتیم.

>مصلحت اندیشی برای عدم هزینه سازی
سید فاضل موسوی فعال سیاسی اصلاح‌طلب و نماینده اسبق مجلس درباره رویکرد اعلام انصراف رئیس مجلس در قبال فشار مخالفان به آفتاب‌یزد گفت: جریان تندرو کشور به هر بهانه ای به دنبال دردسر سازی و ایجاد هزینه برای کشور است. همانطور که طی سالهای اخیر این جریان با اشغال سفارت عربستان در مشهد و تهران منجر به قطع ارتباط ریاض و تهران و همچنین ائتلاف منطقه ای علیه ایران شدند، به همین دلیل هم رئیس مجلس مصلحت کشور را در نظر گرفت و ترجیح داد که از سخنرانی صرف نظر کند. او افزود: قرار نیست با سخنرانی یا عدم سخنرانی لاریجانی اتفاقی بیافتد اما رفتار مخالفان با رئیس مجلس، این تصور را در جامعه جهانی ایجاد می‌کند که تندروها در ایران حتی رئیس قوه مقننه شان را هم قبول ندارند و به همین دلیل با ایران نمی‌توان بر سر میز مذاکره نشست و با آنها مراوده داشت. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: عده ای در همان اوائل انقلاب تندروی را در کشور باب کردند به همین دلیل هم امروز برخی بر این تصورند که دست به هر اقدامی می‌توانند بزنند ولو اگر این اقدام برخلاف منافع ملی باشد. موسوی اظهار کرد: رئیس مجلس خود را به هیچ وجه درگیر جنجال و هیاهو نمی‌کند بلکه او به موقع پاسخ این رفتار مخالفان را خواهد داد. تندروها چه بخواهند چه نخواهند، مجلس دهم لاریجانی را به عنوان رئیس خانه ملت انتخاب کرده است و افکار عمومی به ویژه تندروها هم باید شان رئیس مجلس را حفظ نگاه دارند. اما متاسفانه تندروها هرگز حد و حدود و شرایط را در نظر نمی‌گیرند. او اضافه کرد: مخالفان این مسائل را در مواضع و اقدامات خود لحاظ نمی‌کنند و ملت ایران باید هزینه این تندروی‌ها را بپردازد. این نماینده مجلس اظهار کرد: در کشور فصل الخطاب قانون است. وقتی قانون اساسی می‌گوید همه آزادند مگر اینکه اقدامات و سخنان شان مخل امنیت و آرامش کشور باشد، دیگر چه دلیلی دارد که مخالفان خود را بالاتر از قانون ببینند. موسوی در پایان گفت: در چنین شرایطی نباید کشور را وارد چالش کرده و برای مردم هزینه بیشتری ایجاد کرد. مخالفان باید بدانند که اقداماتشان خدمت نیست بلکه ظلم به مردم و کشور است. اگر حتی مخالفان نسبت به رئیس مجلس نقد هم دارند باید از مسیر قانونی و منطقی نقدشان را مطرح کنند.

>انصراف یک تاکتیک بود نه استراتژی
محمد صادق جوادی حصار فعال سیاسی اصلاح‌طلب و استاد دانشگاه درباره رویکرد اعلام انصراف رئیس مجلس در قبال فشار مخالفان به آفتاب یزد گفت: اعلام انصراف علی لاریجانی در برابر فشار تندروها در کرج نسبت به لغو سخنرانی اش بیشتر یک تاکتیک بود نه استراتژی. او افزود: در چنین شرایطی بها دادن به مخالفان و موضوعیت بخشیدن به آنها اقدام هوشمندانه ای نیست. لاریجانی امکانات زیادی در دست دارد برای اینکه عقایدش را به جامعه منتقل کند. این فعال سیاسی ادامه داد: سخنرانی در کرج از سوی رئیس مجلس شاید بتواند به تثبیت موقعیت و آرا و نظرات افراد دعوت کننده از لاریجانی منجر شود، اما برای انجام چنین کاری می‌توان با هزینه کمتری به‌این اهداف دست یافت. لازم نیست رئیس مجلس خود را با مخالفان درگیر کند. او اظهار کرد: شاید از نگاه لاریجانی در شرایطی مانند ایام دهه فجر، سخنرانی می‌تواند خود منجر به ایجاد حاشیه و فضا سازی بیشتر تندروها شود. از این رو، به نظر اقدام لاریجانی در اعلام انصراف برای سخنرانی در کرج هوشمندانه بوده است. جوادی حصار در پایان گفت: رئیس مجلس با انصراف از سخنرانی، این تریبون را از تندروها گرفت تا بیش از این مطرح نباشند. به همین دلیل هم باید از کنار اقدامات جریان تندرو گذشت. زیرا تندروها تعمدانه دست به اقداماتی می‌زنند تا بیشتر دیده شوند و به همین دلیل هم نباید کاری کرد تا آنها بیش از این دیده شوند.