رئیس جمهور: پزشکان تافته جدا بافته نیستند

اکبری-رئیس جمهور گفت: اگر روند آموزش پزشکی را از روز اول دانشجویی تا مرحله فوق تخصص در کشورهای مختلف مرور کنیم، می بینیم در ایران پزشک را به گونه ای تربیت می‌کنیم که تزریق را خلاف شأن خود می‌داند. اگر مریض نیاز به تزریق آمپول داشته باشد، می‌گوید که پرستار بیاید، من پزشک و جراح  هستم و نباید تزریق کنم یا اگر باند و گچ‌ را بخواهد باز کند، این کار را به پرستار واگذار می کند.به گزارش خراسان، دکتر روحانی دیروز در جلسه دفاع از وزیر پیشنهادی بهداشت ضمن تبریک چهلمین سالروز انقلاب اسلامی، به معرفی وزیر پیشنهادی بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی پرداخت و البته به موضوعات مختلفی در حوزه بهداشت و درمان اشاره کرد. او آمارهایی از رشد این حوزه در دوران انقلاب ارائه داد و با اشاره به افزایش دو برابری جمعیت کشور از 36 میلیون نفر به 82 میلیون نفر، افزود: از لحاظ جمعیت  128 درصد افزایش داریم، اما در بخش بهداشت و درمان، آمار 2 برابری نبوده بلکه 10، 12 و 15 برابر است.دکتر روحانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به فعالیت  تعداد زیاد پزشکان فداکار،‌ایثارگر و مخلص در کشور، از رفتار برخی پزشکان نیز انتقاد کرد و گفت: در میان همه قشرها ممکن است افراد کمی هم وجود داشته باشند که همه ویژگی‌هایشان مطلوب جامعه نباشد.
دانشگاه پزشکی باید متحول شود
روحانی با بیان این که پزشک تزریق را خلاف شأن خود می‌داند، افزود: ما اصلا فکر می‌کنیم پزشک یک تافته جدا بافته است، این نگاه باید در دانشگاه پزشکی درست شود، دانشگاه پزشکی باید متحول شود و این یکی از وظایف وزیر بهداشت است . ما در داروسازی می‌توانیم به خودکفایی برسیم، این وزارتخانه با بخش علمی و فناوری خیلی نزدیکی دارد و پردیس‌ها باید به کمک فناوری پزشکی بیایند.دکتر روحانی تصریح کرد: هم می‌توانیم پزشک را کنترل کنیم و ببینیم برای مریض چقدر دارو می‌نویسد و هم متخصصان و نظام پزشکی و ناظران می توانند بررسی کنند که این داروها چه مقدار ضروری و لازم است و چه مقدار زینت النسخه بوده است.
زینت‌النسخه نمی‌خواهیم


رئیس جمهور با اشاره به این که زینت‌النسخه نمی‌خواهیم بلکه دارو برای بیمار می‌خواهیم، گفت: برای این کار تعداد زیادی از پزشکان ما متعهد هستند و این کار را انجام می دهند و برخی هم ممکن است دقت نکنند؛ البته یک مقدار هم به فرهنگ جامعه مربوط می‌شود. اگر یک مریض نزد پزشکی برود و پزشک او را معاینه کند و در نهایت به او بگوید تو نیاز به دارو نداری، باید یک مقدار استراحت و نوشیدنی‌های بیشتر مصرف کنی، می‌گوید اصلاً این دکتر هیچ سوادی نداشت؛ حتی اگر پزشک نسخه و دارو کم بنویسد باز هم طرف می‌گوید: این چه پزشکی بود؟ دو تا قرص برایم نوشت، آن پزشکی که زیاد می‌نویسد خوب است!
دکتر روحانی با تاکید بر این که در فرهنگ جامعه نیاز به یک تحول داریم و فرهنگ جامعه ما باید اصلاح شود، اظهار کرد: این کار نیاز به یاری صدا و سیما و رسانه‌ها، روزنامه‌ها و مجلات پزشکی و فضای مجازی دارد؛ این همه هشتگ درست می‌کنیم، یک بار هم هشتگ درست کنیم برای مبارزه و جلوگیری از داروهایی که نیاز نیست و زینت النسخه است؛ این کار را باید انجام دهیم.
وی بخش سلامت الکترونیک را یک ضرورت برای امروز جامعه دانست و گفت: قول آقای جهرمی و آقای دکتر نمکی به ما این است که در اوایل سال آینده این طرح وارد مرحله اجرا شود.
رئیس جمهور با تقدیر و تمجید از وزیر سابق بهداشت با تاکید بر این که وزیر بهداشت باید فردی ذی‌الفنون بوده و از بخش‌های دیگر هم اطلاع داشته باشد، تصریح کرد: در میان همه دوستانی که در ذهنم بود و مشورتی که با دوستان مختلف داشتم، آقای دکتر نمکی را برای این برنامه ها بهترین گزینه یافتم. خود آقای دکتر هاشمی هم پیشنهادش این بود، آن وقتی که تصمیم گرفته بود از دولت فاصله بگیرد و به فعالیت روزمره‌اش بپردازد، پیشنهاد ایشان هم آقای دکتر نمکی بود.
 
   خبر مرتبط
رای شیرین مجلس به نمکی

سعید نمکی با تعداد رای زیادی از نمایندگان وزیر بهداشت شد.به گزارش خراسان، نمایندگان مجلس دیروز در جلسه علنی   بعد از استماع نظرات موافقان و مخالفان و برنامه‌های وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان با ۲۲۹ ‌رای موافق، ۲۵ ‌رای مخالف و ۴ رای ممتنع از مجموع ۲۵۹ ‌نماینده حاضر به سعید نمکی رأی اعتماد دادند.همچنین محمد حسین فرهنگی و حسین مقصودی نمایندگان تبریز و سبزوار به عنوان مخالف و مهدی فرشادان، علی نوبخت، علیرضا سلیمی و ساداتی نژاد نمایندگان سنندج، تهران، محلات و کاشان به عنوان موافق وزیر صحبت کردند.