عفو یک پنجم زندانیان

رئیس قوه قضاییه در جلسه مسئولان عالی قضایی با اشاره به تقاضای خود از محضر رهبر معظم انقلاب برای اعطای عفو گسترده در چهل سالگی انقلاب اسلامی و موافقت اولیه ایشان با کلیات این تقاضا، از عفو ۵۰ هزار زندانی خبر داد. به گزارش ایسنا، آیت  ا... صادق آملی لاریجانی دیروز در جلسه عالی مسئولان قضایی اعلام کرد که به مناسبت دهه فجر و آغاز چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به ۵۰ هزار زندانی عفو داده شده است. وی افزود: عده‌ای آزاد می شوند و به عده‌ای تخفیف مجازات داده می‌شود. امیدواریم عفو گسترده‌ای داده شود که اصل آن پذیرفته شده و رافت نظام جمهوری اسلامی است.آملی لاریجانی افزود: متاسفانه برخی از افرادی که حتی در دستگاه های اجرایی هم سمت دارند، گفته اند این عفو شامل منتقدان هم بشود.گویی القا می کنند کسانی به خاطر نقد صرف، در زندان هستند. این چه دروغ بزرگی است؟ دستگاه قضایی هیچ گاه به صرف نقد، کسی را تحت تعقیب قرار نداده است. این اظهارات ناشی از بی توجهی برخی به این نکته است که افترا و توهین با نقد تفاوت دارد و این تفاوت را نیز قانون گذار قائل شده است. به صراحت می گوییم که نقد به هیچ عنوان در جمهوری اسلامی جرم نیست. وی گفت: متاسفانه عده‌ای این عفو شیرین را که تخمین زده می شود شامل حدود ۵۰ هزار نفر بشود، با برخی اظهارات بی مورد و حواشی نامربوط تلخ می کنند و یک اقدام انسانی، قضایی و حقوقی را که مربوط به جرم و محکومیت مجرمان است، سیاسی جلوه می‌دهند. اصل این پیشنهاد از سر رافت و اقتدار نظام جمهوری اسلامی است و هر تفسیر دیگری در این زمینه بیهوده و خطاست.
تعداد زندانیان کشور 240 هزار نفر است
رئیس سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور گفت: جمعیت کیفری کشور بیش از 240 هزار نفر است که ۳ درصد آنان را زنان تشکیل می دهند.اصغر جهانگیر دی ماه گذشته  افزود: زندانیان جرایم مواد مخدر با 39 درصد بیشترین تعداد زندانیان کشور را به خود اختصاص داده اند و زندانیان جرایم مربوط به سرقت و جرایم علیه اشخاص نیز با 20 و 10 درصد در رتبه های بعدی قرار دارند.
چه کسانی مشمول«عفو»در قانون می‌شوند؟


در آیین‌نامه کمیسیون عفو شرایط اعطای عفو و مواردی که شامل عفو می‌شود، مشخص شده است‌ و طبق بند 11 اصل 110 قانون اساسی عفو یا تخفیف مجازات محکومان در حدود موازین اسلامی‌ پس از پیشنهاد رئیس قوه قضاییه توسط مقام رهبری انجام می‌شود.در ماده 24  آیین‌نامه کمیسیون عفو (تخفیف و تبدیل مجازات) جرایمی‌ که شامل عفو نمی‌شود آمده است که مفهوم مخالف، این است که برای دیگر جرایم عفو امکان پذیر است‌.همچنین در ماده 25 به صراحت بیان شده است که عفو شامل جرایمی ‌مانند قاچاق مواد مخدر، در موارد حق الناس (قصاص که باید ازسوی اولیای دم صورت گیرد) سرقت مسلحانه، تجاوز به عنف و جرایم علیه امنیت (جاسوسی،محاربه، آدم ربایی، اغتشاش) نمی شود.