گزارش خبری اعتراض یکپارچه عراق به اظهارات مداخله گرانه وضدایرانی اخیر ترامپ

اظهارات مداخله جویانه واهانت آمیز تازه «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا درباره عراق و تاکید وقیحانه بر استفاده ابزاری از خاک عراق در جهت تهدید جمهوری اسلامی ایران، خشم مردم و گروههای سیاسی عراق را برانگیخته و باعث همبستگی کم سابقه جریان‌های سیاسی، فراکسیون‌های مجلسی و مقامات بلندپایه عراق برای اخراج هرچه سریعتر نظامیان آمریکا از خاک کشورشان شده است.
عراقی‌ها این اظهارات را دلیل آشکاری بر نادیده گرفتن حاکمیت ملی و تلاش کاخ سفید برای تبدیل کردن عراق به صحنه درگیری و تنش منطقه‌ای و بین‌المللی دانسته‌اند.
برهمین اساس جریان‌های مختلف سیاسی و نمایندگان مجلس و حتی مقامات بلندپایه عراقی نسبت به این یاوه سرایی و تحرکات دیوانه وار ترامپ ابراز نگرانی کرده و از زمان طرح این سخنان، به صورت جدی موضوع پایان بخشیدن سریع به حضور نظامی آمریکا در خاک عراق در مجلس این کشور مطرح شده است.
به نوشته رسانه‌های عراقی «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر عراق در راس هیاتی درصدد سفر قریب الوقوع به واشنگتن است که یکی از پرونده‌های مهم مورد بحث با مسئولان آمریکا، مسئله پایان دادن به حضور نظامیان آمریکا در خاک عراق خواهد بود.


* رئیس جمهوری عراق: آمریکا توضیح بدهد
"برهم صالح" رئیس جمهوری کردتبار عراق در قبال این یاوه سرایی تازه دونالد ترامپ خواستار توضیح کاخ سفید شده و تاکید کرده است که تصمیم‌گیری در خصوص حضور نظامی امریکا در خاک عراق با بغداد است.
رئیس جمهوری عراق با اشاره تلویحی به اظهارات مداخله گرانه جدید رئیس جمهوری آمریکا گفت با همکاری مجلس عراق در خصوص مسئله حضور نظامیان آمریکا در خاک عراق تصمیم‌گیری می‌کنیم.
صالح همچنین گفت: در انتظار توضیحات واشنگتن در خصوص تعداد و هدف ماموریت نیروهای نظامی آمریکا در خاک عراق هستیم.
رئیس جمهوری عراق گفت آمریکا باید اقداماتش را در همه زمینه‌ها با عراق هماهنگ کند.
* رئیس مجلس عراق: پیش نویس لایحه اخراج نیروهای بیگانه را دریافت کردیم
رئیس مجلس عراق نیز در واکنش به تهدیدهای ترامپ علیه جمهوری اسلامی ایران و استفاده از خاک عراق برای تعرض به آن کشور گفته است روابط بغداد و تهران بسیار خوب است.
"محمد الحلبوسی" افزوده است ریاست مجلس عراق درصدد طرح سوال از دولت عراق در خصوص ادامه حضور نظامی آمریکا و تعداد این نیروها و پایگاه هایشان و میزان نیاز عراق به مشاوران نظامی خارجی است.
وی که در حاشیه یک همایش در بغداد سخن می‌گفت، افزود عراق درصدد داشتن روابط متوازن با همه کشورهای همجوار و عدم ورود به خصومت‌های منطقه‌ای است و برهمین اساس دارای روابط خوب با ایران است و به دنبال بهبود روابط با کشورهای عربی نیز هست.
وی در خصوص لایحه قانونی اخراج نیروهای بیگانه از خاک عراق تاکید کرد ریاست مجلس عراق پیش نویس این لایحه را که به امضای شمار زیادی از نمایندگان رسیده دریافت کرده و در خصوص تصویب آن در مجلس با دولت عراق مشورت می‌کند.
سید عمار حکیم: به ترامپ اجازه نمی‌دهیم ازعراق برای تعرض به ایران استفاده کند
رئیس ائتلاف اصلاح و سازندگی از مهمترین فراکسیون‌های مجلس عراق نیز در واکنش به اظهارات مداخله جویانه رئیس جمهوری آمریکا گفت: عراق به شدت با این که میدانی برای تسویه حساب‌های منطقه‌ای و بین‌المللی و یا نقطه‌ای برای زیرنظر گرفتن کشورهای همسایه و یا تعرض به آنها باشد، مخالف است.
حکیم در صفحه شخصی خود در توییتر افزود: براساس قانون اساسی عراق، این کشور نمی‌تواند نقطه‌ای برای تهدید امنیت و ثبات منطقه و جهان باشد.
رهبر جریان حکمت ملی گفت: این که آمریکا بخواهد خاک عراق را نقطه‌ای برای ضربه زدن به کشورهای همسایه قرار دهند، تهدید منافع ملی و امنیت ماست و عراق هرگز چنین اجازه را نخواهد داد.
*اعتراض شدید حیدر العبادی
نخست وزیر سابق عراق که در نیمه سال 1393 با درخواست وی، نیروهای آمریکایی برای مبارزه با گروه تروریستی داعش وارد عراق شدند گفته است ترامپ برخلاف توافقات انجام شده بین واشنگتن و بغداد، سخن گفته است.
"حیدر العبادی" رهبر فعلی گروه مجلسی «النصر» در مجلس عراق در بیانیه‌ای با رد سخنان روز یکشنبه ترامپ مبنی بر ادامه حضور نظامی در عراق برای زیرنظر داشتن ایران، خواستار تجدیدنظر در این موضع واشنگتن شده است.
رئیس ائتلاف مجلسی النصر گفت: سخن گفتن از وجود پایگاه‌های آمریکایی و بکارگیری آن برای مقابله با کشورهای همسایه با قانون اساسی عراق و توافقنامه‌های میان بغداد و واشنگتن در تعارض است.
العبادی افزود: آنچه با آن توافق شده است، قرار گرفتن همه مراحل مشارکت آمریکا، آن هم فقط در چارچوب ائتلاف بین‌المللی مبارزه با داعش بوده است.
وی گفت: عراق در همه این مراحل اصرار داشت که مشارکت آمریکا در چارچوب ائتلاف بین‌المللی و براساس حاکمیت ملی عراق و با هدف حمایت لوجستیکی، اطلاعاتی و آموزش نظامی باشد.
العبادی اظهار داشت: این که از وجود پایگاه‌های آمریکایی با هدف مقابله سخن گفته شود، روابط عراق با کشورهای همسایه را پیچیده می‌کند و همچنین رابطه بغداد با واشنگتن را دچار بحران‌های غیرمنتظره خواهد کرد و مخل حاکمیت و استقلال عراق است.
* هیات رئیسه مجلس عراق: با قدرت قانون، آمریکا را بیرون می‌کنیم
معاون اول رئیس مجلس عراق نیز در واکنش به اظهارات گستاخانه دونالد ترامپ گفت که با استقاده از قدرت قانون، نیروهای نظامی امریکا از خاک عراق بیرون انداخته می‌شوند.
"حسن الکعبی" عضو فراکسیون «سائرون» (مورد حمایت مقتدا صدر) با صدور بیانیه‌ای خطاب به ترامپ افزود: نیروهای نظامی و مستشارانت را از طریق قانون و با اراده ملی (از عراق) بیرون خواهیم کرد.
الکعبی افزود: سخنان ترامپ درباره تداوم حضور نیروهای آمریکا در عراق به بهانه این که می‌خواهند مراقب کشورهای همسایه باشند را محکوم می‌کنیم.
نائب رئیس مجلس عراق تاکید کرد: این سخنان نقض آشکار حاکمیت و اراده ملی عراق و همچنین نقض صریح قانون اساسی این کشور است که تاکید دارد عراق پایگاهی برای تعرض به هیچ کشوری نخواهد شد.
وی افزود: مجلس عراق بزودی قانونی را که متضمن پایان دادن به توافقنامه امنیتی میان دو کشور و همچنین پایان حضور مربیان و مستشاران نظامی آمریکا و دیگر کشورها در خاک عراق است، تصویب خواهد کرد.
* یکصد نماینده عراقی قانون اخراج آمریکا را امضا کردند
عضو فراکسیون سائرون (مورد حمایت مقتدا صدر) نیز گفت که تاکنون 100 نماینده مجلس با امضای درخواستی با لایحه قانونی اخراج نیروهای بیگانه از خاک عراق، موافقت کرده‌اند.
"بدر الزیادی" افزوده است یکصد نماینده تاکنون این درخواست را امضا کرده‌اند تا در اولین جلسه مجلس در فصل دوم قانونگذاری عراق که به‌زودی آغاز می‌شود، مطرح شود.
وی ادامه داد که همه گروه‌های مجلسی به همراهی با فراکسیون سائرون برای تصویب این لایحه قانونی به دور از هرگونه فشار خارجی و داخلی برای مانع تراشی در مسیر تصویب این لایحه، فرا می‌خوانیم.
* ائتلاف الفتح: آمریکا عراق را اشغال کرده است
عضو فراکسیون ائتلاف الفتح نزدیک به تشکیلات مردمی الحشد الشعبی و گروه‌های مقاومت اسلامی در عراق نیز گفت که اظهارات اخیر رئیس جمهوری آمریکا، اعلام رسمی اشغال مجدد عراق توسط نظامیان آمریکا است.
"ثامر ذیبان" افزود مجلس عراق در آینده نزدیک یک جلسه ویژه برای بررسی مسئله حضور نظامیان آمریکا و تصویب لایحه قانونی خروج آنها از خاک عراق برگزار می‌کند.
وی گفت نیروهای آمریکایی موجود در برخی از استان‌های غربی و شمالی عراق برخلاف آنچه تاکنون ادعا شده، نیروهای آموزشی نیستند بلکه نیروهای رزمی و میدانی هستند. به گفته وی، تمامی جناح‌های سیاسی عراق از جمله الفتح هرگز به واشنگتن اجازه نمی‌دهند خاک عراق را سکویی برای هدف قرار دادن کشورهای همجوار یا تجسس علیه آنها قرار دهد.
* حزب‌الله عراق: دست متجاوز به ایران را قطع می‌کنیم
"جعفر الحسینی" سخنگوی نظامی گروه مقاومت اسلامی "کتائب حزب‌الله عراق" نیز در واکنش به سخنان سخیف اخیر ترامپ گفت: ترامپ خیال حمله نظامی به ایران از خاک عراق را فراموش کند چرا که مقاومت عراق دست چنین متجاوزی را قطع خواهد کرد.
الحسینی با تاکید بر اینکه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا هرگز نباید به حمله علیه ایران از خاک عراق فکر کند، هشدار داد: اگر واشنگتن قصد داشته باشد که از عراق به سوریه و ایران تجاوز کند دستش را قطع می‌کنیم.
وی در ادامه با تاکید بر اینکه اعضای مجلس باید پیش نویس قانون خروج نیروهای آمریکایی از عراق را ارائه کنند، افزود: گروه‌های مقاومت زمان طولانی منتظر تصمیم‌گیری مجلس عراق درباره مساله خروج نیروهای آمریکا نمی‌مانند و این نیروهای خارجی هدفی مشروع برای حملات مقاومت عراق هستند.
الحسینی اضافه کرد که ماموریت جدید ارتش آمریکا مطابق اظهارات ترامپ کاملا مشخص بوده و گروه‌های مقاومت عراق نسبت به نیت‌های خصمانه آمریکا آگاه هستند.
سخنگوی حزب‌الله عراق با بیان اینکه اظهارات ترامپ در واقع نقض مواضع رسمی عراق و نادیده گرفتن حاکمیت این کشور است افزود: نیروهای آمریکایی اجازه آزادی عمل در نقاط مرزی و انجام حملات از این مناطق را ندارند.
الحسینی تصریح کرد گروه‌های مقاومت اطلاعات کاملی از شمار نیروهای آمریکایی، نقاط حضور و ماموریت‌های آنها دارند.
* "عصائب اهل الحق "خطاب به ترامپ: عراق ملک پدری ات نیست!
عضو عصائب اهل الحق در مجلس عراق نیز در واکنش به اظهارات ترامپ، خطاب به رئیس جمهوری آمریکا گفت: عراق ملک پدری ات نیست و به نیروهایت در خاک عراق اجازه ماندن نمی‌دهیم.
"حسن سالم" در بیانیه‌اش همچنین از سکوت دولت عراق نسبت به این اهانت‌های آمریکا ابراز شگفتی کرده و گفته است که باید مجلس عراق هرچه زودتر قانون اخراج نیروهای بیگانه را از خاک کشور تصویب کند.
وی تاکید کرده است که هرگز به نیروهای آمریکایی اجازه نمی‌دهیم که از خاک عراق برای تعرض یا زیر نظر گرفتن کشورهای دیگر بهره ببرد.
جنبش النجباء: باید به آمریکا معنی داشتن حق حاکمیت را یاد بدهیم
"هاشم الموسوی" سخنگوی جنبش النجباء عراق هم از دولت این کشور خواست تا موضع صریحی در قبال سخنان و اقدامات ترامپ اتخاذ کند و در ادامه از نمایندگان مجلس خواست تا با برگزاری جلسه‌ای، معانی "آزادی و حق حاکمیت و استقلال" را به آمریکا بیاموزند.
او تاکید کرد: عراق بنده آمریکا نیست و ما هم خواستار جنگ نیستیم اما از حنگ نمی‌ترسیم و این حق ماست که از مردم و حاکمیت عراق دفاع کنیم.
رئیس‌جمهور آمریکا روز یکشنبه در مصاحبه‌ای با شبکه «سی‌بی‌اس»، با تاکیبر اینکه قصد ندارد نیروهای نظامی آمریکا را از عراق خارج کند، گفت: ما برای ساخت این پایگاه در عراق هزینه هنگفتی کرده‌ایم. می‌خواهیم آن را حفظ کنیم. یکی از دلایلی که می‌خواهم نگهش دارم، این است که می‌خواهم کمی حواسمان به ایران هم باشد، چون ایران مشکلی واقعی است.
*حزب کمونیست عراق: توافقنامه راهبردی با سخنان ترامپ، نقض شده است
دبیرکل حزب کمونیست عراق نیز گفته است که توافقنامه همکاری‌های راهبردی بین بغداد و واشنگتن که در 1387 در مجلس عراق به تصویب رسیده، با اظهارات اخیر رئیس جمهور امریکا عملا نقض شده است.
"رائد الفهمی" افزود توافقنامه همکاری‌های راهبردی صراحت دارد که نباید هیچ گونه پایگاه نظامی آمریکا در خاک عراق وجود داشته باشد و نباید هیچ کشور همجواری از طریق خاک عراق تهدید شود.
به گفته وی، این امر برخلاف اظهارات ترامپ است که هم از وجود پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق خبر داده و هم گفته است که درصدد زیر نظر گرفتن ایران از طریق خاک عراق است.
وی تاکید کرده است که اظهارات رئیس جمهوری آمریکا بسیار نگران‌کننده و نقض صریح توافقنامه راهبردی است و مجلس و دولت باید در خصوص حضور نظامی آمریکا در خاک کشور، تصمیم‌گیری کنند پیش از اینکه عراق گرفتار بحران منطقه‌ای شود.
* حزب نوری المالکی: مجلس در برابر حضور نظامی آمریکا قاطع باشد
سخنگوی فراکسیون دولت قانون (نوری المالکی) از مجلس عراق خواست در برابر حضور نظامی آمریکا در خاک عراق موضع قاطع داشته باشد.
«بهاء الدین النوری» افزود بعد از نقض‌های صریح و مستمر نیروهای آمریکایی و زیر پا گذاشتن توافقنامه امنیتی هم‌اکنون اقدامات جدی برای پایان بخشیدن به حضور نیروهای امریکایی آغاز شده است.
وی خاطرنشان ساخت که تحرکات اخیر نظامیان آمریکا از جمله حضور آنها در جوار مرزهای عراق و سوریه و همراهی آنها با برخی از گروه‌های تروریستی اسباب نگرانی جدی در عراق شده است.
علاوه بر مواضع جریان‌های سیاسی و مقامات عراقی در سطح افکار عمومی نیز اظهارات ترامپ با واکنش‌های تندی مواجه شده و شبکه‌های اجتماعی به شدت علیه این اهانت‌های ترامپ موضع گرفته و خواهان پایان دادن به حضور نظامی آمریکا در عراق شده‌اند.
عده‌ای از کاربران عراقی حتی خواستار بستن سفارتخانه آمریکا و کنسولگری‌های آمریکا در مناطق مختلف جنوب و شمال عراق شده‌اند.
براساس دیدگاه کاربران عراقی، سفارتخانه و کنسولگری‌های آمریکا به جای انجام وظایف دیپلماتیک خود به محل توطئه گری و تنش آفرینی و فتنه انگیزی شده و باید همه آنها بسته شده تا عراق روی آرامش ببیند.
*اظهارات مداخله جویانه واهانت آمیز تازه «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا درباره عراق و تاکید وقیحانه بر استفاده ابزاری از خاک عراق در جهت تهدید جمهوری اسلامی ایران، خشم مردم و گروههای سیاسی عراق را برانگیخته و باعث اجماع کم سابقه جریان‌های سیاسی، فراکسیون‌های مجلسی و مقامات بلندپایه عراق برای اخراج هرچه سریعتر نظامیان آمریکا از خاک کشورشان شده است
*"برهم صالح" رئیس جمهوری کردتبار عراق در قبال این یاوه سرایی تازه دونالد ترامپ خواستار توضیح کاخ سفید شده و تاکید کرده است که تصمیم‌گیری در خصوص حضور نظامی امریکا در خاک عراق با بغداد است
* "کتائب حزب‌الله عراق" در واکنش به سخنان سخیف اخیر ترامپ گفت: ترامپ خیال حمله نظامی به ایران از خاک عراق را فراموش کند چرا که مقاومت عراق دست چنین متجاوزی را قطع خواهد کرد
*"عصائب اهل الحق *در مجلس عراق در واکنش به اظهارات ترامپ، خطاب به رئیس جمهوری آمریکا گفت: عراق ملک پدری ات نیست و به نیروهایت در خاک عراق اجازه ماندن نمی‌دهیم
*عضو فراکسیون سائرون (مورد حمایت مقتدا صدر) در اظهاراتی گفت که تاکنون یکصد نماینده مجلس با امضای درخواستی با لایحه قانونی اخراج نیروهای بیگانه از خاک عراق، موافقت کرده اند
*افکارعمومی عراق به شدت علیه ترامپ برانگیخته شده بطوری که عده‌ای از کاربران فضای مجازی دراین کشور خواستار بستن سفارتخانه وکنسولگری‌های آمریکا در عراق شدند
سایر اخبار این روزنامه
رئیس قوه قضاییه: حدود 50 هزار زندانی در دهه فجر عفو می‌شوند گزارش خبری اعتراض یکپارچه عراق به اظهارات مداخله گرانه وضدایرانی اخیر ترامپ فایننشال تایمز گزارش داد اروپا مشتاق بهره مندی ایران از مزایای برجام انهدام 3باند قاچاق سوخت توسط وزارت اطلاعات وزیر نفت: دولت تصمیمی برای سهمیه‌بندی یا افزایش قیمت بنزین نگرفته است مجلس به دکتر سعید نمکی به عنوان وزیر بهداشت،درمان و آموزش پزشکی رای اعتماد داد مصاحبه اختصاصی روزنامه جمهوری اسلامی با آیت‌الله جلالی خمینی به‌مناسبت چهلمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی ایران حضرت امام مردم را ولی‌نعمت مسئولین می‌دانستند، استمرار انقلاب با همین مردم است 16 بهمن 1357 پاپ و قاتلان مردم یمن رشد 26 درصدی آثار هشتمین جشنواره مد و لباس فجر سخنگوی وزارت خارجه با محکومیت حمله به اتوبوس زائران ایرانی در عراق: گروه‌های تروریستی در عراق توهم ابراز وجود دارند با حضور عراقچی در پاریس ششمین دور گفت وگوهای سیاسی ایران و فرانسه امروز برگزار می‌شود معاون اول رئیس جمهور برای افتتاح چندین طرح صنعتی به استان همدان سفر می‌کند رئیس جمهور درگذشت مادر بزرگوار شهیدان میراحمدی را تسلیت گفت مدارس 21 بهمن تعطیل نیست