باید سازندگی و توسعه استمرار داشته باشد ساخت یک‌ هزار واحد مسکونی برای ایتام

کیمیا نجفی
آیین امضاء تفاهم‌نامه احداث یک هزار واحد مسکونی برای خانواده‌های ایتام با حضور نوبخت معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور و فتاح رئیس کمیته امداد امام خمینی(ره) در روز دوشنبه برگزار شد.
به گزارش «ابتکار»، محمدباقر نوبخت معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور دیروز (دوشنبه) در حاشیه مراسم تفاهم‌نامه احداث یک ‌هزار واحد مسکونی برای خانوارهای ایتام با مشارکت کمیته امداد امام خمینی(ره) و موسسه خیریه بوتراب با بیان این مطلب سخنان خود را آغاز کرد و گفت: امام راحل اگرچه در قید حیات نیستند، اما طنین ندا و پژواک کلام ایشان همواره در گوش و جان ما است که تا چه حد دغدغه رسیدگی به زاغه‌نشینان و محرومان را داشتند و ما خود را موظف می‌دانیم به عزیزانی خدمت کنیم که به هر دلیلی دچار تنگنای معاش و زندگی هستند. نظام به صورت یک مجموعه بزرگ تقسیم کار کرده و سازمان‌هایی همچون کمیته امداد وظیفه رسیدگی به این امور را برعهده دارند. ما معتقدیم توسعه و سازندگی کشور لازم است اما اینکه فکر کنیم باید در لابه‌لای چرخ دنده پیشرفت و توسعه، عده‌ای قربانی و له شوند، به هیچ وجه درست نیست و باید در کنار توسعه عمرانی و اقتصادی به افرادی که سهم کمتری برده‌اند رسیدگی کنیم.
وی افزود: دو روش برای اداره کشور وجود دارد، یک روش این است که سازندگی و توسعه استمرار داشته باشد و مردم در ازای این اتفاق، وضعیت خوبی داشته باشند. روش دوم هم این است که گرچه سازندگی و توسعه رخ می‌دهد، اما در کنار آن دولت و حاکمیت اقدام‌های تکمیلی هم انجام می‌دهند تا وضعیت محرومان و تهی‌دستان بهبود یابد.


رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، با قدردانی ویژه از اقدام‌های حمایتی کمیته امداد امام خمینی(ره) و رئیس این نهاد و نیز موسسه خیریه بوتراب تصریح کرد که اقدام‌های کمیته امداد نه تنها قابل تقدیر بلکه شایسته تقدیس است.
نوبخت با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های مختلف علمی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی موفقیت‌های بسیار خوبی داشته است، گفت: البته کارهای ناتمام زیادی داریم که باید تکمیل شود و به سرانجام برسد و امروز برای مجموعه سازمان برنامه و بودجه کشور روز بسیار فرخنده‌ای است که در حضور اصحاب رسانه، تفاهم‌نامه احداث یک ‌هزار واحد مسکونی را برای ایتام امضاء می‌کنیم و به امید خداوند متعال این امر تا حداکثر یک سال آتی به فرجام می‌رسد.
در این مراسم پرویز فتاح، رئیس کمیته امداد درخصوص این تفاهم‌نامه گفت: مسئله مهم در این تفاهم‌نامه مشارکت بخش غیردولتی و خصوصی در احداث این واحدهای مسکونی است. موسسه بوتراب نزدیک به 7500 یتیم را تحت پوشش دارد و مسائل آنها را حل و فصل می‌کند و امروز نیز در ساخت هزار واحد مسکونی با ما مشارکت دارد. همیشه مردم ما کمک‌رسان این اقشار بوده‌اند و در این 10 ماه اخیر که شرایط کشور به‌گونه‌ای دیگر بوده کمک‌های مردمی 35 درصد افزایش یافته است. یعنی شرایط اقتصادی کشور اجازه نمی‌دهد که هموطنان ما از کمک و انصاف باز بمانند.‌
وی افزود: این واحدهای مسکونی در شش استان ساخته خواهد شد. البته ما طرح‌های دیگری در حال ساخت داریم که نتایج شیرینی به رغم همه سختی‌ها در پی خواهد داشت و این تفاهم‌نامه شرایط مساعدی برای اقدامات ما در این راستا فراهم می‌کند. با این روند می‌‌توانیم امیدوار باشیم که ایتام تحت پوشش کمیته امداد صاحب خانه می‌شوند.
در بخش دیگر از این مراسم، سیدحمید پورمحمدی، معاون امور اقتصادی و هماهنگی برنامه و بودجه سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به جزئیات این تفاهم‌نامه نیز گفت: هزینه کل این تفاهم‌نامه 58 میلیارد تومان است که یک سوم آن را سازمان برنامه و بودجه، یک سوم آن را کمیته امداد امام خمینی(ره) و یک سوم دیگر را موسسه خیریه بوتراب پرداخت خواهند کرد. هزینه هر واحد مسکونی در روستا 500 میلیون تومان و در شهر 65 میلیون تومان خواهد بود. از این هزار واحد 500 واحد در روستا و 500 واحد در شهرهای مناطق محروم خواهد بود.
پورمحمدی در بخشی دیگر از سخنان خود افزود: این دومین تفاهم‌نامه در راستای ساخت واحد مسکونی است که در هفته‌های اخیر امضاء می‌شود به‌طوری که هفته پیش با امضای تفاهم‌نامه با وزارت مسکن، ساخت 10 هزار واحد مسکونی برای مناطق فقیرنشین جنوب کرمان امضا شد.
سایر اخبار این روزنامه
در دومین نشست خبری سی‌وچهارمین جشنواره موسیقی فجر مطرح شد «باربد» به دلایل مالی حذف نشد جلال‌خو ‌ش چهره هوشیاری در روابط تهران و بغداد از بیعت تاریخی همافران تا نیروی هوایی در تراز انقلاب اسلامی «ابتکار» از جلسه رای اعتماد بهارستان به وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان گزارش می‌دهد نجفقلی حبیبی در گفت‌و‌گو با «ابتکار»: نباید نورچشمی در کشور وجود داشته باشد خبر معاون گردشگری از به مرحله اجرا رسیدن پروژه ایجاد برند ملی گردشگری گردشگری ایران «برند» دار می‌شود؟ باید سازندگی و توسعه استمرار داشته باشد ساخت یک‌ هزار واحد مسکونی برای ایتام وزیر دفاع: برای ارتقاء توان دفاعی‌مان از هیچ قدرتی هراس به خود راه نخواهیم داد معاون حقوقی رئیس‌جمهوری: شرکت‌های خصوصی و دولتی برای احقاق حق اقدام کنند محمد حسین قاسمی، تهیه‌کننده فیلم «شبی که ماه کامل شد» ساخته نرگس آبیار در پاسخ به «ابتکار»: از بیعت تاریخی همافران تا نیروی هوایی در تراز انقلاب اسلامی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس: ظریف ارتباط اینستکس با FATF را رد کرده است