خبر معاون گردشگری از به مرحله اجرا رسیدن پروژه ایجاد برند ملی گردشگری گردشگری ایران «برند» دار می‌شود؟

گروه ایرانشهر: تعیین برند گردشگری ایران که سا‌ل‌ها سخن از جای خالی‌اش در این صنعت نو پا در کشور است سرانجام قرار است، سازو کار حمایتی آن با حضور دستگاه‌‌های اجرایی مرتبط ایجاد شود و همان طور که معاون گردشگری کشور گفته قرار است به زودی تفاهم‌نامه‌ای میان دستگاه‌های اجرایی مرتبط امضاء و پروژه برند ملی گردشگری به صورت فراملی پذیرفته شود و اقدامات ارتباطی آن شکل گیرد.
شاید خیلی‌ها معتقد باشند که برای صنعت پر نقص و پر از کمبودی چون صنعت گردشگری ایران که هنوز در پیچ و خم توسعه زیرساخت‌های اولیه مانده است، صحبت از «برند گردشگری» رسیدن به حواشی و نادیده گرفتن متن باشد اما به گفته بسیاری از موافقان این موضوع، انتخاب یک برند گردشگری قوی، می‌تواند تحولی بزرگ در صنعت گردشگری و اقتصاد آن کشور به‌وجود آورد. دارا بودن برند گردشگری، موجب برنامه‌ریزی منظم و مستمر برای رسیدن به یک هدف مشخص می‌شود. البته برندسازی یک مقصد گردشگری، تنها یک لوگو، یا یک شعار یا یک رنگ خاص نیست که تنها کارکردش متمایز کردن یک برند از برند دیگری باشد. برند ملی گردشگری هر کشور می‌تواند به تصویرسازی ذهنی از یک مکان، از یک ملت و حتی از یک کشور در ذهن شهروندان کشور دیگری ختم شود. همان چیزی که گردشگری ایران نیازمند آن است؛ «ایجاد تصویرسازی مثبت از ایران در ذهن شهروندان جهان». موضوعی که بارها متولیان و کارشناسان گردشگری به آن اشاره کرده‌اند و از نبود این تصویر مثبت در ذهن گردشگران جهان به عنوان یکی از موانع توسعه گردشگری و جذب گردشگر سخن گفته‌اند. البته این تمام کارکردهای برند گردشگری نیست. ولی‌ تیموری، معاون گردشگری کشور در این باره معتقد است: «پروژه برند ملی گردشگری در پی ایجاد گردشگری فاخر و ممتاز است و در واقع سند تحول در این حوزه به شمار می‌رود. در حال حاضر شرکت در نمایشگاه‌های خارجی و بین‌المللی بدون استراتژی توسعه برند یا توسعه فاخر انجام می‌شود و این موضوع جز هدررفت سرمایه چیزی به دنبال ندارد زیرا اکوسیستم گردشگری ممتاز در پس آن وجود ندارد و در نتیجه هزینه بازگشت ندارد؛ در حالی که با اجرای این پروژه هزینه به سرمایه‌گذاری تبدیل می‌شود و در واقع این پروژه نوعی سرمایه‌گذاری برای حفظ هزینه‌های سازمان و کشور است.» معاون گردشگری کشور با بیان اینکه اکوسیستم گردشگری با اهدای نشان ملی گردشگری به صورت ممتاز تعریف و ارائه می‌شود، خاطر نشان کرد: «ایجاد برند ملی گردشگری منجر به شکل‌گیری اقتصاد ممتاز می‌شود در این شرایط خدمات‌دهندگان در حوزه گردشگری تلاش می‌کنند تا اقتصاد ممتاز داشته باشند و خدمات ممتاز گردشگری را ارائه می‌دهند؛ در سایه اقتصاد ممتاز مسیر توسعه ایجاد و هموار می‏شود؛ همچنین کالاها و محصولات فاخری که امکان بازاریابی ندارند با اقتصاد ممتاز حمایت شده و ارتقاء پیدا می‌کنند.»
اما چرا تا به حال این برند ملی گردشگری ایجاد نشده است؟ پاسخ این سوال را شاید بهتر است در برنامه‌های مختلف متولیان گردشگری کشور خلاصه کرد. برنامه‌هایی که هر بار با تغییر افراد از معاونت گردشگری و روی کار آمدن فرد دیگر در این سمت از خاطر رفته یا به زمان دیگری موکول شده است. چند سالی است که متولیان گردشگری قول ایجاد یک برند ملی برای صنعت گردشگری ایران می‌دهد، قولی که تا به امروز محقق نشده اما ولی تیموری، معاون گردشگری حالا از برنامه‌ریزی برای پروژه ایجاد «برند ملی گردشگری» در بازه زمانی یکساله از مهرماه 1397 تا مهرماه 1398 خبر داده و گفته است که اقدامات مختلفی در این راستا انجام شده است.
او گفته: «از 20 سال گذشته همواره تلاش بر این بوده است تا یک شعار و یک لوگو به عنوان برند ملی گردشگری ایران طراحی و انتخاب شود؛ در همین راستا فراخوان‌های مختلفی برای رسیدن به طرح مورد نظر اعلام شده که بی‌نتیجه بوده است.» اما این بی‌نتیجه‌ ماندن تلاش‌ها به اعتقاد معاون گردشگری فقط بر گردن میراث فرهنگی نیست بلکه به گفته او، «برای ایجاد اقتصاد ممتاز فقط سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری متولی نیست بلکه وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت امور خارجه، وزارت کشور، وزارت اقتصاد و امور دارایی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان صدا و سیما باید نشان و برند ملی را پذیرفته و با آن همراهی کنند.»


معاون گردشگری اما این بار معتقد است که گردشگری با کمک سایر سازمان‌ها و ارگان‌ها می‌تواند طلسم ایجاد برند ملی گردشگری را بشکند. او بزرگ‏ترین اقدام در معاونت گردشگری در ماه‌های اخیر برای ایجاد برند ملی گردشگری را قرارگرفتن این وزارتخانه‌ها در کنار یکدیگر دانسته و خبر داده است که «پروژه ایجاد برند ملی گردشگری با 8 زیر پروژه به مرحله اجرا خواهد رسید.»
به گفته این مقام مسئول تعیین استراتژی و هویت بصری برند گردشگری کشور، جریان‌سازی موضوع برند گردشگری میان فعالان حوزه صنعت گردشگری، تدوین ضوابط و شرایط احراز و دریافت برند در حوزه‌های گوناگون خدمات گردشگری، آماده‌سازی اقلام بازاریابی و لانچ برند گردشگری، لانچ و جریان‌سازی برند گردشگری در میان مشتریان و مردم، تجربه‌سازی برند در تورهای ورودی ایران، توانمند‌سازی بنگاه‌ها در راستای تبدیل شدن به ملکه‌های صنعتی، برگزاری جلسات معرفی پروژه به مدیران و ذی‏نفعان 8 زیرپروژه این طرح به شمار می‌رود. تیموری به برگزاری جلسات متعدد با سازمان‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله سازمان توسعه تجارت، سازمان صدا و سیما و ذی‏نفعان حوزه گردشگری در این خصوص نیز اشاره کرده و ایجاد سازو کار حمایتی از پروژه برند ملی گردشگری را مهم‏ترین بخش این پروژه عنوان کرده است.
به گفته او، اسفند ماه آینده تفاهم‌نامه چهار وزارتخانه برای ایجاد برند ملی گردشگری ایران امضاء خواهد شد و این سرفصلی است که تحقق پروژه را حمایت می‌کند زیرا پروژه فراملی پذیرفته خواهد شد و اقدامات ارتباطی آن شکل خواهد گرفت. تیموری با برشمردن فرآیند اجرایی کار تدوین سند و برند ملی گردشگری تاکید کرده که از نیمه دوم سال آینده جریان‌سازی‌های ملی و بین‌المللی پروژه برند ملی گردشگری با حضور در نمایشگاه‌ها آغاز می‌شود و اوج این پروژه به عنوان محور معرفی ایران در نمایشگاه اکسپو دوبی 2020 خواهد بود و در 6 ماه دوم سال آینده نیز از برند ملی گردشگری در نمایشگاه‌های پیش‌رو به صورت آزمایشی استفاده خواهد شد.
گرچه هنوز معاون گردشگری توضیحاتی از جزئیات این برند گردشگری ایران نداده اما در صورت انعقاد این تفاهم‌نامه و ایجاد ساز و کار برای ایجاد برند گردشگری می‌توان به توسعه هر چه بیشتر این صنعت امیدوار بود. صنعتی که می‌تواند حرف اول را در اقتصاد ایران بزند و موجب جذب گردشگر و درآمد بیشتر برای شهرهای مقصد گردشگران خارجی باشد. گرچه ایران برای برندسازی در حوزه گردشگری دیر اقدام کرده و سایر کشورها گوی سبقت را در این حوزه ربوده‌اند اما ایران می‌تواند به برندی مطرح در گردشگری جهان تبدیل شود.
سایر اخبار این روزنامه
در دومین نشست خبری سی‌وچهارمین جشنواره موسیقی فجر مطرح شد «باربد» به دلایل مالی حذف نشد جلال‌خو ‌ش چهره هوشیاری در روابط تهران و بغداد از بیعت تاریخی همافران تا نیروی هوایی در تراز انقلاب اسلامی «ابتکار» از جلسه رای اعتماد بهارستان به وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان گزارش می‌دهد نجفقلی حبیبی در گفت‌و‌گو با «ابتکار»: نباید نورچشمی در کشور وجود داشته باشد خبر معاون گردشگری از به مرحله اجرا رسیدن پروژه ایجاد برند ملی گردشگری گردشگری ایران «برند» دار می‌شود؟ باید سازندگی و توسعه استمرار داشته باشد ساخت یک‌ هزار واحد مسکونی برای ایتام وزیر دفاع: برای ارتقاء توان دفاعی‌مان از هیچ قدرتی هراس به خود راه نخواهیم داد معاون حقوقی رئیس‌جمهوری: شرکت‌های خصوصی و دولتی برای احقاق حق اقدام کنند محمد حسین قاسمی، تهیه‌کننده فیلم «شبی که ماه کامل شد» ساخته نرگس آبیار در پاسخ به «ابتکار»: از بیعت تاریخی همافران تا نیروی هوایی در تراز انقلاب اسلامی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس: ظریف ارتباط اینستکس با FATF را رد کرده است