«ابتکار» از جلسه رای اعتماد بهارستان به وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان گزارش می‌دهد

اعتماد نمایندگان به نمکی
معصومه معظمی
وقتی که حسن قاضی‌زاده هاشمی به دلیل کاهش بودجه حوزه بهداشت و درمان برای سال 98 با محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه دچار مشکل شد، اعلام کرد که از سمت خود استعفا می‌دهد. نوبخت هم پس از پذیرش استعفای وزیر بهداشت توسط رئیس‌جمهوری، یکی از معاونان خود را به عنوان سرپرست وزارت بهداشت و درمان به رئیس‌جمهوری معرفی کرد و بعد از گذشت مدت زمان قانونی، سعید نمکی از سوی روحانی به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت بهداشت و درمان به مجلس معرفی شد. در این راستا روز گذشته نمایندگان پس از شنیدن سخنان رئیس‌جمهوری در حمایت از وزیر پیشنهادی خود و شنیدن سخنان موافقان و مخالفان که البته یکی از مخالفان در کسوت مخالفت، موافق نمکی صحبت کرد، به وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان اعتماد کردند.
روز گذشته جلسه رای اعتماد وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان در صحن علنی مجلس برگزار شد و این جلسه هم مثل هر جلسه رای اعتماد دیگری حواشی به همراه داشت. درهای چوبی صحن علنی برخلاف جلسات روزهای گذشته زودتر از همیشه به روی خبرنگاران باز شد و حسن روحانی، رئیس‌جمهوری به همراه واعظی مدیر دفترش، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری و امیری معاون پارلمانی دولت، با استقبال علی مطهری نایب‌رئیس مجلس و تابش عضو هیئت رئیسه فراکسیون امید وارد جلسه علنی مجلس شدند. نکته‌ای که در بدو ورود به صحن مجلس خودنمایی می‌کرد تعداد کم خبرنگاران و عکاسان و عدم استقبال آنها از جلسه رای اعتماد وزیر بهداشت در مقایسه با سایر جلسات رای اعتماد گذشته است و شاید دلیل آن نتیجه از پیش تعیین شده رای اعتماد کلیت مجلس به نمکی بود.


تاسف روحانی برای از دست دادن هاشمی
روحانی به عنوان اولین سخنران در حمایت از وزیر پیشنهادی خود در جایگاه ناطقان قرار گرفت و در فرصت یک ساعته از نمکی دفاع کرد. رئیس‌جمهوری در میانه سخنان خود از قاضی‌زاده هاشمی وزیر پیشین بهداشت و درمان هم تشکر کرد و گفت که «نام وی در کنار نام طرح تحول سلامت در تاریخ خواهد آمد و بنده متاسفم از اینکه نتوانستیم با وی تا آخر کنار هم باشیم». پس از رئیس‌جمهوری، 4 نفر در موافقت و مخالفت وزیر پیشنهادی صحبت کردند. نکته قابل توجه اینکه حسین مقصودی، نماینده مردم سبزوار که به عنوان مخالف ثبت‌نام کرده بود در موافقت نمکی و در انتقاد به دولت صحبت کرد که با واکنش منفی نمایندگان و تذکر رئیس مجلس مواجه شد.
این دولت یک نمک کم داشت! که دکتر نمکی هم آمد!
مقصودی بیان کرد: «دولت آقای روحانی ضعیف‌ترین دولت است و مردم دچار سوءتغذیه شده‌اند و این دولت یک نمک کم داشت! که دکتر نمکی هم آمد که با حضور ایشان دولت اعتدال به سمت خوش‌نمکی حرکت کند. البته نه شیرین شیرین، نه شور شور. که لاریجانی در واکنش به این سخنان خطاب به او گفت: «آقای مقصودی شما قرار بود در مخالفت صحبت کنید.» نمایندگان هم پس از اتمام سخنان مقصودی با دو- دو گفتن اعتراض خود را به این کار مقصودی اعلام کردند. قسیم عثمانی، نماینده مردم بوکان هم که از این موضوع ناراحت و عصبانی شده بود، در این باره تذکر داد و این رفتار را دون شان مجلس و نمایندگی دانست و گفت که خبرنگاران باید حساب برخی نمایندگان که شان مجلس را زیر سوال می‌برند از کلیت مجلس جدا کنند.
آقای نمکی خیلی سخت نگیرید!
پس از صحبت موافقان و مخالفان، سعید نمکی به دفاع از برنامه‌های خود پرداخت و در انتهای دفاعیه خود به نمایندگان گفت: «راه سختی پیش رو دارم، پس اگر قبولم کردید تنهایم نگذارید، رهایم نکنید و یاری کنید تا با یاری خداوند بتوانم این کار را انجام دهم.» لاریجانی هم با شوخی به او گفت: «آقای نمکی خیلی سخت نگیرید، بفرمایید.» در نهایت نمایندگان در روز نسبتا آرام بهارستان با ۲۲۹ رای موافق، ۲۵ رای مخالف و ۴ رای ممتنع و یک رای باطله از مجموع ۲۵۹ رای نمایندگان مجلس، به نمکی به عنوان وزیر بهداشت و درمان اعتماد کردند و سکان این وزارتخانه مهم را به او سپردند.
حالا نوبت وزیر است که جبران کند
پس از رای اعتماد نمایندگان به نمکی، حالا نوبت او است که نشان دهد قدر این اعتماد بالا را می‌داند و در شرایط سختی که این مسئولیت را پذیرفته، این توانایی را دارد که از پس این مسئولیت بربیاید. هرچند که برخی نمایندگان بر این عقیده اند که دلیل رای اعتماد بالا به نمکی عدم اطمینان آنها از گزینه بعدی بود که دولت برای این وزارتخانه در صورت عدم رای اعتماد به نمکی معرفی می‌کرد. البته محمد قمی، نماینده مردم پاکدشت در مجلس ضمن تبریک این انتخاب به نمکی، در توضیح برنامه‌های او به «ابتکار» گفت: «به نظر من دکتر نمکی برنامه‌های مناسبی دارد و نقطه ضعفی در برنامه‌هایش ندیدم. با‌توجه به اینکه او از بدنه وزارت بهداشت بوده است و مراحل مختلف را پشت سر گذاشته و با همه ابعاد وزارتخانه آشنا است، می‌تواند در این میان اقدامات خوبی انجام دهد.» عضو فراکسیون امید مجلس افزود: «ضمن اینکه او دوره‌ای هم به عنوان مسئول برنامه و بودجه وزارت بهداشت، در سازمان برنامه و بودجه مشغول به کار بوده است، از انتقادهایی که به دکتر هاشمی، وزیر پیشین بهداشت وارد می‌شد خبر داشت به همین دلیل آنها را در برنامه‌هایش آورده است.»
قمی با اشاره به دلایل رای بالای نمایندگان به نمکی خاطرنشان کرد: «باتوجه به اینکه سال آخر دوره نمایندگان در مجلس دهم است و مدتی است وزارتخانه بهداشت وزیر نداشته است، لازم بود کسی تصدی آن وزارتخانه مهم را بر عهده بگیرد. معلوم هم نبود در صورت رای ندادن به نمکی چه کسی را برای این وزارتخانه معرفی کنند و مشخص نبود که توانمندتر از گزینه فعلی باشد. به همین دلیل نمایندگان تصمیم گرفتند به دکتر نمکی برای وزارت بهداشت و درمان رای اعتماد بدهند و امیدواریم که در این پست موفق شوند.»
ناهید تاج الدین، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس هم در حمایت از برنامه‌های نمکی به «ابتکار» گفت: «دکتر نمکی چون خودشان در این زمینه تخصص دارند و در پست‌های قبلی و دانشگاهی در این باره کار کرده‌اند، کاملا به فضای فعلی اشراف دارند.»
نماینده مردم اصفهان در مجلس ضمن ابراز تاسف از اینکه قاضی‌زاده هاشمی از دولت جدا شد، افزود: «متاسفم که کابینه، دکتر هاشمی را از دست داد ولی دکتر نمکی در زمینه‌هایی تفاوت‌های مثبتی نسبت به او دارد. خصوصا اینکه ایشان وقت بیشتری دارند در حالی که دکتر هاشمی دلمشغولی‌های بیشتری جدای از کار وزارت داشتند و فرصتی هم برای کارهای خود اختصاص می‌داد. ولی دکتر نمکی این مشکل و دلمشغولی را ندارد.» عضو دیگر فراکسیون امید همچنین تصریح کرد: «‌برنامه‌های نمکی همسو با برنامه‌های بالادستی است و در بحث پیشگیری ورود کردند. در طرح تحول سلامت، سیستم ارجاع را در برنامه‌های‌شان گنجاندند و پزشک خانواده را در برنامه‌های‌شان دخیل کرده‌اند که می‌تواند مشکلات اقتصادی که در طرح تحول ایجاد شده بود را کمی کاهش دهد.» تاج‌الدین حضور نمکی را مفیدتر از هاشمی در وزارت بهداشت و درمان دانست و ابراز امیدواری کرد که بتواند مشکلات موجود را کاهش دهد.
اعتماد ویژه نمکی به زنان نکته مثبت او است
او نکته مثبت دیگر نمکی نسبت به هاشمی را اعتقاد ویژه‌اش به زنان دانست و افزود: «روزی که او به فراکسیون زنان آمد از ایشان خواستیم در بعضی وزارتخانه‌ها مثل وزارت کشور که مشاور امور بانوان داریم، در وزارت بهداشت هم مشاور امور بانوان داشته باشیم و ایشان پذیرفت. اعتقاد جدی داشتند که خانم‌ها باید در وزارت بهداشت حضور فعال داشته باشند تا مشکلات زنان را در جامعه بررسی کرده و حل کنند.» او افزود: «نگاه‌شان به این موضوع ویژه بود ضمن اینکه درخواست کرد کمیسیون بهداشت زنان توانمند را به او معرفی کنند تا در جایگاه‌های مختلف از آنها استفاده کند. در کمیسیون اجتماعی هم خودش درخواست کرد که ماهانه و منظم در کمیسیون اجتماعی حضور داشته باشد، چون معتقد است اگر معضلات اجتماعی حل شود خیلی از مشکلات از میان برداشته می شود.»
سایر اخبار این روزنامه
در دومین نشست خبری سی‌وچهارمین جشنواره موسیقی فجر مطرح شد «باربد» به دلایل مالی حذف نشد جلال‌خو ‌ش چهره هوشیاری در روابط تهران و بغداد از بیعت تاریخی همافران تا نیروی هوایی در تراز انقلاب اسلامی «ابتکار» از جلسه رای اعتماد بهارستان به وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان گزارش می‌دهد نجفقلی حبیبی در گفت‌و‌گو با «ابتکار»: نباید نورچشمی در کشور وجود داشته باشد خبر معاون گردشگری از به مرحله اجرا رسیدن پروژه ایجاد برند ملی گردشگری گردشگری ایران «برند» دار می‌شود؟ باید سازندگی و توسعه استمرار داشته باشد ساخت یک‌ هزار واحد مسکونی برای ایتام وزیر دفاع: برای ارتقاء توان دفاعی‌مان از هیچ قدرتی هراس به خود راه نخواهیم داد معاون حقوقی رئیس‌جمهوری: شرکت‌های خصوصی و دولتی برای احقاق حق اقدام کنند محمد حسین قاسمی، تهیه‌کننده فیلم «شبی که ماه کامل شد» ساخته نرگس آبیار در پاسخ به «ابتکار»: از بیعت تاریخی همافران تا نیروی هوایی در تراز انقلاب اسلامی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس: ظریف ارتباط اینستکس با FATF را رد کرده است