در دومین نشست خبری سی‌وچهارمین جشنواره موسیقی فجر مطرح شد «باربد» به دلایل مالی حذف نشد

گروه فرهنگ - دومین نشست رسانه‌ای سی‌وچهارمین جشنواره موسیقی فجر، دیروز با حضور شاهین فرهت، دبیر هنری؛ شهرام صارمی، دبیر اجرایی؛ علی ترابی، مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و امیر بهاری، مدیر روابط عمومی در تالار وحدت تهران برگزار شد.
در ابتدای این نشست شاهین فرهت، دبیر هنری سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر درباره ژانر این دوره از جشنواره گفت: فکر می‌کنم تمامی کارهای مربوط به جشنواره به خوبی انجام شده و هم‌اکنون گروه و هنرمندان مختلف در حال تمرین برای اجرای نهایی آثارشان هستند. من فکر می‌کنم برنامه‌های ما به خوبی پیش رفته و ما امسال شاهد برگزاری یک جشنواره با‌کیفیت خواهیم بود. خیلی خوشحالم تم‌هایی که برای جشنواره در فکر داشتم انجام شد. ما امسال در هیئت انتخاب از هر ژانری متخصص داشتیم البته با توجه به اینکه تم اصلی جشنواره اجرای آثار آهنگسازان ایرانی بود ما تمرکز خود را روی این نقطه معطوف کردیم. ما در این دوره از جشنواره شاهد حضور هنرمندانی هستیم که برای اولین بار در جشنواره حضور پیدا کرده‏اند و این موضوع می‏تواند به عنوان یکی از نکات مثبت جشنواره مورد توجه قرار گیرد. این در حالی است که من از نحوه انتخاب هیئت انتخاب هم بسیار راضی‌ام.
همچنین فرهت به این نکته تاکید داشت که امسال برای اولین بار است از چهار نسل موسیقی ایران استفاده شده است: تمایز جشنواره امسال با سال‌های دیگر توجه به چهار نسل موسیقی ایران است که از پیشکسوتان تا نسل جدید در این جشنواره حضور دارند و اجراهای متفاوتی را روی صحنه می‌برند.
در بخش دیگری از این نشست، علی ترابی، مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد با تاکید بر اینکه به‌جز بخش پاپ، همه شرکت‌کنندگان با نظر هیئت داوران به جشنواره راه پیدا کرده‌اند، گفت: ما به جز بخش موسیقی پاپ که یک سری شاخصه‌های دیگر برای انتخاب لحاظ شد، همه آثار و گروه‌ها را از سوی هیئت انتخاب در جدول جشنواره گنجاندیم. به عبارتی حتی یک نفر از هنرمندان شرکت‌کننده بدون نظر هیئت انتخاب به جشنواره وارد نشده است. در سال‌های اخیر وضعیت به گونه‌ای بوده که موسیقی پاپ گسترش یافته و به همان اندازه مخاطبان موسیقی جدی کم شده‌اند. بخش پاپ امسال بخش مردم‌ پسند است؛ دو فاکتور داشتیم که یکی استقبال مخاطبان و دیگری حضور خواننده در آن تاریخ در ایران بودند.


او همچنین درباره حذف جایزه باربد از جشنواره گفت: ما جایزه باربد را به خاطر مسائل مالی حذف نکردیم. ما نمی‌توانیم تجربیات جهانی در عرصه موسیقی را کنار بگذاریم. یک جشنواره بین‌المللی را نام ببرید که جایزه داشته باشد. در حوزه موسیقی استانداردهایی وجود دارد. هیچ فستیوالی در دنیا حالت رقابتی ندارد. جایزه‌های موسیقی به صورت آکادمی برگزار می‌شود. یکی از اصولی که در آیین‌نامه جشنواره به آن اشاره کرده‌ایم عدم رقابت با بخش خصوصی است. ما فستیوالی در دنیا نداریم که جایزه بدهد.
فرهت نیز در این‌باره گفت: اصلا جایزه باربد را نمی‌شناسم و نمی‌دانم چه بوده است. من به جشنواره موسیقی فجر آمدم که آثار آهنگسازان ایرانی اجرا شود. تِم جشنواره می‌تواند عوض شود. جشنواره می‌تواند یک سال جایزه داشته باشد و یک سال می‌تواند نداشته باشد. من چهار سال بود که در جشنواره‌های فجر نبودم. اگر چیز خوبی بوده بعدا جایزه باربد را اضافه می‌کنند.
شهرام صارمی، دبیر اجرایی هم درباره نحوه حضور هنرمندان و گروه‌ها در جشنواره گفت: تمام اجراهای جشنواره نمی‌تواند بر اساس فراخوان تنظیم شود. زیرا بسیاری از اجراها هستند که اگر فکر کنید اینها با فراخوان می‌آیند بسیار موضوع اشتباهی است اما بدانید دوستانی که بدون در نظر گرفتن فراخوان در جشنواره حاضر شدند بر اساس تصمیم جمعی هیئت انتخاب آثار انجام گرفته است.
علی ترابی هم در ادامه پیرامون بحث آیین‌نامه جشنواره گفت: مطمئن باشید روند تدوین آیین‌نامه کاملا دموکراتیک بوده است. این را هم بدانید در زمانی که بنده در دفتر موسیقی وزارت ارشاد حضور نداشتم فراخوانی از سوی مدیریت این مجموعه از طریق رسانه‌ها منتشر شد که در آن از هنرمندان خواسته شده بود تا پیشنهادات خود را درباره آیین‌نامه اعلام کنند؛ اما متاسفانه استقبال چندانی از این موضوع نشد. پس از این بود که ما تصمیم گرفتیم با حضور یک شورا کار تدوین آیین‌نامه را که قبلا قرار بود به صورت اساسنامه تدوین شود، آغاز کنیم. حتی در زمانی که من در سمت مشاوره مطالعات معاونت هنری وزارت ارشاد بودم این آیین‌نامه بارها و بارها مورد مطالعه و سنجش قرار گرفت و در نهایت توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ابلاغ شد. نکته مهم دیگری که می‌توانم به آن اشاره کنم یک بند از آیین‌نامه است که در آن عنوان شده آیین‌نامه بعد از ۲ سال قابل بازنگری است پس مطمئن باشید مبنای تدوین آیین‌نامه به هیچ عنوان سلیقه‌ای نبوده زیرا باید برای تدوین آن فکر زیادی می‌کردیم.
مدیر دفتر موسیقی در ادامه به موضوع فقدان تبلیغات شهری مناسب برای برگزاری این دوره از جشنواره اشاره کرد و گفت: متاسفانه سازمانی که مسئول این قضیه بود مشخصا اعلام کرده به دلیل ایام خاص از تبلیغات میدانی معذور است. طرح‌های گرافیکی از قبل آماده شده و ما در حال رایزنی برای تبلیغات شهری هستیم.
شهرام صارمی همچنین گفت: 85 عدد مقدسی نیست. ما هم برنامه‌ریزی برای رسیدن به این عدد نداشته‌ایم. در نهایت به این جدول رسیده‌ایم. چهار کار ویژه بانوان به جشنواره ارسال شد که هیچ کدام از کیفیت لازم برای حضور در جشنواره برخوردار نبودند. تمام اجراهای جشنواره با فراخوان نمی‌تواند انتخاب شوند. برخی گروه‌ها با فراخوان نمی‌آیند. این گروه‌ها پیشنهاد داده شده‌اند و پس از تایید شورای انتخاب وارد جدول جشنواره شده‌اند.
صارمی همچنین درباره حواشی ایجاد شده درباره حضور یک خواننده در دو گروه گفت: گروه همنوازان سایه ارغوان برای حضور در جشنواره در نظر گرفته شده بود. چند اثر از آثار چاووش را به آنها سفارش داده بودیم. بعد از مدتی سرپرست گروه آقای اکبرپور به من زنگ زد و گفت خواننده ما نمی‌تواند بیاید. به جای آن خواننده، اشکان کمانگری را معرفی کردند. از سوی دیگر یکی از گروه‌های انتخاب شده توسط شورای انتخاب گروه فاخته بود که دست برقضا، خواننده‌اش اشکان کمانگری بود. حضور یک خواننده در دو گروهِ حاضر در جشنواره خواسته ما نیست. ماجرای آقای اخواص هم به همین دلیل بود که قرار نبود یک خواننده در دو گروه باشد. از آقای اخواص عذرخواهی می‌کنم. من زمانی می‌توانم از موضوعی انصراف دهم که در آن موضوع باشم. من نمی‌توانم الان از جایزه گرمی انصراف بدهم در حالی که در جشنواره نیستم.
دبیران جشنواره و رئیس جشنواره هیچ پاسخی برای چند سوال انتقادی نداشتند. این مسئولان درباره علت انتخاب سایت 3670 برای بلیت فروشی و البته علت حضور وحید تاج به طور همزمان در دو گروه، هیچ پاسخی نداشتند.
شهرام صارمی هم در بخش دیگری از این نشست رسانه‌ای با اشاره به برنامه‌های ستاد جشنواره برای چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: اجرای شادیانه‌های اقوام ایران به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در سالن حوزه هنری، برگزاری شش نشست پژوهشی با موضوع چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به مدیریت رضا مهدوی و میزبانی رادیو گفت‌و‌گو، اجرای قطعات انقلابی به خوانندگی اسفندیار قره‌باغی توسط ارکستر ملی، اجرای چند قطعه ملی میهنی با همراهی گروه «همنوازان سایه» و برگزاری جشنواره موسیقی فجر استانی در هفت استان از جمله برنامه‌هایی است که برای چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی تدارک دیده شده است.
سی‌و‌چهارمین جشنواره موسیقی فجر از تاریخ 24 تا 30 بهمن ماه در شهر تهران و هفت استان دیگر برگزار می‌شود.
سایر اخبار این روزنامه
در دومین نشست خبری سی‌وچهارمین جشنواره موسیقی فجر مطرح شد «باربد» به دلایل مالی حذف نشد جلال‌خو ‌ش چهره هوشیاری در روابط تهران و بغداد از بیعت تاریخی همافران تا نیروی هوایی در تراز انقلاب اسلامی «ابتکار» از جلسه رای اعتماد بهارستان به وزیر پیشنهادی بهداشت و درمان گزارش می‌دهد نجفقلی حبیبی در گفت‌و‌گو با «ابتکار»: نباید نورچشمی در کشور وجود داشته باشد خبر معاون گردشگری از به مرحله اجرا رسیدن پروژه ایجاد برند ملی گردشگری گردشگری ایران «برند» دار می‌شود؟ باید سازندگی و توسعه استمرار داشته باشد ساخت یک‌ هزار واحد مسکونی برای ایتام وزیر دفاع: برای ارتقاء توان دفاعی‌مان از هیچ قدرتی هراس به خود راه نخواهیم داد معاون حقوقی رئیس‌جمهوری: شرکت‌های خصوصی و دولتی برای احقاق حق اقدام کنند محمد حسین قاسمی، تهیه‌کننده فیلم «شبی که ماه کامل شد» ساخته نرگس آبیار در پاسخ به «ابتکار»: از بیعت تاریخی همافران تا نیروی هوایی در تراز انقلاب اسلامی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس: ظریف ارتباط اینستکس با FATF را رد کرده است