راه‌حل منطقی ماکرون

خبری مبنی براحتمال برگزاری رفراندوم از سوی ماکرون رئیس جمهور فرانسه برای پاسخگویی به مطالبات جلیقه زردها شنیده می شود . حتی گفته شده است که ممکن است به زودی این رفراندوم به صورت عملیاتی انجام بگیرد . از این موضوع اما نباید چندان متعجب شد . فرانسه یکی از مهدهای برگزاری همه پرسی بوده است. روالی که از زمان ژنرال دوگل به اوج رسید .
ژنرال دوگل تمام اهدافی را که می خواست به نتیجه برساند با رفراندوم انجام می‌داد. انتخاب رئیس جمهور نیز که با آرای دو مجلس صورت می‌گیرد را به رفراندوم گذاشت، حتی برکناری خودش را نیز عملا با رفراندوم انجام داد .
در سال ۱۹۵۸ شورشی عظیم در الجزایر به وقوع پیوست و خطر جنگ داخلی در فرانسه به گوش می‌رسید. دوگل به نخست‌وزیری فرانسه رسید. در سپتامبر ۱۹۵۸ یک ساختار جدیدی را معرفی کرد که دولت طی آن از سیستم پارلمانی به ریاست جمهوری تبدیل می‌شد که با رفراندوم مورد تایید عموم واقع شد.
در بحران 68 انتخابات مجلس نمایندگان را منحل کرد و پیروز شد دولایحه را به رفراندوم گذاشت یکی آنکه به دپارتمان فرانسه اختیاراتی داده شود و دیگری اینکه سنا منحل شود و یک نهاد اقتصادی ایجاد شود و گفت این رای اعتماد به شخص دوگل است که رای نیاورد و او نیز رفت . در نهایت پس از اعتراضات می ۱۹۶۸ فرانسه و شکست او در رفراندوم سال ۱۹۶۹ جهت اصلاحات سیاسی استعفا کرد.دولت فرانسه در بسیاری از مسائل از رفراندوم استفاده کرده است.
در حال حاضر نیز در بحران جلیقه زردها اگرچه ماکرون عقب نشینی کرده است ولی معترضین به تجمعشان ادامه داده اند و درخواست استعفای او را مطرح کرده‌اند. او نیز فکر می‌کند با توجه به آرایی که در انتخابات آورد و از رقبا جلو افتاد می تواند به رفراندوم امیدوار باشد. با توجه به اینکه معترضین همچنان اعتراض می کنند رفراندوم سرنوشت ساز است ؛ هم می تواند به نفع ماکرون تمام شود و هم به ضرر او. اما شاید سوال این باشد که اگر ماکرون دراین موضوع شکست بخورد این مسئله منجر به سقوط او خواهدشد؟ در پاسخ باید گفت که فرانسه موقعی در خطر سقوط است که دولت موتلفه باشد . دولت موتلفه در سر هر قضیه ای که اختلاف داشت ممکن است کناره‌‌گیری کرده و دولت سقوط کند. اما مکرون با اکثریت حزب انتخاب شده است بنابراین به نظر می‌آید که رفراندوم راه حل منطقی است. چرا که ادامه این تجمعات گسترده علیه مردم جامعه را دچار نگرانی‌هایی کرده است‌.