رشیدپور فکرکرده قطری ها مثل ما پاداش را در بوق و کرنا می کنند

اظهارنظرهای ورزشکاران غیرفوتبالی درباره ملی‌پوشان فوتبال این روزها در فضای مجازی واکنش‌های متعددی را به همراه داشته است. نخستین اظهارنظر از سوی بهداد سلیمی مطرح شد و او ملی‌پوشان را بی غیرت دانست. اتفاقی که واکنش تند فوتبالیست ها را به همراه داشت و آن ها در یک پست اینستاگرامی مشترک، سلیمی را وادار به سکوت کردند. ماجرا اما ابعاد گسترده تری پیدا کرد و صمد نیکخواه بهرامی نیز در گفت و گویی به فوتبالیست ها تاخت و اعلام کرد: «توجه به فوتبال ۹۵ درصد است و افتخاراتش پنج درصد». کمپین غیرفوتبالی ها علیه فوتبال و شایعات مربوط به پاداش هنگفت قطری ها به بازیکنان تیم ملی فوتبال این کشور (از جمله یک واحد مسکونی در لندن، یک خودروی لکسوس و 10 میلیون ریال قطری)، واکنش رضا رشیدپور را نیز در پی داشت و او در برنامه «حالا خورشید» عنوان کرد تمام رسانه های قطری، سایت فدراسیون فوتبال و حتی توییتر امیر قطر را بررسی کرده اما هیچ خبری مبنی بر صحت چنین شایعه ای وجود ندارد و به نظر می رسد در این باره خبرسازی صورت گرفته است. در این باره با حسین شمس، سرمربی موفق و پیشین تیم ملی فوتسال تماس گرفتیم تا از او درباره چنین شایعه‌ای بپرسیم. گفت وگوی حسین شمس را با «قانون» در ادامه پی می گیریم.
رضا رشیدپور در برنامه «حالا خورشید» مدعی شده پاداش هنگفت امیر قطر به ملی پوشان این کشور صحت ندارد اما به نظر شما خبر موثق‌تري دارید.
بله، نگاه قطری ها مثل ایران نیست که پرداخت پاداش را بلافاصله در بوق و کرنا کنند. شخص امیر قطر به استقبال ملی پوشان فوتبال این کشور رفته و این پاداش را به آن ها داده است. فراموش نکنید برای کشور ثروتمندی مثل قطر پرداخت چنین پاداشی عجیب نیست. امیر قطر نیز شخص میهن دوستی است که به سادگی می تواند شرایط پرداخت چنین مبلغی را فراهم کند. تعجب می کنم که چرا رشیدپور در این باره تشکیک می کند، به نظرم چون نگاه او وطنی است و همواره دیده که هرکس کاری کند در بوق و کرنا می کند، به سرعت به این موضوع واکنش نشان می دهد. به هرترتیب این خبر موثق است و البته بزرگ‌ترین پاداش فوتبالیست ها این است که روز جمعه با امیر این کشور ناهار می خورند.
از صحت این خبر اطمینان دارید؟


بله، من دوستانی در قطر دارم و پیش از آنکه این خبر در ایران اعلام شود، آن ها به من گفته بودند. جالب است بدانید قطری ها پس از صعود به مرحله حذفی نیز یک میلیون ریال قطری پاداش گرفتند. فراموش نکنید که چنین پاداشی در قطر عجیب نیست، آن ها به سادگی می توانند در لندن خانه بخرند، با پاسپورت شان به انگلیس سفر کنند و خودروی لکسوس 2019 بخرند. رشیدپور فکر کرده آنجا ایران است که برای گرفتن ویزای انگلیس باید به دوبی یا ترکیه برویم که اقامت در لندن را محال می داند.
به طور کلی بعد از قهرمانی قطر در آسیا، نگاه مثبتی به آن ها در کشورمان وجود ندارد. در واقع بسیاری از هواداران این قهرمانی را به هزینه های کلان این کشور ربط می دهند.
نگاه مان به قطر باید نگاهی مثبت باشد. آن ها هم میزبانی جام جهانی را گرفته اند و هم قهرمان آسیا شده اند؛ بنابراین نباید به صورت قهری به قطری ها نگاه کنیم. اگر به خاطر داشته باشید قطری ها پیش از جام ملت ها برای ایران هزینه کردند و کمپ در اختیارمان گذاشتند. کی روش نیز از آن ها تشکر کرد و گفت: «اگر فدراسیون قطر نبود ما هیچ چیزی نداشتیم». این موضوع اما ابعاد دیگری دارد. در واقع قطری ها برای تمام کشورهای دنیا چنین هزینه ای را می کنند. آن ها 20 کشور را در کمپ شان به صورت رایگان هزینه کرده اند و حتی باشگاه‌های معتبر دنیا از جمله پرسپولیس را به کمپ خود برده اند.
چرا این هزینه ها انجام می شود؟
می خواهند یک رییس قطری، رییس کنفدراسیون فوتبال آسیا شود. در واقع تمام این اقدامات برای آن است که روسای فدراسیون کشورهای مختلف به کاندیدای مدنظر قطری ها رای بدهند و به این ترتیب قدرت را در دست بگیرند.
امروز در گزارشی به ثروت هنگفتی که فدراسیون فوتبال در اختیار دارد اشاره کرده ایم، از پاداش جام جهانی و جام ملت ها تا کمک میلیاردی وزارت ورزش و جوانان. اما کی روش می گفت فدراسیون فوتبال اعلام کرده پولی نداریم.
همه این پول ها در جیب کارلوس کی روش است. خیانتی که او کرده باعث شده من دلم به حال مربی بعدی بسوزد. تمام سفرهای تیم ملی با هواپیمای بیزینس کلاس انجام شده و هر بار 25 میلیون تومان پرداخت کرده اند. حقوق و پاداش های کی روش آنقدر بالا بود که این مبالغ همه در جیب سرمربی پیشین تیم ملی و برخی عواملش رفته است. معتقدم در آینده‌ای نه چندان دور سرانجام برخی از بازیکنان تیم ملی مصاحبه می کنند و ماجراهای هشت سال اخیر را افشا می‌کنند. تاج تا چه زمانی می تواند روی اتفاقات اخیر سرپوش بگذارد؟
برخی رسانه ها معتقدند عملکرد کی روش آن‌گونه که مخالفانش می گویند بد نبوده، در واقع او مزایایی نیز برای فوتبال ایران داشته است.
مورینیو وقتی جام نیاورد با لگد بیرونش کردند اما کی روش در هشت سال حتی یک عنوان سومی نیز کسب نکرده. تعجب می کنم که چگونه او را موفق می نامند؟ بدون شک پشت پرده ماجرا موضوع دیگری است.
کی روش در آخرین گفت وگوی خود اعلام کرده فدراسیون نتوانست بازی های تدارکاتی مناسبی فراهم کند. این موضوع تا چه حد صحت دارد؟
دروغ می گوید. او دنبال بازی های تدارکاتی ساده بود تا پاداش های برد را به دست بیاورد. بازیکنان سیرالئون را به خاطر دارید که با دمپایی به ایران آمدند؟ یادتان هست که فدراسیون سیرالئون بیانیه داد و گفت این بازیکنان ملی‌پوش نیستند؟ بعدها مشخص شد دلال ها این بازیکنان را از خیابان‌های سیرالئون جمع کرده و به ایران آورده اند. این ها همه دروغ هایی است که هیچ‌کس نیز آن ها بررسی نمی کند. ما با ماداگاسکار بازی کردیم، چه عایدی برای مان داشت؟ کی‌روش فقط جغرافیای ما را بهبود داد وگرنه از نظر فوتبالی رشد نکردیم. هشت سال به ریش مردم خندیدند، هرچه رسانه‌ها گفتند چرا با این تیم ها بازی کردید؟ علیه تان تاختند. ما در جام ملت ها به اولین حریف سفتی که خوردیم مفتضحانه باختیم. یک تیم متوسط مثل عراق نیز با ایران مساوی کرد؛ بنابراین نمی توان با برتری مقابل یمن و ویتنام برای کی روش حماسه سازی کرد. با چنین بردهایی پاداش های عجیب و غریب می دهند و همین موضوع باعث می شود واکنش هایی نشان داده شود.
ورزشکاران سایر رشته ها نیز می گویند چرا به فوتبالیست ها میلیاردی پاداش می دهید مگر چه‌کار کرده اند؟
حرف شان درست است. با برد مقابل یمن و ویتنام 20 هزاردلار می گیرند، چرا به سایر ورزشکاران بیشتر نمی دهند؟ ورزشکاران می گویند نباید تبعیض وجود داشته باشد وگرنه بحث حسادت وجود ندارد.