ژست حقوق بشری به فرانسه نمی‌آید

امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه در جریان سفر به مصر از وضعیت حقوق بشر در این کشور انتقاد کرد و ضمن دیدار با برخی از فعالان حقوق بشر تلاش کرد چهره‌ای مطلوب از فرانسه در قبال مسائل انسانی و رعایت حقوق بشر ترسیم کند.
در اینکه حقوق بشر در مصر با ایرادات جدی مواجه است و رژیم کودتائی ژنرال سیسی حقوق مردم و به ویژه مخالفان را زیر پا گذاشته و می‌گذارد، کمترین تردیدی نیست ولی کسی که به این موارد بپردازد و حرفی در این مقوله داشته باشد، حتماً امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه نمی‌تواند باشد.
مکرون با کارنامه سیاه دوران زمامداریش در برخورد با مخالفین و معترضین، در مقام و موقعیتی نیست که بخواهد خود را معلم اخلاق و پرچمدار حقوق بشر معرفی کند و دیگران را به رعایت حقوق انسانی توصیه و سفارش نماید. فجایعی که این روزها در دوازدهمین هفته اعتراض جلیقه زردها علیه شخص ماکرون و اطرافیان وی در فرانسه رخ می‌دهد، مثال زدنی است و تقریباً بدون استثنا رویاروئی نیروهای سرکوبگر فرانسوی شمایل میدان جنگ را در ذهن‌ها تداعی می‌کند. برخورد نژادپرستانه پلیس و سایر نیروهای سرکوبگر فرانسه علیه تظاهر کنندگان و به ویژه رنگین پوستان در گذشته هم هیچگاه مورد اعتراض و مخالفت مکرون قرار نگرفته و اتفاقاً وی با توسل به سیاستهای فرصت طلبانه و تبلیغات عوام فریبانه به قدرت رسید و گوی سبقت را از دیگران ربود ولی هیچگاه کمترین اعتراض و مخالفتی با سیاستهای نژادپرستانه و سرکوبگرانه پیشینیان را از وی شاهد نبوده ایم. اگر ماکرون در قاره‌ای دیگر به جز آفریقا این مطالب را بیان می‌کرد، شاید چندان جای اعتراض نبود ولی با مروری بر کارنامه سیاه استعمار فرانسه در قاره آفریقا، دیگر جائی برای ماکرون باقی نمی‌ماند که ژست حقوق بشری بگیرد و بخواهد کسی را نصیحت کند.
کسانی که از فرانسه و به ویژه موزه «لوور» بازدید کرده باشند بهتر می‌توانند گواهی دهند که فرانسه با غارتگری از مستعمراتش به جائی رسیده و حتی به ذخائر نفیس باستانی تمدنهای آفریقائی و آسیائی هم رحم نکرده است. نکته شرم آور آنکه آنچه در موزه‌های فرانسه به نمایش درآمده، در واقع به دزدی و غارتگری به اصطلاح باستان شناسان فرانسوی مربوط می‌شود که به دور از چشم ملتهای تحت ستم و ضمن هماهنگی با مزدوران محلی و دست نشاندگان استعمار سیاه فرانسه به غارت رفته و در موزه‌ها با وقاحتی کم نظیر به نمایش در آمده است.


علاوه بر این، تاریخ مبارزات استقلال طلبانه ملتهای آفریقائی – آسیائی علیه استعمار سیاه فرانسه گواهی می‌دهد که فرانسه از هیچ جنایت و شرارتی در حق ملتهای تحت ستم خود فروگذار نکرده و با چنان پرونده قطوری از جنایاتش در موقعیتی نیست که خود را معلم اخلاق و پرچمدار حقوق بشر جا بزند و کسی این ژست فریبکارانه را پذیرا باشد.
ممکن است کسانی از روی بی‌اطلاعی و یا تعمداً بخواهند چنین وانمود کنند که جنایات فرانسه در آفریقا و آسیا موضوعی مربوط به گذشته است و ربطی به تاریخ معاصر و سالهای اخیر ندارد. اینهم یک ادعای دروغین است و جنایات جنگی فرانسه در رواندا و نقش جنایتکارانه فرانسوی‌ها در قتل عام «توتسی»‌ها و «هوتو»‌ها که به قتل عام 800 هزار تن در رواندا منجر شد، برای همیشه فرانسه را روسیاه کرده است. گروه حقیقت یاب سازمان ملل در این زمینه گزارش مدونی را آماده انتشار کرد ولی با فشار فرانسه و ریخت و پاش آنها و رشوه دادن به کسانی همچون بان کی مون دبیرکل سابق سازمان ملل، مانع از انتشار آن گزارشها شدند که نشان می‌داد نقش ارتش و نیروهای به اصطلاح امنیتی فرانسه در کشتار و نسل کشی رواندا تا چه اندازه وحشیانه و تکان دهنده بوده است.
موضوع مهم‌تر که مسئله روز در خاورمیانه محسوب می‌شود، نقش محرز و غیرقابل انکار فرانسوی‌ها در حمایت آشکارو نهان از تروریست‌ها است که لکه ننگ بزرگی بر پیشانی فرانسه است. فرانسه در حمایت، سازماندهی، تجهیز و هدایت انواع گروه‌های شرور تروریستی به ویژه داعش نقش جدی و محوری داشته و دارد و حتی پس از تصمیم ترامپ برای خروج از سوریه، هنوز هم اصرار دارد که در منطقه بماند و به شرارتهایش ادامه دهد.
بشار جعفری نماینده دائم سوریه در سازمان ملل بارها فاش کرده است که جنایات جنگی شبکه جاسوسی فرانسه در سوریه به ویژه استفاده از سلاح‌های شیمیائی در دمشق و حومه، دوما و غوطه شرقی توسط مزدوران فرانسوی صورت گرفته و این جنایات فرانسه بارها تکرار شده است. علاوه بر این شرارتهای فرانسه و مزدورانش در حملات وحشیانه مزدوران چند ملیتی به بندر الحدیده یمن که البته با شکست خوار‌کننده‌ای مواجه گردید، اتفاقاً در دوره مکرون و قطعاً با اطلاع و دستور وی عملیاتی شده و او باید پاسخگو باشد.
علاوه بر این، طیف وسیعی از گروهکهای تروریستی در فرانسه برای چندمین دهه اسکان دارند و توسط نیروهای ویژه فرانسوی تیمار می‌شوند که در واقع فرانسه پناهگاه و جولانگاه تروریست‌ها شده ولی در عین حال ژست معلم اخلاق و پرچمدار حقوق بشر را هم به خود گرفته است که البته بسیار شرم آور است. فرانسه در لبنان هم پرونده سیاهی دارد و برای سالها از جنایات و شرارتهای اسرائیل و فالانژها در لبنان حمایت کرد و حتی با استقرار مزدورانش تحت عنوان نیروهای چند ملیتی ارتش‌های ناتو در لبنان تلاش می‌کرد تا بلکه برای اشغالگران صهیونیست در لبنان، فرصتی برای استقرار و مستحکم ساختن پایه‌های حکومت لرزان فالانژهای لبنان به وجود آورد که البته با مقاومت جدی فرزندان غیرتمند لبنان، بساط صهیونیست‌های اشغالگر و حامیان وقیح آنها برچیده شد.
امروزه فرانسه بر اثر بازگشت برخی از تروریست‌های باقیمانده از شرارت در منطقه خاورمیانه تا حدودی بازخورد سرمایه‌گذاری بدفرجام در حمایت از تروریست‌ها را مستقیماً مشاهده می‌کند و به دنبال راهکاری برای فرار از پیامدهای عملکرد غیرانسانی خود برآمده است ولی توسل به ژست حقوق بشری، قطعاً کمکی به فرانسه و مکرون محسوب نمی‌شود و نمی‌توان بر جنایات فرانسه در دنیای اسلام، اینگونه سرپوش گذاشت.
سایر اخبار این روزنامه
افتتاح طرحهای مختلف اقتصادی، عمرانی و خدماتی در کشور به مناسبت دهه فجر وزارت اطلاعات: شبکه اخلال درنظام اقتصادی با73شرکت صوری متلاشی شد رئیس سازمان انرژی اتمی خبر داد کشف معادن آهن و مس، همزمان با اورانیوم 15 بهمن 1357 گفتگوی اختصاصی روزنامه جمهوری اسلامی با دکتر سید کاظم اکرمی به‌مناسبت چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران داستان یک انشاء در مدرسه مرا وارد مسیر انقلاب کرد با نقض قوانین بین‌المللی ترامپ ونزوئلا را به مداخله نظامی تهدید کرد سفرابهام برانگیز پاپ به امارات و عربستان بدون اعتنا به جنایات جنگ یمن بانک مرکزی: ایران چک‌های جدید از 15 بهمن توزیع می‌شود مدیرعامل فولاد مبارکه: توسعه متوازن گروه فولاد مبارکه راهبرد اساسی این شرکت است‏ رئیس کل گمرک: تراز تجاری امسال یک میلیارد دلار مثبت شد پیامدهای تقابل روسیه و آمریکا اشتغال برای مددجویان بهزیستی؛حدود 43هزار فرصت شغلی در سال 97 سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کرد: ثبت‌نام کنکور سراسری 98 از 24 بهمن آغاز می‌شود ژست حقوق بشری به فرانسه نمی‌آید