پیامدهای تقابل روسیه و آمریکا

بسم‌الله الرحمن الرحیم
ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در یک اقدام تلافی جویانه اعلام کرد روسیه پیمان منع گسترش سلاحهای هسته‌ای میان برد (INF) را تعلیق می‌کند. این اقدام کرملین، واکنشی در قبال تصمیم ترامپ به خروج یکجانبه از این پیمان است. مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا در یک موضع گیری غیرمعمول، روسیه را به «رفتاری بیشرمانه» متهم کرد که مفاد پیمان را زیر پا گذاشته و ششماه فرصت دارد که رفتارش را اصلاح کند و به پیمان باز گردد و به آن عمل کند.
دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هم ضمن تایید اینکه مسکو به تعهداتش عمل نکرده و از پیمان با آمریکا تخطی نموده است طرفین را به خویشتنداری و بازگشت به تعهدات خود دعوت کرد. نکته قابل توجه این است که تمامی اعضای ناتو در قبال تصمیم ترامپ در موقعیت یکسانی قرار ندارند بلکه این کشورهای اروپائی هستند که در معرض تهدید مستقیم روسیه قرار دارند و لغو یا تعلیق پیمان منع گسترش سلاحهای هسته‌ای میان برد به نگرانی عمده‌ای برای آنها تبدیل شده است. با این حال، مواضع تهاجمی ترامپ حتی در آمریکا هم با مخالفتهای جدی مواجه گردیده است. نیویورک تایمز در این زمینه ترامپ را آغازگر عصر جدید ناامنی در جهان توسط قدرتهای هسته‌ای معرفی کرده‌اند که فرصت تازه‌ای برای مسابقه تسلیحاتی و برقراری « موازنه وحشت» به وجود آورده است.
این، حرکت جدیدی به کام جنگ افروزان و به نفع کمپانی‌های اسلحه سازی آمریکا است که سرگرم تلاش برای متقاعد کردن دولت ترامپ در جهت شروع ساخت سلاح‌های جدیدی هستند که از یکطرف مراکز کنترل و هدایت سلاحهای هسته‌ای دشمن را نابود کند و از سوی دیگر با تولید بمب‌های هسته‌ای کوچکتر، آنرا کاربردی و «قابل استفاده» معرفی نمایند که نشانگر آغاز عصر جدید بی‌ثباتی و ناامنی جهان است و قطعاً با تصمیمات متقابل روسیه و سایرین مواجه خواهد شد.


روسیه آمریکا را به نادیده گرفتن تعهداتش متهم کرده که با استقرار موشکهای هدایت شونده که قابلیت حمل کلاهکهای هسته‌ای دارند، در پشت مرزهای روسیه ناامنی ایجاد کرده است. بعلاوه ناتو اعلام کرده که روسیه با تولید موشکهای «نواتور»‌ عملاً پیمان را زیر پا گذاشته است. جالب اینکه واشنگتن از چین بیشتر از روسیه می‌ترسد و نگران است که چین با شتاب فزاینده‌ای سرگرم تولید انواع سلاح‌های هسته‌ای و موشکهای بالستیک با قابلیت حمل کلاهکهای هسته‌ای است ولی هیچ پیمانی را هم امضا نکرده است. پیمان فعلی 39 سال پیش بین گورباچف و ریگان به امضا رسید و می‌توانست در مسیر مناسبی در معرض تجدیدنظر قرار گیرد و با جامعیت بیشتری عملیاتی شود ولی رفتار خلاف عرف ترامپ همه چیز را از اساس به زیر سئوال برد. مهم‌ترین ابهام توافقات جدید و احتمالی هم هر لحظه ممکن است به سرنوشت پیمان فعلی دچار و به صورت یکجانبه از سوی آمریکا لغو شوند یا به حال تعلیق در آیند. ترامپ نه تنها در مورد پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای میان برد اینگونه عمل کرده، بلکه پیش از این درباره برجام، پیمان ترانس پاسیفیک، پیمان آب و هوائی پاریس و پیمان نفتا هم دقیقاً همین رفتار را داشته است. بعلاوه تهدید به خروج از پیمان ناتو، خروج از یونسکو، خروج از دادگاه بین‌المللی کیفری و... چهره مخدوش و غیرقابل اعتمادی از آمریکا به نمایش گذاشته است و بنیان اعتماد جهانی در قبال تعهدات آمریکا را از اساس متزلزل کرده است.
واکنش سریع پوتین، پیام روشنی برای ترامپ نیز بود و نشان داد هر کاری که آمریکا انجام دهد، روسیه هم فوراً می‌تواند انجام دهد. دقیقاً از همین دیدگاه است که مسکو آغاز بررسی برای تولید سلاح‌های کوتاه برد و میان برد زمین به هوا را اعلام کرده و در عین حال، کار بر روی موشک مافوق صوت میان برد را هم رسماً اعلام نموده است. به نظر می‌رسد دارودسته ترامپ خواهان همین رفتار کرملین هستند و ترجیح می‌دهند که پس از اقدام روسیه، فرصتی برای قبولاندن تولید سلاح‌های جدید موشکی و هسته‌ای به مراکز تصمیم گیرنده نظیر کنگره فشار بیاورند.
اتحادیه اروپا نیز با درک همین اوضاع است که با نگرانی روزافزونی، مسئله را پیگیری می‌کند و پیشاپیش مخالفت جدی و قطعی خود را با استقرار هرگونه سامانه موشکی جدید یا سلاح‌های هسته‌ای جدید در اروپا توسط آمریکا و ناتو اعلام کرده است. این بدان معنی است که اروپا از تکروی‌های ترامپ به ستوه آمده و مایل نیست از پیامدهای تصمیمات و اقدامات یکجانبه آمریکا استقبال کند به ویژه آنکه هرگز طرف مشورت و تصمیم گیری نبوده و حتی نمی‌داند که قدم بعدی چیست و چرا؟
رفتار ترامپ سرآغاز بدعتی نامیمون در معاهدات بین‌المللی محسوب می‌شود و ممکن است سایر کشورها را هم به ایفای نقش مشابهی وسوسه کند.
آمریکا تصور نکند که این پدیده برای همیشه به سود واشنگتن خواهد بود بلکه به عکس،‌ ابعاد آسیب پذیری آمریکا به دلیل گستردگی دامنه حضور و عملیاتش در مقیاس جهانی، مطلقاً قابل مقایسه با سایر کشورها و حتی روسیه و چین نیست. خروج یکجانبه آمریکای ترامپ از پیمانها در عین حال نشانگر ناتوانی ترامپ برای رایزنی و پیشبرد اهداف آنها از طریق مذاکره در شرایط مساوی است و ثابت می‌کند که آنها پیشاپیش خود را طرف بازنده در هر مذاکره می‌دانند و به همین دلیل برای درهم ریختن میز مذاکره پیشقدم هستند، پدیده‌ای که وزن آمریکا را از این هم کمتر می‌کند.
سایر اخبار این روزنامه
افتتاح طرحهای مختلف اقتصادی، عمرانی و خدماتی در کشور به مناسبت دهه فجر وزارت اطلاعات: شبکه اخلال درنظام اقتصادی با73شرکت صوری متلاشی شد رئیس سازمان انرژی اتمی خبر داد کشف معادن آهن و مس، همزمان با اورانیوم 15 بهمن 1357 گفتگوی اختصاصی روزنامه جمهوری اسلامی با دکتر سید کاظم اکرمی به‌مناسبت چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران داستان یک انشاء در مدرسه مرا وارد مسیر انقلاب کرد با نقض قوانین بین‌المللی ترامپ ونزوئلا را به مداخله نظامی تهدید کرد سفرابهام برانگیز پاپ به امارات و عربستان بدون اعتنا به جنایات جنگ یمن بانک مرکزی: ایران چک‌های جدید از 15 بهمن توزیع می‌شود مدیرعامل فولاد مبارکه: توسعه متوازن گروه فولاد مبارکه راهبرد اساسی این شرکت است‏ رئیس کل گمرک: تراز تجاری امسال یک میلیارد دلار مثبت شد پیامدهای تقابل روسیه و آمریکا اشتغال برای مددجویان بهزیستی؛حدود 43هزار فرصت شغلی در سال 97 سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کرد: ثبت‌نام کنکور سراسری 98 از 24 بهمن آغاز می‌شود ژست حقوق بشری به فرانسه نمی‌آید