سفرابهام برانگیز پاپ به امارات و عربستان بدون اعتنا به جنایات جنگ یمن

سفر ابهام برانگیز پاپ به دو کشورعرب امارات و عربستان که دستشان به خون ملت مظلوم یمن آغشته است،موجی از خشم و نفرت را در افکار عمومی مسلمانان منطقه بر انگیخته است.
پاپ فرانسیس، نخستین رهبر کاتولیک‌های جهان است که از امارات و عربستان دیدار می‌کند و دیدار او از ابوظبی با هدف "ترویج صلح" درحالی صورت می‌گیرد که یمن با جنگی خونین ازسوی این دو متحد عربی روبه‌رو است.
به گزارش ایسنا، محمد بن زائد آل نهیان، ولیعهد ابوظبی از پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان دعوت کرده که از امارات دیدار و در نشست بین‌المللی ادیان که به عنوان بخشی از برنامه امارات برای سال "تحمل " (انعطاف‌پذیری) برگزار می‌شود، شرکت کند. اما پاپ به دلیل نقش امارات در جنگ یمن به عنوان بخشی از ائتلاف عربستان علیه حوثی‌ها، برای این دیدار دو روزه که از دیروز اغاز شدبا انتقاداتی روبه‌رو است.
پاپ که دیروز وارد ابوظبی شد، با ولیعهد این کشور گفت‌وگو و در نشست ادیان سخنرانی خواهد کرد.او همچنین مراسم عشای ربانی را در یک استادیوم ورزشی برگزار خواهد کرد و با احمد الطیب، شیخ الازهر سنگ بنای تاسیس یک مسجد و کلیسای تازه را خواهد گذاشت.


این دو همچنین بنا دارند متنی سمبلیک تحت عنوان "صلح، برادری و احترام متقابل" را امضا کنند.
به گزارش روزنامه گاردین، پاپ فرانسیس پیش از سفر خود بدون اشاره به قربانیان جنگ یمن در ویدئویی مدعی شد امارات به دنبال تبدیل شدن به الگوی همزیستی، برادری و رویارویی تمدن‌ها و فرهنگ‌های مختلف است.
او با اشاره به اینکه "همه ما با وجود تفاوت‌هایمان برادران و خواهران یکدیگر هستیم" گفت:به دنبال آن است که "برگ جدیدی در تاریخ روابط ادیان رقم بزند".
پل هیندر، رهبر کلیسای امارات، بحرین، عمان، قطر، عربستان و یمن اظهار کرد: دیدار فرانسیس از "قلب اسلام حتی در صورتی که باور یکسانی نداشته باشیم باید پلی میان ما ایجاد کند".او در گفت‌وگو با یک مجله کاتولیک گفت: بی‌شک دیدار پاپ فرانسیس از امارات و عربستان امری تاریخی خواهد بود زیرا یک پاپ هرگز پیش از این به عربستان نیامده و تا مدتی قبل چنین اقدامی غیرقابل تصور بود. مسیحیان حوزه خلیج فارس مدت‌ها منتظر چنین دیداری بوده‌اند.
انتقادها به دیدار پاپ از امارات
این سفر آنقدر پر تناقض و ابهام بر انگیز است که"امیل نخله " یکی از مقامات سابق سیا می‌گوید، دیدار پاپ از امارات درحالی که ابوظبی در جنگ یمن شرکت دارد، قابل توجیه نیست.او به روزنامه آمریکایی "نشنال کاتولیک ریپورتر" گفت: وقتی امارات همچنان در جنایات انسانی یمن شرکت دارد، دیدار پاپ از امارات گزینه مناسبی نیست. اگر او مساله یمن را در دیدارش مطرح نکند، بخش زیادی از اعتبارش در خاورمیانه را از دست خواهد داد.
یکی از کشیشان سازمان کاتولیک حامی صلح "پاکس کریستی" نیز ابراز امیدواری کرد که پاپ بتواند "رهبری امارات را به یافتن سیاست دیگری در خصوص یمن متقاعد کند".
دیده‌بان حقوق بشر: پاپ باید به امارات برای پایان نقض‌ حقوق بشر فشار بیاورد
سازمان دیده‌بان حقوق بشرنیز در بیانیه‌ای از پاپ فرانسیس رهبر مسیحیان کاتولیک جهان خواست تا از فرصت سفرش به امارات استفاده کرده و از دولت این کشور بخواهد جلوی نقض حقوق بشر از سمت نیروهایش در یمن و همچنین جلوی سرکوب‌های داخلی در این کشور را بگیرد.
به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، دیده‌بان حقوق بشر نامه‌ای برای پاپ فرانسیس رهبر مسیحیان کاتولیک جهان نوشته و در این نامه نگرانی‌هایش نسبت به تبعات مشارکت امارت در عملیات‌های نظامی ائتلاف تحت رهبری عربستان در یمن و همچنین درباره مسئله حملات مداومی دولت امارات به آزادی بیان و آزادی‌های دیگر را تشریح کرد.
دیده‌بان حقوق بشر از پاپ فرانسیس خواست تا این مسائل را در جریان اجلاس موسوم به نشست بین المذاهب با موضوع برادری انسانی در امارات که انتظار شرکت این رهبر مسیحیان کاتولیک در آن می‌رود را مطرح کند.
سارا لیا ویتسون، مدیر بخش خاورمیانه و شمال آفریقا در دیده‌بان حقوق بشر در این بیانیه مطبوعاتی اظهار کرد: دولت امارات به‌رغم تاکیدش در خصوص مدارا، هیچ علاقه واقعی به بهبود سوابق حقوق بشری خود نشان نداده است. اما امارات نشان داده چقدر برای وجهه‌اش در صحنه جهانی حساسیت به خرج می‌دهد و پاپ فرانسیس باید از فرصت سفر استفاده کرده تا رهبران امارات را برای احترام به وظایف حقوق بشری خود در داخل و خارج تحت فشار قرار دهد.
گفته می‌شود قرار است پاپ پس از این سفر عازم عربستان شده و مورد استقبال سران یک رژیم جنایتکار که علاوه بر فاجعه ضد انسانی یمن در قتل قاشقچی نیز دست داشته،قرار گیرد.
سایر اخبار این روزنامه
افتتاح طرحهای مختلف اقتصادی، عمرانی و خدماتی در کشور به مناسبت دهه فجر وزارت اطلاعات: شبکه اخلال درنظام اقتصادی با73شرکت صوری متلاشی شد رئیس سازمان انرژی اتمی خبر داد کشف معادن آهن و مس، همزمان با اورانیوم 15 بهمن 1357 گفتگوی اختصاصی روزنامه جمهوری اسلامی با دکتر سید کاظم اکرمی به‌مناسبت چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران داستان یک انشاء در مدرسه مرا وارد مسیر انقلاب کرد با نقض قوانین بین‌المللی ترامپ ونزوئلا را به مداخله نظامی تهدید کرد سفرابهام برانگیز پاپ به امارات و عربستان بدون اعتنا به جنایات جنگ یمن بانک مرکزی: ایران چک‌های جدید از 15 بهمن توزیع می‌شود مدیرعامل فولاد مبارکه: توسعه متوازن گروه فولاد مبارکه راهبرد اساسی این شرکت است‏ رئیس کل گمرک: تراز تجاری امسال یک میلیارد دلار مثبت شد پیامدهای تقابل روسیه و آمریکا اشتغال برای مددجویان بهزیستی؛حدود 43هزار فرصت شغلی در سال 97 سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کرد: ثبت‌نام کنکور سراسری 98 از 24 بهمن آغاز می‌شود ژست حقوق بشری به فرانسه نمی‌آید