جنگ جلیقه‌زردها با پلیس ضدشورش فرانسه در دوازدهمین«شنبه سیاه»

سرویس خارجی-جلیقه زردها قصد ندارند خیابان ها را ترک کنند. آنها هر هفته روزهای شنبه به خیابان‌ها می‌‌آیند. تهدید و تطمیع و  سرکوب شدید نیز تا کنون مانع از حضور آنها نشده است. حدود ۱۹۰۰ معترض و ۱۲۰۰ نیروی پلیس از زمان آغاز راهپیمایی اعتراضی در فرانسه زخمی شده‌اند اما هنوز جنبش ادامه دارد.
بر اساس گزارش‌ها با شکست سیاست سرکوب، ماکرون به فکر برگزاری همه پرسی افتاده است تا  شاید بتوان به این بحران گسترده اجتماعی در کشور پایان دهد.
 بر اساس گزارش روزنامه« ژورنال دو دیمانش» امانوئل ماکرون احتمال برگزاری یک رفراندوم در فرانسه را بررسی می‌کند تا به این بحران اجتماعی - اقتصادی در فرانسه که موجی از راهپیمایی‌های اعتراضی در سراسر این کشور به راه انداخته، پایان دهد و مقام‌های فرانسوی هم تدارکات لازم را آغاز کرده‌اند تا با تأیید او وارد عمل شوند. منابع مطلع به روزنامه ژورنال دو دیمانش گفته‌اند، ماکرون، به فکر برگزاری رفراندومی در تاریخ ۲۶ می (5 خرداد 98) است و قطعیت برگزاری همه‌پرسی در این روز که مصادف با انتخابات پارلمان اروپاست، بالاست.
دوازدهمین شنبه سیاه


در دوازدهمین شنبه سیاه نیز پاریس و سایر شهرهای فرانسه شاهد حضور گسترده معترضان و پلیس ضد شورش بود. تظاهرات روز شنبه به شدت تحت تاثیر تصمیم شورای حکومتی فرانسه  برگزار شد که درخواست نهاد حقوق بشر را مبنی بر منع به کارگیری سلاح مرگبار «فلش بال» رد کرده بود.  تا کنون به دلیل استفاده از این اسلحه100 نفر مجروح شده اند که از این تعداد بیش از 20 نفر قطع عضو یا نابینا شده‌اند. معترضان، پلیس و نیروهای امنیتی را مسئول جراحت معترضان می‌دانند از همین رو در این دور از اعتراض‌ها و بسیاری از جلیقه زردها یک چشم خود را  به نشانه اعتراض  به استفاده نیروهای ضد شورش از اسلحه «فلش بال» و کور شدن معترضان بسته بودند. در  همین اعتراضات نیز «فلش بال» باز هم قربانی گرفت و دست کم دو نفر در پاریس با شلیک این اسلحه زخمی شدند. بر اساس تصاویر ویدیویی که از این دو نفر در اینترنت منتشر شده این دو از ناحیه سر و پا مورد هدف قرار گرفته‌اند.
یکی از این دو نفر «لوئی بویار» 18 ساله رئیس اتحادیه دانش آموزی «یو.ان.ال» است که از ناحیه پا زخمی شده است. وی در توئیتی خطاب به «کریستف کاستانر» وزیر کشور فرانسه که از استفاده از «فلش بال» حمایت می‌کند، نوشته: «من از ناحیه پا هدف فلش بال قرار گرفتم و به نظر می رسد تمام پایم شکسته است، کاستانر من 18 سال بیشتر ندارم و و خشونت طلب هم نیستم، امیدوارم به اشتباه خود اعتراف کنید». «ژان لوک ملانشون»، رهبر حزب «فرانسه تسلیم‌ناپذیر» هم با اشاره به زخمی شدن این جوان فرانسوی، با انتشار چند عکس در توییتر بار دیگر از کاربرد «فلش بال» در تظاهرات انتقاد کرد. تصاویر دیگری که در اینترنت منتشر شده یکی از معترضان این جنبش مردمی فرانسه را نشان می دهد که در میدان جمهوری با «فلش بال» از ناحیه سر زخمی شده است.
جنگ خیابانی در پاریس
 در تظاهرات روز شنبه، میدان جمهوری «پاریس» به میدان جنگ میان معترضان به نظام سرمایه داری و پلیس ضد شورش بدل شد. گفته می‌شود ده ها نفر از معترضان خشمگین توسط پلیس در میدان جمهوری پاریس دستگیر شده‌اند. معترضان دائما شعار «ماکرون استعفا». «کاستانه جنایتکار» سر می‌دادند. در این اعتراضات نیز پلیس و نیروهای امنیتی و پلیس ضد شورش به شدت با مردم درگیر شدند.  شبکه خبری فرانسه 24 نيز گزارش داده: «وزارت کشور فرانسه اعلام کرده در دوازدهمین هفته تظاهرات طرفداران جنبش مردمی مخالف نظام سرمایه داری در سراسر فرانسه که در اعتراض به خشونت پلیس این کشور برگزار شد 58 هزار و 600 نفر شرکت داشتند.»