اعضای برجام برای حضور اثربخش اقدام کنند

معاون حقوقی رییس جمهوری گفت: نقض برجام از سوی آمریکا عملا موجب توقف تعهدات سایر اعضای برجام شده است و ایران توقع دارد که آنها برای باقی ماندن واقعی و اثربخش در این تعهدات بین‌المللی اقدام کنند زیرا در این شرایط آنها نمی‌توانند مقصود را تامین کنند.
به گزارش ایرنا، لعیا جنیدی روز شنبه در نشست شورای هماهنگی امور حقوقی دستگاه‌های اجرایی در مجموعه فرهنگی نهاد ریاست جمهوری، افزود: خروج ایالات متحده از برجام علاوه بر ظالمانه و غیرقانونی بودن، نامشروع است.
وی خاطرنشان کرد: ایران سندی روشن مبنی بر پایبندی به تعهدات خود در برجام دارد. آژانس نیز پایبندی ایران را مکرراً تایید کرده است اما ایالات متحده آمریکا دلیل روشن برای خروج ندارد و می‌گوید برجام ناکافی است و این دلیل در چارچوب برجام، نقض تلقی می‌شود. در واقع آمریکا با اراده سیاسی از برجام خارج شده و از منظر حقوقی این اقدام غیرقانونی و نامشروع است.
جنیدی تصریح کرد: البته ایران هم می‌تواند تعهدات خود را جزئی و کلی متوقف کند اما این اقدام به معنای بازگشت تحریم‌ها است و ایران باید در چارچوب مصلحت عمومی تصمیم بگیرد.


وی اظهار داشت: کمیته حقوقی تحریم تاکنون 6 جلسه منظم تشکیل داده است و با دستگاه‌های اجرایی در مورد بررسی آثار تحریم‌ها در ارتباط هستیم. وی اضافه کرد: توقع چند اقدام از سوی اتحادیه اروپا انتظار می‌رفت که یک مورد مربوط به مقررات انسداد است.
معاون حقوقی رییس جمهوری افزود: منظور از مقررات انسداد این است که اگر از اتباع حقیقی یا حقوقی اتحادیه اروپا متوجه شوند که قواعد فراسرزمینی بر منافع مالی و اقتصادی آنها اثر می‌گذارد و با منافع آنها متعارض است، در چنین موقعیت‌هایی باید گزارش دهند و نباید خود را با این مقررات تطبیق دهند و حتی می‌توانند فراتر از آن طلب خسارت کنند.
جنیدی گفت: مقررات انسداد مقرر می‌دارد که هیچ تصمیم اداری و قضایی برای به رسمیت شناختن تحریم‌های فراسرزمینی نباید اتخاذ شود.
وی یادآور شد: ایالات متحده آمریکا مقررات فراسرزمینی وضع کرده است به عنوان نمونه برای معاملات نمی‌توان از دلار آمریکا استفاده کرد که این مسأله مغایر با تعهدات برجام و عهدنامه مودت است.
جنیدی اضافه کرد: از سوی دیگر، درست است که ایران عضو سازمان تجارت جهانی نیست و فقط ناظر است اما بقیه اعضای برجام عضو سازمان تجارت جهانی هستند و طبق ماده ١١ موافقت نامه عمومی تعرفه و تجارت، هیچ کشوری حق ندارد برای مکانیزم‌های پرداخت معاملات جاری مورد نیاز، محدودیت
 وضع کند.
وی اظهارداشت: آمریکا برای مناقصه‌هایی که در آمریکا برگزار می‌شود از مشارکت شرکت‌هایی که با ایران همکاری دارند، ممانعت می‌کند یا حتی در مورد صدور پروانه‌های فعالیت محدودیت ایجاد کرده است که همه این موارد با ماده ١١ موافقت نامه عمومی تعرفه و تجارت، منافات دارد.
جنیدی درباره ساز و کار ویژه اتحادیه اروپا که روز پنجشنبه اعلام شده است، افزود: این ساز و کار یک نهاد اعتباری است که قرار است بر اساس آن، فروشندگان و خریداران ایرانی و اروپایی تعامل داشته باشند و در مورد بدهی و طلب نوعی توافق در این چارچوب انجام شود.
وی ادامه داد: در بیانیه صادر شده در خصوص ساز و کار ویژه در وهله نخست تعاملات در چارچوب موضوعات مرتبط به دارو، تجهیزات پزشکی، غذا و اقلام کشاورزی است و وعده داده شده است که در مراحل بعدی همه ابعاد فعالیت‌های مشروع را در بر گیرد.
جنیدی گفت: اکنون ساز و کار ویژه ناظر به کشورهای عضو اتحادیه اروپا است و بعد می‌تواند کشورهای دیگر مانند چین و روسیه را نیز شامل
 شود.
معاون رییس جمهوری افزود: بر اساس این بیانیه، ساز و کار ویژه تا زمانی باقی می‌ماند که ایران به تعهدات خود در برجام اجرای کامل داشته باشد همچنین شرط شده است که اجرای همه عناصر FATF از نظر مقابله با پولشویی و مقابله با تامین مالی تروریسم باید رعایت شود.
وی اظهارداشت: سوالات متعددی در مورد کیفیت و چگونگی بیانیه ساز و کار ویژه وجود دارد که در نشست شورای حقوقی دستگاه‌های اجرایی به آنها پرداخته می‌شود.