روسیه هم بعد از آمریکا، توقف تعهد به معاهده آی‌ان‌اف را اعلام کرد به سوی پایان صلح سرد

پیش از اعلام تصمیم روسیه، ترامپ گفته‌بود گزینه‌های واکنش نظامی به روسیه را بررسی می‌کند
همدلی| گروه سیاسی: روز شنبه، وب‌سایت رسمی کرملین به نقل از ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه یک روز بعد از اعلام خروج آمریکا اعلام کرد، این کشور نیز از معاهده منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد خارج می‌شود.
به گزارش سی‌ان‌ان، پوتین بعد از اعلام تصمیم آمریکا برای پایان پایبندی به معاهده آی‌ان‌اف، جلسه‌ای با سرگئی لاورف وزیر امور خارجه و سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه داشته است.
به گزارش وب‌سایت کرملین، پوتین گفته است: «ما به این ترتیب واکنش نشان می‌دهیم. ما پاسخی متقابل خواهیم داشت. شرکای آمریکایی اعلام کرده‌اند که عضویت خود در معاهده را متوقف می‌کنند، پس ما هم حضور خود را متوقف می‌کنیم. آن‌ها اعلام کرده‌اند که به کارهای پژوهشی و توسعه فناوری [در این زمینه] مشغول‌اند و ما هم همین کار را خواهیم کرد.»


پوتین در صحبت‌های خود ضمن تاکید بر اینکه مایل نیست رقابت تسلیحاتی تازه‌ای آغاز کند، از پیشنهاد شروع ساخت یک موشک هسته‌ای فراصوتی جدید حمایت کرد.
وزارت دفاع همچنین پیشنهادات دیگری داشته که به گفته وب‌سایت کرملین، با موافقت پوتین همراه شده‌اند. وزارت دفاع روسیه پیشنهاد داده موشک‌های «کالیبر» را «زمینی» کنند و مسیر تازه‌ای در این زمینه پی بگیرند که ساخت راکت‌های زمینی فراصوتی میان‌برد خواهد بود.
طبق معاهده «آی‌ان‌اف» «موشک‌های زمینی با برد از ۵۰۰ تا ۵هزار و ۵۰۰ کیلومتر ممنوع» بودند، اما با کناررفتن این معاهده، پوتین موافقت کرده‌است، به جای مدل فعلی موشک کالیبر که از کشتی‌ها و زیردریایی‌ها شلیک می‌شود، نسخه جدیدی طراحی شود که از زمین شلیک خواهد شد. این طراحی جدید در صورتی که هنوز توافق در جریان بود، نقض مستقیم به حساب می‌آمد. پیشتر مقامات آمریکایی ادعا می‌کردند که روسیه سال‌هاست مفاد معاهده را نقض می‌کرده‌است.
تصمیم روسیه برای خروج از این معاهده واکنشی به تصمیمی است که آمریکا روز قبل اعلام کرد، هر چند از مدت‌ها پیش رئیس‌جمهور آمریکا گفته بود قصد این کار را دارد. مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده روز جمعه اعلام کرد، کشورش از معاهده منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد خارج می‌شود. پمپئو در زمان اعلام خروج از توافق گفت: «تخطی‌های روسیه از این توافق، میلیون‌ها اروپایی و آمریکایی را در معرض خطر قرار خواهد داد. این وظیفه ماست که به شکل مناسب واکنش نشان دهیم.» وزیر خارجه آمریکا همچنین گفت کشورش به روسیه فرصت کافی داده است تا به مسیر پایبندی به توافق برگردد. او تاکید کرد روسیه سال‌هاست بدون پشیمانی این معاهده را نقض می‌کرده است. تصمیم خروج آمریکا از این توافق، بازه زمانی شش‌ماهه‌ای را از ابتدای شنبه (12بهمن) کلید می‌زند که در پایان آن آمریکا کاملاً از توافق خارج خواهد شد. آمریکا اعلام کرده در این شش‌ماه به روسیه فرصت می‌دهد دوباره به این توافق برگردد.
دونالد ترامپ، همچنین پیش از اعلام تصمیم روسیه گفته بود کشورش مشغول بررسی گزینه‌های نظامی است. رئیس‌جمهور آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرده بود دولتش مشغول بررسی چند گزینه برای واکنش نظامی به تخطی روسیه از مفاد این بیانیه خواهد شد تا مزیت‌هایی را که روسیه در این مدت با نقض توافق کسب کرده، جبران کند: «فردا، ایالات متحده تعهداتش تحت معاهده «آی‌ان‌اف» را متوقف خواهد کرد و فرایند خروج از معاهده آی‌ان‌اف را آغاز خواهد کرد که در شش ماه کامل خواهد شد، مگر در این صورت که روسیه با نابودکردن همه موشک‌ها، موشک‌اندازها و تجهیزات مربوط که ناقض معاهده هستند، به پایبندی به معاهده برگردد. متحدان ما در ناتو از ما حمایت می‌کنند، چون تهدید حاصل از نقض توافق توسط روسیه و ریسکی را که با بی‌توجهی به نقض معاهده متوجه روند کنترل سلاح می‌شود، درک می‌کنند.»
رهبران اروپایی و ناتو، روز جمعه پس از اعلام تصمیم دولت ترامپ از آن حمایت کردند، اما گزارش‌ها حاکی است در میان مقامات اروپا نگرانی‌هایی بابت برهم‌خوردن این توافق وجود دارد، چون این معاهده از دید بسیاری تامین امنیت اروپا را در مقابل روسیه به همراه داشته و علاوه‌بر آن، با ممانعت از رقابت تسلیحاتی بین دو کشور از تنش‌های غیرقابل‌پیش‌بینی بین دو قدرت در شرق و غرب اروپا، پیشگیری کرده است. یک مقام اروپایی به سی‌ان‌ان گفته است: «تصویر بزرگتر این است که [با این تصمیم] چه علامتی ارسال می‌کنید. چه پیامی ارسال می‌کنید... برای ما [اروپایی‌ها] این معاهده به‌شدت مهم بود. برای امنیت‌مان. حالا به جای آن ما به چه چیز نگاه می‌کنیم؟»
از سوی دیگر، چین نیز پیش از اینکه روسیه تصمیم خود را اعلام کند، مخالفت خود را با تصمیم آمریکا اعلام کرد. گنگ شوانگ، سخنگوی وزارت خارجه چین روز شنبه بیانیه‌ای منتشر کرد که در آن به توضیح مخالفت کشورش با تصمیم آمریکا مبنی بر توقف پایبندی به معاهده پرداخت. در این بیانیه آمده این اقدام «ممکن است دنباله‌ای از عواقب منفی را کلید بزند».
گنگ گفته است این معاهده «نقشی کلیدی در آرام‌کردن روابط بین کشورهای بزرگ، ترویج صلح منطقه‌ای و بین‌المللی و حفاظت از تعادل و ثبات راهبردی جهانی ایفا می‌کند» و چین از روسیه و آمریکا می‌خواهد «به شیوه‌ای درست و از طریق مکالمات سازنده به حل اختلافات خود بپردازند».
بعضی تحلیل‌گران آمریکایی معتقدند برقراری چنین معاهده‌ای بین روسیه و آمریکا مزیتی برای چین بوده است که بدون وجود چنین معاهده‌ای فرصت پیگیری توسعه امکانات نظامی خود را داشته است. گنگ در پاسخ به سوالی درباره امکان موافقت چین با امضای توافق مشابهی چندجانبه گفت: «چندجانبه‌کردن معاهده آی‌ان‌اف شامل مجموعه‌ای از مسائل پیچیده خواهد شد که موضوعات سیاسی، نظامی و حقوقی را در برمی‌گیرند و این دغدغه‌های کشورهای بسیاری را به دنبال خواهد داشت. آنچه در حال حاضر اهمیت اساسی دارد، حفظ و اجرای معاهده فعلی است، به جای اینکه معاهده جدیدی برپا شود.»